Snazu

Vauva ja tv:n katselu

78 posts in this topic

Meillä on telkku melkein aina päällä, mutta eipä tuota muksua ole kiinnostaneet muut kuin uutisten tunnarit :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on telkku melkein aina päällä, mutta eipä tuota muksua ole kiinnostaneet muut kuin uutisten tunnarit :girl_haha:

 

Meillä on televisio päällä heti herätessä ja sammuu vasta kun nukkumaan mennään. Ja tosiaan, mainokset on ainoat mitä tyttö _katsoo_. Usein kyllä nekään ei kiinnosta muuten, mutta se milloin minkäkin kanavan "pimpim" (mainoksille siirtyminen ja sieltä pois tuleminen) ääni on ihan mieluisin ja sen jälkeen kattoo yhden tai kaks mainosta ja touhuaa taas omiaan :)

 

Ikää siis vuosi ja aina ollu päällä tuo töllö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös telkkari lähes aina päällä olohuoneessa jossa tytön (5kk) kanssa oleillaan. Tyttö on tv:sta välillä tosi kiinnostunut ja suosikkeja ovat kaikki urheilulajit (jääkiekko, salibandy, lumilautailu...). Mutta ei se tv aina kaikkea huomiota saa vaan lelut vie voiton ja uskon että kun tuosta vielä kasvaa (ja alkaa liikkumaan) niin täällä kotona on paljon juttuja jotka on kiinnostavampia kuin tv.

 

Mutta joo, voisi kai tämä äiti välillä sulkea tuon telkkarin taustalta, varsinkaan kun sitä ei aina edes katsota girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tein tänään päätöksen että yritän vähentää telkkarin katsomista (tv:n päällä olemista vaikka kukaan ei sitä katsokaan) reilusti. Meilläkin telkkari on olohuoneessa missä pääasiassa neidin kanssa viihdytään ja neitiä se tuntuu kiinnostavan suunnattomasti. Saa nähdä miten onnistuu, olen tottunut siihen että tv on melkein aina päällä kun olen kotona. Jos vaikka kokeilis välillä radiota...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tv päällä oikeastaan koko ajan. Tykkään itse siitä, että tv porisee taustalla hiljaisella. En siis varsinaisesti katsele televisiota vaan se vaan "pitää seuraa". Varmaan joku muu pitää radiota samalla tavalla päällä, mutta mä en ole ikinä tykännyt radion kuuntelusta. Mun mies on sellainen, että sen katse kyllä kiinnittyy töllöön vaikka sieltä tulisi mitä roskaa ja vaikka pitäisi viihdyttää poitsua ja miehen takia tv:n voi joutua sulkemaan :rolleyes:

 

Pojan (ikä 3kk) pyrin lattialla ollessaan aina sijoittamaan niin ettei hän näe televisiota. Täytyy sitten miettiä tämä homma uusiksi, kun poitsu alkaa olla isompi ja itsenäisempi eli pystyisi itsekseen liikkumaan television eteen töllöttämään, jos vaikka olen vessassa käymässä :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä telkkari on päällä vain kun sitä erikseen katsotaan, ja nyt pikkuvauvan vanhempina emme sitä ihan hirveästi katso. Useimmiten päivällä telkka ei ole lainkaan päällä, joskus saatan katsoa jotain lasta syöttäessä ja lapsen nukkuessa. Illalla katsotaan monesti jotain elokuvaa digiboksilta tai jotain sarjaa. Silloin tyttö on mun sylissäni iltapalalla eikä siis katso telkkaria. Tyttö voi kyllä häiriintyä ruokailustaan, jos telkkarissa on jotain kovin erikoista ääntä. Silloin hän katsoo ensisijassa minua, että mitä hiikkaria. Sen takia valitaan aika tarkkaan noi elokuvat tai ääni ainakin hiljaiselle.

 

Myyn kanssa varsinaisesti on katsottu vain mäkihyppyä mäkiviikolla. Silloin tyttö osoitti välillä jonkinlaista kiinnostusta telkkaria kohtaan, mutta lähinnä se aika meni leikittäessä ja toisella silmällä kisaa seuratessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on (mun toiveesta) tv kiinni kun poika on hereillä. Tuntuis jotenkin "epäreilulta" poikaa kohtaan, jos vanhemmat tuijottais telkkaria mieluummin kuin seurustelis lapsensa kanssa...

- -

Tv-ohjelmat tarjoavat niin paljon erilaisia ärsykkeitä (kovia ääniä ja räiskyvää, nopeaa kuvaa), että pieni lapsi ei niitä pysty käsittelemään. Jos lapsi jo pienestä pitäen altistuu jatkuvasti moiselle ja tottuu siihen, en yhtään ihmettele jos lapsesta tulee levoton. Toisaalta tv:n katselu passivoi tietyillä osa-alueilla, esim mielikuvitusta ei tarvitse käyttää yhtä aktiivisesti, eikä itselle tarvitse keksiä tekemistä vaan kun tulee tylsää, "pistetään aivot narikkaan ja tv päälle". Ja näin teen siis itsekin usein, mutta haluan lastani opettaa siihen että tv on vain pieni osa vapaa-ajan viettoa.

Kuin mun näppikseltä! Me ollaan suorastaan otettu miehen kanssa yhteen tästä aiheesta, kun hänen mielestään telkku vois olla koko ajan päällä ja itse olen vankasti (perusteluja vailla kylläkin) sitä mieltä, että poikaa ei opeteta samanlaiseksi sohvaperunaksi kuin vanhempansa.

 

Pinkdreamilla oli hyvä pointti, että "jos lapsi on alusta asti siihen tv:seen tottunut niin juuri silloin lasta ei se kiinnosta" ja voi hyvinkin olla, että siksi meidän poika (8kk) on kiinnostunut telkkarista, kun ei paljoa saa sitä katsella.

 

Itse pelkään, että vilkkuva kuva ja ylipäätään kirkkaat valot telkkarista ja läppärin ruudulta tekevät pojan levottomaksi tai voivat jopa vahingoittaa näköä - tiedä onko siinä mitään perää. Mutta siitä olen pyrkinyt pitämään kiinni, että illalla ei saa telkkaria tuijottaa ennen nukkumaanmenoa, tietää itsekin miten joskus on jumittunut nettiin eikä sitten saa unta mennessään nukkumaan, kun "vilkkuu silmissä" smile.gif.

 

Ja tuo tosiaan, että on arveluttavaa, jos tv:n / tietokoneen ruudun katselu on vanhemmille tärkeämpää kuin lapsensa viihdyttäminen/ kanssa oleminen.. Meilläkin kun on tallentava digiboksi ja poika menee nukkumaan noin klo 20.30, niin mielestäni mieheni voisi odottaa telkkarin tai tietokoneen päällelaittoa sinne asti.. sad.gif

 

Mä en tiedä, onko itselläni ollut tiukka kasvatus tämän suhteen, sillä äitini ollessa meillä kylässä, hän piti poikaa pois tv:n ääreltä, kun tiesi mun haluavan niin (=kunnioitti mun päätöstä äitinä) kun taas appivanhempani näyttivät pojalle, "katso telkkarissa on auto" johon sanoin ettei meidän poika saa katsoa telkkaria (ja näytin varmaan hullulta.. grin.gif ).

 

Tämä on mielenkiintoinen keskustelu ja tosiaan olisi mielenkiintoista saada (puolesta ja vastaan) jotain kättä pidempää, tutkimustuloksia tms.. En tiedä olisiko tv nyt pojan ollessa alle 1 v huono asia, mutta pidemmän päälle en vaan halua passivoida häntä tv:n ääreen, koen että mielikuvitus kehittyy paremmin lukemalla, piirtämällä, leikkimällä jne. kuin tv:tä tuijottamalla.

 

Ja niinkuin Salmiakki kirjoitti, tämä on vain oma mielipide enkä arvostele muiden tapaa asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei vauva katso televisiota ja piste :) Minulla on pari sarjaa mitä seuraan viikossa (Ruotsin miljonääriäidit lähinnä ;)) ja muuten televisio pysyy kiinni. Iltaisin saatetaan siis sivusilmällä katsoa telkkua kun vauva on hereillä. Poika makoilee silloin sohvalla naama pois telkusta päin ja me jutellaan hänen kanssaan. Usein jää siis telkkari aikalailla kakkoseksi. Noh, kuuleepa Anna Ankan parhaat letkautukset rolleyes.gif Joskus väsyneenä tuijotan läppäriltä jotain hömppää vaikka vauva on hereillä. Useimmiten kuitenkin yritetään tehdä muita juttuja. Kyllä mun tuttavapiirissä on niitä, joilla on DVD arsenaali vauvalle / joku MTV3 junior kanava tilattu heti vauvan synnyttyä, mutta itse en ikinä laittaisi lasta sitteriin telkun että saan tehdä hommia. Hommat joko jää tekemättä, tai sitten lapsi viihtyy lattialla.

 

Mä en ajattele että telkkari olisi joku demoni, mutta haluan, että lapsi oppii kohtuulliseksi telkkarin käyttäjäksi ja "terveillä tavoilla" aktiiviseksi. Meillä on usein "taustamölynä" jotain musiikkia levyltä jota sitten lauleskelen ja jonka tahtiin tanssahdellaan. Tiedäpä, onko sitten yhtä haitallista kuin telkkumöly taustalla.

 

Edit. Meillä on kyllä tietokoneet 24/7 auki (minkäs teet kun mies on it-insinööri), mutta niihin lapsi ei ole yrittänyt suunnata katsetta kun ei näissä mikään vilku.

Edited by wanda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on vähän samanhenkistä, eli tietokoneet on päällä melki aina, mutta niitä ei vauvan pahemmin kiinnosta katsella. Samoin iltaisin päällä on usein myös telkkari (tosi hiljaisella), mutta vauvaa pidetään kasvot meihin päin ja hänen kanssaan jutellaan. :) Toisinaan mies pelailee pleikkarillakin, mutta sitäkään ei anneta vauvan katsoa.

 

Taustamölyksikään tv:tä ei tarvita, koska minusta on jotenkin ahdistavaa, että tv on "turhaan" päällä ja että sieltä kuuluu kaikenmaailman mainokset ynnä muut. Eikä tuo herkkä pojukaan sitä tunnu arvostavan, koska radion päällelaittaminenkin aiheuttaa useimmiten vastalauseita (no, ovat ne yli-energiset ja lujaa kälättävät juontajat minustakin vähän ärsyttäviä :D ). Kai se on minusta jollain tapaa arvokasta, että lapsi oppisi viihtymään myös virikkeettömässä hiljaisuudessa ja että kodin opittaisiin olevan turvallinen ja rauhallinen paikka jossa saa hengähtää, kun "ulkona maailmassa" sitä elämystä ja ärsykettä tulee väistämättä vähän liiankin kovalla sykkeellä, sekä pikkuvauvalle, että myös myöhemmin leikki-ikäiselle ja koululaiselle.

 

Anoppilassa tv on usein päällä, kovilla äänillä, ja jo pariin kertaan siellä on oikein varta vasten laitettu jokin piirretty pyörimään ja ihasteltu sitten sitä, miten tiiviisti pojan katse nauliutuu tuijottamaan liikkuvaa kuvaa. Nooh, ehkä mummolassa voi olla vähän omat säännöt, kun ei siellä kuitenkaan niin paljon aikaa vietetä, vai? :huh:

 

...Ja nyt jos oikein aletaan miettiä, niin tv on minusta aika ärsyttävä rakkine, jota tulee kaikesta huolimatta itsekin katsottua vähän liikaa. Pärjäisin varmasti varsin hyvin ilman koko töllötintä (parhaat sarjat Housesta Lostiin tulee muutenkin ostettua dvd-bokseina), ja verenpaine pysyisi matalampana, kun ei tarvitsisi jatkuvasti ärsyyntyä siitä miten typeriä mainokset ovat! :rolleyes: On tv muutenkin aika passivoiva. Illanvietoissakin sen huomaa tosi hyvin, miten mukavasta tunnelmasta, sosiaalisesta olemisesta ja spontaanista juttelusta kuolee jotain pois siinä vaiheessa, kun joku laittaa tv:n päälle. Se on Paha Silmä, joka varastaa huomion, ei sitä voi olla katsomatta. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on telkkari kovin usein päällä. Lapsi oli alkuun huono nukkumaan päikkäreitä joten useimmiten sen sai ottamaan päiväunia vain nukuttamalla sen rinnalle ja samalla sitä itse tuijotti leffoja. Eipä poika tosin silloin itse sitä telkkaria katsonut.

 

Nykyään telkkari menee aamulla päälle kun katson aamu tv:tä, poika ei siihen kiinnitä huomiota muuten kuin silloin kun lempiohjelma, maailman sää tulee. Iltaisin televisio ei ole päällä, sillä lapsi ei syö puuroa jos selän takana telkkarissa jotain tapahtuu. Ei mitenkään tietoisesti estetä lapsen telkkarin katsomista, käyn myös lapsen kanssa vauvaelokuvanäytöksissä ja katsomme usein musiikkivideoita koska voimastemperamenttinen jälkeläinen rauhoittuu musiikista ja videoiden värit saavat usein myös hihkumaan. Meillä tosin on tietyt videot, joita lapsen kanssa katsotaan ja niissä ei juurikaan voimakkaita välkkeitä ja lemppareita on videot joissa keskitytään kuvaamaan ihmisen kasvoja läheltä.

 

Mä en telkkaria niinkään pidä pahana. Meillä televisio on sijoitettu niin korkealle ettei lapsi saa mitenkään naamaansa ruutuun kiinni ja toisaalta eipä tuo jaksa telkkaria katsoa vaikka se päällä olisikin. Oman kokemuksen mukaan ne lapset joilta telkkaria on pimitetty pidempään menevät sen kanssa yli. Kaipa tässäkin kohtuus on hyvästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä telkkari oli muutaman kuukauden tässä välissä jo pois päältä päivisin, kun tyttö alkoi viihtymään paremmin lattialla. Parin viikon ajan aamu-tv on ollut päällä vaipan vaihdon, aamupuuron ja aamuleikkien taustalla, mutta ei tyttö siihen kiinnitä huomiota (vaikka hämäyksen takia se päälle menee, jottei tyttö huomaisi hirvittävää nälkäänsä). Iltaisin katsotaan uutiset tytön käytyä nukkumaan ja mahdollisesti jokin leffa tai vastaavaa. Tietokone mulla on päällä lähes koko ajan, mutta ei tyttö sitäkään pääse seuraamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut aina telkkari melkein kaiken aikaa taustahälinänä päällä, mulle itselle tulee siitä jostain syystä kotoisampi olo. Lisäksi vauvan ollessa pienempi ja mun ollessa äitiysloman ihan alussa niin raato, katsoin itse paljon televisiota. Nyt neiti vaatii kuitenkin enemmän seurustelua, eikä häntä televisiossa kiinnosta muut kuin lähinnä musiikit tai todella värikkäät mainokset, on meillä pidettykin telkkaria enemmän pois päältä. En mä ole koskaan lasta television eteen laittanut, mutta sylissä ollessa on sitä saattanut tapittaa joskus. Nyt kun mullekin on neidista seuraa, telkkari harvemmin on tytön hereillä ollessa päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut telkkari päällä oikeastaan koko ajan pojan kotiintulon jälkeen. Lähinnä halutaan, että taustalla on jotain ääntä, jos itse ei jaksa koko ajan höpöttää ja poika ei tottuisi hiljaisuuteen. Riippuu ihan päivästä miten aktiivisesti ruutua tuijottaa, harvemmin kuitenkaan muutamaa minuuttia kauempaa. Eipä poika tuosta ole millään tavalla häiriintynyt tai ruvennut levottomaksi. Jääkiekkoa poju seurasi isänsä sylistä, liekö kuitenkaan kovin siihen keskittynyt. Television ei kuitenkaan ole tarkoitus viihdyttää lasta, kyllä me hoidetaan se virikkeiden antaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on nyt 7kk ja hänen leikkitilansa on valitettavasti olohuoneessa ja suoraan telkkarin edessä. Meillä on pieni tupa, jottei muutakaan paikkaa mihin lelut levittää ole. Olemme huomanneet, että vaikkakin harvoin telkkari on auki, tai ainakaan huvikseen taustahälynä (radio on silloin tällöin päällä) reagoi tyttö heti, jos siellä joku huutaa tai on aggressiivisen oloinen. Olemme nyt tehneet sellaisen ratkaisun, että televisio aukaistaan vasta kun tyttö on nukkumassa. Eli ettei hänen tarvitse leikkiä siinä valojen välkkeessä. Meidän mielestä tyttö on hyväntuulisempi ja unet ovat parantuneet, tosin siihen voi vaikuttaa moni muukin seikka.

 

Jos ei muuta positiivista, niin minulla on ainakin parempi omatunto. Eri homma olisi tietenkin jos televisio ja puuhatila eivät olisi samassa, tai lapsi ei laisinkaan kiinnittäisi televisioon huomiota.

Edited by Nattunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa, onko telkkarin kattomisesta suoranaista haittaa pienelle vauvalle? Anoppi sai melkein sydärin kun sai kuulla, että meillä reilun kuukauden ikäinen poika istuu sitterissä "kattomassa telkkaria". Eikai tän ikänen vielä edes näe niin pitkälle? :huh:

Ja nyt ei tosiaan puhuta mistään katselumaratoneista vaan lähinnä äänen kuuntelusta, että saan ite syötyä/käytyä vessassa tms. Telkkari on siis päällä lähinnä äänen vuoksi, välillä toki radiokin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NeNNNi: meillä telkkari on auki aina sillon tällöin ja tirppa näyttää reagoivan lähinnä ääniin, ts. MM-kisojen aikaan mainostauot olivat AVA:lla infernaalisella volyymilla normaalipeliin verrattuna ja niiden alkaessa tenava säpsähti selvästi. Ellen täysin hatustavetoajatuksella ole liikkeellä, lapsen saa viedä aika lähelle pienenä, että edes näkisi televisiosta jotain. Nykyisten taulutelkkareiden aikana lähelläkään tosin ei sitten näe mitään...mutta juu. Olen kokeillut pari kertaa laittaa sitterin televisioon päin, mutta tirppa keskittyy lähinnä tiiraamaan kohti kattoa, joten mene ja tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on kanssa kovin innostunut telkasta, mä yritän kääntää sitä aina muuhun suuntaan, mutta hetken päästä on taas sinne suuntaan käännytty. :) Sen verran kuitenkin jo valmistaudun tuleviin vuosiin, että mitään väkivaltaa tai muuta epäilyttävää ei katsota lapsen ollessa samassa huoneessa. Tämä koulutus kohdistuu siis lähinnä itseeni ja mieheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö on nyt 10 kk ja ollaan ihan hiljattain alettu "katsomaan" Pikku Kakkosta. Ainakin kaikki musiikkijutut siinä kiinnostaa kovasti, alkaa heti nytkyttelemään musiikin tahdissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei katsota päivisin telkkaria ollenkaan, mutta illalla se on yleensä parin tunnin ajan päällä. Poika kyllä tuijottaa sitä välillä suurella mielenkiinnolla, mutta alkaa touhuamaan taas seuraavassa hetkessä omiaan. Toisinaan kiukku unohtuu kun telkkari harhauttaa ajatukset muualle. Kaikki lapsilta sopimaton materiaali (väkivaltaiset leffat tai sarjat) katsotaan aina vasta kun poika on mennyt nukkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pistin eilen ja tänään kokeilumielessä telkun auki Pikkukakkosen aikaan. Poika katso ekan piirretyn pätkän ja tanssi musiikit siitäpätkästä, sitten se meni omiin leikkeihinsä. Eipä siis juuri telkusta välitetä. Mä tosin en pidä telkkua päällä päivisin ollenkaan. Illasta vasta aukee ku mies on kotona ja avaa sen.. Pärjäisin itse hyvin ilman telkkaria, poika varmaan periny sen äidiltään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän puoli vuotias on ihan telkkuhirmu! Jos kävelee eteen niin alkaa kurkkiminen sivulle että väistäppäs nyt :D Aamulla vauva katsoo tyytyväisenä piirrettyjä kun itse käyn hoitamassa aamupesut ja kahvinkeitot. Lopulta kuitenkin (onneksi) kyllästyy, mutta aika huolestuttavan paljon se telkkari viihdyttää! Monesti leikitkin keskeytyy jos sattuu telkku oleen päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sama juttu! Meillä myöskin vauva siis katsoo telkkaria (kun äiti pitää sitä jatkuvasti päällä), mutta mitään toimintaleffoja tai muutakaan väkivaltaista sieltä ei tule. Muumeja, Vanessa ja pikkuväkeä, BB 24/7 niin ja pojan lempiohjelma aamuisin: Huomenta suomi :rolleyes: Ja tosiaan vain tietyt ohjelmat/mainokset kiinnostaa, ei kaikki. Eikä siis koko päivää telkkaria katso, vaan leikkii omiakin juttuja kun kyllästyy pällistelyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä telkkarin äänet, miten teillä on se ratkaistu? Meillä joskus katsotaan vauvan mentyä eri huoneeseen nukkumaan joku lapsille sopimaton leffa tai ohjelma, mutta meillä on niin surkea äänieristys asunnon sisällä, että varmasti vauvan korviin kantautuu jotain toimintaleffan tms ääniä, vaikka yrittäisi pitää äänet mahdollisimman hiljaisella. Vauva ei ääniin herää eivätkä ne häiritse sen nukahtamista, mutta nyt kun vauva alkaa olla tietoisempi ympäristöstään kuin ihan vastasyntyneenä, oon vaan miettinyt, pitäiskö hommata kunnolliset langattomat kuulokkeet tms (mutta kun sitten ei taas heti kuule jos vauva itkee...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahdanko mä olla ainoa telkkarinatsi täällä? Meillä ei nimittäin katsota telkkaria ollenkaan vauvan hereilläoloaikana. Vauvan ensimmäisten elinkuukausien aikana imetin toisinaan telkkarin ääressä, mutta huomasin että välke ja melu tekivät vauvan levottomaksi, etenkin iltaisin. Nyt kun tyttö on 5kk vanha pyöriäinen, ei tulisi mieleenkään pitää telkkaria päällä olkkarissa missä vauvakin on. Tuo on muutenkin hyvin vauhdikas ja jopa levoton tapaus, joten en halua tarjota mitään ylimääräisiä ärsykkeitä tai stimulaatiota.

 

Mulla ei ole heittää tähän mitään tieteellistä faktaa, mutta en usko että telkkarin välkkeen katsominen tekee kovin hyvää kehittyville aivoille.

 

*ristiinnaulaamista odotellen*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myy, täällä toinen! Meidän tyttö jää katsomaan KAIKKIA näyttöjä ja tv:ssä viehättää valo ja liikkuvat asiat. Mutta kun tuo on niin hyperaktiivinen jo niin ei anneta katsoa tv:tä. Joskus vierailla kun ollaan, pyydetään, että sulkevat tv:n koska muuten tyttö katsoisi vaan sitä eikä keskittyisi muuhun. Toisaalta annetaan katsoa tietokoneen ruutua (skypeä) jonkin verran. Tietokoneelta ei anneta katsoa mitään ohjelmia/videoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now