Sign in to follow this  
Followers 0
Marilyn

Haikaranpesän ja "tavispuolen" ero?

34 posts in this topic

Nyt on käyty synnyttämässä Haikaranpesässä ja oli tosi hieno kokemus! Lapsivuodeaikaa en olisi halunnut viettää missään muualla, tosin meillä kävikin hyvä tuuri ja saatiin vika perhehuone os.15 puolelta eli oli täydellinen oma rauha :lipsrsealed: Synnytystä hoitanut iltavuoron kätilö oli ihanan aktiivinen yrittämään saada mulle mahdollisimman hyvä olo ja ei pelkästään lääkityksellä siis. Hän rakenteli mulle hienon pesän säkkituolista, tyynyistä, kuumavesipulloista jne. jossa oli hyvä ottaa supistuksia vastaan, ja hieroi selkää sekä paineli akupisteitä. Muutenkin jutteli tosi mukavia ja tuli naurettuakin välillä yhdessä jotain hassuja juttuja :grin: Synnytyksen jälkeen vielä jutteli seuraavina päivinä (oltiin 4 yötä vauvan verensokeriseurannan takia) sekä mun että miehen kanssa erikseen synnytyksestä ja muustakin :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon synnyttänyt Kättärillä sekä tavispuolella että Haikaranpesässä. Isoin ero, että Haikaranpesässä sai olla liikkeellä koko ajan, kun sydänääniä seurattiin langattomasti (eikä edes seurattu kaiken aikaa). Toinen iso ero oli, että Haikaranpesässä saimme olla todella rauhassa eli kätilö ja harjoittelija vain käväisivät pari kertaa kysymässä vointia ja tulivat sitten ponnistusvaiheessa paikalle. Toisaalta sain olla täysin yksin silloinkin, kun vauva vietiin lastenosastolle ylipainemaskiin (mies mukana) eikä kukaan tullut melkein tuntiin kysymään, miten mä voin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen synnytin haikaranpesässä koska halusin, kävin valmennukset ym.. Toisen synnytin haikaranpesässä vaikka en halunnut, tavispuoli oli täynnä. En siis osaa vertailla kun ei ole kokemusta tavallisesta osastosta, mutta voin kertoa kokemukseni haikaranpesästä. Muuten kaikinpuolin hyvä paikka, mutta äidin tuntoja ei kuunneltu tarpeeksiskilletgirl.gif Esikoisen kohdalla jouduin imettämään jatkuvasti, mikä sinänsä normaalia mutta imetyksen takia en koko sairaala-aikana nukkunu hetkeäkään. Synnytyksen väsyttämänä, tissit kipeinä ja itkua vääntäen yritin ja yritin saada vauvaa nukahtamaan ja vaikka yötä myöten soittelin hoitajaa paikalle niin mitenkään ei voitu auttaa ku piti vaan "yrittää imettää". Toisen kohdalla imetys alkoi sitäkin huonommin, heti ensimmäisenä päivänä nännit oli niin rikki ja verillä että vauva sai suuhunsa enemmän verta kuin maitoa. Lisäksi imetys sattui niin paljon että huonekaveri ei saanut nukuttua kun itkin niin vuolaasti sitä kipua. Toisena yönä sain lopulta korviketta kun itkien lähestulkoon huusin, että imetys loppuu tähän paikkaan olkoonsa vauva vaikka nälässägirl_haha.gif

 

Eli kaikessa imetysmyönteisyydessään liika tuputtaminen ja pakottaminen antoi imetykselle erittäin huonon alun, ja molemmat imetykset loppuivatkin lyhyeen. Toki pieni vauva imee usein ja kipeää tekee, mutta kun äiti on noinkin väsynyt ja epätoivoinen ei väkisin imettäminen aiheuta kun kammon koko hommaa kohtaan.

 

Ensi kerralla otan pullon ja korvikkeet sairaalaan mukaangirl_crazy.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni kiinnostaisi naistenklinikan ja kättärin ja haikaranpesän eli kaikkien Helsingin vaihtoehtojen ero. Millä perusteella olette tehneet valinnan? Pitäisikö tälle avata kokonaan oma ketju vai voisko täällä keskustella kaikkien eroista? Toistaiseksi oon menossa NKL:lle erittäin nopeasti tehdyn päätöksen mukaisesti, mutta luettuani lisää Haikaranpesä on alkanut kiinnostamaan ja mietin, että pitäisikö sitä vielä vaihtaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni kiinnostaisi naistenklinikan ja kättärin ja haikaranpesän eli kaikkien Helsingin vaihtoehtojen ero. Millä perusteella olette tehneet valinnan? Pitäisikö tälle avata kokonaan oma ketju vai voisko täällä keskustella kaikkien eroista? Toistaiseksi oon menossa NKL:lle erittäin nopeasti tehdyn päätöksen mukaisesti, mutta luettuani lisää Haikaranpesä on alkanut kiinnostamaan ja mietin, että pitäisikö sitä vielä vaihtaa...

 

Täältä löytyy kaipaamasi ketju :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekalla neuvolakäynnillä kysytään, että minkä synnytyssairaalan valitsette, koska myös seulontaultrat tehdään samassa paikassa (Haikaranpesän ollessa kyseessä siis Kätilöopistolla). Sen lisäksi pitää vielä Haikaranpesään ilmoittautua erikseen 2.seulontaultran eli ns. rakenneultran jälkeen, tässä ohjelinkki. Synnyttäjän pitää täyttää tietyt kriteerit, että voi päästä Haikaraan ja lisäksi pitää osallistua pakollisiin synnytysvalmennuksiin (ensikertalaiselle 2kpl, uudelleensynnyttäjälle 1kpl).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakolliseen synnytysvalmennukseen en ainakaan joutunut nyt kolmannella kerralla... eli en tiedä tarkoitetaanko uudelleensynnyttäjällä vain toista lasta. Joka tapauksessa, kun soitin rakenneultran jälkeen pyydettiin ainoastaan varaamaan synnytyssuunnittelukeskustelu ja valmennukset kuitattiin ekan kerran valmennuksilla. (Toinen lapsi syntyi muualla.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei te,

jotka olette käyneet tai synnyttäneet Kättärillä tai NKL:llä nyt tänä keväänä 2013.

Onko konkreettista tietoa remonteista?

Olenko oikeassa, että tosiaan _kaikki_ perhehuoneet sekä Haikaranpesä jne. lakkaavat olemasta, kun remontit päällä? Eli ei ole perhehuoneita NKL eikä Kätilöopistolla?
Onko niin, että tosiaan mitään valmennuksia ei enää järjestetä Haikaranpesään tai onko sitä enää olemassakaan..? 

Omia tietoja:

- kävin ekassa ultrassa Kättärillä ja siellä oli joulukuussa eka kerros (jossa ultra normaalisti on, nyt oli 9. kerroksessa) täynnä muoveja ja tuulettimia. Osastoja en tietenkään nähnyt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0