Tiitiäinen

Tyhmät kysymykset monikkolasten hoidosta

80 posts in this topic

Me aloitettiin 4kk iässä. Kilillä meni tuolloin jo niin paljon korviketta, että neuvola neuvoi soseiden aloittamisen. Oltiin ajateltu muutenkin aloittaa, josko se olisi yöunia parantanut. :P

 

Ja mulla ei tosiaankaan riittänyt maito molemmille ja toisaalta Kili ei oikein missään vaiheessa rinnasta innostunut. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän piti sairaalan "käskystä" aloittaa 3kk iässä litkuvellit (tytöt synt.rv 26+2), 4kk hedelmä- ja kasvissoseet ja 5kk lihat+puurot. No 3kk iässä oltiin just päästy vasta imetyksen makuun ja täysimetykseen, joten koska vauvat kasvoivat hyvin, oltiin täysimetyksellä muistaakseni n. vajaa 5kk asti. SIlloin aloitettiin kasvis- ja hedelmäsoseilla ja todella löysäksi keitetty riisivelli tuli mukaan (ei siis kaupan litkuvelli vaan hiutaleista).

 

Mikäli maito tuntuu riittävän (oli se sitten rintamaito tai korvike) ja lapset ovat täysiaikaisina syntyneet, voi mun mielestä aloittaa vaikka 6kk kuten yksösilläkin. Keskosilla, huonosti kasvavilla jne on sit omat ohjeet. Kaksosuus sinällään ei liene syy aloittaa aikaisemmin kiinteitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta korvikkeessa on mun mielestä se joku suositusraja, minkä yli ei saisi päivässä mennä, olikohan 8dl/pv...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mutta korvikkeessa on mun mielestä se joku suositusraja, minkä yli ei saisi päivässä mennä, olikohan 8dl/pv...

Joo mäkin oon kuullut jotain semmoisesta suosituksesta. Kokemusta tuosta tilanteesta ei ole, joten enpä muistanut lainkaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan ministi vaan kuokin täällä.

 

 

"Tarkkoja vuorokauden korvikemääriä ei siis tietynikäiselle vauvalle voi määrittää, mutta alla olevan ohjeellisen taulukon mukaan näkee, kuinka paljon vauva keskimäärin missäkin iässä vuorokauden aikana juo.

0-1kk 500-600ml

1-2 kk 600-800ml

2-3 kk 700-1000ml

3-5 700-1200ml

5-6 kk 700-1000ml (sis. vellin)

6-8 kk 600-800ml (sis. vellin)

8-12 kk 600ml (sis. vellin)"

 

http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/bad5991d7fc490b5cfe4133bba8a2298/1330335810/application/pdf/214159/PULLONPYORITTAJAT-3.pdf

Pullon-pyörittäjien oppaasta (2009)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinteitä täälläkin on nyt aloiteltu ja tuli mieleen kysymys että oletteko syöttäneet samalla lusikalla molemmat? Sitten kun molemmat syö koko purkin tai opettelevat pitämään lusikasta kiinni, voisin kuvitella heille omat lusikat, mutta tässä vaiheessa olen käyttänyt samaa lusikkaa (tänään siis kolmas maistelupäivä)

 

Ketjun alussa olikin keskustelua yhteisistä tuteista ja pulloista. Molemmilla on omat tutit, koska ovat vielä kovin tuttiriippuvaisia ja meillä on vaan yhdet tutit aina kerralla käytössä. (koskaan ei oo viel jääny tutti kotiin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on yhteinen lusikka. Alussa oli omat, mutta sitten viimeistään menin sekaisin, kun söin vielä itse omaa ruokaa samaan aikaan haarukalla. :D Oksennustaudissa kyllä söivät omilla lusikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samalla lusikalla menee meilläkin jos yksin syötän. Pullot on pääsääntöisesti omat, mutta onhan noita laiskuushetkiä kun toinen juo toisen jämät :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä täällä taas :ph34r: tämän kysymyksen saa siirtää jos ei mielestänne kuulu tänne..

Eli hoitolaukusta; onko teillä käytössä ekstraisoja hoitolaukkuja? meillä on hajoamispisteessä nykyinen hoitolaukku, koska tavaraa on ihan hirveästi! Haluaisin kuitenkin että laukku olisi helppo kiinnittää vaunujen työntöaisaan niin siksi en ensimmäiseksi ole harkitsemassa tavallista isoa laukkua..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellainen urheilukassi, missä on kaksi sivutaskua ja iso keskitasku. :D Sinne mahtuu hyvin hoitoalusta, 6 - 8 vaippaa, neljä vaihtovaatekertaa, pyyhkeitä, harsoja, sack'n seat- tuoli, ruokaa, korviketta, tuttipullot ja matkakoossa rasvoja yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ saako sen hyvin vaunujen työntöaisaan? Kai sitä pitää pikkuhiljaa hyväksyä se tosiasia että tässä perheessä ei pärjätä sievällä pikku hoitolaukulla, vaan paremminkin matkalaukulla! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulisin. Mä olen aina vaan roikottanut olalla, tai sillein ristikkäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä pari tyhmää kysymystä. Eli onko isyysloma kaksosten kohdalla se sama kolme viikkoa kuin yhden lapsen kanssa? Näin olen itse ajatellut ja myös tulkinnut kelan sivuilta, mutta nyt on muutama tuttu sanonut että olisi tuplasti pidempään.

Ja toinen: Onko olemassa jotain kantoliinaa jolla saisi molemmat kaksoset kyytiin samanaikaisesti? Mulla on ergo ja vauvaosan kanssa olen vuorotellen kanniskellut mutta yleensä toinen vauva kaipaa syliä juuri samaan aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isyysloma on sama kolme viikkoa. Vanhempainvapaa on sitten pidempi (60pv?) ja senhän voi sitten pitää kumpi vaan.

 

Kantoliinoista en tiedä, mutta tuplien fb- kirpparilla joku myi kaksosten kantoreppua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me onnistuttiin väkertämään kantoliinaan joku ihme systeemi, että saatiin molemmat poikaset samaan aikaan sinne. En kyllä muista miten, jotenkin vahingon kautta se meni :lol: Todella hyödyllinen vastaus siis..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako taas tän verran kirjoittaa ihan väärällä puolella?

 

Kaksosia voi kantaa esimerkiksi näin (sopii kylläkin vähän isommille vasta) http://www.babyidea....russidonta.html

Rengasliinoja voi käyttää kahta yhtä aikaa, jolloin molemmat vauva saa makuuasentoonkin http://www.ssb2.net/..._1145663530.jpg

Ja samoin mielinmäärin voi käyttää ihan muitakin kantovälineitä. Useimmiten näytti olevan käytössä ensin kantoliinaan normaalisti sidottu ja sitten sen päällä esim. selässä reppu (tosin tämäkin vain hieman isommille). Mutta nämä kaksi rengasliinaa näyttää olevan liki järjestäin joka kuvassa suosituin tapa kaksosille :)

 

Niin ja tässä sitten ihan oiken sidontaohjekin

:) Edited by Bim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille taas vastauksista! Juuri tuollaista systeemiä ajattelin, minkä Bim laittoi. Liinakin löytyy, ei vaan ole tullut koskaan kokeiltua. Jos tuo onnistuisi, voisi helpottaa iltoja paljon, kun nyt tuntuu että aina toinen joutuu itkeskelemään ja odottamaan omaa vuoroaan syliin, jos pitää siinä samalla yrittää muutakin tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norsulle: Kaksosista saa vanhempainvapaan pidennystä 60 päivää ja tätä voi isä käyttää ihan miten vaan, esim. meillä mies piti tästä kuukauden isyysloman pidennykseksi ja loput tulee sit mulle. Kelan kaikki työntekijät eivät sitten tiedä tästä automaattisesti eli pitää erikseen pyytää.

 

Hoitolaukun saa hyvin vaunujen aisaan kun sen ripustaa sellaisista kassikoukuista - silloin ei tarvitse olla megapitkät ripustusremmit. Ja noi koukut on superkätevät muutenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sellainen iso imetystyyny, johon molemmat mahtuivat, mutta siihen tarvitsin jonkun auttamaan. Kun olin yksin, laitoin kaksi tyynyä syliin vinottain ja siihen sitten molemmat omalle tyynylle. Nuo onnistuivat siis niin kauan kuin tytöt olivat lyhyitä, n 6kk iästä lähtien en enää jaksanut keksiä keinoja, mutta siihen vaikutti sekin, että toinen ei juuri rinnasta mitään halunnut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla taas iso imetystyyny ei auttanut yhtään, joten imetin ilman. Koskaan en imettänyt molempia yhtä aikaa, mutta meidän lapset olivatkin nopeita syömäreitä, yleensä meni vartti per vauva kerralla (joskin ihan pikkuvauvana tietysti oli niitä tankkauskausia, jolloin sitten imetin vähän väliä sen vartin, eli käytännössä en juuri muuta tehnytkään). Meillä siis vuoroteltiin ja se toimi hyvin. Imetin melkein missä asennossa vaan, koska lapset eivät olleet siitä niin tarkkoja, kunhan saivat maitoa. :D Kerran imetin toista samalla, kun hämmentelin toisella kädellä kastiketta hellan ääressä ja toisella jalalla keinutin toisen vauvan sitteriä... Kannattelin lapsia imettäessä siis ihan vaan käsivarteni päällä. Usein imetin risti-istunnassa, jolloin myös jalat olivat tukena siinä alla. Joskus otin syliin sohvatyynynkin tukemaan asentoa, mutta melkeinpä paremmin sujui ihan ilman mitään lisäapuja.

 

Kaksosten imetys voi siis onnistua ihan yhtä hyvin kuin yhdenkin lapsen. Tai se voi epäonnistua ihan kaksosuudesta riippumattomista syistä. Meillä imetys onnistui, eikä mitään lisämaitoja olisi tarvittu (mutta hysteerisenä esikoisten äitinä yritin kuitenkin tuputtaa korviketta, kun neuvolassa lääkäri sanoi, että jos epäilyttää oman maidon riittäminen, pitää antaa lisämaitoa, ja tietysti miuta huoletti se riittäminen, vaikka lapset kasvoivatkin ihan hyvin). Lopulta imetin molempia noin 1 v. 2 kk ikään asti, joskin loppuvaiheessa tietysti vain kerran tai pari päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now