Sign in to follow this  
Followers 0
Guest HelmiQ

Useampi raskaus, raskauksien yhtäläisyydet ja erot

44 posts in this topic

Yritin pikaisesti vilkuilla että löytyiskö tällaista keskustelua mistään ja mun silmiin ei osunut. Jos kuitenkin jossain on vastaava aihe, voi vihjaista asiasta.

 

Eli te kaikki, joilla on useampi raskaus takana takana tai meneillään..

Menivätkö raskaudet samaa kaavaa? Oliko oireet samanlaisia? Tuliko erilaisia oireita? Millaisia oireita tuli tytöstä? Millaisia pojasta?

Kaikenlaiset kokemukset kehiin. Olis kiva lueskella.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen raskaus on vasta puolessavälissä, mutta tähän mennessä on mennyt hyvin paljon samalla kaavalla. Molemmissa oli pahoinvointia 2. ja 3. kuukausi (ei oksentelua, mutta ikään kuin jatkuva "krapula". Samoin mahan malli on melko sama ja kipuja (liitos- ja selkä-) on ollut samalla tavalla eli silloin tällöin, mutta toistaiseksi olen liikkumaan päässyt.

 

Tässäkin raskaudessa on RaDi - tosin nyt se todettiin jo heti alussa. Sen vuoksi kiloja ei ole tullut ihan samaa tahtia, kun ruokavalio on tiukempi. Supistukset (kivuttomat mahankovottelut) alkoi tässä raskaudessa aiemmin, mutta toisaalta niitä ei enää näillä viikoilla ole ollut yhtä tiuhaan kuin esikoisen aikaan. Taustalla on myös tässä raskaudessa B-streptokokki ja sekin todettiin aiemmin nyt, kun tiedettiin sitä etsiä.

 

Sukupuolesta ei ole tietoa tässä raskaudessa, joten vaikea sanoa, onko tästäkin tyttö tulossa. Kaikki muutkin oireet kyllä ovat samoja kuin esikoisen kohdalla eli makeaa tekee mieli enemmän kuin suolaista jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen raskaus menossa vielä, mutta tähän mennessä on melko erilaiset raskaudet. Pahoinvointia ei tosin kummassakaan. Ekassa oli ihan kamalat ilmavaivat siinä alkuraskaudesta. Valvoin ja kiemurtelin yöt ja päivät kun oli niiiiiiiin kipeä ja söin Minifommia purkkitolkulla ja sitten kun söi sitä niin ei uskaltanut kauppaankaan mennä kun saattoi ihan itestään pörähtää... Nyt tokassa taas on vaivannut selkäkipu ihan alusta asti ja supisteluherkkyys tuntuu kans olevan ihan toista luokkaa kun ekassa.

 

Ja sitten tietenkin vaikuttaa elämäntilanne eli ekassa raskaudessa olin hyvin pitkälti kotona, tein päättötyötä omaan tahtiin, kävin välillä koulussa, mutta aika lepposta sen puoleen, eikä ollut ketään kitisemässä jaloissa, sai nukkua miten paljon vaan. Nyt oon töissä ja sitten vielä kotona on se pikkuriiviö :wub: , joka ei taatusti anna hetkenkään rauhaa. Eli väsymys meinaa vaivata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka raskaus (poika syntyi)

 

-Raskausoireet alkoivat jo reilusti ennen plussatestiä (jonka senkin tein lopulta varaslähtönä)

-Oksentelua pitkin raskautta

-Vessassa ramppaaminen alkoi vasta loppuraskaudessa

-Teki mieli perussuolaista ruokaa ja pehmistä

-Kivuttomat supistelut alkoivat n. viikon 20 kieppeillä

-Tissit kasvoivat usealla kuppikoolla

-Masuun kasvoi navan alapuolelle pientä karvaa

-Linea negraa ei juurikaan näkynyt

-Turvotus loppuraskaudesta

-Paino rupes nousee viikon 12 jälkeen

 

Toinen raskaus (tyttö tuli)

-Ei raskausoireita ennen plussatestiä

-Oksentelua tässäkin raskaudessa, tosin pahempana kuin esikoisesta. Edit. Oksentelu jatkui pahana raskauden loppuun asti, tiputukseen jouduin useampaan kertaan ja menin tosi huonoon kuntoon. Viikolla 38+ synnytys käynnistettiin oksenteluun liittyvien ongelmien vuoksi. Sain siinä rytäkässä vielä vyöruusun käteen, johtuen yleiskunnon rajusta laskusta. Verenpaineet heitteli lopussa ja sitä rataa...

-Supistukset alkoivat jo viikon 12 kieppeillä ja osa supistuksista kipeitä

-Vessassa sai rampata jo alkuraskaudesta, tosin jossain vaiheessa tilanne helpotti ja keskiraskaudesta oli rauhallisempi kausi

-Kuppikoko kasvanut tähän mennessä yhdellä

-Masuun kasvanut taas karvaa navan alapuolelle

-Ei turvotuksia raskauden aikana. Paremminkin riutumista...

-Paino rupes nousee viikon 34 jälkeen yli lähtöpainon.

 

Edit. Lisäilin juttuja jälkikäteen.

Edited by HelmiQ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi raskautta takana, kolmas meneillään. Ekassa oli eniten pahoinvointia ja närästystä alkuaikana, eikä etova olo oikeastaan helpottanut missään vaiheessa tiettyjen ruokien kanssa. Toka meni helpommin ja nyt on ollu muuten helppo raskaus tähän mennessä, mutta alkuaikana oli aivan sairaan kova väsymys sekä myöskin etominen oli aika hirveätä. Missään raskaudessa en ole oksentanut.

 

Ja tuloksena siis poika 12/03 ja 06/07 sekä la 28.11. todennäköisesti poika tämäkin.

 

Lisään vielä, että jokaisen raskauden olen tiennyt ennen plussatestiä, mutta se ei välttämättä ole niinkään johtunut oireista vaan aavistuksesta, tai miksi vaistoksi sitä nyt haluaa kutsuakaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt toinen raskaus ihan loppumetreillä menossa. Esikoinen on tyttö, tästä toisesta ei vielä tiedetä.

 

Yhtäläisyyksiä:

- kummassakaan raskaudessa ei varsinaista pahoinvointia

- maha suunnilleen samanmuotoinen ja molemmissa tosi iso

- molemmissa raskauksissa tuli samanlaiset raskausarvet navan ympärille

- molemmissa raskauksissa verenpaine on terveydenhoitajan/lääkärin mittaamana noussut kohti loppua, kotona arvot olleet ok (ekassa raskaudessa jouduin tästä syystä sekä sikiön sydämen lisälyöntisyyden takia osastolle ja lopulta käynnistykseen rv 38, toisessa raskaudessa on toistaiseksi riittänyt kotiseuranta)

 

Eroja:

- ekassa raskaudessa tuli linea negra, toisessa ei

- toisessa raskaudessa kärsin alkuraskaudessa hirveästä väsymyksestä (johon varmaan esikoisella oli osansa) ja kovista migreeneistä rv 20 kieppeillä, ekassa näitä ei ollut

- ekassa raskaudessa todettiin RaDi, toisessa ei (tosin ekassakin "tuomio" tuli ihan marginaalisella viitearvojen ylityksellä sokerirasituksesssa, muuten missään vaiheessa sokereissa ei ollut mitään vikaa)

- molemmat vauvat ovat olleet kovia liikkumaan mahassa, mutta tämä toinen liikku jotenkin voimakkaammin kuin ensimmäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toka raskaus on jo loppusuoralla ja melko samanlaisia raskaudet on ollut

 

- molemmissa alussa pahoinvointia, tässä toisessa tosin huomattavasti paljon enemmän oksentelua ja se jatkui pitempään

- paino alkoi nousta puolenvälin jälkeen. Ekassa raskaudessa tuli 12 kg ja tässä on tullut 2 kg enemmän, mutta neuvolakorteista näkee, että painonnousu on ollut samanlaisesti kummassakin raskaudessa lähes viikolleen.

- verenpaine ollut samanlainen ja samoin virtsatestit puhtaita

- hemoglobiini laski myös aivan samoilla viikoilla

- kova nälkä koko ajan

- ei erityisiä vaivoja raskausaikana

- maha kasvoi suoraan eteen, ei linea negraa kummallakaan kerralla

- vauva laskeutunut suhteellisen aikaisin ja paikat pehmeät jo keskiraskauden lääkärineuvolassa. Ekassa raskaudessa th olikin varma, että synnytys olisi käynnistynyt hieman etuajassa. Nyt uskon, että mennään taas LA:n tietämiin enkä ollut asiasta huolissani.

 

 

Erot:

- ekassa raskaudessa oli alussa vuotoja, tässä olen onneksi moisilta selvinnyt

- tässä raskaudessa on ollut turvotusta jaloissa ja käsissä

- tässä raskaudessa sf-mitta kulki aluksi yläkäyrillä, mutta tasoittui sitten keskikäyrälle. Ekassa raskaudessa koko ajan keskikäyrää kulkien

Edited by Magdalena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ja tämän viimeisiä hetkiä masussa elelevän pienen raskausksissa on merkittävin ero ollut pahoinvointi: Esikoisesta jatkuva etominen, kauhea olo ja oksentelu jatkui jollekin 22+ viikolle (alkaen kunnolla joskus 6+ viikolla), tässä toisessa olisinko ollut parina iltana huonovointinen joskus viikolla 6+. !!! En pistä ollenkaan pahakseni :). Muutenkin ollut tooodeeellaaaa helppo raskaus -jos univaikeuksia ei lasketa- tämä toinen raskaus, vaikka huollettavana on ollut pieni lapsi (esikoinen oli vasta puoli vuotta, kun tulin uudestaan raskaaksi).

 

Muita eroja on ollut harjoitussupistusten vähempi määrä tässä toisessa raskaudessa sekä linea negran puuttuminen myös tässä tokassa. Toisaalta ekassa raskaudessa mulla oli ihan hirveä seksinnälkä :rolleyes: toisella kolmanneksella, joka nyt on puuttunut (lie tähän vaikuttaa tämä yksi pieni tyttö, joka aika mukavasti verottaa haluja).

 

Minun kunto, paino, verenpaineet ja hemppa ovat kulkeneet aika lailla saman kaavan mukaan molemmissa raskauksissa.

 

Niin, ja siis esikoinen on tyttö ja tulokkaasta ei ole varmaa tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka raskaus (tyttö 98):

-Oksensin kerran alkuraskaudessa ennen plussausta

-Painoa kertyi noin 7 kiloa raskauden aikana, muutama kk jälkeen olin lähtöpainossa

-Linea negra

-Liitoskipuja ja supistuksia vasta loppuraskaudessa

-Synnytys alkoi lapsiveden menolla rv 38

-Synnytys kesti noin 4h, ponnistus 10 min.

-Kaikenkaikkiaan helppo ja "hehkeä raskaus" (oma ikä ehkä vaikuttaa?)

-Syntymäpaino noin 3600

 

Toka raskaus (poika 00):

-Raskaus ei näkynyt raskaustesteissä, todettiin sisätutkimuksessa ja ultrassa joskus rv 11-12

-Ei pahoinvointia, oireina alavatsakivut

-Vatsa tuli esiin pian raskauden toteamisen jälkeen

-Supistelua varhaisessa vaiheessa

-Iho kukki

-Syntyi hätäsektiolla rv 34, 2400g, istukan häiriöiden vuoksi (epämuodostunut istukka, mahdollinen vuoto)

 

Kolmas raskaus (poika 03):

-Haamu jo rv 3+1

-Pahoinvointia, ei oksentelua

-Vatsa tuli esiin varhain

-Supisteluja varhain (kohdunkaula 2 cm auki ja pehmeä rv 23, ennenaikaiset supistukset katkaistu lääkityksellä rv 30)

-Kovat selkäkivut ja liitoskivut alkoi keskiraskaudessa

-Painoa kertyi 14 kiloa

-Iho kukki

-Sf-mitta yläkäyrien yläpuolella

-Syntyi käynnistyksellä rv 40+1. (4600g, istukka yli 1000g, napanuora yli 1m, lapsivettä noin 5 litraa. Mahdollisesti raskausdiabetes, joka jäänyt huomaamatta?), synnytys kesti vajaa 8h.

 

Neljäs raskaus (la 26.2.2010):

-Clomifen-metformin hoitojen tulos

-Plussa rv 3+4

-Vatsa tuli esiin heti

-Oksentelua alkuraskaudessa lähes päivittäin

-Iho kukkii

-Liitoskipuja rv 15 lähtien

-Selkäkipuja rv 11 lähtien

-Napakoita supisteluja rv 14 lähtien

-Sf-mitta yläkäyrien yläpuolella

-Runsaasti lapsivettä

-Painoa kertynyt jo muutama kilo

 

Mulla siis raskaudet olleet hyvin erilaisia, kahdessa vikassa näkyy jo kylläkin yhtäläisyyksiä :)

Kolmessa ekassa raskaudessa oli mielitekoina maksalaatikko, Wanhat Autot ja Smurffilimsa. Toi limsa oli myös tässä raskaudessa alkuvaiheen himo, helpotti pahaa oloa. Muuten tekee mieli suolaista, suklaasta tulee paha olo.

Edited by ohdakkeenkukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

ensimmäinen odotus (poika) :rolleyes:

kamala pahoinvointi/oksentelu aamusta iltaan viikosta 6 viikolle 16.+ pientä päänsärkyä.

ei liitoskipuja..ym selkäkipuja..

vatsa erottui selvästi jo viikolla 15

linea negra napaan asti.

 

toinen odotus (tyttö) :rolleyes:

krapulainen olo ja kamala päänsärky viikosta 6 viikolle 16. (ei oksentelua kuin muutaman kerran)

liitoskipuja viikolta 14 eteenpäin.issiaskipuja ym.

maha alkoi näkyä kunnolla vasta n.vko 24.

ei linea negraa..

 

kolmas odotus :rolleyes:

ei vielä mitään oireita..viikot n.5+4

paitsi linea negra näkyy jo!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

eka tyttö

pientä satunaista kuvotusta

mielitekoina mansikat ja luumutomaatit + cola

haalea poikaviiva navasta alas

raskausdiabetes, ruokavaliohoitoinen

yksi paha närästyskohtaus

estolääkitys veritukoksia vastaan rv 20+ alkaen ei tullut tukosta

raskausmyrkytys viimeisellä viikolla

kypsyttelyn tuloksena lähti syntymään. synt 40+4, 3240g ja 50cm.

painoa +-0 (myrkytyksen takia viimeisellä viikolla +5kiloa, jotka hävisi sitten samantien. sairaalaan jäi 14kiloa)

migreeni/päänsärkyä

 

toka tyttö (5v myöhemmin)

ei kuvotusta

poikaviiva rintojen välistä alas asti

muutama huimauskohtaus

veritulppa rv 6+, loppuun asti lääkityksellä

raskausdiabetes (kaksi kohonnutta arvoa) ruokavaliohoitoinen

spontaanisti lähti tulemaan vesien menolla. synt rv 39+6. 2850g ja 50cm

painoa -14kg. tippui pitkin raskautta.

migreeni/päänsärkyä

 

 

kolmas odotus (nyt rv 13+ )

 

tulokkaasta ei tietoa (mutta eiköhän tämäkin tyttö ole)

verilääkitys koko ajan käynnissä

verensokeriseuranta

kahvi ei maistu

järkyttävä väsymys heti alusta asti (johtunee vauvasta joka on nyt 4kk)

päänsärkyä

.....

 

toistaiseksi oireeton raskaus, tuskin kamalasti muuttuu edellisistä odotuksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan mielenkiinnosta pistän pystyyn tällaisen keskustelun, en ainakaan löytänyt vastaavanlaista.

 

Eli onko teillä ollut minkälaisia eroavasuuksia tyttö- ja poikaraskauksissa vai onko raskaudet menneet samalla kaavalla? Onko oireista, mahan muodosta tms. pystynyt päättelemään vauvan sukupuolta?

 

Itsellä ensimmäinen, poikaraskaus, oli helppo. Ei ollut juurikaan pahoinvointia, mielitekoja tai muitakaan oireita. Maha oli poikamaha, painoakin tuli himpun yli 10 kg ja muutenkin oli ihan poikaolo unineen päivineen. Nyt toinen odotus mennyt melko samalla tavalla, mutta makeanhimo on päivittäistä, väsyttää jatkuvasti ja painoa tullut tähän mennessä 1,5 kg enemmän kuin ekasta näillä viikolla. Tosin en tiedä onko tulokas tyttö vai poika ja fiiliksetkin vaihtelee :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minuu kiinnostaisi kanssa. :)

Miulla kanssa mennyt tää toinen raskaus aivan toisella tyylillä kuin eka, oksennettu 5-7 kertaa päivässä 6-7 ekaa vkoa ja rv 12 jälkeen alkanut vähän harveta ja nyt enää silloin tällöin. Lisäksi tässä toisessa iho on huonommassa kunnossa, on supisteluja aikaisilla viikoilla, sekä veristä vuotoa alkuraskaudessa. Väsyttää aika lailla kuin ekassakin, mutta mielialat heittelee paljon voimakkaammin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmat raskaudet ihan samanlaisia. Ensimmäinen oli poika ja nyt on tulossa kaksi tyttöä. Ei pahoinvointia kummassakaan raskaudessa, vatsa pykää samalla tavalla "poikamaisesti" eteen, ei ole levinnyt sivusuunnassa ollenkaan. Painoa tullut saman verran. Tuplamaha käyrällä luonnollisesti hieman isompi nyt. Närästystä oli ensimmäisessä raskaudessa enemmän, mutta uskoisin että olisin sen silloinkin saanut kuriin paremmalla syömisellä (useammin ja pienempiä annoksia). Nyt on radi, ensimmäisessä odotuksessa ei testattu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan on jo loppuun kaluttu aihe, mutta tahtoisin kuulla miten tytön ja pojan odotukset ovat eronneet toisistaan..? Minulla on kaksi tytärtä ja olin täynnä energiaa..siivosin talon kaappeja myöten ja muutenkin nautin raskaudesta tosi paljon. Nyt odotan poikaa rv 27..selkä on kipeä, jatkuva nälkä ja unen tarve on mieletön. Masu on jo valtava, mutta silti esim. mieheni sanoi, että olen laihtunut ja posket ovat ihan lommolla. Jostain kuulin, että poika vie äidiltä enemmän energiaa..itse koen kyllä asia on juurikin niin. Miten muilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen (tyttö) raskausaika oli todella rankka. Oli supisteluita pitkin raskautta, järkyttävät liitos- ja selkäkivut, pahoinvointia loppuun asti ja väsymys oli jotain ihan mieletöntä. Uskon ton johtuneen tosin ihan siitä, että olin ensimmäistä kertaa raskaana ja kaikki tuntui niin paljon rankemmalta.

Kuopuksen (poika) raskausaika oli yhtälailla pahoinvointia, kipuja, väsymystä ja alhaista hemppaa, mutta silti olin paljon paremmassa kunnossa silloin. Synnytyskin oli helpompi.

 

Mä en ainakaan usko että lapsen sukupuolella on mitään tekemistä raskausvaivojen yms. kanssa. :)

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä koin esikoisen (poika) odotuksen helpommaksi ja vaivattomammaksi kuin tän toisen (tyttöä luvattu). Sukupuolta enemmän uskon vaikuttaneen muiden asioiden. Vuodenajat sopi mulle ekassa paremmin, silloin myös vain opiskelin ja päivät olivat kevyitä; tällä kertaa olin töissä ja tein pitkää päivää. Lisäksi tällä kertaa oli esikoinen työllistämässä myös, eikä ole ollut mahdollisuutta levätä yhtä paljon. Ensimmäinen oli myös niin kauan odotettu ja kaikki oli uutta, että vaivat oli jotenkin helpompi sietää. Nyt ne tuntuvat enemmän pakolliselta pahalta...

 

Uskon (ja toivon), että myös suht pieni ikäero aiheuttaa sen, etten ollut ehtinyt palautua tarpeeksi hyvään kuntoon. Toivon siis, että mahdollisen kolmosen odotus joskus useamman vuoden kuluttua olisi taas helpompi. Toisaalta iso osa loppuraskauden vaivoista varmaan on sellaisia, että ne vain pahenevat kerta kerralta, kun kroppa antaa paremmin periksi kuin ekassa odotuksessa. Tällä kertaa siis liitokset ovat löystyneet hyvissä ajoin ja vauva alkanut painaa rakkoa, häntäluuta ja hermoja, mikä vaikeuttaa kävelyä ja tekee olon hankalaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kyllä mitään eroa sukupuolten välillä odotuksessa. Ihan yhtä raskasta tai helppoa on ollut - tosin krempat, kuten liitoskivut yms. ovat aina vain aikaisemmin alkaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa tuohon kommentoida, kun en tiedä tulevan sukupuolta näin rv5 vasta mennään :D Mutta katsoin tickereistä, että sinulla on 6 vuotta viimeisestä raskaudesta ja edellisestä 9? (noin ) Jospa ikä vaikuttaisi asiaan enemmän, kun lapsen sukupuoli? Jos nuorena jaksaa paremmin :3

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

En osaa tuohon kommentoida, kun en tiedä tulevan sukupuolta näin rv5 vasta mennään :D Mutta katsoin tickereistä, että sinulla on 6 vuotta viimeisestä raskaudesta ja edellisestä 9? (noin ) Jospa ikä vaikuttaisi asiaan enemmän, kun lapsen sukupuoli? Jos nuorena jaksaa paremmin :3

 

Tuo on varmasti totta :-) On huomattavasti helpompaa parikymppisenä, kuin kolmikymppisenä ;-) Jotenki oli kyllä alusta asti itselle selvä että nyt tulee poika, kun raskaus kaikinpuolin tuntuu erilaiselta..vaikka todennäköisesti onkin sattumaa..tai siis ikä (kö) painaa :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä kumpi täältä nyt tulee, mutta esikoisen odotus oli pahoinvoivaa, selkäkipuista laahustamista ja vasta loppuvaiheessa helpotti vaikka vatsa olikin iso. Tästä olen ollut täynnä energiaa, eikä olo tunnu yhtään raskaana olevalta vaikka on tuo esikoinenkin tuolla työllistämässä :D Olen siis varma että tämän täytyy olla poika, koska pahoinvointi oli vain nimellistä eikä ole niin rampa olo muutenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu..itseasiassa oli aika hauska huomata, että olin ihan varma pojasta. Esim sanotaan että tytön syke on nopeampi kuin pojan, mutta kyllä meillä oli taas ihan yhtä nopeat. Neuvolan täti sanoi, että kyllä on ihan tytön syke. Sanoin heti että eipäs ole kun poika, koska syke kuulostaa ihan erilaiselle. Oli jotenkin juomattavasti "hakkaavampi" kuin tytöiltä on ollut..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaikki raskaudet ollu samanlaisia. Samat vaivat kaikissa. Esikoinen on poika, toinen on tyttö ja nyt odotan kolmatta, jonka pitäis olla poika. Pahoinvointia ei oo oikeastaan ollut. Ne vaivat, jotka ilmestyivät tokassa raskaudessa (suonikohjut ja nivustyrä) ovat tulleet takaisin tässä kolmannessa raskaudessa.

Mulla on vaikuttanut enemmän just se, että pitää hoitaa isompia lapsia ja käydä töissä, kun esikoisen kanssa työt loppuivat vähän puolenvälin jälkeen ja sain levätä niin paljon kuin halusin. Tokalla kerralla olin töissä ja hoidin poikaa ja nyt oon töissä ja hoidan lapsia. Eli enemmän mulla on vaikuttanut elämäntilanne ja siks toka ja kolmas raskaus on ollu oikeastaan ihan samanlaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0