Sign in to follow this  
Followers 0
jet

Ravintolassa syöminen...

60 posts in this topic

Milloin olette vaihtaneet "piltit" lasten omaan annokseen ravintolassa? Tuntuu et tota 1veetä ei paljoa piltit nappaa ku muutaki ois tarjolla. Omasta ei viittis kauheesti antaa ku on ehkä turhan mausteista tms (yleensä siis pihviä uitettuna kastikkeessa ;) ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö tais saada ekat ravintolasafkat 11-kuisena (kysyin, oli erittäin vähäsuolaista ja samana päivänä ei saanut leipää, muroja tms.). Jossain mäkkärillä sai vielä sen jälkeen purkkiruokaa, mut tossa muutama viikko sit käytiin mäkillä, tyttö söi hampurilaisen, jugurttia ja juomaksi maitoa. Ei nyt ehkä ihan terveellisimmästä päästä, mutta tuskin hänen ruokavalio siihen romuttuu, jos joskus (oikeasti tosi harvoin) saa tuollaista. Tuossa vaiheessa tyttö siis oli 1v 3kk. Ravintolaruoista on syöty monenmoista, mm. kiinalainen maistui oikein mainiosti. Sitä vaan ihmettelin siellä kiinalaisessa, että kaikkiin annoksiin kuului ranskalaiset. Kuka hitto oikeasti syöttää lapselle (tai voi edes harkita itse syövänsä) kiinalaista liha-kasviskastiketta ranskalaisten kanssa?? :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin 1v4kk iässä sai maistaa omaa annostaan. Toki ruoka-aineallergiat toivat oman jännitysmomenttinsa, mutta tähän mennessä kaikki on mennyt hyvin ja jokaista annosta on saanut muuttaa mielensä mukaan ilman lisämaksua ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 1v 2kk kun tilattiin oma annos ravintolassa. Oli ihan pastaa ja tomaattikastiketta. Meinas vaan laskuttaa aikuisen annoksen kun ei tajunnut että annan sen lapselle. Oltiin siis ulkomailla. Suomessa ei olle vielä yhdessä ravintolassa syötykkään. Tai siin niin että poikakin olisi saanut ravintolan ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin puolitoistavuotiaana aloimme tilaamaan neidille oman annoksen. Nykyään tilaamme usein vain ylimääräisen lautasen, koska kaksivuotiaalle iskee aina niin kova annoskateus, että haluaakin äidin ja isän ruokaa eikä oma kelpaa. Lisäksi mun mielestä lastenannokset ovat usein vähän tylsiä, nakkeja ja nugetteja tms, joten yritän ravintolassa tarjoilla lapsellekin uusia makuelämyksiä, tosin vähän vaihtelevalla menestyksellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime marraskuussa taidettiin ekan kerran tilata pojallekin oma annos. Lihapullia ja muussia. Enemmän häntä kyllä kiinnosti ravintolan leikkiautot... Jokusen kerran sitä ennen ollaan otettu safkat seisovastapöydästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisviikolla tilasin pojalle Ikeassa spagettia ja jauhelihakastiketta. Muuten ollaan pääasiassa purkkisafkoilla menty. On saanut kyllä maistaa meidän annoksista ja Mäkkärissä saa aina vähän ranskalaisia a palasen hampurilaisen sämpylästä.

 

Ei olla kauheesti käyty ravintolassa syömässä pojan ollessa näinkin iso. Matkoilla tietty syötiiin useampikin ateria päivässä raflassa, mutta silloin poika oli vielä niin pieni.

 

Kaipa poitsu piakkoin vois koittaa omia annoksia syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tilataan kölville oma annos ja ne meneekin jo nyt lähes kokonaan pojan napaan. (muoks: ikää nyt siis 1v3kk) :D Vähän tylsiä ne tuppaa oleen, just jotain nugetteja/nakkeja tms, mutta sitten kyllä maistelee äitiltä ja isiltä annoksista myös.

 

Matkalla kun oltiin, niin Köö söi joka päivä ravintolassa kuten muutkin, sillon valittiin yleensä jotain keittoo tai paistettua riisiä ja vihanneksia. Tai ranskalaisia. Ja hyvin maistu sielläkin, joskin annoskateus oli reissussa vielä isompaa ja muiden ruuat maistu aina vielä paremmin.

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin viime viikolla ravintolassa syömässä ja tilattiin pojalle oma annos-perunamuusia ja lohta+kastiketta. Mies pyysi lohen ilman mausteita. Meidän poika söi kaikki-kurkut ja tomaatit jätti lautaselle :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan Rossossa ja vastaavissa tilattu nyt 2,5-veelle oma annos ehkä reilun vuoden ajan, yleensä se on jotain lihapullat ja muusi tai nauravat nakin linjaa. Hampparipaikoissa käydään silloin tällöin, ja niissä on saanut nuggetit ja ranskikset jostain 2-vuotiaasta lähtien. Juomana maitoa, kerran sai maistaa limuakin, mutta eipä uponnut :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ensimmäisen oman ravintola-annoksen tilattu lasten listalta muistaakseni 1v4kk iässä. Ja olikin aika ylpiä omasta annoksestaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei purkkimuona oikein enää uppoa että nykyään tilataan tytölle oma annos tai sitten mennään ulos syömään niin että tyttö syö ensin kotona ja maistelee meidän lautaselta. Yhdessä paikassa tilattiin nakit & ranskalaiset, kovakuorisia nakkeja oli 5 kpl (tyttö söi ehkä 1,5) ja ihan törkeä läjä megasuolaisia ranskalaisia.. Piti vähän antaa palautetta keittiöön että muistutti enemmän rekkamiehen kuin taaperon annosta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan annettu nyt 2v 4kk ikäiselle ravintolassa omaa ruokaa puolisen vuotta. Sitä ennen söi meidän annoksista ja oma ei kelvannut. Viime kesänä matkoilla (Italia, Ranska, Sveitsi) tilattiin pojalle välillä oma pizza tai pasta. Se oma ruoka Suomessa tarkoittaa kalaa+perunaa, kanaa + riisiä tai pastaa tms. ei koskaan ranskalaisia ja nakkeja. Poika tykkääkin enemmän eksoottisemmasta kuin peruskotiruoasta, sillä kotonakin syödään niin. Nuorempi on toistaiseksi syönyt vain purkkiruokia ravintoloissa. Vähitellen voisi kai antaa aikuisten ruokia, kun täytty juuri 1 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enska söi tänään seisovasta pöydästä lounasravintolassa. Parsakeittoa, kaalikäärylettä, perunamuusia ja keitettyjä vihanneksia. Jälkiruoaksi oli kiisseliä :) Parasta ehkä oli se, että ei tarvinnut edes maksaa mitään (no, maksettiin tietysti kahdesta aikuisesta). Oma nokkamuki oli mukana, kun ei lasista juominen vielä onnistu, ja oma ruokalappu myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpä täältä, vaikka asia ei ihan vielä olekaan ajankohtainen.

 

Onnistuuko missään ravintoloissa se, että tilaisi aikuisten listalta jotenkin pienennetyn annoksen? Luulisi että ainakin jotain keittoa tai pastaa saisi helposti annosteltua pienemmän satsin keittiössä... Mua ärsyttää jo valmiiksi se, että noi lasten annokset on niin tylsiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joskus onnistuu ja joskus ei, riippuu vähän ravintolasta ja ruokavalinnasta. Yleensä ollaan otettu vaan ylimääräinen lautanen ja tilattu sitten itsellemme ruokaa vähän reilummin. Lapsi kun yleensä haluaa just sitä ruokaa mitä mekin syömme ja tulee silloin maistelleeksi ihan uusia makuelämyksiä, joita ei lapselle tulisi muuten tilattua.

Mulla on myös joku pakkomielle siitä, että lasten tulisi oppia syömään myös kokolihaa, joten pihvin syömistäkin on harjoiteltu ja hyvin sujuu. Kohta 3v täyttävä tyttö käyttäytyy ravintolassa niin hyvin, että olemme miehen kanssa tyytyväisiä harjoittelun tuloksiin. Oli nimittäin sellainenkin vaihe, että julkisella paikalla ruokailu oli todella hankalaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on syönyt nyt kaksi kertaa Rossossa oman annoksen. Toisella kerralla meni possua ja toisella broileria, lisukkeena kasviksia ja suolattomat ranskalaiset. Oli aika rentouttavaa syödä itsekin rauhassa kun pieni ruokaili itse tyytyväisenä ja dippaili onnessaan ranskalaisia kastikkeeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tähän mennessä ollaan vain Ikeassa tilattu pojalle oma annos spagettia ja jauhelihakastiketta. Usein annetaan omasta annoksesta esim. kurkkua, tomaattia tai leipää. Varmaan voiskin kattoa alkupalalistaa sillä silmällä, että pojalle vois hyvinkin siitä jokin käydä. Parasta ois kun ois jotain sormiruokaa niin vois ite keskittyä siihen omaan syömiseen, vaikka onhan se nykyään ravintolassa vähän erilaista kuin ennen, kun pitää seurata sitä yhtä pientä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kysynpä täältä, vaikka asia ei ihan vielä olekaan ajankohtainen.

 

Onnistuuko missään ravintoloissa se, että tilaisi aikuisten listalta jotenkin pienennetyn annoksen? Luulisi että ainakin jotain keittoa tai pastaa saisi helposti annosteltua pienemmän satsin keittiössä... Mua ärsyttää jo valmiiksi se, että noi lasten annokset on niin tylsiä.

Mun mielestä aika monessa paikassa tää onnistuu. Pitää vaan kysyä etukäteen. Joissain paikoissa, jos on esim. lounas-aika, niin lasten annoksen voi tilata ja se maksaa vähemmän, mutta tuleekin ihan tavallinen annos (lasten annoksen voi tilata vain lapselle näissä tapauksissa ;) ).

Me oltiin miehen kanssa kerran yhdessä nepalilaisessa, jossa sai aikuisetkin tilata lasten annoksen. Oli siis vain vähän pienempi annos kuin tavallinen annos. Tämä sopi meille, kun ei haluttu niin isoja annoksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan tänä kesänä ravintoloissa tilattu pojalle oma annos. Hyvällä ruokahalulla on syönyt. Paljon tykkää syödä myös kasviksia ja joidenkin ravintoloiden lastenlistalla onkin ollut dippilautanen josta poika on hyvällä ruokahalulla popsinut mm. porkkanaa, kurkkua, tomaattia ym... Isi on sit syönyt pojalta jääneen ruuan pois, tosin joskus ei ole lautaselle jäänyt mitään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo ylimääräisen lautasen pyytäminen olisikin aika kätevä konsti. :) Meillä ei siis asia vielä ole ajankohtainen mutta itse olen jo valmiiksi harmitellut kun niin harvassa ravintolassa näyttää olevan lapsille muita vaihtoehtoja kuin nakkeja ja pizzaa (omasta lapsuudesta muistan että olin ihan kaikkiruokainen ja olisin kyllä ollut tosi katkera jos minulle olisi syötetty nakkeja muiden popsiessa hienoja herkkuja). Onneksi olen itse niin pieniruokainen että aikuisten annoksesta jää käytännössä aina varmaan taaperon annoksen verran yli :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan pari kertaa otettu pojille Rossossa lasten annos puoliksi, on just passelin kokoinen. Tosiaan, valikoima ei ole kovin iso näin pienille, mutta muusi+jauhelihakastike on uponnut erinomaisesti. Pizzat, ranskalaiset tuskin täyttäisivät tarpeeksi, sen verran menisi ohi suun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllä monessa paremmassa ravintolassa saa lapselle melkein annoksen kun annoksen pienenä. meillä on naperolle tilattu usein kalaa kun sitä tulee harvemmin syötyä kotona. ainut vain että nuo lasten annokset on melko isoja meidän miniruokaiselle tytölle joten aina saa palauttaa lähes syömättömän annoksen keittiöön. mutta opetelkoot.

 

me alettiin käydä ravintolassa melkein heti syntymän jälkeen ja kun sai alkaa istumaan syöttötuolissa, on homma ollut paljon helpompaa ja varsinkin nyt 1v3kk kun malttaa jo ite syyä käsin ja osin lusikalla. meidän tyttö on lähes kaikkiruokainen joten ravintolaruuat kelpaa hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Italiassa lapsiasiakkaisiin on totuttu. Meillä on ravintola ja keittiössä tehdään kyllä pyynnöstä alle vuotiallekin soseita tms. jos meiltä vaan löytyy aineet. Lastenlistaa ei ole erikseen, mutta kaikkia "aikuisten" annoksia saa pienempinä ja listan ulkopuolelta saa tilata. Esim. pasta tomaatti- tai jauhelihakastikkeella ei ole listalla, mutta toki sitä löytyy. Musta suomalaistenkin ravintola-asiakkaiden pitäisi osata vaatia parempaa palvelua. Täällä "kaikki" tekee muutoksia annoksiinsa ja se on ihan normaalia.

 

Jos muutoksia ei voida tai suostuta tekemään, niin mulle se on merkki siitä, että keittiöstä puuttuu ammattitaito tai tuoreet, laadukkaat ainekset. Kaikki, mikä valmistetaan tilaushetkellä on muokattavissa valmistustapaa myöten.

Edited by fragolina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin muutama viikko sitten Etelä-Euroopassa lomalla ja siellä tyttö (1v 1kk) sai omat ravintola-annoksensa. Yleensä syötettiin tyttö ennen ravintolaan menoa ja sitten pyydettiin tytölle ravintolassa oma lautanen, johon annettiin meidän annoksista jotain naposteltavaa. Pari kertaa kuitenkin tilattiin listalta joku ruoka pienempänä annoksena. Siellä oli hyvä palvelu kyllä joka paikassa sen suhteen.

 

Mua vaan häiritsee se, että ravintolaruoka on usein ihan tajuttoman suolaista. Itse olen huomannut, että lähes aina ravintolareissun jäljiltä on tolkuton jano ja kyllä tytöstäkin huomasi, että kittasi vettä ihan eri tavalla kuin yleensä. Pitäisi kai tilata vähä-suolaisena. Toinen mikä ärsyttää on se,että lasten annokset on usein jotain hampurilaiset+ranskalaiset linjaa. Miksei voisi olla ihan kunnon ruokaa? No, kai siellä joku tavallinenkin ruoka aina joukossa on. Meillä ei ole tarkoituksena antaa ranskalaisia ihan vähään aikaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0