Maissi

Taaperoiden hassut sanat ja sanonnat

628 posts in this topic

meiän tytöllä ei vielä tuu hirveesti oikeita sanoja vaikka puheesta kyllä saa selvää tooosi hyvin. tais iis me ymmärretään vaik on sinne päin lauseitakin.

 

yks mikä tuottaa ongelmia et mitä tarkoittaa on

 

KAKKA= MANSIKKA :)

 

joku kerta nostettiin pöyästä kakalle kesken herkuttelun kunnes tajuttiin ,kun tyttö huusi ettei halua vessaan,et se on mansikka :) sit onki riittäny halpaa hupia jo monena päivänä

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Maima, minne maima henee.. muille, maille, omenoita ohtamaan, kaali happaamaan, hups maima taatui..."

 

= Laiva, minne laiva menee, muille maille, omenoita ostamaan, kaalinpäitä kauppaamaan, hups laiva kaatui.

 

Neiti 1v 9kk laulaa Laiva-laulua näin.

 

Meillä lauletaan samaa laulua, mutta tytön (1v11kk) mukaan se menee näin: "Laila, laila, minne laila mennee, muille maille, omenoita ottamaan, kaalipää kaappaa, hups laila keikkaa"

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Haukkaa, haukkaa onenaa, titi-nalle vastustaa" :grin: Meillä lauletaan kans omilla sanoilla, kyseessä siis säkeistö laulusta Popsi, popsi porkkanaa.

 

Eilen poitsu tokaisi ystävälleni, joka kiitti ruoasta: "Ole hyvä, kulta" :girl_haha:

 

Toissailtana nukkumaan mennessä poitsu soitti serkulleen "puhelun". Hän näpersi kämmentäni hetken, painoi sen korvalleen ja huudahti "AI AATU, hei! Kiva siellä leikkiä aina! Tuota, tuota. Heihei, huomiseen!" ja sulki puhelun painamalla sormeni kämmentä vasten.

 

On se niin ihana. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

meiän tytöllä ei vielä tuu hirveesti oikeita sanoja vaikka puheesta kyllä saa selvää tooosi hyvin. tais iis me ymmärretään vaik on sinne päin lauseitakin.

 

yks mikä tuottaa ongelmia et mitä tarkoittaa on

 

KAKKA= MANSIKKA smile.gif

 

joku kerta nostettiin pöyästä kakalle kesken herkuttelun kunnes tajuttiin ,kun tyttö huusi ettei halua vessaan,et se on mansikka smile.gif sit onki riittäny halpaa hupia jo monena päivänä

 

 

Meillä sentään mansikka on kaska :D Ihana neiti huutelee aina kaskatoosua kun saa tietyt pikkarit jalkaan. Mansikkahousuthan ne :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poitsu sanoo Salama McQueen-autoa ninnun-autoksi, koska innostui The Autoista alkuvuodesta, kun telkkarista tuli Putous ja mies viljeli kotona siihen aikaan sketsihahmo Harjakaisen hokemaa ninnan nunnan ninnan nunnan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kääntyy monissa sanoissa tavut joissa ei aiemmin kääntynyt.

Aino osaa sanoa tavut oikein jos luettelee yksi kerrallaan mutta koko sanan sanoo väärin.

 

Pykälä= kypärä

Pekki = Keppi jne.

 

Kaikki m-alkuiset sanat (paitsi mummi ja myy) Aino sanoo p-alkuisina

esim. mummin pökki (=mökki)

 

On myös katsonut ahkerasta dinojunaa ja leikkii itsekseen "Oon hinohau'us hek, mä tömittää". Eli tietysti on Dinosaurus Rex, joka tömistää. Hetki kesti meillä tajuta mitä tarkoittaa.

 

Vielä kuukausi sitten Aino antoi korjata tai toisti sanoja meidän perässä. Nyt toteaa vaan että "En otaa tanoo, mulla on pieni suukka". :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidiltä vajaa 1v 4kk tulee jo kivasti sanoja ja jopa muutama lause. Ensimmäinen lause oli näinkin "helppo" kuin : ei (en)nää mittään.. :girl_haha: ja tuota viljellään aina,kun ei esim. halua enää syödä ( ei ennää mittään) tai jos joku/jokin on hukassa tai vaikkapa laukku tai rasia on tyhjä (ei nää mittään). :lipsrsealed: toinen lause on kennät jaajaan (kengät jalkaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meidänkin taaperolla on näkemiseen liittyen hauska sanonta; "Mu ei nää mitää" eli minä en näe mitään, ja puhuu tällöin vaikka siitä, että ulkona ei näy esim. autoja. En tiedä, mistä se on tuon mu- muodon keksinyt, kai se liittyy muotoon mun, jota myös käyttää: "Mu oma". Samanikäinen serkkupoika käyttää samassa yhteydessä sanaa minu. Hauska sekin, kun veljenpoika toteaa: "Minu istuu tähän syliin." :girl_haha:

 

Muita hauskoja päivittäin toistuvia on mm.:

pittis = lippis

eve = vene

tekee = käy kaikkien verbien kohdalle, mitä poika ei tiedä :girl_haha:

masni = mansikka

 

Lisäksi poika laulelee: Iha-haa, iha-haa, hepo hin-ra-taa-aa. :tender:

Edited by Girasole

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuo ihhahhaa-laulu oli pitkään aina "ihhahhaa, ihhahhaa, hepotaa", nyt osaa pidemmällekin, mutta tuo alku taitaa silti olla noin girl_smile.gif

 

Manna kiittää usein sanomalla "kiitos kaikki, eepas tyttö" rolleyes.gif (siis reipas, jos joku ei tajunnut)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu sanoo usein maidon mukiin kaatamisen yhteydessä "kiitos, hyvä hyvä" ja heilauttaa kättään riittämisen merkiksi. Ja jos maitoa sattuukin kaatumaan pöydälle, joko äitillä tai hänellä itsellään, poitsu kiirehtii lohduttamaan "oho, ei haittaa" :girl_sigh:

 

Eilen poitsu lauleli autossa "haukkaa haukkaa penunaa, isi eeka va-vittaa" :grin: Suora suomennos lienee "haukkaa haukka perunaa, isiä ja eekaa se vahvistaa". Voi pojat.

 

Poitsun serkun luona sattui hauska tapaus, kun poitsu leikki hetken aikaa serkkunsa kanssa pihalla. Serkun äiti oli poikia vahtimassa, ja yhtäkkiä kuistille asti kantautui naurunremakka. Poitsu oli kuulema sanonut "VOI VEIKKOSET" yhä uudestaan ja uudestaan :grin: lähempi tarkastelu osoitti, että poitsu oli tarkoittanut koko ajan ruohonleikkuria. Tämän hankalan sanan poitsu lausuu suunnilleen "vuo-veikkuli". :girl_haha:

Edited by yell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poitsu sanoo Salama McQueen-autoa ninnun-autoksi, koska innostui The Autoista alkuvuodesta, kun telkkarista tuli Putous ja mies viljeli kotona siihen aikaan sketsihahmo Harjakaisen hokemaa ninnan nunnan ninnan nunnan. :)

 

Meillä Salama McQueen on pojan suussa Sananakkii :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 2v5kk ikäinen poika on vihdoin ja viimein alkanut hieman tapailemaan sanoja:

 

sisi=siili/isi

siiiiiiis=seis

bää=pää

gagga=kakka

patta=potta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kolmivuotias poikani kutsuu minua lempinimellä äitititi. Sanoo sen nimenomaan hellittelymielessä. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu osaa sanoa pulla. Minkä ihmeen takia pulla on pellillä ja pussissa ollessaan "pulla", mutta kahvipöydässä tarjolla oleva pulla on "pullallaa"? :grin: Liittysköhän tää jotenki siihen uuteen Pullava-pullamainokseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tyttöni ei ole oppinut oikein v sanaa vaan hän vääntää sen joka sanaan j:ksi.. meidän perheen auto on siis jolvo auto. Tämä on kuulema yleistä, mutta kuulostaa hieman hupaisalta. Itse olen oppinut kuulemaan tämän oikein, mutta joku äitikaverini mainitsi että minun tulisi korjata tuo virhe.. tähän en kuitenkaan vielä ole lähteny.. Tyttö on kuitenkin vasta 2v

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Isi siittää" tarkoittaa isi silittää. Sitä käytetään joka ilta nukkumaan mennessä. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika, kohta 2,5 vee, pyytää: 'Äiti, anna minulle makimakia'. Tällä siis tarkoitetaan Katti Matikaisen xylitolitabletteja. Mies ei ihan heti hoksannut, mitä häneltä pyydettiin tuossa yksi päivä :grin:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö 1v 11kk sanoi vielä vähän aikaa sitten "ittupäälle" tarkoittaen "peitto päälle". Nyt alkaa jo erottamaan, että aloittaa e-kirjaimella eli "eitto päälle" :girl_wink: Muutenkin tuo "ittu" on tullut usein. Aikaisemmin sanoi "ittu" kun tarkoitti tutti. Kun tyttö käskee istua, niin saattaa sanoa "ittu".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti saa aina ruoan jälkeen "jälkkäriksi" muumikeksin tai pari. tähän asti sanoi kessi, mutta nyt on alkanut sanoa tissi.. :girl_haha: toivottavasti ei hoidossa tai kylässä ala hokemaan tissiä joka välissä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meilläkin oli keksi jossain välissä tissi, mutta muuttui sitten kessiksi. Kaupassa ihmettelin, kun tyttö alkoi hokemaan että tissi tissi ja kotona sitten ruuan päälle aloitti taas saman hokeman ja osoitti kaappia, missä keksit oli. Silloin vasta tajusin, että tissi tarkoittaa keksiä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now