Maissi

Taaperoiden hassut sanat ja sanonnat

628 posts in this topic

Käärme ja kärpänen menee meillä kummasti sekaisin :P

 

Ronja oli yrittänyt tehdä vastatarjousta tänään tarhassa.. Tarhatäti sanoi että "jos teet kakan tai pissan pottaan, niin saat tarran!" Ronja vastasi "kaka ei potta, uusi vaippa ja tarra joo okei!" :P Ei mennyt läpi, mutta tarhatädillä oli hauskaa :P

 

Muutenkin Ronja hokee "joo, okei" koko ajan, etenkin kun haluaa kovasti jotakin "Ronja appeppimehuu, joo okei!" :girl_haha: (appeppimehu = appelsiinimehu)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon ketsupin voi näköjään sanoa aika monella tavalla. :girl_haha:

Meillä on aika vähän hassuja sanoja, kun useimmat sanat on ihan "oikeita". Mutta tässä jotain 1v 7kk ikäisen tytön sanoja:

 

Ketsuppi = kepfi

Hämähäkki = mäkki

Kahvi = kaffi (näinhän jossain päin sanotaankin, mutta me ei)

Mammutti = Mammi (muovailuvahasta pitää jostain syystä aina tehdä mammutteja :girl_smile: )

 

Yhtenä iltana köllöteltiin sängyssä ja mä jotain juttelin, että "äiti rakastaa tyttöä" (tyttö sanan tilalla siis tietysti tytön nimi). Tyttökin alkoi sitten toistella "äiti kaakaa, tyttö kaakaa". Eli "äiti rakastaa, tyttö rakastaa" :lipsrsealed:

 

Nyt tyttö selvästi opettelee käyttämään sanoja 'minä' ja 'minu' (=minun) ja "maistelee", millä tavalla sitä voisi käyttää. On tullut tällaisia yhdistelmiä: minä ruokaa (=minä haluan ruokaa), minä tutti, minä "tyttö". Sitä on hauska seurata, kun tyttö ei ihan vielä ymmärrä, mitä se sana tarkoittaa ja miten sitä pitäisi käyttää. Pitäisi varmaan itsekin käyttää enemmän minä-sanaa sen sijaan että puhuu itsestään kolmannessa persoonassa äitinä...

Edited by tigru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helmi 3 vee näki Sami Aaltosen kuvan ihan ohimennen televisiossa. Neiti katsoi sitten minuun ja kysyi ihmeissään: Mamma, onko tuo Peppi Pitkätossu? :grin:

 

siis tämän hepun

826634.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ronja oli yrittänyt tehdä vastatarjousta tänään tarhassa.. Tarhatäti sanoi että "jos teet kakan tai pissan pottaan, niin saat tarran!" Ronja vastasi "kaka ei potta, uusi vaippa ja tarra joo okei!" :P Ei mennyt läpi, mutta tarhatädillä oli hauskaa :P

 

Ihana :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helmi on jo kolme, mutta silti joukossa on omia sanoja ja sanat menevät sekaisin. Johtunee siitä, että neiti osaa kolmea kieltä :girl_sigh:

 

Kesällä Helmi juoksi kiireellä luokseni, että tule nyt auttamaan Nupun päässä on hämähäkki.

No minä sitten hiukan arastellen lähden auttamaan pikkusiskoa, kun hämähäkeistä en oikein tykkää. Hyttynenhän se siskon päässä oli :grin:

Edelleen neiti kutsuu suurinta osaa hyönteisistä hämähäkeiksi, vaikka on niitá kyllä opeteltu.

 

Helmi pyysi aamupalaa isältään, jonka äidinkieli on siis hollanti ja suomen kielen taidot vielä rajalliset: Haluan nukettia ja viinaräpylöitä. Kauhea itku ja huutohan siitä tuli kun isi ei ymmärtänyt että neiti halusi jogurttia ja viinirypäleitä :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muumit: Pupappa (sisältää kaikki muumit, paitsi Niisku on Niisku - kuitenkin Niiskuneiti on Pupappa. Hemuli on Hemmu.)

Meilläkin muumien "hemmu" on nykyään suosikkihahmo.

 

Vanhempien ylpeydeksi lapsi oppi myös sanan pieru, joka kuulostaa meidän korvaan kovasti sanalta p***u.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^:grin: Meitin "mies" pöräytti yks aamu ja totes sitten "Waaau, ISO pieru!" :girl_haha:

 

Ja tänään tein banaanipirtelöö, niin joka toinen kerta sanoi röpelö ja sitten taas pirtelö :girl_crazy: Ja banaani (=baniina) tuli sitten vasta sen pirtelö sanan jälkeen :P

 

Niin ja vielä yks, mikä poika itteensä naurattaa hirveesti, kun siinä Lauri-autopiirretyssä huudetaan "HANAA!", niin poju huutaa aina vaan KANAA vaikka miten korjaisin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen kovasti yrittänyt korjata, mutta ei vaan auta. Mimi ja Kuku on sitkeästi Mimi ja Pupu... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika oppi, etta koirat sanovat 'hau hau'. Se sitten vaantyikin niin, etta nyt kaikki nelijalkaiset elaimet ovat 'au au'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ipana on kova peittelemään nukkeja ja välillä kaikkea muutakin. Huvittavaa vaan on, että sana "peitto" oli jossain vaiheessa "vittu" - kiva, kun 1½-vuotias lapsi hokee intopiukeena "vittu, vittu". Meinas pokka pettää muutaman kerran :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen melko usein sanonut poikaani "äidin kullaksi". Siitä poika sitten oppinut sanomaan "äitikulta" - toivottavasti käyttää tuota hokemaa äidistään vielä pitkään <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kärpänen on äpkä

 

Muskarin pöllökäsinukke saa joka kerta saman vastaanoton: "Isi!"

Ja kyseessä on vähän tämän näköinen otus, ei kulta, se ei ole isin näköinen... :blush:

 

post_1492155_1256583233_med.jpg?imageId=16990312

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä onkin taas monta uutta ja hauskaa sanaa! :girl_haha:

 

Omat naperot osaavat jo puhua melko oikein, mutta välillä tulee vielä omituisia väännöksiä. Poika esim. halusi leikkiä parturia ja hetken mietittyään sanoi: "Nyt leikkaan isin...isin...öö...huikset!". Jokin aika sitten housutkin olivat vielä hoisut.

 

Muita yritelmiä ovat mm.

 

metlutti eli meetvursti

 

tikkalit eli pikkarit (pikkuhousut tytön mielestä)

 

pöllö eli pelle ( ja myös pöllö :rolleyes:)

 

Näitä on muitakin, mutten kaikkia edes muista. Pääasiassa alkaa puhe kuitenkin olla jo "oikeaa suomea". ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon ketsupin voi näköjään sanoa aika monella tavalla. :girl_haha:

Meidän neidin variaatio ketsupista on peppukki.

 

Typsy tykkää älyttömästi mannapuurosta, erityisesti vispipuuroista ja puhuu aina hanna-puurosta - mikä miusta tietysti on tosi suloista ja hivelee itsetuntoa :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun Sälli tulee pyytämään niistämistä/nenäliinaa, hän sanoo että "Nenässä on nuhka." Nuha kyllä osataan ihan oikein, mutta kun puhe on räästä, se on aina nuhka. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pojan ensimmäinen sana äitin (ääti, äittä, äiti) ja isin (iti) jälkeen on Pam pam Pauli (paa paa pauuji), elikkäs rumpalipoika Kukas täällä leikkii-kirjasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen tuossa selitti minulle eilen aamulla: "isi menee aamussa autolla töihi. Isi on töisässä nuukkumasa. Isi he'ää ii'alla ja tulee kotii minun luokse". Niinpä - rankkaa tuo isillä työssäkäynti, kun kerran nukkuu koko päivän (minä olenkin miettinyt mitä hän tekee työkseen, nyt tuli selitys :girl_haha: )

 

Esikoinen puhuu periaatteessa 99% suomea nykyään, jonkin verran tulee virheitä aikamuodoissa ja sijapäätteissä. Ainoat pysyneet "sanavirheet" ovat "tuppitii" tai "tuppituppi" (eli ketsuppi) sekä "hetikoppi" eli helikopteri.

 

Toinen kaksosista tässä 13kk iässä jaksaa hokea aina välillä "tittu"a, kun on tutti hukassa. Välillä epäilyttävästi kuulostaa v-alkuiselta tuo sana. Hieman nauratti, kun päiväunille mennessä huoneesta kuului ensin "äiti tuu!" sitten tutin kopsahdus lattiaan ja kommentti "tittu tippu, V*TTU" oikeasti tarkoitti varmaan: "tutti tippui, TUTTI!". Tai niin minä ainakin haluan ajatella, koska tuota v-alkuista kirosanaa ei meidän perheessä käytetä. Voihan tuo toki tarttua tuolta leikkikentältäkin sanavarastoon, jostain lapset aina kirosanaat oppivat, mutta uskoisin tuohon kiltimpään versioon mielummin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mu

Muskarin pöllökäsinukke saa joka kerta saman vastaanoton: "Isi!"

Ja kyseessä on vähän tämän näköinen otus, ei kulta, se ei ole isin näköinen... :blush:

 

post_1492155_1256583233_med.jpg?imageId=16990312

 

Reps!!! laugh.gif Täällä vedet silmissä hekotan....

 

Meidän pieni kutsuu määrätietoisesti isiäkin äidiksi, vaikka kuinka korjaamme. Vaikka istun vieressä kun ovi käy ja isi tulee kotiin, pääsee suusta iloinen"äiti!!!!". Osaa siis myös sanan isi, mutta se tulee hyvin harvoin.

 

lisäys... huvittavaa tässä on se että osaa kyllä nimetä kahden parhaan ystävättärensä aivan oikein ja mummikin on mymmi... mutta isi on aina vaan äiti.

Edited by canerva

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä uusin

 

Puuha-Pete, kaiken korjaa, puuha-pete, Kinninni!

 

(ei tuo tietenkin ole ihan iskostunut oikein)

 

Edit.

 

Muutama härskikin löytyy

 

Kypärä = kyrpä

Pomppii/Hyppii = pimppi

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Meidän pieni kutsuu määrätietoisesti isiäkin äidiksi, vaikka kuinka korjaamme. Vaikka istun vieressä kun ovi käy ja isi tulee kotiin, pääsee suusta iloinen"äiti!!!!". Osaa siis myös sanan isi, mutta se tulee hyvin harvoin.

 

lisäys... huvittavaa tässä on se että osaa kyllä nimetä kahden parhaan ystävättärensä aivan oikein ja mummikin on mymmi... mutta isi on aina vaan äiti.

 

 

Onkohan meillä sama lapsi :huh::D Mummit, ukit ja kummit tulee kyllä kuin apteekin hyllyltä, mutta isi vain harvoin ja täysin ennalta-arvaamattomissa tilanteissa! Samaten täällä, isiä juostaan ovelle vastaan ja hihkutaan "ÄI-TI" :grin:

 

Poitsulta tuli alkuviikosta ensimmäinen oma väännös, lamppu on "pumpa". :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now