Maissi

Taaperoiden hassut sanat ja sanonnat

628 posts in this topic

Meidän 3v ei juurikaan enää virheellisiä sanoja tuota (paitsi sanojen alussa olevat j-kirjaimet korvaa muilla), mutta yksi sana ei jää millään pois käytöstä. (Vesi)meloni on aina ja ikuisesti kai betonia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ehkä maailman ihanin väärin sanottu sana on kakas joka tarkoittaa rakas. Poika saattaa könyy syliin ja sanoa "äiti kakas" ja sitten mennään taas :lipsrsealed:

 

Miehellä ja mulla on vakiintunut omiin sanontoihin mimu joka pojalla tarkoittaa limua ja kaikkia pullossa/tölkeissä olevia juomia. Omasta lapsuudesta muistan että leipää kutsuin heiväksi ja se on myös jäännyt mummin ja hänen miehensä sanontoihin, mun mielestä tuollaisista sanoista tulee myöhemminkin mieleen onnelliset lapsuusmuistot ja siksi tahdon itsekkin säilyttää muutamia pojan sanoja puheessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihania :lipsrsealed:

 

Mä olen pienenä sanonut lehmän "mehmä", vieläpä hyvin ponnekkaasti ensimmäistä tavua painottaen, ja äiti ja isä käyttää sitä vieläkin. Mökille ajettaessa on aina pakko ihailla "mehmiä" laitumella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2,5-vuotiaan ensimmäisiä sanoja:

 

isä=sisi

juna=huuiii (matkii hieman junanpilliä sanoessaan tuon)

kaakao=kaaka

pulla=puvva

Fiona=na

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on nyt kyselyiässä ja jostain syystä kysyy usein "miksikö" :girl_haha:

 

Meillä tyttö sanoo sanan perään tosi usein "-ko/kö" kuten sattuuko, jos sitä sattuu. Kai me isän kanssa aina kysellään niin paljon, että kysymysmuoto on tarttunut tyttöönkin ihan normikäyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manna laulaa Jumalan kämmenellä: "UMAAN KÄMMMEENELLÄ... ei mikään lintu pääse pois" girl_haha.gif (Joo ja nuo ensimmäiset sanat täytyy "laulaa" niin kovaa että otsaan tulee hikeä, loput sanat sanotaan hiljaa ja nopeasti normaalilla äänellä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päikkäreille mennessä meidän 2,5v kertoo erittäin määrätietoisesti: "Äiti, ei kukkuu, ei kukkuu!" girl_haha.gif

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep meillä kanssa kukutaan kun nukutaan :)

 

Hitsi kun niitä ihania hassuja sanoja ja sanontoja on niin paljon, muttei kuitenkaan muista juurikaan niitä

Share this post


Link to post
Share on other sites

jätski = läski ja hamsteri = pantteri (tai no pantteli kun ei se osaa ärrääkään)

 

tukka = kukka, tasku = kasku jne., t muuttuu k:ksi jos sanassa tulee myöhemmin k. (Jotenkin tuntuu, että se olisi jossain välissä osannut sanoa nämä oikeinkin, mutta ehkä se sanoikin ne vain kokonaan ilman alkukirjainta enkä huomannut mitään rolleyes.gif)

 

Keskustelurepliikki on "Mitä muuta siellä oli?", käyttää sitä jatkuvasti jos kertoo esim. missä ollaan käyty (mutta myös lastenohjelmista, kirjoista tms. puhuessaan). En ole varma odottaako se tuohon vastausta keskustelukumppanilta, vai haluaako se keskustelukumppanin kysyvän tuon kysymyksen häneltä biggrin.gif

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kesänalussa oltiin synttäreillä jossa skoolattiin useamman kerran ja pojalle sitten annettiin lasi jotta voi kanssa osallistua. Lasit kun osuu yhteen niin kuuluu kling ääni, tuon kun kerran kuuli niin nyt sitten pitää aina ruokapöydässä "kinkin, äiti kinkin" :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on pitkään väittänyt, että poika sanoo Pingun väärin, eli kahdella L:llä. No, mä en oo sitä hirveästi huomannut ennen kuin tänä iltana, kun poika olis halunnut katsoa toisenkin jakson Pingua illalla (katsotaan yksi jakso ennen iltapesuja). Poika sit makas lattialla ja huusi: "Minä haluan pi**ua!" :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ girl_crazy.gif Onneks meillä pingu on "pimmu"

Pillimehu on "pihu". Mitäpä sitä turhaan noin pitkiä sanoja käyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on pitkään väittänyt, että poika sanoo Pingun väärin, eli kahdella L:llä. No, mä en oo sitä hirveästi huomannut ennen kuin tänä iltana, kun poika olis halunnut katsoa toisenkin jakson Pingua illalla (katsotaan yksi jakso ennen iltapesuja). Poika sit makas lattialla ja huusi: "Minä haluan pi**ua!" :girl_haha:

 

Veljentyttö parivuotiaana oli äitinsä kanssa kirjastossa, näki Pinguvideoita ja alkoi huutaa ja parkua äidilleen että haluaa katsoa p* lluvideoita :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö ei puhu paljoa ja mies onkin ihan hätää kärsimässä, jos neiti tapailee suomenkielisiä sanoja (miehen äidinkieli siis hollanti) jostain syystä Nupulla on tällä hetkellä monta samankaltaista sanaa...

 

Kiki=Titi-nalle

Kikki=rikki

Kukka=Sukka

Kukkia=Jogurttia

Kukki=Tutti

Kukikuki=kutikuti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Manna lausuu meidän sukunimen "vahikoh" ja sitten aina luettelee, että "Manna on vahikoh, Emmi on vahikoh" ja minä aina olen että "Ettehän ole vahinkoja!" ennen kuin tajuan, että ainiin... girl_haha.gif No nykyään kyllä yleensä tajuan jo, mutta aika monta kertaa siinä meni, ennen kuin opin muistamaan. Ja kyllä se oikeasti osaa sanoa vahinko ihan oikein, mutta ihan tarpeeksi samalta ne kuulostaa girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

mitäs meillä. Herra siis pari viikkoa yli 2v ja tuntuu että joka päivä tulee uusiakin sanoja...

 

muu= minä/minun (aikaisemmin oli ihan selvä minä, mutta yhtäkkiä muuttui muuksi)

katakatti= Madagaskar-elokuva

puua pete= tomi traktori

ISO!= kaikki isot koneet, erityisesti kaivinkone tai kuorma-auto

mi-i-ii patta= mikä tahansa kuviopasta (mikki hiiri pastaa ollut siloin kun poika tajusi että ruuassa on kuvia)

piikkä patta= spagetti

tititii= lintu

 

aina on uusia sanoja opettelemassa ja yleensä toistaessa vaihtuvat kirjainten paikat. Jos siis kerron jonkun asian olevan vaikkapa kuppi, ilmoittaa poika tomerasti sen olevan pukki...girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei vielä montaa "aikuisten kielistä" sanaa sanota, mutta muutamia sen tapaisia löytyy... jotka kai on ihan hassuja :)

 

Mammammaa= maito

Mmmmm=lehmä

Aja=tarkoittaa kaikkea tekemistä

Ka=yleisnimitys kaikelle

Äittä tai äittäboob=äiti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti 1v 7kk on tähän asti sanonut ilveksen oikein, paitsi eilen.. kirjaa kattoessa rupes hokemaan että missä elvis. :girl_haha:

 

Ja jostain on tullu sille nyt sanonta mikä lie. sitä hokee joka asiassa, on se sitten tavara tms niin löytäessään tai katsoessaan tuo jotain luokse ja sanoo mikä lie.. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now