Maissi

Taaperoiden hassut sanat ja sanonnat

628 posts in this topic

^Juu, ja sekin on selvää, että auto tarkoittaa autoa, traktoria, mönkijää tai kaivinkonetta, mutta miksi pallo on "missä"? Okei, no tiedän mä vastauksen tähän... mä olen hokenut pojalle liian monta kertaa, että missä pallo, ja siitä syystä siis kaikki pallot tunnetaan nimellä "missä". B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 3-vee tyttö puhuu hyvin, mutta muutamia hassuja sanoja on vielä jäänyt. Muita en näin äkkiseltään muista, mutta Muumien hattiwatit ovat mattimatteja :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minillä 2v 6kk on hyvät käytöstavat :

Rakas saisinko kakka pois = äiti pesisitkö kakan pois.

Kiitos bussista/junasta/ratikasta/metrosta sanotaan, kun poistutaan kyseisestä kulkuneuvosta

Kiitos saunasta, kiitos suihkusta aina kun tullaan saunasta

Saisinko lisää leipää rakas

Saisinko mukiin maitoa rakas

Maakus, sanotaan saisinko, ei huudeta! eli pikkuveli kärtti isoveljen leipää ja isoveli valisti miten sitä leipää oikein pyydetään.

 

Pikku 1v 2kk osaa muutaman yleispätevän sanan:

 

puos = putosi, pois, kaatui

puuo= pullo, puuro, juoma, ruoka, nälkä

paapaa= pallo, vaippa, kakka vaipassa

tätä= tätä, tuolla, tänne, tässä, anna, ota

 

ja tietenkin myös äit ja iis (äiti ja isi).

 

Tänä aamuna pojat heräsivät aikaisin. Mini kiukkusi ensin, kun ei menty heti hakemaan poikia lastehuoneesta. Sitte Pikku alkoi itkeä ja Mini sanoi tiukkan sävyyn pikkuveljelle: Ei saa huutaa! Odotetaan rauhassa. Kyllä isi kohta herää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tytöllä on muutama hassu sana käytössä. Ovat vielä vähän vaikeita neidille...

 

bafaasi=fasaani

pinniini=pingviini

autobanssi=ambulanssi

pönttöpantti=möhköfantti

 

 

On näitä muitakin, mutta juuri nyt ei muistu enempää mieleen.

Edited by Khi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö 1v5kk:

 

peppu=pyppy

tissi=baba (pallo on myös baba)

mummi=mimmi

appa=kauppa

popo=mopo

 

Ja yleissanana käytössä "anna", joka tarkoittaa kaikkea... ottamista, antamista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Peppu pyllyyn! " komensi meidän 2,5-vuotias serkkuaan, joka ei meinannut istua ruokapöydässä paikoillaan. (Siis tarkoitus oli sanoa peppu penkkiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon on muitakin, mutta tässä kaksi viimeaikoina paljon käytössä ollutta:

 

rapapiikka (jonkinmoisella kurkkuärrällä lausuttuna) = raparperipiirakka

astikome = astianpesukone

kokettaa = sekottaa

Edited by Pimpula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo aiemmin totesin, että tuo "missä"-sana on meillä kovin suosittu ja väärin ymmärretty. Pojasta on nykyisin tosi kiva hokea sitä syöttötuolissa istuessaan, ja äiti tietysti on kerran jos toisenkin muka vitsikkäästi todennut, että "no en tiiä". Niinpähän äijä eilen konttaili khh:n lattialla, sanoi "missä" ja vastasi itse perään "no en tiiä"... :rolleyes: Näin siis meidän herra 1v2kk, joka ei taatusti tajunnut mitään puheistaan tai miksi äitiä rupesi kovin naurattamaan... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt jo edesmennyt enoni oli pienenä käyttänyt sanan iso sijasta sanaa toho. Ja se on meillä edelleen käytössä. :) Tuttuja sanoja ovat myös lenkone=lentokone, supsuppi=ketsuppi, lontsari=kumppari, en kyllä muista kenen mukeloilta mikäkin on tullut. :rolleyes:

 

Samoin käytössä on Siskoni tölväisemä narttu (tarkoittaa kranttua). Sisko oli kyllä reilusti päälle kahdenkymmenen tuon tölväistessään... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaislan 1v 8kk "sanoja":

 

papitsi=pastilli (syödään siis xylitolipastilleja)

kakku=hiekkalaatikko/hiekkalelu

mooi=miau

povva=portaat

umma=uimaan

pettä=vesi

paito=maito

uuka=ruoka

popo=mopo

keeä=kenkä

kakki=nakki

kakkaja=makkara

 

näitä löytyy varmasti vielä vaikka mitä ja lisää tulee melkeen joka päivä :) Lisäilen kun muistuu mieleen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma mukula ei vielä oikein puhu, mutta muistu mieleen muutama siskontytön sana.

 

Helipoppe = helikopteri

tittamaan = katsomaan (perhe siis suomenruotsalainen ja lapsella välillä taivutukset vielä hakusessa niin hän taivutti sanoja välillä hieman erikisen kuuloisesti. Tuokin kyllä ihan loogisesti titta = katsoa ja -maan =katsomaan )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nämä eivät kyllä vielä ole edes varsinaisia sanoja, mutta poika hokee usein "ptjää ptjää ptjää". Tuo kuulosti isäni mielestä ihan savon murteelle (sukuni on sieltä kotoisin): "pittää pittää pittää". Pappa kysyikin pojalta, että "Mitä sinun koko ajan pittää (tehdä)?". Tyttö puolestaan hokee "pukka pukka pukka", josta keksin, että tytöllä selvästi "pukkaa hommaa". Meillä asuu siis kaksi kovasti työnarkomaania lasta, joista toisen hirveästi "pittää" tehdä ja toisella koko ajan hommaa "pukkaa". :P

 

Veljeni 2-vuotias tytär taas sanoo ukonilmalla, että "ukko pörisee", kun ukkonen jyrisee. :lol:

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käkäkki= hämähäkki

Kiiko= leego

Piipää= piirtää

Kikku= kinkku

 

Tässä nyt muutamia mitä tulee mieleen näin äkkiseltään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi sana, joka meillä herättänyt haukuutta tänään

salimali=sateenkaari

 

Tyttö osaa oikein hyvin sanoa sateenvarjo, mutta sateenkaari ei suussa muuksi tunnu muuntuvan. Ja vanhemmilla on hauskaa.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Veljeni 2-vuotias tytär taas sanoo ukonilmalla, että "ukko pörisee", kun ukkonen jyrisee.

 

Mina sanoin samasta aikanaan "Mika taalla murisee?" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime viikolla oli täysikuu, jota iltaisin ihasteltiin ikkunasta. Sitten ei pariin iltaan kuuta näkynyt. Eilen taivaalla taas killotti kuu, mutta jo selvästi pienentyneenä. Tähän Enska: "Kuu ikki." (rikki)

 

Tietokoneelta löytyi myös juuri "enni kuu" (pieni). Tällainen: :D

 

Kun ruoka on hyvää, Enska kehuu: "Mmm, maku!" Ja oikein hyvästä ruoasta "Maku omena." Perunamuusikin on "maku omena" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana toi Enskan maku omena! :lol:

 

Meillä on Köö 1v11kk ja parhaat sanat on banaani, jota en pysty kirjottaan, kun kölvi pitää kielellä vaan sellasta mölinää. :rolleyes: Sitten

 

Nipsu = hmh-nää

paprika (ja tarkottaa saman kuulosella jotain muutakin, muttei tiedetä, että mitä) = aatbaa

kana = nganga (eli siis toi ng-äänne tulee hienosti :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on ihan pakko kertoa tänne nyt tällänen totaalisen repeämisen aiheuttanut lause neidin suusta.

 

Toissapäivänä mies ja tyttö istuivat sohvalla kattomassa telkkaria, mainoskatkolla siellä sitten tuli mainos jossa oli apina jolla oli banaani. Tyttö yritti kovasti sanoa: Apina ja banaani, todellisuudessa meijän 1v 11kk neiti huuteli kovaan ääneen: Apina panee, apina panee. Maille tuli tosi kova kiire korjaamaan neidin sanomista....

 

Sitten kun jaoin tän naamakirjassa ystävieni kanssa, niin yks kaveri kertoi, että oli hetki sitten ollu just 3 täyttäneen tyttönsä kanssa kaupassa. Neiti oli jotain härvännyt siinä ja joku mummeli oli tullut tytöltä kysymään mitä tämä tekee. Tyttö oli oikein tomerasti - ärrä särähtäen - kovaan äänen sanonut: Mä runkkaan. (äiti oli päättänyt, ettei enää koskaan käytä sanaa ronklata...!)

 

 

Sit meillä on tietty näitä ei niin törkysiä:

 

mohvava = sohva

tavva = tarra

kooppava = porkkana

kone = lentokone, tietokone, kaivinkone tai mikä tahansa sana missä on kone.

aakava= haarukalla

kova mauhti = kovaa vauhtia

toola = tuolla

iten = teen itse

Edited by }i{

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jo aiemmin totesin, että tuo "missä"-sana on meillä kovin suosittu ja väärin ymmärretty. Pojasta on nykyisin tosi kiva hokea sitä syöttötuolissa istuessaan, ja äiti tietysti on kerran jos toisenkin muka vitsikkäästi todennut, että "no en tiiä". Niinpähän äijä eilen konttaili khh:n lattialla, sanoi "missä" ja vastasi itse perään "no en tiiä"... :rolleyes: Näin siis meidän herra 1v2kk, joka ei taatusti tajunnut mitään puheistaan tai miksi äitiä rupesi kovin naurattamaan... :lol:

Oon nauranut tälle vedet silmissä tosi monta kertaa. Ihana!

 

Meillä ei sanota muita sanoja selkeästi kuin äiti ja isi (ihan niinkuin ne kirjoitetaan) mutta muumit on "abbbbuuuuu". Poika siis 1v 1kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytön ensimmäiset suomenkieliset tokaisut ovat: "oijoi" ja "nonnii". Näitä käytetään sujuvasti leikkien lomassa. On tosi suloista, kun tyttö asettelee palapelin paloja paikoilleen ja tokaisee tomerasti "Nonnii!". ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Munkin mielestä toi on jotenkin hirmu sulosta, tosin meillä sanotaan "nnnnnnoin!" :D

 

Muoks. Ai niin, ja toinen hauska mitä poika sanoo, tai siis laulaa on "beibi, beibi", kuten eilenkin kauppareissulla :lol:

Edited by Suvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :lol:

 

Meillä poika hokee vastaavasti "mammamia mammamia". :D Mulla tulee heti mieleen se Abban biisi... Päiväkodissa hoitajan nimi on Mia ja tuo mamma tarkoittanee... jaa-a??? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika ei vielä hirveästi puhu, mutta veljenpojalla on ollu aika kivoja sanoja.

 

Aluks kaikki eläimet oli "hauvoja" :)

Mun isältä poika oppi sanomaan "noniin" ja sanoo sen vielä ihan samalla äänenpainolla :lol:

Sit mun käly luuli, että poika oli oppinut isältään tai jostain muualta kirosanan, kun rupes sanomaan "ittu", mutta sit käly tajus, että poika tarkoitti sillä hattua :lol:

 

Mä odotan innolla, että mitä meidän poika keksii!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun sisko on kanssa kaikkialla ihan nolona kun ihmiset luulee että poika kiroilee kun tarkoittaa että "istuu" niin sanoo "ittu! ittu!" Sisko sitten kovaan ääneen aina korjaa "ai että haluat rattaisiin ISTUMAAN, ISTUMAANKO haluat?" :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on erittäin ahkerassa käytössä "nnuin", joka tulee hyvin painokkaasti aina kun laitetaan jotain paikoilleen tms.

 

Ja tässä viikon sisällä on tullut yks uus sana, jota hoetaan kans jatkuvasti. Nimittäin "apaa" (apua). Jos kaappaa kölvin syliin puettavaks, potalle vietäväks tms, niin aina huudetaan kauheeseen ääneen tota "apaa apaa!!!". :rolleyes::D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now