Sign in to follow this  
Followers 0
Extravaganca

synnytystapa-arvio

58 posts in this topic

Neuvolan täti sanoi kirjoittavansa lähetteen synnytystapa-arvioon. Yritin kysellä, mitä siellä tapahtuu, ja jotain vastauksia sainkin, mutta täti sanoi samaan syssyyn myös, että ei ole mikään miellyttävä tutkimus...

(tämä nyt ei sinänsä kauhistuta, synnyttämäänhän tässä ollaan jossain vaiheessa menossa kumminkin, eikä sekään ole käsittääkseni kovin miellyttävää...) Mutta:

 

Mitä synnytystapa-arviossa tehdään?

Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut.

 

Siellä tehdään ihan normaali sisätutkimus, lääkäri saattaa silmämääräisesti mittailla lantiota. Sitten siellä ultrataan vauvan koko ja vähän äidin paikkoja. Multa kysyttiin oma pituus ja kengännumero (lääkäri väitti, että silläkin voi olla joku korrelaatio).

 

Ekalla kerralla olin myös pelvimetriaröntgenkuvassa. Raskaanaolevia ei kuitenkaan röntgata mitenkään säännöllisesti, koska vauva altistuu säteilylle.

 

Lopputulemana mulla oli kuulemma erinomainen lantio synnyttämistä varten, mutta ikinä lapsi ei sitä kautta silti tullut.

Edited by Milenka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne kauhukertomukset on kai siitä, että kokeillaan häntäluun joustavuutta peräaukon puolelta. Mun synnytystapa-arvioni sisälsi ainoastaan sen, että lääkäri mallasi omalla nyrkillään vauvan päätä ja ulkopuolelta silmämääräisesti mittaili, mahtuuko syntymään. Emättimen puolelta sitten hiukan kokeiltiin tuota häntäluuta, mutta ei se nyt mahdottoman epämiellyttävältä tuntunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä synnytystapa-arviossa otettiin ensin puolituntia sydänääni- ja supistuskäyrää ja sit lääkäri ultras ja teki sisätutkimuksen. Tutki, että lapsi mahtuu syntymään alakautta. Tutkimus ei tuntunu mitenkään epämiellyttävältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus. Häntäluuta kokeiltiin ihan vaan emättimen kautta. Toimenpide itsessään ei ollu juurikaan tavallista gynekäyntiä epämiellyttävämpi, toki hivenen ronskimpi, mutta mulla oli sen jälkeen viikon verran lantio TOSI arka :blink: Mistähän lie sekin sitten tuli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tehdäänkö synnytystapa-arvio (tai synnytyksen suunnitelukäynti, tai vastaava) kaikille? Olen viikolla 35 enkä ole kuullutkaan sellaisesta. Olen toki menossa taas tällä viikolla kontrollliin ä-polille eräästä toisesta syystä, joten tarvittaessa voivat tutkiskella minua silloinkin.

 

Edit. Luinpa kehnosti aloitusviestin, josta päätellen arviota ei tehtäisi kaikille:

 

Neuvolan täti sanoi kirjoittavansa lähetteen synnytystapa-arvioon.
Edited by Coordinator

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin siis meidän kaupungissa kaikki käy tuon synnytystapa-arvion, mutta ymmärtääkseni kaikkialla ei ole näin. Sinne kirjoitetaan käytännön syistä lähete, siis ihan kaikille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

HUSin sivuilla sanotaan näin:

 

Synnytystapa-arvioon äitiyspoliklinikalle äiti saa lähetteen neuvolasta:

 

  • raskausviikolle 36 jos äidillä on ollut aikaisemmin komplisoitunut synnytys
  • raskausviikolle 36 jos äidille on tehty myooman poisto tai jokin muu leikkaus, jossa kohtu on avattu, eikä hän ole synnyttänyt sen jälkeen
  • raskausviikolle 38 jos neuvolassa on herännyt epäily epäsuhdasta
    (vauvan koko suhteessa äidin lantioon)

(http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,957,10644,10651,12346,12432)

 

Eli ei siis tehdä automaattisesti kaikille. Minun kohdallani asiasta ei ole ollut minkäänlaista puhetta, eikä yksikän noista yllä mainituista kohdallani täyty.

Edited by Nappula

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^Meillä tehdään viimeisen lääkärikäynnin yhteydessä ns. synnytystapa arviointi, elikkä kokeili vauvan koon vatsanpäältä, tarjonnan, sitten kokeili emättimen kautta ja tuuumasi että hänen näkemyksensä mukaan mahtuu tulemaan alakautta.

 

Sitten kun kävin sairaalan polilla epäillyn perätilan vuoksi ja kun oli todettu että on raivotarjonnassa niin kyseli vielä onko neuvolassa tarkastettu tuo lantio ja häntäluu, niin kokeili sitten sen vielä (kun mun vastaus oli hieman epämääräinen sen suhteen) ja pari lisäjuttua kokeili siinä sitten sisätutkimuksessa kuin neuvolassa.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis kaikille ei tehdä virallista synnytystapa-arviota (joka tapahtuu äitipolilla/synnärillä), mutta jokaiselta tsekataan viimeisen lääkärineuvolan yhteydessä, että kaikki on ok alatiesynnytystä varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla oli jo viimeinen neuvolalääkäri. Teki sisätutkimuksen, kohdunkaulan pituudesta puhui. Tunnusteli vatsan päältä ja totesi vauvan olevan edelleen raivotarjonnassa ja ultrasi vielä. Ihan samat jutut kuin edellisellä kerralla. Jotta oliko se sitten mun synntystapa-arvio? Ei puhetta vauvan koosta tai mun lantiosta tms. Hyvät synnytykset vaan toivotti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulisin, että ellei ole syytä epäillä ahdasta lantiota, niin asiaan ei sen kummemmin puututa. Oletushan lienee, että jokainen pystyy alakautta normaalikokoisen lapsen synnyttämään. Varmaan jo aiemmilla lääkärikäynneillä tulisi esille, mikäli lantio vaikuttaa ahtaalta tai viimeistään viimeisellä käynnillä, jos vauva on suurehko tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se riippuu siis paikkakunnasta tehdäänkö. Meillä päin tehdään kaikille ensisynnyttäjille synnytystapa-arvio äitipolilla. Uudelleensynnyttäjille vain silloin, jos ekassa synnytyksessä on ollut jotain ongelmia, kuten jos vauva ei ole tullutkaan alakautta yrityksestä huolimatta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos massu on iso tai vauva on arvioitu isoksi, tai jos vauva on jossain poikkeavassa asennossa arvio ainakin tehdään. Usein vkon 36 paikkeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin synnytystapa-arvio viikolla 36 koska olen pienen kokoinen...Elikkä siellä otettiin sydänääni- ja supistuskäyrää,sekä ultra ja sisätutkimus...Ultrassa huomattiin että neiti onkin perätilassa ja sitä koitettiin sitten kääntää...Mut oli jo niin kiinni alhaalla ettei suostunut enään kääntymään :) Sairalassa ennen synnytystä kuvattiin lantio ja todettiin että on liian ahdas synnyttämään perätila vauvaa...Mulla aina neuvolakäynnillä tunnusteltiin vauvaa mahan päältä ja sanottiin että on raivotilassa ja synnytystapa-arvioinnissa sit huomattiin että onkin perätilassa :o Neuvolan tätikin sitä kovin ihmetteli...Synnytystapa-arvioinnin jälkeen tilatiin vielä yksi käynti äippäpolilla johon ei sitten tarvinnutkaan enään mennä kun neiti päätti syntyä viikolla 37+2 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläpäin on ainakin kaikille ensisynnyttäjillä synnytystapa-arvio äippäpolilla. Siellä otetaan käyrää jostakin ja ultrataan. Lisäksi sisätutkimus.

 

Kaveri kävi joulukuussa synnytystapa-arviossa ja tuli sieltä ihan järkyttyneenä pois. Oli kuulemma ronkittu tosi kovakourasesti alakerrasta, kun oli mallattu, että mahtuuko lapsi syntymään. Kaveri oli sanonut, että sattuu, niin lääkäri oli vaan naureskellu et valmistaapa synnytykseen :huh: Lääkäri oli ollu vielä nuori nainen. Vaikka nyt synnytys eessä onki, niin ei silti tarvi kovakourasesti kohdella ja naureskella päälle. Ennemmin vähän rauhotella, ja sanoa, että tämä nyt täytyy kuitenkin tehdä...

 

Kaveri oli aikonut varmistaa vielä vauvan sukupuolta ultrasta, mutta oli unohtanut koko asian, kun oli ollut niin järkyttynyt. Itkua oli kuulemma vääntänyt kotimatkalla, ja siinä vaiheessa alkanut pelkäämään synnytystä tosissaan.

 

Paljon varmaan lääkäristä kiinni, millanen kokemus tuo synnytystapa-arvio on. Itse en odota innolla :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman ekan neuvolakäyntini perusteella jäin siihen ymmärrykseen, että jos olisin pituudeltani pari senttiä lyhyempi (kun olen 158 cm), ainakin harkitsisivat synnytystapa-arviota, mutta muuten eivät ainakaan tässä vaiheessa ole vielä sellaisesta muuta puhuneet. Näin siis Espoossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen 153cm ja painoa 45kg niin six laittoivat mut synnytystapa-arvioon...Sillä hetkelä painoin huikeat 51kg :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olen samaa kokoluokkaa (pituudelta lyhempikin) eikä minulle mitään pienikokoisuudesta puhuttu. Tietenkin sitten, osaksi pyynnöstäni, lantio tarkastettiin, mutta ei minulle missään välissä väläytelty sitä mahdollisuutta, ettenkö mahtuisi alakautta synnyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli munasarjakystien vuoksi ylimääräinen ultra eilen (rv 36) ja samalla tehtiin tuo synnytystapa-arvio. Kystien sijainti vaikutti myös synnytystapaan, olivat voineet haitata alatiesynnytystä. Kun kystien todettiin olevan ok, lääkäri teki aika ronskin sisätutkimuksen ja häntäluukin kokeiltiin peräsuolen kautta. Ei se nyt varsinaisesti sattunut, mutta kohdunkaula oli jo niin pehmennyt että vuodan tässä lähes 24h päästä vieläkin verta.

Sekä mun että vauvan koko oli normaali, eli sen takia lantiota ei mittailtu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehdään synnytystapa-arvio äitipolilla kaikille. Olihan se ehkä hieman kovakouraista, lääkäri painoi nyrkillänsä tuosta pakaroiden välistä (ei se kyllä mitään peräsuoleen laittanut..) ja samalla mittaili käsin emättimestä, että mahtuuko ipana tulemaan. Ja sitten ultrattiin myös. Eikä pelota seuraava kerta, joka on muutaman viikon päästä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin päin kaikki ensisynnyttäjät käyvät synnytystapa-arvioinnissa.

 

Eka mulla ultrattiin vauvan koko ja annettiin syntymäpainoarvio. Sit tehtiin sisätutkimus ja sen jälkeen lääkäri venytteli oikeen ronskisti joka suuntaan ja paineli häntäluuta. Mua todellakin sattui ja jäi pienet traumat hommasta. Noo, voin sanoa et sama lääkäri teki mulle jälkitarkastuksen ja se sattui VIELÄ enemmän!! :blink: Mut mä uskon, et vika on ainoastaan tuossa lääkärissä.

 

Hänen mukaansa piti vauvan hyvin mahtua. No nyt tiedän ettei asia ole niin :rolleyes:

 

Niin ja vauvan kokoarviokin meni ihan persiilleen ja vielä synnytyksen kannalta siihen huonompaan suuntaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiä kuuluisko tätä kysyä täälä vai synnytyspuolella mut laitan sen nyt kumminki tänne!

 

Eli ensisynnyttäjän synnytystapa-arvio,miten tehdää ja eikö se tehdä kaikille vai pitääkö jossain vaihees

olla jotain häikkä tai epäillään isoa vauvaa tai muuta??

 

Kaveri sanoi et tääläpäin,tai no naapuripaikkakunnalla josta tulevat samaan sairaalaan synnyttämään, tehdään se automaattisesti

kaikille äitipolilla/neuvolas.

Mä oon joutunu käydä äitipolilla vauvan kasvukontrollies ja neuvolasta sanottiin ettei mulla oo sitä viimestä neuvolalääkäriä kun

meen vielä loppuvaihees kasvukontrolliin ja se tehään sielä.no tänään taas kävin sielä ja katottiin kohdunsuun tilanne niinku jokakerta

ja kysyin mahtuuko tulemaan kun mulla ei muuta lääkäriä oo.kätilöä vaan totes että "kyllä kai"!!eikä edes tutkinu sen kummemmin. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noin se yleensä menee Helsingissäkin, eli katsotaan kohdunsuun tilanne ja sit vauvan asento (eli onko raivotarjonnassa vai ei). Tarkempi synnytystapa-arvio tehdään vain, jos on jotain häikkää (esim. vauva perätilassa) ja silloin se tehdään äitiyspolilla. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Itsellä siis neuvolan viimeisellä lääkärikerralla tarkistettiin vain kohdunsuun tilanne ja vauvan asento. Vauvan asento kylläkin ultrattiin, kun lääkäri ei ollut varma asennosta, mutta ei sillä ultralaitteella mitään muuta näkynyt kuin se, että pää oli tuolla lantiossa.

Itse päätin siis mennä yksityiselle, joka myös vähän mallasi lantion kokoa ja häntäluun joustavuutta (äidilläni se oli ollut ongelma) ja pyynnöstäni sit arvioi lapsen kokoakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yleensä ei kai sen kummemmin tutkita, ellei tosiaan ole jokin syy, miksi pitäisi tarkemmin tutkia synnytystapaa. Useimmissa paikoissa ilmeisesti viimeinen lääkärineuvola vastaa synnytystapa-arviota eli siellä tsekataan synnytykseen liittyvät jutut (vauvan tarjonta ja ehkä lantion kokokin silmämääräisesti).

 

Esim. minä olen pienikokoinen, mutta ei mulle edellisessä raskaudessa ikinä tehty varsinaista synnytystapa-arviota, vaan eräällä polikäynnillä pyynnöstäni katsoivat, mahtuuko vauva syntymään. Tällöin lääkäri mallasi omalla nyrkillään vauvan päätä ja mittaili lantion ulkopuolelta, mahtuuko vauva syntymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0