Guest pikku_kolikko

Ohjelmaa syntymäpäiville

9 posts in this topic

Pojalla on kohta ensimmäiset kaverisynttärit ja sinne kaipaisin ohjelmavinkkejä. Poikia on n yhdeksän, 3 - 5 vuotiaita. Ollaan luultavammin sisällä, talo on suht iso, yksikerroksinen.

 

Joten kertokaapa kaikki vinkit, mielellään suht yksinkertaisesti toteutettavat. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aasinhäntä, aarteen etsintää (piilotetaan jotain karkkirasioita tms ja lapset etsii), ongintaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

meilläkin on ekat kaverisynttärit tänä vuonna ja ohjelmassa on aluksi pullonpyöritys/lahjojen avaus, sitten aarteenetsintä/tehtävärata, joka päättyy piparkakkutalon tuhoamiseen ja ehkäpä jotain koriheittelyä vielä varaohjelmanumerona.

 

vieraita kutsutaan kuusi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan oltu nyt lähiaikoina pojan kanssa kolmilla kaverisynttäreillä ja kaikissa on ollut vain yksi ohjelmanumero, onginta. Sen lisäksi syöminen ja vapaa leikkiminen on ollut riittävästi, puolitoista tuntia on kulunut nopsaan. Ja ovat olleet viisivuotissynttäreitä nämä kaikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut nyt kahdet kaverisynttärit, 3-vuotiaana ja viime viikolla 4-vuotiaana. Minun pitikin aloittaa ketju ihan samasta aiheesta viime viikolla!

 

Meillä vietettiin siis 4-vuotissynttäreitä kahdeksan lapsivieraan voimin, vieraat 3,5 - 6 -vuotiaita.

 

Tänä vuonna ohjelma alkoi lahjojen avaamisella. Olin tulostanut erilaisia luottokortin kokoisia kuvia lapsille tärkeistä hahmoista (Salama, erilaisia Disneyn prinsessoja, Toy Storyn hahmoja ym) ja jokainen sai ensiksi valita piirissä oman hahmonsa. Hahmot laitettiin "salaisuuspussiin" ja sieltä nostettiin vuorotellen yksi hahmo. Hahmon omistaja sai ojentaa lahjan syntymäpäiväsankarille ja lahjan avaamisen jälkeen hän sai myös poimia seuraavan hahmon salaisuuspussista. Minusta tämä on mukava tapa aloittaa juhlat, kaikki istuvat vähän aikaa paikallaan, kortit luetaan rauhassa lahjan avaamisen yhteydessä ja samalla tulee kiitettyä ja keskityttyä juuri siihen yhteen lahjaan kerrallaan.

 

Syömisen jälkeen lapset leikkivät vähän aikaa vapaasti ja sitten aloitettiin jo aiemminkin hyväksi todettu B I N G O. Bingo löytyy Dansukkerin sivulta, sieltä saa tulostettua koko materiaalin yhdellä klikkauksella. Bingon nimi on Prinsessabingo, tätä ei kannata pojille kertoa. Bingossa ei ole mitään tyttömäistä (paitsi vähän pinkkiä) eli hyvin menee myös poikalaumalle. Bingon saatua, meillä on perinteisesti saanut karkkikaulanauhan palkinnoksi.

 

bingo.jpg

 

Bingon jälkeen alkoi onginta ja heti tämän jälkeen olikin 1,5 tuntia mennyt ja vanhemmat tulivat hakemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kävi niin onnekkaasti, tai onnettomasti, miten sen nyt ottaa, että vastoin odotuksiani kaikki kutsutut pääsevät ensi viikonloppuna pidettäville synttäreille. Kutsuimme lähimmät ystäväperheemme, ja arvelin, että paikalle pääsee ehkä puolet, kun on kyseessä lauantai ja yleensä yhteisen ajan löytäminen on todella hankalaa viikonloppuisin. Noh, nyt meille onkin sitten tulossa 11 aikuista ja 15 alle kouluikäistä lasta. Huh. Onneksi talo on iso.

 

En tiedä, missä määrin noin isolle sakille saa yhteistä ohjelmaa järkättyä. Luultavasti meillä on ohjelmana vain onginta, josta saa saaliiksi jotain pientä, rusinapaketin tai tikkarin tai jotain. Olemme kavereiden kanssa sopineet, ettemme lähde lahjomaan synttärivieraita, ja yhteisellä sopimuksella synttäreille voi hyvin tulla ilman lahjaa tai mielellään kierrätetyn tai ei-aineellisen lahjan kera. Poikamme ei ole vielä viettänyt kaverisynttäreitä itse, joten hänelle ei ole vielä selvinnyt tämä tapa antaa synttärilahjoja. Ensi vuonna asia varmaan on jo päällimäisenä mielessä :P

 

Ajattelin kasata työhuoneeseen majanrakennustarpeita ja koska meillä on askarteluhuoneessa soittimia (syna, rummut, kitaroita, bassoja, huiluja, tamburiineja ynnä muuta) niin olen pyytänyt vieraita ottamaan lapsille kuulosuojaimet mukaan musisoinnin varalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onginta taitaa olla aikas suosittu. Koska en itse ole ollut lasten juhlilla, missä sitä olisi ollut, niin kuinka se toteutaan? Vai olikohan miehen veljellä, joku onginta systeemi...

 

Aarteenetsintää mietin myös. Minkälainen tehtävärata teillä on Rock?

Share this post


Link to post
Share on other sites

alustavasti olen ajatellut seuraavanlaisia:

- pohjaksi joko kartta tai mun lukema kertomus/ohjeet

- tarkkuusheittoa pehmopalloilla

- aasinhäntä tmv.

- pieni ajatustehtävä, joku arvoitus tai helppo laskutehtävä esim.

- maaliin potkimista pehmopalloilla

- teippilabyrintti (seinästä seinään teippejä, joiden välistä pitää pujotella)

 

lopuksi saavat tosiaan tuhota piparkakkutalon, jossa sisällä karkkia ja purkkaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä tuosta aarteenetsinnästä. Ovatko kaikki etsineet omat aarteet vai yhdessä jonkun ison?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now