Sign in to follow this  
Followers 0
Bianca

Kierron (epä-?) säännöllisyys synnytyksen jälkeen?

26 posts in this topic

Tämä nyt sivuaa tota menkka-aihetta, mutta aloitin uuden ketjun kuitenkin..

 

Kun ne menkat sitten vihdoinkin / jo alkoivat synnytyksen jälkeen, miten teidän kierrot on menneet? Ovatko olleet heti säännöllisiä vai heitelleet?

 

Ne, jotka on syöneet pillereitä ennen, onko verrannollista pillereiden lopettamiseen, eli jos kierto heitteli silloin, heitteleekö synnytyksen jälkeenkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka kierto oli muistaakseni hiukan pitempi, mutta sen jälkeen muuttui suht säännölliseksi. Menkat ei siis alkaneet päivän tarkkuudella, vaan heittoa oli +/- 3 päivää.

 

Söin pillereitä neljä vuotta ja olin puoli vuotta ilman ennen kuin annoimme vauvalle luvan tulla ja tulin raskaaksi. Tuon puolen vuoden aikana menkat olivat epäsäännölliset, koska hormonimuutokset saivat aikaan munasarjakystan. En siis suoraan voi verrata synnytyksen jälkeisiä kuukautisia pillereitten jälkeisiin kuukautisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ilman pillereitäkin suht säännöllinen kierto, olisko ollut jotain 29-30 päivää. Nyt synnytyksen jälkeen kierrot on vaihdelleet 33-40. Eli ei todellakaan mitään säännöllisyyttä oo ollut havaittavissa vielä ainakaan. Ja menkat alko siis joskus puolisen vuotta sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli jotenki silleen, ett eka kierto oli 55, toinen 46 ja kolmas 28 päivää. Eli muutama kierto oli selvää hakemista, sit tuntuis tasaantuneen. Mulla normikierto 28 päivää ja aina ollu säännöllinen, pillereiden lopetus ei heittäny suuntaan eikä toiseen. Menkat alkoi kun tyttö oli 4-5kk ja täysimetyksellä.

 

Ja noi ekat pitkät kierrot oli myös täysin kivuttomia, jopa menkkojen alku. :blink: Aina ollut hirveet kivut. Kerkesin jo tuulettaa, että pääsin niistä eroon. Mut tossa normaalissa kierrossa helvetti sit palas, korkojen kera. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan synnytyksen jälkeen kierrot olivat mitä milloinkin niin kuin ennen raskauttakin. Vasta tokan synnytyksen jälkeen (josta meni noin 1 v 2 kk ennen kuin kierrot alkoivat) ovat kierrot olleet säännöllisemmät kuin ikinä. Sekös tässä harmittaakin, että mitä hittoa teen säännöllisellä ja normaalimittaisella kierrolla, kun ei ole lasta toiveissa <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi menkat 6 kk synnytyksestä ja ekat kolme kiertoa olivat todella säännölliset (29-30 päivää). Ennen raskautta menkat tulivat ilman pillereitä tms. myös suht säännöllisesti (kierto 29-32 päivää), mutta nuorempana tosin "kärsin" erittäin epäsäännöllisistä menkoista, jotka tasoittuivat vasta e-pillerikokeilujen ja masennuslääkkeiden (!) myötä.

 

Edellisistä menkoista on reilu 2 viikkoa, mutta eilen löysin pikkareista taas yllätyksekseni hieman veristä vuotoa. :mellow: En osannut odottaa menkkoja taas näin pian uudelleen, vaikka olihan mulla särkenyt päätä jo pari päivää ja olokin oli kiukkuinen. Manasin myös toissapäivänä turvonnutta pömppömahaani, mutta syytin siitä suurta herkkuani eli tuoretta ruisleipää... :rolleyes: Nyt oloni on samanlainen (ts. kireä ja väsynyt) kuten menkkojen aikana, mutta tuota vuotoapa ei enää tulekaan! :huh: Pari pientä hailakkaa hyytymää on ollut vessapaperissa, mutta siinä kaikki. Olen ihan ihmeissäni, että mitä tämä nyt oikein on?! Ei kai mulla vaan ole kohdussa/munasarjoissa jotain häikkää? Vai onko tämä ihan normaalia hormoniheilahtelua (vaikka synnytyksen jälkeen kolmet menkat tulivatkin normaalisti)? Siis...? :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin pillereitä ennen esikoista varmaan jonkun 10 vuotta. Lopettamisen jälkeen kierto sekoili n. 8kk ja muuttui sitten yhtäkkiä ihan kellontarkaksi. Synnytyksen jälkeen menkat alkoivat muistaakseni n. 6kk synnytyksestä, ja tunsin oviksen (ja varmistin tikulla, kun sattui kaapissa vielä olemaan :D ) ennen kuin ne ekat menkat alkoikaan. Kierto alkoi heti säännöllisenä, sinä samana mitä se oli ennen raskauttakin. Nyt odottelen ekoja menkkoja keskenmenon jälkeen, saapa nähdä miten nyt käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla taisi ekat tulla jo 7 vk synnytyksestä. Sitten olikin n. 49 pv ja viimeksi 66 pv kierto ... Saa nähdä milloin ottaa tasoittuakseen. Ja mullakin on kivut hävinneet. Edes pms ei ole ollut - mutta luultavasti oireet palaavat kun kierto tästä joskus tasoittuu. Mulla imetys ei tunnu vaikuttaneen kiertoon sillä ekat tuli kun imetin ja nyt kun en enää imetä niin on näitä 66 päivän välejä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ennen raskautta kierrot aina 28-30pv. Menkat alkoi 8kk synnytyksen jälkeen ja kierrot olleet pitkiä (35-40pv) 8 kierron ajan.

Edited by Glenda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Edellisistä menkoista on reilu 2 viikkoa, mutta eilen löysin pikkareista taas yllätyksekseni hieman veristä vuotoa. :mellow: En osannut odottaa menkkoja taas näin pian uudelleen, vaikka olihan mulla särkenyt päätä jo pari päivää ja olokin oli kiukkuinen. Manasin myös toissapäivänä turvonnutta pömppömahaani, mutta syytin siitä suurta herkkuani eli tuoretta ruisleipää... :rolleyes: Nyt oloni on samanlainen (ts. kireä ja väsynyt) kuten menkkojen aikana, mutta tuota vuotoapa ei enää tulekaan! :huh: Pari pientä hailakkaa hyytymää on ollut vessapaperissa, mutta siinä kaikki. Olen ihan ihmeissäni, että mitä tämä nyt oikein on?! Ei kai mulla vaan ole kohdussa/munasarjoissa jotain häikkää? Vai onko tämä ihan normaalia hormoniheilahtelua (vaikka synnytyksen jälkeen kolmet menkat tulivatkin normaalisti)? Siis...? :mellow:

Mulla on nyt ihan sama juttu. Edellisiin menkkoihin asti kaikki ok (kierto säännöllinen, vaikkain vuoto runsasta), mutta viime menkat oli ihan kummalliset. Ne kesti kuitenkin 3-4 päivää, mutta vuoto oli pelkkää tuhruttelua enkä edes sidettä tarvinnut. Nyt tasan kaksi viikkoa edellisistä "menkoista" alkoi taas toi sama tuhruttelu <_<. Mistäköhän tällainen vois johtua? Mulla ei ole hormonaalista ehkäisyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Haa, myöskään mulla ei ole hormonaalista ehkäisyä, joten voisiko siinä olla syy tuohon "omien hormonien heilahteluun" vielä näinkin myöhäisessä vaiheessa (ts. synnytyksestä on jo aikaa)?! :mellow:

 

Tuota omituista pikkuvuotoa seurasi sitten lähes 2 kk:n tauko, ennen kuin seuraavan kerran tuli kuukautiset. Sillä kertaa vuoto oli kuitenkin taas normaalia ja kesto samoin. Eli taitaa olla kropassa vaan ns. käynnistysvaikeuksia... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla ennen raskautta kierrot aina 28-30pv. Menkat alkoi 8kk synnytyksen jälkeen ja kierrot olleet pitkiä (35-40pv) 8 kierron ajan.

Lainaan itseäni. Eli mulla todettiin eilen kilpirauhasen liikatoiminta joka todennäköisesti sekoittaa kiertoa. Todennäköisesti minulla raskaus/synnytys olivat tähän osasyynä (on myös perinnöllistä).

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Haa, myöskään mulla ei ole hormonaalista ehkäisyä, joten voisiko siinä olla syy tuohon "omien hormonien heilahteluun" vielä näinkin myöhäisessä vaiheessa (ts. synnytyksestä on jo aikaa)?! :mellow:

Melko varmasti hormonit heittelee, mutta toivottavasti pian tasaantuisivat. Mulla alkoi vähän yli kuukausi sitten lähteä taas hiuksia eikä sen pitäis (?) enää liittyä synnytykseen, niin ehkä sekin liittyisi hormoneihin kun suunnilleen sen jälkeen alkoi noi oudot menkatkin. Odottelen tässä nyt jonkin aikaa, mutta jos jatkuu tällaisena niin menen kyllä lääkäriin. Ei oo kivaa kärsiä pms:sta ja menkoista kaks kertaa kuukaudessa :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen synnytyksen jälkeen menkat säännöllistyivät siis melko pian ja alkoivat siinä 6 kk kuluttua synnytyksestä. Nyt toisen synnytyksen jälkeen menkat alkoi 4 kk kuluttua ja nyt niitä ei sittenkään ole enää kuulunut kahteen kuukauteen. Mulla tosin todettiin kilpirauhasessa vajaatoimintaa, joten sekö se nyt sitten sekoittaa? Vai voisiko syynä olla se, että olen nyt tätä toista lasta imettänyt enemmän yöllä kuin ensimmäistä? Tympii vähän tämmöinen menkkojen epäsäännöllisyys, vaikka sitä vuotoa en kyllä kaipaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt kohta synnytyksestä 8kk ja imettämättä olen ollut yli kuukauden. Eikä menkkoja vieläkään. Kuinka kauan tässä nyt voi vielä mennä?!? Pitäisi soittaa neuvolasta sitä synnytyksen jälkeistä papa aikaa, samalla voisi sitten kysäistäkin tätä asiaa. Onko muilla ollut tällainen tilanne, että menkat pysyi pois koko imetysajan eivätkä ilmaantuneet heti imetyksen lopetuksenkaan jälkeen? Ja jos, niin milloin sitten ilmestyivät kuvioon? Miten kauan menkat voi pysyä pois imetyksen lopetuksen jälkeen, että se on vielä "normaalia"? :rolleyes:

 

MUOKS! No tänään näyttäis menkat sitten alkavan, eli poitsu on nyt melkein 8kk ja imetyksen lopetuksest yli 1,5kk....

Edited by Buttercat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla kuukautiset alkoivat kun poika oli 9 kuukautta vanha. Ensimmaiset pari kolme kiertoa kuukautiset tulivat kuten kellon lyomalla 28 paivan valein, aivan kuten ennen raskautta. Nyt tata kiertoa edeltava kierto oli yli viikon myohassa. Tein jopa raskaustestin ihan varmuuden vuoksi. Ja nyt tama nykyinen kierto taas on viikkoa aikaisessa eli valia oli vain 21 paivaa. Mutta kun katsoo niin tama kierto on taas normaalissa aikataulussa jos tuo myohastynyt kierto olisi tullut normaalisti. Mutta outoa tama on kun mina olen ollut ilman hormonaalista ehkaisya vuosia ja kuukautiset ovat aina olleet todella saannolliset.

 

Ja minullakin ei naissa parissa viimeisimmassa kierrossa ole ollut kramppeja ja kipuja laisinkaan. Ihme sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika nyt vuoden ja menkat alko joskus loppuvuonna, oikeastaan nyt on alkanut vähän säännöllistyä.. Alussa oikeastaan joka toinen kierto oli pitkä (yli 30) ja joka toinen lyhyt (n.25).. Aika ihmeellistä oli, kun menkat kuitenkin olleet aina ennen pillereitäkin TOSI säännölliset.. raskaustestejäkin tuli täälläkin tehtyä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jälkivuodon loputtua menkat alkoivat noin viikon kuluttua muistaakseni, ja kierrot ovat heitelleet miten sattuu. Edellinen kierto oli 52 pv, sitä edeltävä kierto 45 pv. Ennen raskautta kierrot olivat aikalailla säännölliset, pisimmillään kuitenkin 34 pv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuukautiset alkoivat noin 4 kk synnytyksestä kun olin alottanut minipillerit. Pillereiden aika olikin tiputtelua, joten ei siitä sen enempään. Mutta nyt imetyksenkin loputtua kierrot ovat olleet väliltä 30-40, mikä on oikeestaan lyhyempi kuin muuten ilman "oikeita" e-pillereitä. Oon tyytyväinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menkat alkoi reilu 8kk synnytyksestä. Ehkäisypuoli hoidetaan kortsuilla. Mielenkiintoista seurata miten kroppa nyt pelittää. Ennen raskautta kierrot oli 25-29. Ja nyt eka kierto oli 23, toinen 21 ja nyt menossa kp 18 ja menkkatuntemuksia ilmassa. Imetän vielä, toivottavasti imetyksen loppuessa kierrot hieman pidentyisi, sillä menkat 3 vko:n välein ei innosta, ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksen jälkeen ja imettyksen lopettamisen jälkeen kesti vajaa 3 kk ennenku menkat alko ja sillon eka kierto oli 48 vrk, toinen 40, sitten tais olla jo 33, sitten tuli estrogeenilääkityksellä yksi 19 vrk:n kierto. Eli epäsäännölliset, mut säännöllisesti lyhenevä väli. Tuon jälkeen en enää osaa sanoa koska aloitettiin hoidot heti viidenteen kiertoon.

 

Muoks. niin ja meillä ei oo ollu mitään ehkäisyä synnytyksen jälkeen.

Edited by SURE

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla synnytyksestä 4kk ja jälkivuoto kesti reilu 2vko ja muutamat menkat tullu normaalisti, alotin pillerit ja nyt menkat kestäny 20päivää ekat 7 päivää oli ihan normaalit menkat ja sitte on ollu vaan sellasta ruskeahkoa pientä tihuttelua. normaalia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ilmeisesti minipillereitä käytät? Niiden aikana vuotohäiriöt ovat tavallisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksen jälkeen imetin hitusen päälle vuoden ja koko sen ajan oli kuukautiset poissa. Sen jälkeen kun kierto taas käynnistyi, se on eka kierto poislukien ollut hämmästyttävän tasainen: tasan 28 päivää joka kerta :blink: Ennen hormoniehkäisyä ja raskausaikaa kierto oli yleensä 30-32 päivää. Tärppäyskierto kuitenkin oli sitten taas sen 28 päivää, ihme kyllä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ierto oli ihan sekaisin ekan vauvan jälkeen. Menkat alkoi 4 kk vihoviimeisen imetyksen jälkeen (imetin vuoden) ja kierto saattoi olla mitä vain 1-4 kuukauden välillä. Kiertoa ei todellakaan laskettu päivissä vaan viikoissa/kuukausissa! JÄlkikäteen kuulin, että joillakin synnytys voi jättää elimistöön jonkun hormoniepätasapainotilan, mutta en nyt muista mistä hormonista oli kyse. Mulla oli varmaan just tämä.

 

Kierto tasoittui parin vuoden jälkeen, söin silloin säännöllisesti maca-jauhetta ja se varmaan auttoi, kuulemma vaikuttaa hormonitoimintaan.

 

Mut joo, siis pillereiden kanssa on ollut samaa, niiden lopettamisen jälkeen meni kans 4 kk kuukautisten alkuun ja oli vähän epäsäännöllistä silloinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0