Hatsepsut

Lapsettomuuden pelkääminen?

323 posts in this topic

Pelkään :( . Emme ole aikeissa "hankkia" lapsia vielä muutamaan vuoteen, mutta olen tiedostanut että lapsia ei noin vain hankita. Lapsettomuutta on niin paljon, että en todellakaan pidä raskautumista itsestään selvänä. Pelko näkyy elämässäni eniten sillä lailla, että murehdin kun en ole saavuttanut tiettyjä etappeja tarpeeksi nuorena. Muuten iällä ei ole mielestäni suurta merkitystä, mutta ikävä kyllä naisten lastensaantikyky heikkenee iän myötä. Jos tietäisin, että saisin varmasti terveitä lapsia voisin jopa siirtä yrittämisen aloittamista useammalla vuodella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kondomi on täysin luotettava ehkäisykeino, kun sitä käyttää oikein! Varmaan lääkefirmat ja gynekologit ovat laittaneet moisen huhun liikkeelle :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon pelännyt jo nuoresta asti, kun omilla vanhemmilla oli aikanaan hankalaa. Nyt, kun plussaa on odoteltu jo reilut puoli vuotta, olen alkanut pelätä, että oma pelkoni toteuttaa itseään. On tää naisen elämä vaikeaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelkäsin, ja pelkoni toteutui.

 

Pitkä odotus kuitenkin palkittiin viime syksynä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo kondomi-juttu oli taannoin lehdessä ja OLETAN sen perustuvan siihen, että yleensä siirryttäessä kondomeihin, niiden käytöstä lipsutaan ja alle vuoden sisällä on liki 80% kortsuehkäisyllä olevista raskaana.

Mutta siinä siis vaan sanottiin, että kondomi ehkäisykeinona johtaa vuoden kuluttua liki varmasti raskauteen...pimeä uutinen oli :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin pelko kummittelee toisinaan takaraivossa, gynekin kun aikanaan varoitteli, että voi olla vaikeaa tulla raskaaksi.

 

Vauva ei kuitenkaan vielä ole ajankohtainen, joten yritän olla murehtimatta tulevaisuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ole jollain tasolla tiennyt aina, että mulle lasten saaminen ei tule olemaan helppoa. En jotenkin pystynyt näkemään itseäni raskaana mielikuvissa. En osaa sanoa, mistä tuo tunne johtui, mutta niin se vain piti paikkansa. Nyt yritystä takana liki 2 vuotta ja lapsettomuuden syynä PCO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etukäteen en pelännyt; olen aina ollut perusterve säännöllisine kiertoineni. Pelko tuli vasta puolen vuoden jälkeen, kun kierto toisensa jälkeen alkoi ja eräs ystäväni kertoi, että tämän ikäiset naiset ovuloivat ainoastaan 3-4 kertaa vuodessa. Jokainen kierto sen jälkeen tuntuu vahvistavan pelkoa jossain mielessä, ja yritän psyykata itseäni ajattelemaan lapsetonta elämää positiivisenakin mahdollisuutena. Sellaiset ystävät suututtavat, jotka mitätöivät pelkoni ikään kuin siihen ei olisi mitään oikeutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Pelkäsin" etukäteen. Nyt kun tilanne on päällä, pelko on muuttunut kauhistukseksi. Eihän se etukäteen "pelkääminen" ollut mitään tämän rinnalla -se oli vain sellaista ajatusleikkiä 'Mitä jos meillä kestää kauan ennen raskaaksi tuloa...?'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole pillerien lopettamisen jälkeen (noin 2 vuotta) tullut yksiäkään luomumenkkoja, ainoastaan teroilla ne on saatu tulemaan. Eli pelkään lapsettomuutta, ja paljon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oletko siis syönyt kaksi vuotta teroluteja? Onko löydetty syytä menkkojen puuttumiseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aikalailla ensimmäisen yrityskierron jälkeen aloin pelkäämään, että me ei saadakaan lasta kovin helposti. Tuli sellainen mutu- tuntuma, ettei elämä kohtele meitä hyvin tässäkään asiassa. Ja valitettavasti oikeass olin, esikoista toivotaan edelleen, vaikka hoitojakin jo takana on..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Olen syönyt teroluteja muistaakseni 5 kertaa 10 päivän kuurina tän kahden vuoden aikana, niin että on saatu vuoto tulemaan. Mitään rakenteellista vikaa ei pitäisi olla (on ultrattu moneen kertaan). Hormonitesteissä kaikki muuten ok, mutta estrogeenia liian vähän. Laihdutin noin 6 kiloa silloin pari vuotta sitten, mutta nyt paino pysynyt kauan samana, ja vähän noussutkin (bmi noin 21, eli pitäisi olla kunnossa).

Gynekologini mielestä vuotojen poisjääminen voisi siis olla seurausta stressistä. :blink: Mutta en kai edes minä pysty olemaan kroonisesti stressaantunut kaksi vuotta putkeen! :huh:

 

Sovimme miehen kanssa, että otan seuraavalla kerralla gynen kanssa raskautumisen puheeksi. Jos hänen mielipiteensä on, että siinä voi olla ongelmia, alamme heti yrittää lasta, vaikka ideaalitilanteessa olisimme vielä odottaneet muutaman vuoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon ollut n. 3 vuotta jo ilman e-pillereitä, mutta kondomit ollut käytössä. Nyt myös jonkin aikaa oon saanut miehen suostuun uskoon varmoihin päiviinkin. Tunnistan oviksen, mutta silti takaraivossa usein pelko siitä, että tuleeko musta koskaan äitiä. Menkoissa on esiintynyt koko ajan pientä muutaman päivän epäsäännöllisyyttä. Lisäksi menkat alkavat nykysin pahimmillaan viikon kestävällä tiputteluvuodolla ennen kunnon vuotoa. Oonkin tehnyt itselleni diagnoosin keltarauhasen vajaatoiminnasta. Sen otin puheeksi lääkärillekin jo vuosi sitten, mutta eipä häntä asia huolettanut, sillä kunnon vuodosta laskien kierto on tarpeeksi säännöllinen eli 27-31. Ärsyttää, kun mieskään ei suostu vauvayritykseen vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuisen pelottaa täälläkin toi lapsettomuus, koska äidillä oli vaikeuksia tulla raskaaksi vähän mua nuorempana. Vasta keltarauhashormonipillerit auttoivat. Ei olla vielä aloitettu yritystä, mutta etukäteen jo vähän jännittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oikeastaan aloin pelkäämään vasta parin ensimmäisen yritys kuukauden jälkeen, ja nyt 2 vuoden jälkeen "pelko" on aika lievä ilmaisu.

Aluksi olin aivan varma, että raskauden ensimmäisestä luomukierrosta... Just joo!

 

Ihan oikeasti, ensin käyttää vuosikaudet ehkäisyä, ettei tulisi raskaaksi, ja sitten saa touhuta vaikka kuinka ja paljon ilman ehkäisyä, eikä mitään vauvaa tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on varmaan teistä tosi naurettavaa, mutta mä oon aina pelänny, etten saa lapsia. Joo ja pelkään edelleen, etten saisi niitä enää jos vielä yritetään.

 

En todella tiedä mihin tämä pelko perustuu, koska sille ei ole realistisia perusteita, tiedän sen, että sitä on lisännyt aikaisempi keskenmeno. Tämän pelkoni takia en ole käyttänyt enkä käytä hormonivalmisteisia ehkäisyvalmisteita muuta kuin joskus ihan nuorena . Eli musta tää on ihan kans ihan pimeetä, mutta ajattelin vastata, että joo tälläinenkin hullu täältä löytyy :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minua ainakin lapsettomuus pelotti ja etenkin siinä vaiheessa, kun yritys venyi ja venyi, rupesivat huolet kasvamaan. Saankohan ikinä kokea äitiyttä, saanko ikinä kokea raskautta jne. Nyt kun on jo yksi lapsi, tuntuu, että pahin lapsettomuuden pelko on helittänyt. Siltikään en osaa olla täysin luottavainen sen suhteen, että suodaanko meille vielä lisää lapsia. Ainakaan emme kovin pitkään uskalla odotella kakkosen yrityksen kanssa. Ihanaa silti, että tämä yksikin ihme on minulle suotu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla myös pelko lapsettomuudesta on, vaikkakaan ei varsinaista syytä olekaan :unsure: Omassa suvussani lapsettomuutta on esiintynyt satunnaisesti, mutta vanhemmillani ei ole ongelmaa esiintynyt. Miehen vanhemmilla taasen ongelmia raskautumisen suhteen on ollut... :(

 

Saa nähdä, kuinka käy, kun yritys alkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystävän lapsettomuus, siskon ystävän lapsettomuus ja naikkareiden lapsettomuuskeskustelut on kyllä pistäneet minutkin miettimään mitä jos lasta ei saakaan... Toisaalta sitä yrittää naivisti ajatella että tottakai se tulee, mutta silti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sitä lapsettomuutta pelkää. Usea ystävä, sukulainen ja tuttu on kärsinyt lapsettomuudesta. Sitä tuntuu nykyään olevan paljon, tai sitten siitä keskustellaan enemmän kuin ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minusta tuntuu, että lapsettomuus on ehkä vain enemmän tapetilla kuin ennen, sillä monesti ainakin minusta tuntuu, että raskaana olevia tulee joka kadunkulmassa vastaan. Lapsettomuus ei ehkä nykyään ole samanlainen tabu kuin ennen - monesti lapsettomista pariskunnista ajatellaan, että he eivät vain ole halunneet vauvaa.

 

Minulle oli ainakin suuri yllätys kuulla sekä serkkuni (isän puolelta) että enoni olevan lapsettomia. Serkkuni oli kai yrittänyt miehensä kanssa kauan lasta, mutta koskaan ei tärpännyt, ja enoni vaimo olisi myös kovasti halunnut lasta, mutta hekin jäivät tahtomattaan lapsettomiksi. Nyt enollani ja vaimollaan käy paljon sijoituslapsia - sellaisia, joilla on kurjat kotiolot. He saavat siis tällä lailla nykyään pitää lapsia, vaikkei se varmasti omaa lasta korvaa.

 

Ja siis niin kuin olen sanonut tässäkin ketjussa aiemmin, niin kyllä, pelkään lapsettomuutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä lapsettomuus pelottaa, vuosien varrella se on muuttunut välillä ajoittaiseksi kauhuksi.

Tätini on lapseton ja siskollani on ollut keskenmeno ja kohdun ulkopuolinen raskaus ja lisäksi vielä kohtukuolema 8:lla kuulla, heillä on onneksi kaksi ihanaa tervettä poikaakin ihan luomuina saatu.

Mutta pelon kanssa on elettävä ja mun motto on aina ollut vanha kulunut: " se mikä ei tapa, vahvistaa.."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän semmonen pieni pelko on, että ei välttämättä onnistu. Omassa lähipiirissä ja tuttavissa on ihmisiä, joille lasten saaminen ei ole itsestäänselvyys, joten kyllä sitä itseäkin vähän mietityttää aihe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pelottaa. Ja samalla suututtaa, etten siltikään tee asian eteen mitään. Omassa tapauksessa kun selkeästi voisin vaikuttaa asiaan, painoni kautta. Ylipainoa on enemmän kuin laki sallii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now