Sign in to follow this  
Followers 0
Aurinko_81

Turvallisia leluja? Onko sellaisia olemassa?

7 posts in this topic

Eli mistä löytyy leluja jotka ovat turvallisia lapsellesi? Onko sellaisia olemassa? Suurin osa leluista valmistetaan Kiinassa ja tällä hetkellä en ainakaan itse halua ostaa meille leluja, jotka ovat tehty Kiinassa. Ovatko muiden maiden lelut turvallisia?

 

Kuka tarkistaa/ testaa kaikki lelut, ennekuin ne tulevat myyntiin? Vai tarkistaako/testaako niitä kukaan? Tulli tarkistaa jotain leluja mutta ei kaikkia. Tässä vaan ihan mielenkiinnolla koska lelut kuitenkin tulevat myyntiin ja sitten parin kuukauden päästä ne vedetään takaisin, koska niistä löytyy liikaa jotain ainetta joka on haitallinen lapsellesi. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että lelu on pääsyt myyntiin (ilman testausta) ja vasta myöhemmin testataan ja silloin joudutaan ehkä vetämään lelut takaisin?

 

Siirtäkää jos on tarve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa-a.. Tiedä noista sitten. Oon kyllä yrittänyt luottaa siihen, että Suomessa myytävät lelut, ainakin tunnettujen valmistajien, olisivat turvallisia.. Kai niitä sentään aika tarkkaan valvotaan? Tuo on kyllä harmillista että joku 'myrkky' tai muu vaara selviää vasta kun leluja on myyty jo.. :angry: Mutta usein kai silloinkin vaan maksimoidaan se turvallisuus, niinkuin tuossa Ärrän koirat -tapauksessa jollekin oli sanottu, että siitä nenästä pitäis oikein haukkaamalla syödä monta palaa että olis vaarallista. Useimmiten kai vauvat tyytyy nuolemaann leluja.. :P

 

Meillä on kyllä leluina kaikkee sellastakin mitä ei leluksi edes luokitella, mm. yks heijastin ja virvelin kela. :lol: Tosin lapsi on jo vuoden ikäinen ja maistaa joka tapauksessa kaikkee. Myös kirpparilta oon jotain siistin näköisiä leluja uskaltanut ostaa. Sitäpaitsi kaikki kivat lelut on yli 3-vuotiaille, jos hankkis ikäsuositusten mukaan niin lapsella ei muuta olis kun yks puinen palikka! :lol: (Tutkitaan kyllä sen verran ettei niistä ihan helposti irtoa mitään kurkkuun menevää)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon mieltäny Legot aika turvallisiks. Ite leikin muksuna niillä, enkä muista että olisivat menneet rikki. Nyt myös pojalla on ollut dubloja ja hyvin on toiminu.

Kuluuhan noi legotkin käytössä, mutta niistä ei oo koskaan meillä osia irronnut kuten esim. pikkuautoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raja-arvot leluissa on tehty niin tiukoiksi, että käytännössä nämä tutkimuksissa kiinni jääneet lelutkin olisi ihan turvallisia.

Paljon enemmän myrkkyjä tulee lapseen kuitenkin esim. ruuasta. Jos pelkää näitä myrkkyaltistuksia niin ei anna lasten syödä koskaan esim.

Raskalaisia tai muitakaan uppopaistettuja ruokia, saati värjättyjä karamelleja tai makeutusaineita sisältäviä tuotteita.

 

Sitten taas jos puhutaan turvallisuudesta liittyen lelujen kestävyyteen ja osiin niin sen nyt voi jokainen itse tutkia ihan yhtä hyvällä ammattitaidolla, että mitä osia lelu sisältää ja kuinka paljon ne kestää vetoa ym. Eli onko tukehtumisvaaraa.

 

Aikamonet lapset leikkii loppujenlopuksi tuntikausia monilla käyttöesineillä tai käytöstäpoistetuilla käyttöesineillä esim. rikkimenneet herätyskelloja, kännyköitä, radioita jne.. oon nähnyt monessa perheessä suosittuina leluina.

 

Mummot ompelee mollamaijoja ja vaatteita nukeille. Ei kukaan ole tutkinut millaisia määriä käsittelyaineita niistä neulelangoista tai kankaista liukenee jos pienet lapset niitä imeskelee. Jotta eiköhän tässä asiassa pääse ihan hyvällä linjalla ihan oman maalaisjärjen kanssa.

 

Tarkistettuja leluja on pienen pieni osa tulleista ja näistäkin tarkistetaan aina joku otos, vaikka jokaisessa maahantuotavassa erässä voi olla suuria eroja.Eikä ne Suomessa tehdyt ole yhtään sen turvallisempia nekään, koska ulkomailta tuoduista materiaaleistahan nekin valmistetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh..Mun maalaisjärkeni oli, että ärrän koirat on turvallisia, mutta eipä sitten ollut.

Maalaisjärkin ei tässä aiheessa nyt auta, jos oikeesti saa jonkun päällisenpuolelta turvallisen näköisen lelun, joka onkin sitten myrkyllinen, eikä sitä kyllä itse pysty tutkimaan.

Mutta nuo tuntuu kuitenkin olevan niin harvinaisia tapauksia täälä Suomessa ja luulen, että kaikki Kiinasta tulevat lelut yms, tutkitaan nykyään tarkkaan.

 

Eli itse jatkaisin lelujen ostamista ihan normaalisti ja ostaa ne lelut, jotka ovat ihan lelukaupoista tai lastentarvikeliikkeestä ostettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä missä topicissa tätä voisi käsitellä (turvallisissa vai vaarallaisissa leluissa.) mutta...

 

Jenkkilähän taas kuohuu kun heillä nuket ja elektronikkapelit tuntuvat kannattavan islamia.

Eli heillä on nyt vauvanukke myynnissä, joka ihan kuin sanoo: "islam is the light", vaikka valmistaja kieltää tämän viestin olemassa olon. Samaa lausetta on tullut vauva aiheisesta pelistä. Tuotteet eivät ole uskonnollisia tuotteina myytäviä.

 

Kävin itse Youtubessa kuuntelemassa leluja, ja no jaa... voihan se olla kyseinen lause tai sitten vain sellaista että haluan kuulla sen, kun tiedän, että muutkin niin kuulevat. En sitten tiedä huomaisinko itse moista lelusta, ellen tietäisi viestiä etsiä. Erikoista on kuitenkin se että kahden eri valmistajan tuotteet tuntuvat puhuvan samalla rymillä ja tavalla juuri sen kohdan.

 

Onko sinusta kohuun aihetta? Luokitteletko sinä tuotteen turvalliseksi? Jos tätä tietämättäsi tuotteen ostaisit, mitä tekisit?

 

Minä en haluaisi edes nukkea joka promoaisi jeesusta :rolleyes: . Ei minulla ole mitään islamia vastaan, mutta vastustan kaikkea poliittista yms piilomarkkinointia. Minä voisin kuvitella hermostuvani, jos vakuuttuisin, että minun lapseni lelut kamppanjoivat jotain, sillä minusta on eriasia ostaa jokin Obama vaalipaita lapselle (vaikka en sitäkään nyt ihan hyvällä katso, mutta eipä ole piilomarkkinointia), kuin tietämättäni ostaa jotain tällaista lapselle. Minusta kuitenkin päätös on kuitenkin tultava vanhemmilta. Todennäköisesti yrittäisin palauttaa tuotteen, ja jos en onnistuisi hävittäisin sen. Tuskin kuitenkaan alkaisin kampanjoimaan suuresti tuotetta vastaan, vaikka voisihan kalliista pelistä maksaminen harmittaakkin.

 

Pakko toistaa itseäni mutta en siis vastusta islamia. Joka uskontoon löytyy ääripäänsä, ja koen että islam on yksi uskonto muiden joukossa, ja lähes kaikkien uskontojen lähtökohtana on opettaa hyvää moraalista käytöstä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän minkä hyvänsä asian piilomarkkinointi etenkin lasten tuotteissa ärsyttää.. Vaikka lapsi ei viestiä ymmärtäisikään, eikä vanhempikaan, niin ajatus on tärkein.. niin hyvässä kuin pahassa. <_<

Edited by Hassumassu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0