PMLats

Eka synnytys sektiolla, mites toinen?

122 posts in this topic

Onkos täällä ketään kenellä on eka sektio tehty perätilan vuoksi ja jolla on toinenkin tullut perätilassa? Mulla on taas perätilassa ja askarruttaa että mites toinen perätilasynnytys tehdään? Onko se automaattisesti sektio vai synnytetäänkö tokalla kertaa perätilassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Varmaan ihan samoin menetellään kuin ekallakin kerralla - tuskin on estettä alatiesynnytykselle, jos vauva on sopivan kokoinen ja lantiossa tilaa syntyä. Niin ja sula halu synnyttää alateitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mua hirvittää jo valmiiksi tuleva koitos :girl_sigh:

 

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla pysähtyneen synnytyksen ja väärän tarjonnan takia

(rv 36+1) ja leikkaus tehtiin vaakaan. Olo oli helpottunut kun leikkauspäätös tehtiin, olin ihan jumalattoman kipeä kun olin ollut synnytyssalissakin jo siihen mennessä yli 12h

 

sektiota enemmän mua pelottaa se, että tääkin päättäis tulla etuajassa :girl_sad: synnytystapa-arvio mulla on 7.7 (joten toivotaan, et edes sinne asti päästään, kun esikoinen oli jo siinä vaiheessa pihalla)

 

toiveissa olis tietty alakautta synnyys, mutta jos päädytään sektioon niin sehän sitten tehdään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, koska synnytys ei edennyt. Ei olisi varmaan mahtunutkaan (4390 g). Toisen kohdalla synnytys käynnistettiin viikoilla 40 +2 myös ison koon vuoksi ja iloiseksi yllätyksemme tyttö tulikin alakautta. Myös hän painoi kyllä yli 4 kg, mutta niin vain onnistui ilman ongelmia.

Edited by JohannaP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen kiireellisellä sektiolla yli 24h alatieyrityksen jälkeen sydänäänten heikentyessä, lisäksi mulle nousi yli 40 asteen kuume eikä vauva ollut päässyt ees yläaukeamasta läpi vaikka 10 cm auki. Tästä toisesta aloitin aktiivisen lobbauksen suunnitellun sektio puolesta heti alusta, todella pitkän väännön, uusiutuneen rajun raskaushepatoosin ja lantion kuvauksen jälkeen sektiopäätös vihdoin tehtiin ja tyttönen syntyi rauhassa leikkauksella rv 38+4. Kolmanteen saan automaattisesti suunnitellun sektion. Itse olen todella tyytyväinen tästä, ensimmäisen synnytyksen kauhukuvat lapsen menettämisestä ja omasta täydellisestä turhautumisesta ja väsymisestä pysähtyneen synnytyksen takia (+ toki raja-arvoissa oleva lantion koko) eivät mitenkään kannusta edes ajatukseen alakautta synnyttämisestä. Olen myös palautunut molemmista sektioista todella nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys käynnistettiin viikolla 41 raskausmyrkytyksen vuoksi. Tyttö syntyi kiireellisellä sektiolla 41+6 pysähtyneen synnytyksen ja virhetarjonnan vuoksi. Käynnistys kesti tosiaan melkein viikon ennenkuin päästiin edes synnytyssaliin. Salissa yritettiin synnytystä 14 tuntia ennenkuin leikkauspäätös tehtiin. Pääös oli tuossa vaiheessa suuri helpotus.

Leikkaushaava oli kuitenkin TODELLA kipeä ja pitkään . Sain myös muutama päivä leikkauksen jälkeen kohtutulehduksen ja sairaalassa vierähti sitten vielä toinenkin viikko.

Lääkäri sanoi, että ensi kerralla olemme varmasti jo paremmassa tilanteessa mutta uuden raskauden edes yrittämistä on odotettava ainakin vuosi. Mistään komplikaatioista en ole sen kummemmin edes tiennyt tai ehkä en ole halunnut tietää:) Kohta tästä on sitten kulunut se vuosi ja vauvakuume nostaa jo hieman päätään. Kuitenkin synnytys pelottaa ihan hirveesti mutta haluaisin EHDOTTOMASTI synnyttää alakautta normaalisti. Kuten jo sanoin niin minulla ei ole käynyt edes mielessä tällainen asia, että sektio voisi vaikuttaa tulevaan synnytykseen... Höh. Ilmeisesti kuitenkin jos lääkäri olisi huomannut jotain poikkeavaa esim. se täällä mainittu ohut kohtu ym. niin siitä olisi minulle sairaalassa mainittu? Jos tulen vielä raskaaksi haluan ehdottomasti käydä edellisen synnytyksen lävitse jonkun asiantuntijan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka tuli sektiolla rv 38 raskausmyrkytyksen takia (ei käynnistynyt vaikka yritettiin). Toinen raskaus meni normaalisti, ja syntyi spontaanisti alakautta rv 40+0. Molemmista synnytyksistä jäi positiivinen kuva, ja ihan alkupäivien oloa (sektiossa ei pystynyt kävelemään lähes ollenkaan pariin päivään ja haava oli kipeä) lukuunottamatta on palautuminenkin ollut suunnilleen yhtä nopeaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua jännittää tuleva synnytystapa-arvio ihan kamalasti. Esikoinen oli perätilassa ja siksi sektio. Nyt viikkoja 30+1 ja tämä on kyllä useinkin pää alaspäin, kun potkuja tulee ylöskin, mutta silti pelkään, että joudun uudestaan sektioon. Eka sektio meni tosi hyvin ja toivuin nopeasti, mutta haluaisin ehdottomasti kokea alatiesynnytyksenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mua hirvittää jo valmiiksi tuleva koitos :girl_sigh:

 

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla pysähtyneen synnytyksen ja väärän tarjonnan takia

(rv 36+1) ja leikkaus tehtiin vaakaan. Olo oli helpottunut kun leikkauspäätös tehtiin, olin ihan jumalattoman kipeä kun olin ollut synnytyssalissakin jo siihen mennessä yli 12h

 

sektiota enemmän mua pelottaa se, että tääkin päättäis tulla etuajassa :girl_sad: synnytystapa-arvio mulla on 7.7 (joten toivotaan, et edes sinne asti päästään, kun esikoinen oli jo siinä vaiheessa pihalla)

 

toiveissa olis tietty alakautta synnyys, mutta jos päädytään sektioon niin sehän sitten tehdään.

 

 

 

ja kuopus syntyi myös kiireellisellä sektiolla ihan samoista syistä :girl_to_take_umbrage2: rv 40+3 ei vaan paikat auennu yhtään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi melkein 1,5 vrk vesien menon jälkeen vauvan sydänäänten laskun sekä synnytyksen pysähtyneisyyden vuoksi, kiireellisellä sektiolla.

Toista lähdettiin yrittämään alakautta, synnytys alkoi supistuksilla ja päätyi kiireelliseen sektioon sekin, lähes samoin syin, elikkäs synnytyksen pysähtyneisyyden jne. vuoksi, toisessa meni 28,5 tuntia säännöllisten supistusten alkamisesta leikkauspäätökseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi hätäsektiolla (perätila, alatiesynnytys käynnissä -> lääkäri teki päätöksen kesken ponnistusvaiheen). Oltiin perätilan takia jo tarkistettu onko mun kropalla mahdollista perätilaa synnyttää alakautta.

 

Toinen meni perinteisesti. Oli pää alaspäin ja syntyi plussapallona melkeinpä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka synty suunnitetulla sektiolla perätilan ja ison koon vuoksi. Toinen tuli kanssa suunnitetulla sektiolla ison koon vuoksi ja edellisen sektiohaavan takia ei ollut mahdollista käynnistellä ennen aikojaan. Kummatkin synty ennen laskettua aikaa happivajeen vuoksi. Ekasta jouduttiin aikaistamaan sektioo ja toinen syntyi suunnitetulla ajalla, mutta pienemmillä viikoilla kuin esikoinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla edelleen tuntemattomasta syystä (todnäk jonkinlainen tarjontavirhe). Kakkonen puolestaan syntyi suureksi helpotuksekseni "normaalisti" alakautta. Minua ei kuvattu tai mitään vaikka sektioon päätymisen syy oli epäselvä ja siksi jännitin toista synnytystä jonkin verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi hätäsektiolla (syynä erityisen pitkä napanuora, joka oli kahdesti kaulan ympärillä ja kerran raajan ympärillä -> sykkeet romahti kesken avautumisvaiheen -> juoksujalkaa leikkaukseen) ja toinen imukupilla alakautta. Hassuinta oli, että esikoisen pitkästä napanuorasta sanottiin, että se on vain huonoa tuuria, ja silti nyt tällä toisellakin oli erityisen pitkä napanuora, joka tosin oli vain kerran kaulan ympärillä ja kerran jalan ympärillä. Tässä toisessakin synnytyksessä jouduttiin niitä sykkeitä vahtimaan, kun olivat koko ponnistusvaiheen (reilu tunti) tasolla 60-90, mutta eivät romahtaneet. Silti, en tiedä, haluaisinko enää koskaan synnyttää :D Sen verran pitkät ja rankat synnytykset takana :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ison koon ja perätilan vuoksi. Tämä toinen tuli onneksi alakautta. Synnytyksessä supistuskäyrät otettiin tuolta alakautta jonkun piuhan avulla, sillain kuulemma saadaan tarkempaa lukemaa. seuranta kun on vähän tiuhempi tuon sektion vuoksi. Niin ja supistukset mulla alkoi kipeinä kolme päivää ennen tytön syntymää ja toisinaan kuulemma synnytyksen edistyminen on turkaisen hidasta leikkauksen jälkeen. Siksi kuulemma munkin avautuminen ei tahtonu edetä alkutekijöistä ton kolmen päivän aikana. 4cm kun päästiin niin sitten avauduin rytinällä loppuun. Ehdinkin jo pelätä, että leikkuri kutsuu taas..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka oli kiireellinen sektio pienten viikkojen ja A:n perätilan/jalkatarjonnan takia. Toka käynnistettiin 42+0 ja eteni hyvin ponnistusvaiheeseen asti. Sitten vauva ei vaan tullut tarpeeksi alas joten päädyttiin taas sektioon. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen syntyi rv 41+5 kiireisellä sektiolla pysähtyneen synnytyksen vuoksi, kuopus syntyi rv 41+5 alakautta suunitelmien mukaan ja suht nopeaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen syntyi hätäsektiolla, kun synnytys ei edistynyt loppuun saakka. Imukupilla lopuksi yritettiin, mutta otti kiinni ilmeisesti koukkumaiseen häntäluuhun eikä päästy siitä eteenpäin. Lapsi oli myös ilmeisesti avonaisessa tarjonnassa. Sain kokea täysin miltä synnytys tuntuu, lukuun ottamatta loppua eli itse syntymää. Leikkaushaavoja tuli kaksi, sektiohaavan lisäksi myös väliliha leikattiin. Lapsi sai lopulta infektion ja joutui heti lastenosastolle ja viikon antibioottikuurille.

 

Nyt odotan toista viikot 15+5, edellisestä on kulunut jo viisi vuotta. Ensimmäinen syntyi Hyvinkäällä, ja siellä sain sen käsityksen, että seuraava olisi automaattisesti sektio. Nyt asun kuitenkin muualla, ja minulle on vaan sanottu että synnytystapa-arvio tehdään loppuraskaudessa. Aion kuitenkin pyytää arviota aiemmin, koska koko ajan enemmän on alkanut mietityttämään synnytys. Vaikka kuinka haluaisinkin (ja olisin jo ensimmäisen kohdalla halunnut)kokea alatiesynnytyksen loppuun saakka, en usko että olen valmis kokemaan hätäsektiota ja niitä sekavia tapahtumia uudelleen. Ensimmäistä odottaessa synnytys vain jännitti hyvällä tavalla, mutta ei yhtään pelottanut. Nyt on vähän toisin. Mitä luulette, saisinkohan suunnitellun sektion jos kovasti vaadin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä sulla on ihan selkeä peruste toivoa/vaatia sektiota. Voithan sanoa, että edellisessä paikassa puhuittekin jo seuraavan synnytyksestä sektiolla ja että olet siihen luottanut raskautuessasi. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen oli parätilassa ja synnytyksen käynnistyttyä itsekseen viikko ennen sektioaikaa oli synnytystapana kiireellinen sektio. Kakkonen syntyi normaalisti alakautta helpolla ja lyhyellä synnytyksellä, lähes plussapallona. Onneksi näin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka synnystys käynnistettiin 42+2, 10 h supistuksia, hätäsektioon hapenpuutosepäilyn takia. Toinen käynnistyi lapsivedenmenolla 40+2, jälleen 10 h supistuksia ja synnytyksen pysähtyminen tuntemattomasta syystä, kiireellinen sektio perään. Kolmas syntyi suunnitellulla sektiolla aiempien arpien vuoksi 39+1. Nyt odottelen aikaa synnytystapa-arvioon, viikot on nyt 35.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka synnytys kiirellisellä sektiolla. Syynä oli avosuinen tarjonta, 4 kg lapsi ja ei laskeutunut ponnistusvaiheessa niin alas, että olisi voinut imukupillakaan auttaa.

 

Toinen synnytys alakautta. Tällä kertaa myös tarjontavirhe, viistoavosuinen tarjonta. Hiukan pienempi lapsi. Tällä kertaa laskutui niin alas, että saatiin imukupilla autettua ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

esikoinen syntyi perätilan takia sektiolla (kiireinen mutta ei niin kiire kuitenkaan)

nyt odotan toista, ja toivon kovasti että tämä olisi oikein päin jotta pääsisi synnyttämään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now