Sign in to follow this  
Followers 0
Pikkuperhonen

Vanhemmat kuuluvat eri kirkkoihin

34 posts in this topic

Siinäpä se kysymys tulikin: Jos vanhemmat kuuluvat eri kirkkoihin, kumpaan lapsi kastetaan? Eikös se ole jonkinlainen perinne, että uskonto tulee äidiltä, mutta pitääkö vanhempien päättää se erikseen? Vai olettaako yhteiskunta jotakin ja mitäs sitten, jos vanhemmat haluaisivat toisin?

 

Kiva olisi myös kuulla kokemuksia, jos täällä on muita vastaavassa tilanteessa! Miten olette asian ratkaisseet ja miten olette päässeet ylipäätään johonkin ratkaisuun? Meillä toinen on luterilainen ja toinen ortodoksi ja yhteistä säveltä ei tunnu löytyvän kovin helposti. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilä minä olen ortodoksi ja mies luterilainen. Kummallakaan ei ollut vahvaa näkemystä lapsen uskonnosta, kummallekin oli oikeastaan ihan sama. Pojasta tuli luterilainen. Uskonto menee äidin uskonnon mukaan, jos ei erikseen muuta päätetä. Pappi pyysi kastetilaisuuden jälkeen vielä meitä kirjoittamaan paperin, jossa toteamme että haluamme lapsemme seuraavan isänsä uskoa ja liittyvän luterilaiseen seurakuntaan. Siihen sitten nimet alle vielä. Outoa, ettei pyytänyt tuota papaeria jo silloin kun hänet tapasimme ennen ristiäisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on katolinen, minä evankelis-luterilainen. Mies sanoi heti ettei halua lasta katoliseksi, keskusteltiin toki, miksei. Ihan hyviä pointteja, lisäksi täällä ei ole varsinaista katolista seurakuntaa, lähinkin on parin sadan kilometrin päässä. Olisi ollut sitten vaikea yrittää tutustuttaa lasta katoliseen uskoon, varsinkin kun isä ei ole mitenkään erikoisen uskonnollinen. Ei muuta kuin keskustelua kehiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin lueskelemassa lakipykäliä ja jos en väärin ymmärtänyt, uskonto on nimenomaan päätettävä erikseen, mutta alle 1-vuotiaan kohdalla äitikin voi tehdä sen yksin. Ei tosin tekisi hyvää parisuhteelle, jos marssisin yksin liittämään lapsen omaan kirkkooni. Ei kai se auta, kun yrittää taas jossain vaiheessa ottaa asia puheeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on ortodoksi ja minä luterilainen ja itselläni on ollut alusta asti selvää että lapsesta tulee ortodoksi. Kummallakaan ei ole mitään vastaan toisenlaistakaan ratkaisua, mutta itse olen tuota miehelle ehdottanut ja kertonut oman mielipiteeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi myös tehdä sellaisen ratkaisun, ettei liitä lasta kirkkoon, vaan antaa hänelle mahdollisuuden liittyä aikuisena mihin kirkkoon haluaa. :)

 

(Tokihan se on mahdollista, vaikka lapsi ensin johonkin kirkkoon liitettäisiin, sillä lapsihan voi myöhemmin erota ja liittyä siihen toiseen tai johonkin ihan muuhun.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nostetaanpa...

 

Mä olen ortodoksi ja mies luterilainen. Ollaan molemmat yhtä mieltä siitä, että tuleva jälkikasvu seuraa perinteisesti äitiään eli kastetaan ortodokseiksi. Tästä miehen suku on kovasti yllättynyt, koska tosiaan ovat aina ajatelleet poikansa lasten olevan samaa kirkkokuntaa (ovat uskonnollisia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä minä kuulun ev.lut kirkkoon ja mieheni on ortodoksi. Minun tahdostani lapsi kastettiin evankelis luterilaiseen kirkkoon. Miehelle ei ollut lainkaan merkitystä kumpaan lapsi kastetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä jatketaan suvun perinnettä, eli "sukunimi isältä, usko äidiltä".

Näin ollen poika kastettiin (ja tulevat lapsoset kastetaan, jos heitä siunaantuu) ortodokseiksi oman uskontoni mukaan.

Tämä on siis molempien sukujen perinne ollut jo sukupolvien ajan, eli ei tullut yllätyksenä kenellekään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä äiti luterilainen isi ortodoksi ja jotenki automaattisesti päätettiin et lapset menee isin mukaan.pidän tosin itsekin ortodoksisuutta kauniimpana ja lempeämpänä.meillä oli myös ortodoksi häät jotka olivat i hanat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä minä olen luterilainen ja mies kuuluu helluntaiseurakuntaan, tyttö liitettiin luterilaisen seurakunnan jäseneksi. Meillä ei siitä kummempaa keskustelua käyty, esitin toiveen että lapsi kastettaisiin. Aikuiskasteelle lapsi voi mennä halutessaan aikuisena, periaatteessahan meidän uskonnot ei juurikaan poikkea toisistaan. Mies sanoi ettei hänellä ole väliä mutta että oli olettanutkin niin koska myös siskonsa lapset on kastettu ev.lut kirkon jäseneksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on katol. ja minä ev lut. Valitsimme helpoimman vaihtoehdon eli tällä hetkellä ev lut. Joku tulevista lapsistamme voi saada myös katol. kasteen. Molempien mielestä uskonnot ovat periaatteessa samat ja molemmat "opettavat" omaa uskontoaan omalla tavallaan. Eli käytännössä kai siis niin, että jumala ja jeesus on yksi ja sama, mutta miehen kanta esim. aborttiin tulee luultavasti välittymään lapsillemme. Lapsi vierailee sujuvasti molempien kirkoissa samoin me. Ajattelisin, että harvoin on joku asia, joka on todella eroavainen näin kristillisten kirkkojen välillä. Yleensä toiselle asia on aina merkityksellisempi ja toiselle sitten taas toinen asia. Haastellisempaa olisi varmasti sekoittaa esim muslimi ja hindu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuten Nevellä, myös meillä minä olen luterilainen ja mies kuuluu helluntaiseurakuntaan. Haluaisin lapselle kasteen eli lapsi olisi luterilainen, ja sitten vanhemapana voisi halutessaan liittyä helluntaiseurakuntaan ja ottaa aikuiskasteen. Tietystihän lapsi voi vanhempana tehdä ihan millaisen uskonratkaisun haluaa...Mies ei ole vielä ihan samaa mieltä kastamisesta, eli pitää nyt keskustella tästä asiasta lisää. Toisaalta mies kuuluu edelleen oman kotipaikkansa seurakuntaan, joka on 500km:n päässä siitä missä nyt asutaan, eli ei toisaalta ole järkeä liittää lasta sellaiseenkaan seurakuntaan missä ei koskaan käydä. Ja tuntuu hullulta että kuuluttaisi kaikki kolme eri seurakuntiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös kristinuskossa lapset seuraa isäänsä? En ole kristitty, en siis tiedä, on vain tämmöinen käsitys.

 

 

 

 

Meillä minä en ole koskaan kuulunut mihinkään uskontokuntaan ja mies on anglikaani eli vaihtoehtoina on ettei kasteta ja se, että kastetaan anglikaaniksi. Asiasta ei ole vielä keskusteltu, mutta uskoisin, että miehelleni on tärkeää, että lapset saavat isänsä uskon (minä voin sitten aivopestä lapsia omilla ajatuksillani ;) ) eli todennäköisesti lapsista tulee anglikaaneja.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapset seuraavat äitiä ainakin ev.lut. uskossa. Mikäli vanhemmat eivät pääse sopuun uskonnosta niin äiti voi siis päättää alle vuoden vanhan lapsen uskonnon yksin, mutta tämän jälkeen tarvitaan isän suostumus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskustelussa jo esiin tulleiden pointtien lisäksi voisin lisätä tähän sen, että myös eri kirkkokunnat itse asettavat jäsenilleen vaatimuksia lapsen kastamisen suhteen. Oikeastaan kaikki kirkkokunnat, jotka lapsia kastavat, edellyttävät jäsentensä siirtävän uskonsa lapsilleen. Esimerkiksi Suomen ev.lut. kirkon kirkkojärjestyksessä edellytetään, että kirkon jäsenen tulee kastaa lapsensa:

 

Kirkon jäsenten tulee saattaa lapsensa kastettavaksi ilman tarpeetonta viivytystä. Jos lapsen kastaminen viivästyy, kirkkoherran asiana on muistuttaa siitä lapsen vanhempia tai huoltajia. (Kirkkojärjestys, 2. luku, 15§)

 

En osaa sanoa, tapahtuuko tuollaista muistuttelua käytännössä. Mutta sama juttu on käsittääkseni ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa: jäseniltä edellytetään, että lapsi kastetaan. Ja jos vanhemmat kuuluvat eri kirkkokuntiin, he sopivat asiasta keskenään. Mikäli asiasta on erimielisyyttä, voi lapsen äiti viime kädessä päättää asiasta yksin, kuten Sannuliini jo kertoikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Enpä ole moisesta koskaan kuullutkaan, eikä meitä kyllä muistuteltukaan. :grin:

Neiti siis kastettiin 1v.8kk:n iässä. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kuulun helluntaiseurakuntaan mies ev.luttiin (miehen suku tosin myös hellareita, joten hän on kasvanut helluntaiperheessä) joten me mennään sillä periaatteella että äidin mukaan uskonto, vaikka eihän tässä ole kyse kun kasteen erimielisyydestä minun ja mieheni seurakuntien välillä eikä varsinaisesti uskonnosta. Kristittyjähän me ollaan molemmat ja kristityiksi kasvatetaan lapset.

 

Minusta vähän tuntuu ettei ev.lutin kirkkoherrat enää paljon tämmöisistä asioista huomauttele, korkeintaan varmaan joku todella harras luterilainen jossain pikkupaikkakunnalla,jossa tuntee kaikki seurakuntalaisensa ja minulle se nyt ois aivan sama vaikka huomauttelisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kuulun ev.luttiin ja mies helluntaiseurakuntaan. En kyllä vielä tiedä miten tämän kasteasian kanssa tehdään. Periaatteessa voisi kastaa lutkuksi tai sitten vain siunata ja vanhempana saisi laps itse päättää liittyykö johonkin. Nykyään on kai lisääntynytkin se, että lasta ei kasteta vaan pappi tulee siunaamaan. Toisaalta kaikki papit eivät ole halukkaita siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen menossa tilaisuuteen, jossa luterilainen pappi tulee siunaamaan lapsen, jonka äiti on luterilainen ja isä kuuluu vapaisiin suuntiin. Ko. pappi on lapsen lähisukulainen. Se on totta, että siunaamisen toimittaminen ei ole luterilaiselle papille ihan ongelmaton juttu eivätkä kaikki siihen suostu tai voi suostua (jos esim. papin esimies vastustaa). Mutta jos toinen vanhemmista kuuluu just esim. helluntaiseurakuntaan, niin silloinhan sieltä voi pyytää papin toimittamaan siunauksen hellarien tavan mukaisesti.

 

Mä komppailen täällä esitettyä ajatusta, että päätti vanhemmat mitä tahansa, lapsi tekee joka tapauksessa aikuisena omat valintansa. Se on kuitenkin musta iso rikkaus, jos pääsee tutustumaan jo lapsena erilaisiin perinteisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaavasti voisi ajatella että suostuisiko vapaiden suuntien pastori kastamaan vauvaa?? Enpä usko.

Ehkä kätevämpi mennä sen puolen mukaan ketä vanhempien päätös mielyttää, siis jos kastetaan vauvana niin evlut/muu lapsikastetta kannattava pappi kastamaan ja jos ei niin vapaiden suuntien pastori siunaamaan,

eri asia sitten nuo kaveri evlut. papit ketkä suostuu siunaamiseenkin. Hellaripastoria en näkisi vauvaa kastamassa, vaikka vanhemmat pyytäiskin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin kummatkin vanhemmat ovat kristittyjä, mutta eri seurakunnissa. Itse en ole kovinkaan uskovainen vaikka seurakuntaan kuulunkin, mies taas aktiivisempi. Koska uskonto oli miehelle isompi ja tärkeämpi asia, käyvät lapsi/lapset miehen seurakunnassa ja aikuisena menevät kasteelle jos haluavat. Toki jotain käytäntöjä perheessämme on jotka tulevat taas minun puolelta. Lapsia ei siis kastettu. Suurempaa kiistaa tästä ei meidän kesken tullut, mutta tiedän että minun puolen sukulaisia varmaan vähän vaivaa tämä asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen luterilainen ja mies on ortodoksi. Meidät vihittiin ortodoksimenoin ja lapsi kastetaan luterilaiseksi. Luulen, että asialla on minulle enemmän merkitystä kuin miehelle eikä siitä tarvinut vääntää kättä kummemmin. Sinänsä minulla ei ole mitään ortodoksisuuttakaan vastaan ja olisi hienoa, jos olisi mahdollista kirkkojen kaksoisjäsenyys (vähän kuin kaksoiskansalaisuus), kun kerran kristinuskosta on molemmissa kyse. Jos lapsi vanhempana haluaa vaihtaa isänsä uskontoon, se on minulle ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihmisiltä monesti sekoittuu, että eri kirkkokunnat tai esim. herätysliikkeet kristinuskon sisällä

eivät ole eri uskonto, vaan erilainen tapa toteuttaa kristinuskoa. Tietysti me kaikki ollaan omasta mielestämme oikeassa

ja se ainut oikea kirkko ja ainut oikea kaste on tietysti kirkkomme suorittama, mutta se on eri tarina... :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^pakko kommentoida tuohon, että luterilaiset kyllä pitävät aikuiskastetta ihan pätevänä ja oikeana. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0