Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Siirisiili

Lääkkeet raskauden aikana

125 posts in this topic

Parasetamolin lisäksi on kyllä muitakin turvallisia itsehoitovalmisteita. Esim. antasidit (miedommat närästyslääkkeet, esim. Rennie tai Link) ovat sallittuja. Mutta reseptilääkkeistä kannattaa kysyä aina määränneeltä lääkäriltä ja/tai soittaa teratologiseen tietopalveluun. Ja itsehoitovalmisteista kannattaa kysyä apteekissa farmaseutilta, heillä on kyllä tietoa niistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon vähän eri mieltä tosta, että apteekin farmaseutilla olisi tietoa noista. Mulla on ainakin aina käyny niin, että ovat vain lukeneet pakkausselostetta. Esim. Strepsilsiä ja Bafucinia he eivät uskaltaneet myydä, mutta sitten, kun soitin Teratologiseen tietopalveluun ja kysyin, onko mitään, mitä voisin ottaa kurkkukipuun, niin sieltä sanottiin, että Strepsilsiä ja Bafucinia voi ihan hyvin ottaa. Apteekista en siis ole koskaan saanut mitään muuta tietoa kuin se, mikä lukee pakkauksessa (ja niissä yleensä lukee, että pitäisi keskustella lääkärin kanssa ekaks, sillä lääkefirmat eivät halua ottaa vastuuta, jos lääkettä ei ole erikseen testattu raskaanaolevilla ja hyvin harvaa on testattu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kannattaa aina jutella lääkärin kanssa ensin. Itse keskustelin lääkityksestä jo kauan ennen yrityksen aloitusta. Ja monet lääkkeet joissa käyttö kielletään raskauden aikana ovat kuitenkin vaarattomia, kiellot on vain lääkeyhtiöiden tapa pestä kädet jos jotain kuitenkin sattuu. Lääkärit kyllä tietävät turvalliset valmisteet ja osaavat punnita että onko lääkityksestä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä soitinkin tonne Teratologiseen tietopalveluun just siks, että halusin heiltä kysyä, että pitääkö mun oikeasti mennä lääkäriin pelkän kurkkukivun takia, vai onko jotain, mitä voi raskaana ollessaan syödä. Sieltä sit sanottiin, että noita voi huoletta syödä. Jos jollain on pitkäaikaissairaus ja lääkitys, niin kannattaa tetenkin jutella lääkärin kanssa jo ennen raskautta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eiks niitä bacufin minttejä voi syödä raskaana? Ihan tosi hyvää tavaraa kun on kurkku kipee, ne puuduttaa kurkkua ja desinfioi. Olen kylläkin käyttänyt niitä vain ennen raskautta mutta ei paketissa ole mainintaa ettei saisi raskaanakaan käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin muuten, et Buranan uudessa tv-mainoksessa lukee vain, että ei 'raskauden viimeisellä kolmanneksella'. Mun mielestä aikaisemmin niissä mainoksissa on sanottu, et raskaana olevan tulee neuvotella lääkärin kanssa lääkkeen käytöstä. Hmm...

 

Otin itse tässä viimeisellä kolmanneksella huomaamatta yhtenä yönä 400mg ibuprofeintabletin. Huolestuneena sit selvitin asiaa lääkäriltä ja sain kuulla, että vikalla kolmanneksellakin sitä voi ottaa satunnaisesti. Ei kuitenkaan alkanut enempää analysoimaan, et kuin usein/harvoin on ok. Itse en kuitenkaan sitä tuon jälkeen ole ottanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Viikolle 28 (tai 30) saakka voi ottaa satunnaisesti, max.kolmesti viikossa, yhden buranan päivässä, eikä kasisatasta vaan pienempi annos. Mutta ensisijaisesti parasetamolia, vasta viime hädässä buranaa. Tuosta yhdestä kerrasta ei varmasti haittaa ollut :)

 

---

Yleisellä tasolla: Teratologinen tietopalvelu on luotettavampi/parempi tietolähde näissä asioissa, kuten myös imetyksen aikaisessa lääkkeiden käytössä, kuin useat lääkärit (poislukien äitiyspolin erikoislääkärit, jotka näiden asioiden kanssa ihan erityisesti työskentelevät). Esim terveyskeskuslääkäreillä saatta olla vanhentunutta tietoa, tai kieltävät varmuuden vuoksi kun eivät ole varmoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eiks niitä bacufin minttejä voi syödä raskaana? Ihan tosi hyvää tavaraa kun on kurkku kipee, ne puuduttaa kurkkua ja desinfioi. Olen kylläkin käyttänyt niitä vain ennen raskautta mutta ei paketissa ole mainintaa ettei saisi raskaanakaan käyttää.

 

Kyllä niitä voi syödä. Kävin juuri tarkistamassa, niin ei siinä edes ole mitään mainintaa, ettei voisi raskaana ollessa niitä syödä, mutta apteekista eivät uskaltaneet niitä myydä. En sit tiedä miksi. Ehkä ajattelivat, että on sama juttu kuin Strepsilseissä. Strepsilseissä siis lukee, että pitää keskustella lääkärin kanssa ennen kuin käyttää niitä raskaana ollessaan, mutta niitäkin voi ihan huoletta syödä myös raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magnexia ei oo tarttenu syyä, oon pärjänny hyvin ilmankin. Pari kertaa on meinannut iskeä suonenveto, mutta se tunne on menny ohi ennenku on alkanutkaan. :)

 

Eilen soittelin toista kertaa Teratologiseen, oon flunssan kourissa, ja kysyin Nasolinin käyttämisestä. (Apteekissa farmaseutti ei osannu sanoa juuta eikä jaata.)

Teratologisella sanoivat, että Nasolinia saa käyttää raskaana ollessa, samoilla ohjeistukseilla ja määrillä mitä pakkauksessa lukee.

Helpotus, saa nenän pysymään auki, ja saa nukuttuakin. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle työterveyslääkäri suositteli juuri Nasolinia tai Otrivitia. Niissä on nähtävästi sama vaikuttava aine, ja kummatkin oli listattu lääkärillä olevaan "lääkkeet ja raskaus"-kirjaseen. Viikon flunssan jälkeen oli ihan mahtava saada kerrankin nenä auki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle taas sanottiin tiukka ei nasolinille (ja muille vastaaville). Onneksi ei heti tullut mieleen käyttää, kun tuo sarvikuono on paljon kätevämpi tapa saada nenä auki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kuten sanottu, farmaseutit ovat näissä ylivarovaisia ja lukevat pakkausselosteita - jotka puolestaan ovat lääketehtaiden ylivarovaisesti laatimia oikeusjuttuja välttääkseen ;) - ja lääkäreillä usein vanhentunutta tietoa, tai varmuuden vuoksi ottavat varman päälle. Noita paikallisvalmisteita kuitenkin voi käyttää, samaten allergialääkkeissä paikallisvalmisteet kuten nenäsuihkeet ovat ok ja jos tablettimuotoista lääkettä tarvii, niin setiritsiini on vanha tuttu.

 

Mutta teratologiseen voi luottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulle taas sanottiin tiukka ei nasolinille (ja muille vastaaville). Onneksi ei heti tullut mieleen käyttää, kun tuo sarvikuono on paljon kätevämpi tapa saada nenä auki :)

 

Mulle juuri sanottiin, että ehdottomasti saa käyttää nasolinia ja lääkäri määräsi reseptillä vielä Flixonasea flunssaan. Kaikilla ei sarvikuonokannu avaa nenää, kuten mulla. Joudun ensin laittamaan nasolinia ja noin puolen tunnin kuluttua siitä käyttämään kannua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin flunssan kourissa voisin kertoa parista yskänlääkkeestä, joista soitin teratologiseen. Sir Ephedriniä ei suositella raskaana oleville, mutta esim. Cocillana on ok. Harmittaa kun unohodin kysyä Ventolin nimisestä kun se olisi voinut olla juuri hyvä nyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Maasa! Otin hölmönä tässä yks yö Cocillanaa ja aamulla vasta tajusin ettei ehkä olisikaan pitänyt. Siitä asti asia on vaivannut, mutta nyt voin huokaista helpotuksesta. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, helpotuksen huokaus :). Mä olen käyttänyt tukkoisuuteen Nasolinia siinä käsityksessä, että sitä voi käyttää. Nyt olen pahemmin tukossa kuin koskaan ja mies suositteli Otrivinia, muttei tiennyt saako sitä käyttää. Kävin sitten apteeksissa asiaa kysymässä ja sieltä sanottiin, ettei mitään noista tuotteista saa käyttää, kun vaikuttava aine on kaikissa sama. Vähänkö tuli paska fiilis! Onneksi täältä sai taas parempaa tietoa :). Olisi muuten ollut tuskainen yö edessä, kun henki ei kulje lainkaan nenän kautta ilman Nasolinia. Huomenna heti apteekkiin ostamaan Otrivinia.

 

Mulle määrättiin muuten juurikin tuota Ventolinea yskään. Kun lääkärin mukaan ainoastaan avaavia yskänlääkkeitä saa käyttää. Siinä tosin on niin tarkasti määrätty enimmäismäärä ettei mittamukista ollut iloa. Ja enempää ei saa ottaa, koska vaikuttaa keskushermostoon :blink:. Ilmeisesti se on jonkin sortin astmalääke. Mulle taas ne ei sovi ollenkaan ja sain tuosta Ventolinestakin tutinaoireita, joten käyttämättä jäi.

Edited by Rogue

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos Ventoline tiedosta! Kun vaan nyt tietäisi mikä sen sallittu määrä on? Tuo on määrätty meidän pojalle, niin ei hajuakaan sopivista määristä. Mulla juuurikin astmaa tutkitaan eli toi olis sitten enemmän kuin hyvä mulle. Tutinaa mullekin aiheuttaa noi astmaattiset lääkkeet, mut kuuluu asiaan kuulemma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maasa, mun Ventoline on vahvuudeltaan 0,4 mg/ml ja ohjeessa lukee 4,5 ml kolme kertaa päivässä tiukkaan yskään ja limanirroitukseen 4-5 päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin Redol Comp -yskänlääkettä voi käyttää koko raskauden ajan, myös ensimmäisellä kolmanneksella, toisin kuin pakkauksessa sanotaan.

 

Tuo on siis reseptilääke ja todellinen life saver sellaisessa yskässä, joka aiheuttaa myös kipua ja rohinaa keuhkoputkissa.

 

Info on peräisin Teratologisesta tietokeskuksesta. Onneksi on sellainen palvelu!

 

Nimim. Köh, köh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ihminen osaa olla tyhmä!! Olin koulutuksessa toisella paikkakunnalla ja tulin kipeäksi. No luentoihin piti osallistua niin tein kaikkeni et jaksan istua. Sitten iski kauhea mahakipu ja työkaveri tarjosi vatsalääkettä, Litalginia. No otin sitä lopulta, tyhmä kun olin. Nyt kun selvittelin lääkkeen tuoteselostetta, niin siinä sanotaa että valmistetta ei tule käyttää raskauden ja imetyksen aikana!! En siis tiedä vielä olenko raskaana vai en, mutta ajatus jo ahdistaa!! En ole siis tehnyt vielä raskaustestiä, olin ajatellut tehdä vasta ensi viikolla jos kuukautiset eivät ala sillä kuukautiseni ovat nii epäsäännöllisiä. Nyt ahdistaa niin, että täytyy huomenna heti tehdä testi. Ei vaan siinä hetkessä tullut jostain syystä edes mieleen, että saatan olla raskaana..! :o:(

 

Tulin vain purkamaan ahdistustani.. Huomenna selviää onko huoli aiheellista ja tarviiko lisäselvittelyjä. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja mietn on kortisonivoiteiden laita? Olen ikäni käyttänyt niitä atopiaani tosin parin vuoden aikana vähentänyt reilusti. Nykykään käytän pari krt kk. Nyt iho on taas rikki oikein kunnolla. Uskallanko laittaa kortisonia, siis ihan 1% jota saa ilman reseptiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0