Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Siirisiili

Lääkkeet raskauden aikana

125 posts in this topic

Ohjeen mukaan sitä ei saa käyttää raskaana ollessa eikä imettäessä. Ainesosat nyt eivät kovin kummoisia ole, mutta niihin pätee sama kuin eteerisiin öljyihin yleensä: ei ole tutkittu, miten ne imeytyvät ihon läpi ja vaikuttavat elimistössä.

 

En usko, että yksi kerta alkuraskaudessa tekee mitään vahinkoa.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on hartiat ihan jumissa ja ihokin kosketusarka ja soitin sitten Teratologiseen tietopalveluun, että saanko käyttää jotakin tulehduskipulääkettä sisältävää särkyvoidetta (esim. Orudis, Voltaren jne.) ja sanoivat, että ainakaan tässä vaiheessa raskautta (nyt rv 11) ei lääkettä imeydy hartioista niin suuria määriä, etteikö voisi lyhytaikaisesti käyttää. Loppuraskaudesta ei saa käyttää, koska tulehduskipulääkkeet on siinä vaiheessa haitallisempia. Nyt siis voi, jos ei käytä hirmu suurille ihoalueille eikä hirmu pitkiä ajanjaksoja. Tää oli mulle suuri helpotus, kun hartiat on niin kipeät, ettei pysty hierontaankaan menemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ihan älyttömän kuivat silmät, särkeekin silmiä sen takia ja vihdoin sain käytyä silmälääkärillä. Sain luvan käyttää tuollaista kosteuttavaa merkkiä kuin Artelac, kertakäyttöpipeteissä(!), koska niissä ei ole säilöntäainetta. Ajattelin vaan mainita, jos jollain on samaa vaivaa. Parasta on aina kysyä omalta lääkäriltä, mutta jos vaikka jollekin iskee viikonloppuna tms. hätä jolloin ei saa ketään langanpäähän :) Itse olin ihan hädässä parina iltana ennen kuin tuon ajan sain, kun joka ikisessä silmätippaputelissa lukee ettei ilman lääkärin lupaa saisi raskaana käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt taas aivastelu-niistokauden alkaessa ajattelin kysyä noista heinänuha-lääkkeistä. Miten on esim. Histecin, Zyrtecin, Kestinen ja muiden ilman reseptiä saatavien allergialääkkeiden kanssa? Itselläni on nyt pari laattaa tuota Histeciä tuolla kaapissa ja tietysti paketti ohjeineen joutunut jo roskiin. En ole ainakaan vielä todennut testillä olevani raskaana mutta ajattelin jo kysellä jos vaikka kevään/alkukesän aikana raskaudun ja kroppa on jo noihin pillereihin tottunut ja siitepölylle sietokyky saatu aikaiseksi, se kun ei heti ekasta pilleristä asti ala ja lääkkeen vaihtaminen voi saada oireet taas tulemaan.

Edited by jemppula

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on reseptillä määrättyä Histeciä, edellisen raskauden ajalta. Silloin vain setiritsiini oli sallittu, nykyään käsittääkseni myös levosetiritsiiniä (Xyzal) voisi käyttää. Yritysaikana ainakin on molemmat ok, ja sitten raskaaksi tullessa saa varmasti jatkaa, kunhan lääkäriltä vielä varmistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse myös tuskailin allergia lääkkeitten kanssa

mutta asiasta tuntuu olevan miljoona eri mielipidettä niin,

ennen kun kuolen tähän kevääseen niin lopetan ihmettelyn ja

nappia naamaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä linkki teratologisen tietopalvelun artikkeliin allergoiden hoidosta:

 

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,28375,30950

 

Artikkelissa todetaan mm.: "Jos paikallishoitolääkkeet eivät auta riittävästi, väsyttämättömistä antihistamiineista raskauden aikana suositellaan ensisijaisesti loratadiinia tai setiritsiiniä, joista on kertynyt runsaasti kokemusta. Myös desloratadiinia tai levosetiritsiiniä sisältävää valmistetta voi käyttää. Pseudoefedriiniä sisältäviä valmisteita ei pidä käyttää raskauden aikana."

 

Muoks. Jostain syystä tuo linkki katkeaa. Kopioikaa koko rivi numeroineen päivineen osoitekenttään, niin artikkeli löytyy suoraan!

Edited by Linnea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soitin juuri teratologiseen tietopalveluun kysyäkseni olenko tehnyt hallaa sikiölle käyttämällä Lamisilin Dermgeliä kutiseviin varpaanväleihin.

Ihana nainen langan toisessa päässä totesi, että lääkeaineen imeytyminen ihon läpi on vain vähäistä ja sitä voi huoletta käyttää raskauden aikana. Sai tämäkin hermoheikko ihminen rauhan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa kysyä omalta lääkäriltä miten noiden lääkkeiden laita on. Esim mä syön asasantin lääkettä vaikka siinä lukee ettei saa viimeisellä kolmannella syödä. Mutta mun riskitekijät huomioon ottaen on parempi syödä sitä kun lopettaa. Näin lääkärit olivat yhdessä päättäneet. Riskinä siinä on saada isompia verenvuotoja synnytyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ihan älyttömän kuivat silmät, särkeekin silmiä sen takia ja vihdoin sain käytyä silmälääkärillä. Sain luvan käyttää tuollaista kosteuttavaa merkkiä kuin Artelac, kertakäyttöpipeteissä(!), koska niissä ei ole säilöntäainetta. Ajattelin vaan mainita, jos jollain on samaa vaivaa.

 

Kiitos tuosta tiedosta. Minä myös käytän noita Artelaceja, mutta vielä ei tullut mieleen ettei saisi käyttää. Varmaan jossain vaiheessa olisin asiasta alkanut huolestumaan.

 

Lisäksi minulla on käytössä Elocon-liuos päänahkaan. Soitin asiasta teratologiseen tietopalveluun ja siellä sanoivat lääkettä voitavan käyttää lyhyissä kuureissa myös raskauden aikana. Olen tästä tiedosta helpottunut, sillä ainakin nyt raskauden alussa ihottumani on pahentunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin raskauden aikana minua vaivaa ummetus. Reissussa normaalisti syömäni kuituvalmiste Vi-Siblin ei ole se kaikkein kätevin, joten varmistin Teratologisesta tietopalvelusta, että kapseleina tai tippoina saatavaa Laxoberonia voi ottaa tilapäisesti/lyhytaikaisesti raskauden aikana. Siis Laxoberonia matkalaukkuun ja menoksi. :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Ajattelin kysyä onko kenelläkään tietoa miten närästyslääkkeiden käyttö? Mitä voi käyttää alkuraskaudesta lähtien? Tätä oon tuumaillut kun tuntuu että kaikki närästää ja korventaa.... Ei kiva.... Raskaus alussa, viikkoja n.6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fimean sivuilta erinomaisen hyvä linkki (kannattaa avata tuo sivun alalaidasta löytyvä:

Opas: Lääkkeet raskauden ja imetyksen aikana (pdf, 580 Kt) ):

 

lääkkeet ja raskaus

 

 

kiitokset krysanteemille loistavasta löydöstä. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin viimeksi neuvolasta, että mitkä allergialääkkeet on turvallisia, niin hoitaja sanoi, että ainakin Zyrteciä ja Heinixiä voi huoletta syödä. Ostin sitten ihan tyytyväisenä paketin Zyrteciä, mutta luin vielä varmuuden vuoksi pakkausselosteen: "Muiden lääkkeiden tavoin myös Zyrtec-tablettien käyttöä on vältettävä raskauden aikana. Raskaana olevalle naiselle vahingossa annettu lääke ei todennäköisesti aiheuta sikiölle haitallisia vaikutuksia. Lääkkeen käyttö on siitä huolimatta lopetettava."

 

Ei kyllä mun korvaan kuulosta kovin turvalliselta lääkkeeltä :blink: En siis todellakaan ole noita lääkkeitä syömässä...

 

Olisko kenelläkään tietoa _oikeasti_ turvallisesta allergialääkkeestä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ehkä tuo on nyt taas tuota varmuuden maksimointia, ettei ainakaan lääkefirma joudu vastuuseen, JOS jotain sattuu. Käsittääkseni lähestulkoon kaikissa lääkkeissä on vastaavanlainen teksti. Mitään lääkkeitä ei kai suositella käytettäväksi raskauden aikana, mutta useimmat lääkkeet ovat siitä huolimatta turvallisia oikein käytettynä. Usein joudutaan myös punnitsemaan lääkkeen käytön aiheuttamia sekä käyttämättä jättämisen haittoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totta, lääkefirmat osaa varmasti pitää huolen siitä, ettei niitä voi syyttää mistään... Silti ainakin multa jää tuollaisen tekstin takia lääke ottamatta, ihan vaan varmuuden maksimoimiseksi ;) Varmasti lääkkeitä tulisi otettua, jos olisi jokin vakavampi sairaus, kuin heinäallergia :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku kyseli närästyslääkkeistä. Gaviscon ja Renniehän tosiaan on sellaisia, mitä ihan lääkkeessä olevan ohjeenkin mukaan voi raskausaikana käyttää. Mä kärsin ihan refluksitaudista ilman raskauttakin, ja happosalpaajat ovat jatkuvassa käytössä muutenkin. Ennen ekaa raskautta käytin Somacia mutta kysyttyäni asiaa teratologisesta, he suosittelivat vaihtamaan sen Losec mupsiin tai muuhun Omepratzolivalmisteeseen koska niitä enemmän tutkittu. Näin tein ja siitä pitäen olen syönyt Losecia tai muuta omeprazolia vaikuttavana aineena sisältävää happosalpaajaa. Mä joudun ottamaan joka toinen-joka toinen päivä tabletin ja näin siis koko raskauden ajan. Näissähän muistaakseni myös maininta, ettei saa raskausaikana käyttää, mutta mulla nyt vaan ei vaihtoehtoa ole :P.

 

Käsittääkseni on kuitenkin todella harvat lääkkeet, jotka oikeasti aiheuttavat sikiövaurioita. Mutta koska niitä ei tosiaan voida varsinaisesti testata raskaana olevilla naisilla, niin varmuuden välttämiseksi suurin osa kielletään. Jotkut lääkärit sitten lukevat näitä ohjeita kuin piru raamattua, mutta suurin osa suhtautuu paljon vapaammin, kuten myös tuo teratologinen tietopalvelu on kokemukseni mukaan suhtautunut.

 

Viime raskaudessa käytin Nasonex-allergiasumutetta ja ihan lääkärin määräyksellä siis. Myöskin Otrivinia / Nasolinia / Vicks-sumutetta olen saanut luvan käyttää flunssan aikana sekä lääkäriltä että teratologisesta. Kun taas toinen lääkäri sanoi, ettei saa käyttää, koska supistaa limakalvoja ja voipi siis supistaa myös istukkaa :girl_sigh:. Tätä mä nyt en usko mitenkään päin, ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Kun mä en meinaa saada enes nenääni kunnolla auki sillä yhdellä suihkauksella, niin tasan varmasti se nenäsumute ei istukkaan asti kulkeudu :girl_haha:. Eli tässäkin raskaudessa meinaan kyllä Otrivinia sumuttaa, jos kunnon räkätauti iskee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hämäännyin tässä vähän, kun luin spearmint-Rennien tuoteselostetta. Tuote on makeutettu sakariinilla, jota ei raskaana oleville suositella, mutta Rennie kuitenkin on lääke, jota raskaana oleva voi syödä ??? Woot? Eihän tässä pieni raasu enää tiedä, mitä voi syödä ja mitä ei. Jotenkin luotan siihen, että lääkärit ja Teratologinen tietopalvelu tietävät, mitä tekevät ainakin itse vaikuttavan aineen osalta, mutta entäs ne apuaineet ja muut lääkkeen valmistuksessa käytetyt maku- ja väriaineet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Renniessä on sakkaroosia ja sakkariininatriumia. Pikainen googletus kertoi, että kumpikaan noista ei ole sama asia kuin sakariini, joten ei varmaan tarvitse tuosta olla huolissaan :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kappas. Ilmeisesti lukihäiriökin on jonkinlainen raskausoire :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Semmoista sattuu :). Säikäytit mut, kun meidän vauva saa kyllä varsin säännöllisesti Rennie-annoksensa :girl_haha: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko kellään kokemuksia engerix b- rokotteesta? osassa lukee ettää voi pistää raskauden aikana ja osassa lukee ettei suositella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä nyt vielä vasta jännitän tätä vaihetta, että suostuisiko raskaus alkamaan, mutta kyselin varmuuden vuoksi kuitenkin noista lääkkeistä, mitä syöskentelen. Miranax ei ole oikein turvallinen, mutta sitä otan sitten niin harvoin kuin ikinä voin. Sen kaverina vatsan suojaamisen takia otan sitten tarvittaessa Somacin, vaikka sekin kuuluu niihin vältettäviin. Jos kuitenkin on vähänkään menee kuin toivon, niin ei niitä ihan leivän lailla tarvitse syödä, ainoastaan migreenikohtauksen tullen.

 

Sen sijaan, jotta ne migreenikohtaukset tulisivat vain satunnaisesti, eikä 4 päivää viikossa, kuten ennen lääkitystä, niin jatkan Triptylin syömistä myös raskausaikana. Toki pienimmällä mahdollisella annostuksella, millä pärjään. Migreenin ehkäisyyn tuosta saattaisi riittää jopa 10-20mg/vrk,t mutta syön sitä myös fibromyalgian hoitoon ja yritän nyt aluksi pärjätä 30mg/vrk annostuksella, mutta katsotaan sitten sen mukaan, miten pärjään. Lääkärin mukaan Triptyliä on kuitenkin tutkittu niin paljon, kun se on vanha lääke, että vaikka sanotaan, että mieluummin ei, mikäli lääkkeen käyttö ei ole aivan välttämätöntä ja silloinkin pienimmällä mahdollisella annostuksella, niin pitää miettiä se, kuinka paljon on hyötyä siitä, että äiti voi hyvin, saa nukuttua jne. Kukaan ei sitä riskin suuruutta pysty absoluuttisesti arvioimaan, mutta ei sekään hyvää tiedä, jos odottava äiti on kipeä koko ajan, eikä nuku. Joka tapauksessa Triptylin syönti on lopetettava viimeistään 2 viikkoa ennen laskettua aikaa. Imetyksestä en tiedä, mutta se on sit sen ajan murhe. En aio stressata sen kanssa vielä.

 

Yritän siis pärjätä mahdollisimman pienellä määrällä mítään näistä, tyroksiinia syön normaalisti tai annostusta yleensä joudutaan vähän nostamaan raskauden aikana, mutta se ei siis ole missään tapauksessa vaarallinen sikiölle, päinvastoin välttämätön, jos äidin keho ei sitä tuota. Jos tarvitsen migreenilääkitystä, otan, mutta toivon pääseväni vähällä käytöllä. Triptylillä yritän välttyä suurelta osalta kivusta, jonka hoitoon joutuisin sitten syömään kourakaupalla muita lääkkeitä.

 

Vaikka sanoin kyllä lääkärille, että olen valmis olemaan ihan kuinka kipeä tahansa, jotta suojelen muksua, niin hänen mielipiteensä oli, että ei sekään kovin järkevää ole. =) Parempi etsiä jokin "kauhun tasapaino", käyttää, mitä on pakko ja olla huolehtimatta ja stressaamatta liikaa. Tottakai jättää sellaiset pois, mistä varmasti tietää, että on pahaksi ja yrittää keksiä toinen vaihtoehto, mutta jossain kohtaa se stressaaminenkin jo aiheuttaa omat hankaluutensa ja on pahaksi sikiölle.

Chilli

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0