Birbir

Lasten ikäero

177 posts in this topic

Neitimme on toivonut pikkusisarusta jo vuosia ja välillä tuntuu tosi ikävältä, kun lähes kaikilla kavereilla on tuo kadehdittu pienempi sisarus :(

 

Meille on tulossa pojalle ja tulokkaalle reilu 4,5v ikäeroa erinäisistä syistä (avioero, vaikeus raskautua jne..), ja tää yllä mainittu asia oli kyllä yksi sydäntäraastavimpia asioita kestää yrityksen aikana :( Ei sillä, että lapsi tietenkään päättäisi milloin niitä sisaruksia tehdään, mutta kun oli sitä yritystä koko aika ja toinen kyselee ja ei oikein enää tiennyt mitä vastata... Helpompi varmaan ois ollut vastata sellasen ihmisen joka on päättänyt että esikoinen jää ainokaiseksi.

 

Mulla on jollain tavalla krooninen vauvakuume varmaankin, esikoisen jälkeen halusin heti seuraavaa mutta onneksi sitten ei kuitenkaan oikeasti lähdetty sille tielle... Sitten tulikin näitä elämän eri käänteitä ja viimeiseksi vuoden yritys (mikä on toki lyhyt verrattuna 2,5v yritykseen pojasta), niin sillä tavalla ei ole koskaan oikein ollut mahdollisuuttakaan miettiä että mikä ikäero haluttaisiin :girl_sigh: Eikä mulla koskaan varmaan mitään toivettakaan asiasta ole ollut. Itsellä 1v vanhempi isoveli, johon ihan ok välit (lapsena toki leikittiin ihan koko aika yhdessä, eikä mulla juuri omia kavereita ollutkaan, veljen kaverit vaan :grin: ), ja sit on kyllä tosi läheiset välit pikkusiskoon johon on kuitenkin 7v ikäeroa. Pienenä se oli enemmän sellasta ihanan nuken hoivaamista toki kun mitään ystävyyttä, mutta nyt meillä on kyllä paljon yhteistä :) Sit mulla on vielä veli ja sisko 10-ja 13v ikäerolla, mutta meillä ei juurikaan mitään yhteistä oo... toki mä olin kuulemma tosi hyvä ja pätevä lapsenvahti silloin kun olivat pieniä :rolleyes:

 

Mutta joo, tää reilu 4v ikäero kyllä tuntuu nyt tosi hyvältä, nyt alkaa oikeesti olla jo iso poika ja on tosi innoissaan tästä ja on jotenkin tosi ihanaa käydä läpi raskautta pojan kanssa joka osaa jo kysyä tosi kiperiäkin kysymyksiä :grin: Enkä oo huolissani siitä etteikö mitään yhteistä juttua löytyis, uskon että vanhemmat voivat vaikuttaa tähän paljonkin :) Ollaanhan mekin keksitty paljon yhteisiä juttuja pojan kanssa, sehän onkin ihan sama asia eikö vaan? :girl_crazy: Mustasukkaisuuttakaan ei ainakaan vielä ole, enemmänkin innoissaan antamassa omia "pienen pojan juttuja" vauvalle, jotta saisi kasvattaa omaa ison pojan egoaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ikäeroa 1 v 11 kk. Vauva-aika oli raskas, mutta nyt kun lapset on isompia niin olen todella onnellinen suht pienestä ikäerosta. Ovat erottamattomia, hyvässä ja pahassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olis tulossa muksuille ikäeroa kuusi vuotta ja se tuntuu ainakin näin etukäteen ihan hyvältä ajatukselta. Esikoinen toimii jo itsenäisesti ja jotenkuten jo lukeekin.

Omilla sisaruksillani on ikäeroa tasan kaksi vuotta ja ovat kyllä kilpailleet ja tapelleet koko ikänsä. Minä kuopuksena yli kolmen ja yli viiden vuoden ikäeroilla heihin olen sen sijaan tullut molempien kanssa aina toimeen. Miehellä ja veljellänsä on kolme vuotta iässä eroa ja lähentyivät lapsuusvuosien jälkeen vasta aikuisena.

Itse olen kyllä sitä mieltä että sisaruksista onkin eniten iloa vasta aikuisena.

Edited by Armiannikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla isommat lapset ovat tuolla kahden vuoden ikäerolla,ja siitä seurasikin tosi raskas aikakausi. Oma fysiikka ei oikein tykännyt noin lyhyestä välistä, yliliikkuvuus nivelissä meni tosi kivuliaaksi. Esikoinen oli raskas hoidettava kouluikään asti. Hiukset nousevat edelleen pystyyn kun mietin niitä iltatoimia kun lapset olivat about 2 ja 4 vuotiaat.. Minua hätkähdyttää kun moni sanoo 2-3 -vuotiaasta kuinka iso/itsenäinen lapsi jo on. Minulla ei kummankaan kanssa tullut tuollaisia fiiliksiä. Kyllä niitä molempia sai nostella, kantaa, pukea, jopa syöttääkin edelleen. Ja ovat nuo tapelleetkin, vaikka ovat tyttö ja poika etteivät kaikkia juttuja jaa. Nyt isommalla ikäerolla, 8-10 v, tuntuu paljon paremmalta äidistä :D Isommat lapset ovat rakastuneet pikkusisarukseen josta tullee koko perheen lellikki ;) En kaipaa ollenkaan sitä työleiriä joka kahdesta pienestä vuosiksi aiheutui. Sitä muistelemalla pysyy vauvakuumekin aisoissa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa lähes päivälleen 2,5 vuotta ikäeroa ja kyllä hiukan jännittää. Jotenkin 2,5-vuotias tuntuu vielä niin pieneltä tai ainakin 2-vuotias villi uhmis vie ainakin tällä hetkellä vielä kaiken äidin energian täysin. Ehkä uloslähdöistä, kauppakäynneistä ja imetysmaratoneista kuitenkin selvitään kunnialla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen oli 1v7kk kun kuopus syntyi. Kovasti pelkäsin että mitä siitä tulee, mutta meille ikäero on ollut tosi hyvä. Uskon että tämäkin riippuu enemmän lapsien persoonista kuin siitä varsinaisesta ikäerosta. Hyviä puolia:

 

- Sai nukkua päiväunia vauvan pahimpien valvomisien aikaan päivisin, koska lapset nukkui samaan aikaan päiväunia

- Esikoinen viihdytti ahkerasti vauvaa ja itse sain lepoa

- Nykyään (3v ja 1,5v) leikkivät todella paljon yhdessä

- Kaikki tarvikkeet ja vaatteet ym. oli valmiina (molemmat poikia)

 

TOki riitelevät myös, mutta aika vähän kuitenkin. Päivähoidossa ovat yhdessä ja saavat tukea toisistaan. Nuoremman laittaminen päivähoitoon ilman tuttua veljeä olisi ollut ikävää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ja siskollani on 2 vuotta ikäeroa, mikä on mielestäni ihan hyvä. Omat muksut aion hankkia myös pienellä ikäerolla, jos niin on tullakseen. Tokihan vanhemmasta lapsesta olisi apua vauvan hoidossa. Kun itse muistelen omaa lapsuutta, niin oli se kiva kun sisko oli ~samaa ikäluokkaa. Haluan samaa omille lapsille. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haaveiltiin pienestä ikäerosta, mutta ei ole asia omissa käsissä - kakkosta ei ehkä saada ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsosten ikäero on viikkoa vajaa 1v ja 2kk. Todella pieni ikäero siis, mutta ainakin näin alkuun tämä on ollut paljon helpompaa kuin odotin. Ikäero on pienempi kuin mitä alunperin suunniteltiin, mutta uskon että tämä on oikein hyvä ikäero lapsille ja paremmaksi vaan muuttuu kun muksut kasvaa ja heistä on seuraa toisilleen.  :girl_in_love: Tokihan tässä puuhaa riittää kun molemmat on vaipoissa eikä esikoinenkaan osaa vielä omatoimisesti syödä joten on kyllä kädet täynnä töitä. Mutta hyvin ollaan pärjätty ja tullaan varmasti pärjäämään :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ajatellut aina, että jos tulen useampia lapsia saamaan, niin haluaisin, että edellinen on pois vaipoista ennen kuin seuraava tulee. Ja mies on samaa mieltä tästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kaikki menee niinkuin pitää, niin muksuille tulee ikäeroa 1v5kk. Puhuttiin Isännän kanssa jo esikoisen odotus aikana, että jos vaan luoja suo, niin halutaan kaks ensimmäistä lasta peräkkäin. 

 

MUOKS: Niin ja me toivotaan ennenkaikkea, että näistä tulis leikkikaverit toisilleen. Tuttavapiirissä on 7v ainokainen, joka ei osaa yksin leikkiä vieläkään kun on aina tottunu aikuisten seuraan.

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 2v8kk eikä missään vaiheessa tuntunut että olis ollut kaksi pikkulasta yhtäaikaa. Oli siis sillä lailla työmäärän kannalta todellakin riittävän pitkä väli, mutta siltikään ei leikkien kannalta aivan järjettömän suuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toiveena olisi n. 3-4vuoden ikäero. Itse olen ison perheen vanhin lapsi. Kaikki ollaan synnytty 1-3v välein. Mulle on varmaan 1v6kk iästä lähtien hoettu,että "pitää olla reipas tyttö.. kyllä noin ison jo pitää osata.." Välillä kuitenkin ois halunnut olla ihan vaan pieni ja vanhempien keskipiste. Minkäs teet,kun oot vanhin ja liuta pienimpiä tarvitsi kuitenkin vanhempia enemmän. Aika pian itsekin joutui syöttämään,vaippaa vaihtamaan ym..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsilla on 4 vuoden ikäero. Tämä on mielestäni hyvä ja tunnen että on päässyt vähän helpommalla kun tyttö ei enää pojan syntyessä ollut vaippaikäinen ja otti hyvin isosiskon roolin vastaan, autteli minua pojun hoidossa yms.

Kolmas lapsi on nyt suunnitteilla ja koska nuorimmainen täyttää pian sen 4 vuotta, tulee heidän ikäeronsa olemaan varmaankin se 5-6 vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lasten ikäero on 1v9kk. Tuossa ikäerossa on hyvät ja huonot puolensa :lol:  Toisaalta aika rankkaa kun esikoinen ei ollut oppinut täysin kuivaksi, joten oli kaksi vaippaikäistä, ja alle kaksi vuotiaan kanssa ei juuri keskustella asioista, sekin tuo omat haastavuutensa joka asiaan... Päivä päivältä alkaa kuitenkin arki muuttumaan "helpommaksi", ja nyt alkaa olemaan niitä hetkiä kun huomaa miten tärkeät he ovat toisilleen, on aivan mahtava seurata sivusta kuinka sisarukset kiintyvät toisiinsa ja saavat toisistaan seuraa :lipsrsealed:  Mutta, mikseipä sisarukset kiintyisin toisiinsa isommallakin ikäerolla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsille olisi tarkoitus tulla ikäeroa vähän reilu 2vuotta. Miehen kanssa ei haluttu lapsille kovin suurta ikäeroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halusimme pienen ikäeron lapsille ja sen saimmekin:1v3kk. Vaikka aluksi hieman pelotti ja hirvitti, niin todellisuus sen osoitti että todellakin hyvä ratkaisu oli. Esikoinen on todella avulias ja omatoiminen tyttö joka osakseen varmasti helpottaa arjessa selviytymistä. Itse en pidä sitä mitenkään rankkana, että on kaksi vaippaikäistä, eihän se vaipan vaihto kauaa aikaa vie, tosin tässäkin helpottaa kun esikoinen osannu tehdä kakat jo niin hyvin pottaan/pöntölle jo kun toinen syntyi.

Edited by silvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pojilla ikäerona 1 v. 6 kk 9 pv. ja toistaiseksi elämä on ollut pelkkää hammasvalvomisia ja uhmakohtauksia. Helpottaahan se sitten joskus ja viimeistään murrosiän jälkeen kaikki on kerralla ohitse. Itselleni olisi kai sittenkin sopinut paremmin isompi ikäero, että olisi aina saanut vähän taukoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ekan ja tokan ikäero 2v4kk ja tokan ja kolmannen 2v8kk. Olen oikein tyytyväinen. Juuri sopivat ikäerot.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ekan ja tokan ikäero 1v5kk ja kakkosen ja kolmosen ikäero 2v8kk. Kummassakin ikäerossa on hyvät ja huonot puolensa, mutta kolmosen ja nelosen väliin olisin toivonut pientäikäeroa, se sopii meille paremmin. Aina ei vaan asiat mene niinkuin tahtoisi ja nytkin ikäeroa alkaisi tulla jo likemmäs 2 vuotta jos sattuis tärppi käymään ja raskautuisin parin kuukauden sisällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostanpa tämän kun kolmosta kuumeillessa mietityttää taas. Ensimmäiselle ja toiselle halusin pienen ikäeron. Eka oli helppo vauva, joten oli helppo kuumeilla. Toinen syntyikin 1v3kk esikoisen syntymästä. No, hän osoittautui vähän vaativammaksi vauvaksi ja esikoisellekin kehittyi vaikea uhmaikä. Nyt lapset ovat 3v ja reilu 1,5v ja kuume nostaa päätään vasta nyt. Hurjalta tuntuu ajatella, että meillä voisi jo olla tässä uusi vauva. Ei tulisi tällä kertaa mitään, syli on täynnä jo näistä kahdesta :) Tällä kertaa haluan tarjota meidän vauvalle tarpeeksi pitkän ajan olla perheen vauva. Minusta tuntui pahalta, kun esikoinen joutui niin pienenä jakamaan kaiken huomionsa ja menettämään tietyllä tavalla sen vauvuutensa. Joutui oppimaan paljon asioita aikaisin ja alkamaan itsenäisemmäksi mitä ehkä muuten olisi alkanut. Minulla kun oli aina kitisevä vauva sylissä. Nythän on jo ihan helppoa ja on mukavaa kun ovat läheisiä (paitsi se ainainen tappelu...)

 

Nyt jos raskautuisin, hän olisi jo 2,5v eli mielestäni riittävän vanha. Uusi vauva tuntuu sitä kivemmalta ajatukselta mitä isommaksi nykyiset kasvavat. Nyt kun kahdesta ensimmäisestä on jo seuraa toisilleen, olisi myös pidempi ikäero mukava ajatus. Alkuun meillä olikin mielessä ajoittaa toinen kahden "sarja" niihin aikoihin kun ekat kaksi aloittavat kouluun, jolloin voisin olla kotona heitä sinne lähettämässä ja vastaanottamassa. Alkaa vain kuume nostaa päätään, ja nyt tuntuukin etten tuonne asti malttaisi millään odottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusi vauva tuntuu sitä kivemmalta ajatukselta mitä isommaksi nykyiset kasvavat. Nyt kun kahdesta ensimmäisestä on jo seuraa toisilleen, olisi myös pidempi ikäero mukava ajatus. Alkuun meillä olikin mielessä ajoittaa toinen kahden "sarja" niihin aikoihin kun ekat kaksi aloittavat kouluun, jolloin voisin olla kotona heitä sinne lähettämässä ja vastaanottamassa. Alkaa vain kuume nostaa päätään, ja nyt tuntuukin etten tuonne asti malttaisi millään odottaa.

 

Täällä just samat ajatukset! Juuri mietin, miten jaksaisin odottaa yli kaksi vuotta, että voisi alkaa yrittämään kolmatta. Tosin nautin kyllä nyt isommista lapsista, kun alkavat olla omatoimisia ja asioista voidaan jutella. Mussa tappelee kaksi puolta, helpompi elämä houkuttaa, mutta tää vauvakuume... :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen ja tuplien välillä on 2v10kk, oli tosi hyvä ikäero. Nyt nelosen ja tuplien väliin tulee lähes 8v. Joskus suunnittelin lapsia kahden sarjoissa 2 noin 20v ja 2 noin 30v. Elämä meni sitten omaa latuaan ja kaikki ovat saaneet alkunsa lapsettomuushoidoilla. Nuoremmat lapset tosin heti ensimmäisestä hoidosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now