Birbir

Lasten ikäero

177 posts in this topic

Minusta ikäero riippuu paljon lapsesta. Meillä on ollut vaipat pois 1v9kk, pukenut itse, syönyt itse ja muutenkin itsenäinen neiti, jolloin 1v11kk ero oli ok, vallankin kun toinen oli herra rauhallisuus. Sanomattakin selvää että jos esikoinen pissii vaippaa, on syötettävä  ja puettava ja kakkosella on kova koliikki, allergiat ja uniongelmat niin mikä tahansa ikäero on todella huono!!!

 

Meillä tullee ikä eroa ensin 2v ja sitten 3v. Yhtään pidempää väliä en olisi itse halunnut, koska nyt tuo kolmonen vielä pysyy kahden ekan kyydissä. Jos kolmosen ikäeroksi olisi tullut vaikka 6v niin olisi kyllä mielestäni pudonnut kahden ekan seurasta ja silloin olisin harkinnut neljättä hänen seurakseen. 

 

Se tappeleeko lapset keskenään riippuu mielestäni paljon tempperamenteista ei niinkään ikäerosta (kun puhutaan ns pienistä ikäeroista 1-4v). Vanhan sanonnan mukaan rakkaudesta se hevonenkin potkii. En halua kenenkään mieltä pahoittaa, mutta mielestäni se, että 8v ikäerolla olevat lapset ei tappele johtuu enemmän siitä, että heillä ei kertakaikkiaan ole mitään yhteistä eikä näin ollen mitään mistä tapella. Pienellä ikäerolla olevilla lapsilla on paljon yhteistä, jolloin hevonenkin välillä potkii. 

 

Itse olisin voinut ottaa lyhyemmänkin ikäeron kolmoseen, mutta kuten täällä on todettu, kaikki ei aina mene omien suunnitelmien mukaan. Joka tapauksessa  mielestäni sisarus on aina sisarus oli sitä ikäeroa 1 tai 10 vuotta. 30 jälkeen tuo ero ei enää paljoa tunnu ja ihmisen elinikä on kuitenkin yleensä reippaasti 60 päälle. Sisarus on kuitenkin ainoa, joka säilyy koko elämän ja jakaa saman perhehistorian. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajatuksissa oli max. kaksi vuotta ikäeroa ja jos tämä nyt etenee normaalisti, ikäeroa tulee n. 1 v 7,5 kk. Ihan ok, yhtäältä hirvittää, toisaalta ei oikeastaan, koska esikoinen on ollut helppo lapsi ja maaseudulla sisarusten merkitys on vielä isompi kuin taajamissa, sanoisin (ts. leikkikaveri ole ihan seinän takana, tai edes kävelymatkan päässä...).

 

Pienempää ikäeroa en olisi jaksanut itse (vaikka helppo onkin), suurempi ikäero taas on haaste siinä mielessä, että en halunnut mennä välissä takaisin töihin ja myös siksi, etten lähipiiristä (esim. aviomies) ole kuullut kovin positiivisia kommentteja sen suhteen, että esim. neljän vuoden ikäerosta olisi hyötyä, lähinnä isoveli meni omia menojaan siinä vaiheessa, kun siippa olisi halunnut leikkikaveria. Kaikki on yksilöllistä, mutta tuo oli perheen omakohtainen kokemus. Tietenkin myös se, että olen pian 31-vuotias, mies 35-vuotias, eli emme nuorru yhtään. Ns. iltatähtioptio jätetään muutaman vuoden päähän. Lähipiirissä on myös paljon samanikäisiä lapsia (vuoden, kahden sisällä syntyneitä), se myös yksi syy ikäerollemme.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ikäero 1v9kk. Ei tämä millään muotoa helppoa ole ollut, ekat 3kk oli jopa ajoittain vähän sumua vaikka kuopus on hyvin rauhallinen ja vaatimatonkin vauva. Vauvan täyttäessä 4kk alkoi helpottamaan ja nyt on jopa ihan kivaa! :) Mitä nyt esikoisen uhma on aika rankkaa, mutta siihenkin tottuu. Itse en halunnut että esikoinen joutuisi hyppäämään yhtäkkiä "ison tytön saappaisiin" kun pikkusisko syntyi, koska monin tavoin 2-vuotias on vielä hyvin pieni tyttö ja se sallitakoon hänelle. Pikkuhiljaa hän kasvaa ja kehittyy ja muuttuu päivä päivältä itsenäisemmäksi mikä tietenkin helpottaa sitä omaa duunia. Esikoinen oppi lisäksi puhumaan tosi varhain joten hänen kanssaan on voinut aika hyvin jo "jutella" asioista. Ja tiesihän siinä sen että kädet siinä on täynnä vaatimustasoltaan niin erilaisten lasten kanssa, mutta rankkoina aikoina hokema "kyl se tästä" on auttanut ;) Nyt on ihana nähdä kuinka se suhde alkaa kehittymään (ja kahvinkin saa jopa joskus rauhassa juoda).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ensimmäisen ja toisen ikäero 1v10kk, toisen ja kolmannen ero 3v7kk ja nyt kolmannen ja neljännen väliin jää 1v 8-9kk. Isot leikkii (ja tappelee!) yhdessä ja katsoo pienimmän perään myös, on siis seuraa toisilleen mutta myös kilpailu ja kinastelu on välillä hermojaraastavaa. Kaikessa varmasti puolensa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä ja toisella lapsella ikäeroa on 1 v 2 kk. Uuden tulokkaan synnyttyä hänellä on nykyiseen kuopukseen ikäeroa kuutisen vuotta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aina ei voi itse päättää sitä mikä ikäero miellyttäs. Esikoinen on nyt 3-vuotias ja on melkein neljä, kun tämä toinen syntyy (jos kaikki menee hyvin). Olisin mielellään suonut vähän pienemmän ikäeron, mutta olis näköjään tarvinnut alkaa "yrittämään" aikasemmin, jotta olis tullu pienempi ikäero. Niin ja sen jälkeen kun esikoinen on syntynyt ei ole ollut mitään ehkäsyä käytössä, joten olisha sitä saattanut raskautua ilman yritystäkin, tosin meikäläisen kroppa ei oo vielä toiminu niin, että tulis "vahinkoja" ;). Näin siis meillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ikäeroa 1 v 11 kk, ei ollut vaikeuksia saada pikkukakkosta alulle. Meidän tilanteessa ikäero (esikoinen on tosi hitaasti kehittynyt ja puhe on viivästynyt, ei siis puhu vielä; ei osaa käydä potalla, erittäin voimakastahtoinen ja erittäin vaikea uhmaikä) on näin jälkeenpäin ajateltuna liian pieni. Parempi olisi ollut se, että esikoinen olisi ollut ainakin kolmen vanha toisen tullessa.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdella ekalla on ikäero 2 v. Hyvin on alkanut leikit osua yksiin. Täällä korvessa on muutenkin aika vähän leikkikavereita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille ikäeroa tulee esikoisen ja uuden tulokkaan välille 1v ja 7kk. Yllätyksekseni huomasin olevani raskaana ja hieman kieltämättä jännittää tämä pieni ikäero.... 

Asiaa pohtiessani toivon että sisaruksista tulee läheiset ja väistämättäkin "kaverit" toisilleen. Ajatus "toinen lapsi menee siinä missä yksikin" ärsyttää, onhan siinä tuplasti hommaa! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ikäeroksi n. 1v5kk. Jännittää todella paljon, että miten se arki lähtee sujumaan kahden pienen kanssa, mutta innolla odotan tulevaa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emme suunnitelleet mitään ikäeroa, mutta ikäeroa lapsille tuli 3,5 vuotta (kokonaisina vuosina 3) YHTÄÄN huonoa puolta en tästä kyllä keksi. Riippuu varmasti lapissta, mutta me oltaisiin oltu tosi kovilla, jos ikäero olisi ollut pienempi.

 

Mulla itselläni on sisarus, johon on ikäeroa 2,5 vuotta (kokonaisina vuosina 3) ja se on mun oman sisaruuskokemuksen kannalta ollut ihana ikäero.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poikien ikäero 4 vuotta. Olisin halunnut sellaisen 2.5-3 vuoden ikäeron, mikä itsellänikin on siskoni kanssa. Mies ei vain halunnut toista lasta yhtään aikaisemmin. Hieman mietityttää, että tuleeko näistä tällä ikäerolla enää hyviä leikkikavereita keskenään. Sillä esikoisella tämä ikä tuntuu olevan juuri nyt sellainen, että kaipaa kokoajan kaveria eikä vauvasta siihen vielä ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^
Minulla ja siskolla on 4v ikäeroa ja ollaan tosi läheisiä,  ollaan oltu lapsina ja varsinkin nyt aikuisina.
En muutenkaan usko ikäeron niinkään olevan se juttu mikä sisaruksista tekee läheisiä vaan ennemmin luonteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tähän voin todeta, että mulla ja mun puolisiskolla on ikäeroa se 20 vuotta ja ollaan todella läheisiä nykyään :) Eli en mäkään usko sen ikäeron olevan se ratkaiseva tekijä... Tietenkin kun minä olin ihan pieni, niin se läheisyys ei nyt ollut ihan verrattavissa muutaman vuoden ikäerolla oleviin sisaruksiin. Sisko siis kävi kauempaa meillä aina kylässä, mutta paras kaveri se mulle on ollut jo aivan pienestä lähtien.

 

Enhän pysty tietenkään sitten vertaamaan että miten läheisiä oltaisiinkaan jos olisi täyssiskoksia ja parin vuoden ikäerolla, mutta kuitenkin :)

 

Anteeksi, hieman OT ehkä, mutta kai tämä jotenkin aiheeseen liittyi :P

Edited by Elflady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiinnolla luen tätä keskustelua, itsellämme toisen lapsen "yrittämällä yrittäminen" tulisi ajankohtaiseksi muutaman kuukauden kuluttua ja välillä pohdituttaa olisiko se n. 2 vuoden vai 3 vuoden ikäero parempi... Liikaa ikäeroa emme lapsille halua, jotta voisivat keskenäänkin sitten leikkiä ja heistä olisi seuraa toisilleen, mutta toisaalta ei lyhytkään ikäero tosiaan tarkoita sitä ettäkö lapsista tulisi välttämättä ystävät edes aikuisiällä... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon vähän isomman ikäeron kannalla, esikoinen on jo melkein 7 kun tämä tosikko syntyy ja ainakin vielä tämä tuntuu hyvältä vaihtoehdolta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ikäeroa on lapsilla 3v8kk. Se on ollut oikein sopiva ikäero. Vauva-aika oli ehkä hieman helpompaa, kun isommalla oli jo vähän järkeä päässä eikä tarvinnut silmä kovana vahtia ihan koko ajan, mitä se keksii vauvalle tehdä. Toisaalta isompi osasi itse käydä vessassa, syödä, nukkui yönsä... Nyt tytön ollessa 2-vuotias ja pojan 6-vuotias, niin ovat ihan parhaita kavereita keskenään. Leikkivät tosi hienosti jo yhdessä ja remuavat menemään. Isommalle sisko on selkeästi tärkeä ja kovasti auttaa toista aina mm. pukemisessa. Tietysti isommalla on tarve kunnollisille leikeille kavereiden kanssa ja ovathan nuo eri sukupuoltakin, joten varmasti sitä muuta seuraa molemmat kaipaavat myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now