Harmony

Vaikuttaako ruokavalio vauvan kokoon jos ei kärsi raskausdiabeteksesta?

18 posts in this topic

En tiedä, kuuluisiko tämä kategoriaan tyhmät kysymykset, mutta kysynpä kuitenkin.

Jos ei kärsi raskaudenajan diabeteksesta, vaikuttaako ruokavalio vauvan kokoon ja jos vaikuttaa niin miltä viikoilta lähtien?

Syön muuten terveellisesti, mutta makeaa kuluu ihan päivittäin ja olen ymmärtänyt, että sokeri olisi juuri pahinta. Yritän kovasti etsiä painavia syitä hillitä makeanhimoani, joka tuntuu olevan pohjaton..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin raskausaikana ihan normaalisti, herkkuja ei tullut kovin syötyä kun ei tehnyt mieli :) Makeaa syön muutenkin todella vähän.

Ja minulla ei ollut raskausdiabetesta. Poika syntyi laskettuna aikana ja painoi 4850g ja sokerit oli täysin kunnossa.

Ei siinä nyt oikeen tainnut olla vastausta kysymykseesi mutta ajattelin kertoa oman kokemukseni :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne neuvolassa väittivät, että vaikuttaa. Lähinnä kai siis vauvan painoon. Jotenkin minulle jäi se käsitys, että erityisesti sillä olisi vaikutusta raskauden alku- ja loppuvaiheessa, mutta tämä näin mutuna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos sokeriaineenvaihdunnassa ei ole pulmia, niin ei sokeria syömällä kyllä vauvaa saa isoksi kasvatettua. Itse lähes elin makealla loppuraskauden ja täysiaikainen tyttö paino 3,26kg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luin jostakin, että jos täysiaikaisena syntynyt lapsi painaa suurinpiirtein saman verran kuin täysiaikaisena syntynyt äitinsä, kertoo se, että sokeriaineenvaihdunnassa ei ole häikkää. Omalla kohdallani on niin, että molemmat lapseni painoivat aika tarkalleen saman verran kuin minä syntyessäni, ja kaikki kolme olemme menneet muutaman päivän lasketun ajan yli. Sokerirasituksessa en itse käynyt, mutta mitään merkkejä diabeteksestä ei kummassakaan raskaudessani ollut.

 

Ja söin makeaa ihan kamalasti. Päivittäin. Noin muuten ruokavalioni on ihan perusterveellinen ja liikun paljon. Ja olen luonnostani hoikka. Mutta herkkuja kyllä harrastin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olin aikoinaan 4,4kg painoinen tasan laskettuna-aikana syntynyt vauveli. Sukuun on syntynyt aina suurikokoisia (pitkiä ja painavia) lapsia ilman raskausajan diabeettestä. Esikoisen raskausaikana söin mitä mieli teki ja paljon makeaa. Esikkopoika olikin 41+5 käynnistettynä 4,8kg. Tämän kuopuksen raskausaikana ei tehnyt jostain syystä ollenkaan mieli herkkuja ja söinkin niitä suht vähän. Myös tämä kuopuskin kuitenkin kasvoi kokoajan samaa tahtia esikon kanssa ja päätettiin ottaa päivänvaloon jo 38+0. Painoi silloin jo lähes 4,1kg. Laskin että jos olisi kasvanut sen 200g/vko ja mennyt samallailla yliaikaiseksi kuin esikko niin olisi ollut ihan saman kokoinen kuin isoveljensä. Eli ei vaikuttanut mullakaan syömiset (enkä ole yhtääm ylipainoinenkaan). Painoa tuli ekassa raskaudessa lähes 25 kg. Tokassa raskaudessa n. 11kg. Eikä ollut radia kummassakaan raskaudessa. Useamman kerran se sokerirasitus tehtiin kun ihmeteltiin suuria vauvoja. Kun aloin ekaa odottaa niin lääkäri lohdutteli mua, että niin kauan kuin ei ole radia niin syömällä et saa lastasi kasvatettua niin paljoa et vaikuttaisi merkittävästi siihen minkä kokoinen vauva olisi ollut jos olisin ollut herkkulakossa koko raskauden ajan. Myös omissa kätilöopinnoissani muistan oppineeni, että äidin syntymäpaino kertoo suuntaa sille minkä kokoisia vauvoja hän saa. Meidän suvussa se ainakin on mennyt niin. Tiesin minä jo esikoista alkaessani odottaa, että en alle 4 kg vauvaa kyllä ikänä tule saamaan vaikka mikä olisi...

 

Muoks. Kone sekoili ja heitti jotain ihme merkkejä tonne väliin :(

Edited by Cor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko se vaan äidin paino, joka indikoi vauvan painoa, ei lapsen isän? Siis kun mun mies on ollut iso vauva ja poika syntyi yli nelikiloisena, niin eikö tuolla miehen perimällä ole vaikutusta? Itse kun olin syntyessäni lähes kilon pienempi kuin poika, joka tosin tuli myös 11 päivää LA:n jälkeen, itse olin kuulemma vissiin päivän jäljessä.

 

Sokerirasitus on tehty ekassa ja myös tässä raskaudessa ja kaiken pitäisi olla sen suhteen kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä juuri kyselin tätä tuolla tyhmissä kysymyksissä ja näin mulle vastattiin:

 

Mun gynekologian kirjassa lukee muistaakseni näin, että eniten vaikuttaa äidin oma pituus (siis aikuispituus), oma syntymäpaino, se onko esikoinen tulossa (keskimäärin n 150g pienempiä kuin seuraavat) ja hitusen se, onko vauva poika vai tyttö. Eli ton pitäisi olla ihan tutkimuksiin perustuvaa tietoa :)

 

Eilen polilla lääkäri kyseli meidän syntymäpainoista ja lähisuvun syntymäpainoista. Ultrattuaan vauvan ensin 4,2-kiloiseksi, mutta se nyt oli odotettavissa näillä meidän spekseillä joka tapauksessa... Radihan (mulla siis on) kai kasvattaa lähinnä vauvan keskivartaloa (jos ei ole hoitotasapainossa), kun taas esim. meillä on sopusuhtaisesti iso vauva tulossa eli vatsanympärys ei suhteessa ole sen suurempi kuin pää tai reisiluukaan antaa ymmärtää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pitkä ja laiha, 179/64. Esikoisen odotuksessa söin tosi terveellisesti (paitsi karkkia paljon mutta niin syön aina enkä sillä liho), painoa tuli 12kg ja vauva painoi 4,1kg. Kakkosen odotuksessa olin vuodelevossa ja mättäsin herkkuja naamaan, sekä makeaa että suolaista ja painoa tuli 20kg, vauva painoi 3,4kg. Ei ollut raskausdiabetesta kummallakaan kerralla eli omalta kohdalta väitän ettei vaikuta syömiset mitenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla takana yksi raskaus, jossa mulla painonnousua tapahtui noin 12 kg. Itse oon ollut syntyessäni 3625 g ja oma poikani oli 3210 g. Mä oon syntynyt melkein kaks viikkoa lasketun ajan jälkeen ja poika syntyi 40+4. Mä söin raskausaikana hyväkarpisti kun viljat tuntui turvottavan niin mahdottomasti, mut en osaa arvioida sen vaikutusta pojan syntymäpainoon. Mun mies on ollut syntyessäänn 2,9 kg (syntyi täysiaikaisena), joten poika tuntuisi olleen sopivasti isän ja äidin syntymäpainojen "välistä" :)

 

Muoks. Hitto, kun pitäs aina muistaa tällä padilla käyttää sitä edistyneempää muokkainta, kun tuo pikavastaus heittää aina ääkköset sekaisin.

Edited by Mymmelin tytär

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille kaikille vastauksista, kiva kun jaoitte omakohtaisia kokemuksia :)

Huojentavaa kuulla, ettei vauva paisu ainakaan mahdottomasti oman ruokavalioni vuoksi. Olisi raskasta kamppailla herkkulakossa kun on niin kauhea makeanhimo. Olen varmaan ainoa ihminen, joka himoitsee munkkeja:D Tanaan taitaa olla eka paiva talla viikolla kun en ole syonyt munkkia ja sekin johtuu vain siitä, että toissa oli niin kiire etten ehtinyt munkkiostoksille.

Erittain mielenkiintoista kuulla, että oma syntymapaino korreloi vauvan painon kanssa. Synnyin 1,5 vk yliaikaisena 3,5 kiloisena. Se antaisi toivoa itselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies painoi syntyessään 2680g (ennen la) ja minä 3670g (rv37+6), lapset ovat olleet 3900g (rv40+1), 4150g(rv 38+5), 4290g(rv39+1) ja 4850g(rv40+0).

Meillä nuo lapset on olleet isompia kun vanhemmat syntyessään :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnostava aihe! Mäkin olen miettinyt jonkin piilevän raskausdiabeteksen mahdollisuutta omalla kohdallani, neuvolassa nämä epäilyni eivät kyllä saaneet kauheasti komppausta. Olen itse syntynyt muistaakseni rv 40+1 ja olin 3350 g. Mies on ollut muistaakseni 3650 g, ja la:n tienoilla kai. Meidän poika syntyi rv 41+3 ja oli 4395 g. Olin sokerirasituksessa rv 26 tienoilla, koska olin yli 25-vuotias ensisynnyttäjä (rutiini siis) ja sain täysin puhtaat paperit. Syömiseni raskausaikana oli samanlaista kuin sitä ennen eli en vetänyt tolkuttomasti epäterveellistä mutten mitenkään erityisesti tarkkaillut syömisiäni. Silti olen jälkeenpäin monet kerrat miettinyt, millä logiikalla vauva kasvoi noin paljon. Toisaalta kasvu oli tasaista, rv 36:lla painoarvio oli jo 3200 g ja syntyessä päänympäryskin 38 cm eli "massa" ei ollut vain keskivartalossa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen painanut tasan 4000g syntyessäni (ilmeisesti jopa 3vk yli lasketun ajan) ja mies on painanut jotain 2:lla alkavaa, 2700g? Meidän molemmat lapset ovat syntyneet lähes 2vk la:n jälkeen ja painoivat n. 3250g vaikka pelkäsin, että saan 4 kiloisia lapsia niin kuin itsekin olin. Eli ei se äidin syntymäpaino onneksi aina korreloi lapsen syntymäpainon kanssa! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen itsekin ihmetellyt tätä. Esim. raskausdiabetesdiagnoosia et saa, jos kaikki arvot ovat alle rajojen, esim. paastoverensokeri 5,1. Diagnoosi tulee, jos yksikin arvo yli rajan, eli esim paastoverensokeri 5,5. Tämä tuskin tarkoittaa sitä, että ensimmäinen henkilö saa vedellä pullaa ja sokeria mielin määrin, ja lapseen ei vaikuta mitenkään, tai että jokainen nopea hiihydraatti jälkimmäisen ruokavaliossa siirtyisi suoraan vauvaan. Kai tapauksia riittää kaikkiin ääripäihin, vaikeat raskausdiabetekset ja ihmiset, jotka voivat syödä mitä vain ilman vaikutusta. Kai verensokeri nousee kuitekin kaikilla ihmisillä, jos syö paljon sokeria yms? En tosin yhtään tiedä, mihin terveen ihmisen verensokeri nousee esim. 3 dl cokista juotuaan? Tai kuinka herkästi se oikeasti vaikuttaa vauvaan. Joka tapauksessa ihan yleisesti esim. liikelaskennassa ohje kaikille on, että syö/juo jotain makeaa, jotta vauva liikuu enemmän, eli oletetaan kaikkien vauvojen reagoivan siihen sokeriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tottahan se verensokeri nousee kaikilla yhtä lailla, mutta jos sokeriaineenvaihdunta toimii niin se myös laskee nopeasti eikä silloin ehdi vaikuttaa sikiön kasvuun. Raskausdiabeetikoilla vs ei laske normaalisti ja silloin verensokeritaso on pitempään korkealla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en tiedä viikoista mitään, mutta maidonjuonti kuulemma kasvattaa vauvaa. Tiedä sitten totuutta. Tästä oli joskus sillon tutkimus kun odotin esikoista tai heti syntymän jälkeen, en muista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yllä onkin jo selitetty, miten verensokeri toimii normaalisti ja silloin, jos on raskausdiabetes.

 

Muistuttaisin kuitenkin, ettei se kovin sokeripitoinen ruokavalio ole kuitenkaan hyväksi, vaikkei se vauvan kasvuun suoraan vaikuttaisikaan. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on suositeltava kaikille raskaana oleville, jotta mahdollistetaan parhaat kasvuolosuhteet vauvalle. Toki herkutella saa, mutta ei saa antaa sen livetä käsistä vain siksi, kun se ei suoranaisesti näytä vaikuttavan mihinkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now