Guest heijo

kilpirauhasarvot?

456 posts in this topic

Hei!

 

Kuinka kilpirauhasarvot vaikuttavat hedelmällisyyteen? Mulla TSH viitearvojen alarajoilla 0.48 ja T4-V 11.9. Olen menossa gynelle ensi kuussa, joten saan sieltä kyllä infoa tarkemmin, mutta en jaksaisi odottaa sinne asti. Jos jollain kokemusta matalasta TSH:sta, niin kertokaa :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä sen pitääkin olla siellä alhaalla. Itsellä ainakin on nyt lääkkeiden myötä siellä ja lääkäri totesi hyväksi. Silloin, kun ne oli korkealla niin mulle määrättiin lääkitys. Lääkärin mukaan niiden pitää olla alhaalla hedelmällisyyden ja muun voinnin kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

tuo TSH saa käsittääkseni olla alhainen, koska raskautuminen ja raskauden jatkuminen on vaikeampaa vajaa- kuin liikatoiminnalla. Lisäksi sikiön aivojen kehitykselle vajaatoiminta ei ole hyväksi. Tuo T4V on viitearvoissa mutta aika alhaalla, se voisi olla vähän korkeampikin. Oletko tutkituttanut mahdolliset kilpirauhasvasta-aineet? Ne olisi hyvä saada alas ennen raskautumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta miten noi vasta-aineet saa alas? Mulle ei lääkäri ainakaan sanonut niihin mitään. Oli siis tosi korkealla silloin, kun testattiin.

 

Eilen viimeksi kyselin lääkäriltä, kun niillä voi olla vaikutusta keskenmenoon eikä se sanonut, että niille pitäisi jotain tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vasta-aineita voi saada laskemaan seleenillä, annostus jotain 4-5 kertainen mitä purkissa suositellaan. Esim. Kelasin-merkkinen on hyvin imeytyvää sorttia. Mulla oli laskenut vasta-aineet todella paljon, mut koska niitä ei ole tutkittu säännöllisesti, niin en tiedä että kuinka paljon lasku johtui seleenistä. Mutta uusista lukemista ilahtuneena meinaan jatkaa tankkausta jatkossakin :D

Oletko käynyt kilpirauhas-palstalla? Siellä on tosi paljon tärkeää infoa asiasta ja varsinkin siitä että hyvin harvat lääkärit osaavat oikeasti auttaa kilpirauhas-sairauksissa, joten kannattaa aktiivisesti tutkia itse asioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään puututtu kilpirauhasarvoihin, vaikka TSH on ollut viitearvojen sisällä?

 

Omalla kohdallani selvitellään puuttuvia kuukautisia ja otettiin mm. nuo kilpirauhaskokeet. TSH-arvo oli 3,9 eli ihan hyvin rajojen sisällä (suositus alle 4,5), mutta googlailemalla asiaa tulikin eteen useita juttuja siitä, että lasta yrittävillä arvon pitäisi olla 2,5 tai alle. Ja jos lasta ei kuulu, aletaan tuotakin arvoa hoitaa kilpparin vajaatoimintana. Mulla verikokeet otettiin eri paikassa kuin missä kävin alkuperäisen ongelmani kanssa ja tulokset antanut lääkäri vain totesi arvojen olevan kunnossa. Mutta ei ehkä tajunnut, että lapsi oli tilauksessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli työterveyslääkäri nihkee aloittamaan lääkitystä kun oli vähän yli sen raja-arvon mutta aloitti sitten kuitenkin myöhemmin kun itsekseen ei korjaantunut sekä olin tiukkana asian suhteen. Siis meillä oli tulloin jo raskautta yritetty pitkään mutta lääkärille valitin väsymystä ja sitten kun otettiin tuo koe niin selvitin että moni muukin oire täsmäsi. Ja kun lääkitykset tehosi niin vointi parani suunnattomasti, tosin täytyy mainita ettei auttanut sinällään meidän raskautumiseen vaan tarvittiiin myös muita apuja siihen. Monestihan kuulee sanottavan että oireiden pitäisi ratkaista eikä tuijottaa vaan raja-arvoihin, siis ihan niin että lääkettä voisi kokeilla. Mä kävin sitten yksityisellä endokrinologilla joka suomen parhaimpia käsittääkseni, sanoi että hedelmällisessä iässä olevalla, raskautta yrittävällä naisella sen arvon pitäisi olla luokkaa 1-2, sitä olen nyt pitänyt sitten itse tavoitteena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vastauksestasi!

Hyvä pointti tuo, että oireet ratkaisevat. Mulla ei niitä nimittäin ole, joten odottelen nyt sitten vielä rauhassa. Ehkä tuohonkin puututaan, jos ei ala tärppäämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, oireet on tärkeät ja oikea suositus tosiaan on toi arvo 1-2 välillä.

 

Mulla itsellä on ollut ekalla kerralla 5.2 ja vasta-aineet 871 ja lääkitys aloitettiin. Eli en ollut rajojen sisällä. Mulla oli siis oireena pitkät kierrot, jokainen kierto piteni entisestään pillereiden lopettamisen jälkeen. Lääkäriin menin muistaakseni, kun kierto oli jotain 70 päivää. Muitakin oireita tosin oli, en vaan ollut tajunut, että ne voisi johtua kaikki yhdestä asiasta. Huvittavaa sinänsä, kun katson mun arvoja, niin lääkityksen aloittamisen jälkeen mun arvo on viiden kuukauden jälkeen ollut 8.0 ja sen jälkeen on vasta kunnolla tippunut alas. Välissä oli käynyt alempana, mutta kohonnut jotenkin ihmeellisesti. Luulen, että keho ensin hyötyi lääkkeistä, mutta annostus ei ollut riittävä ja nosti sitten taas arvoja. Eli vaikka lääkityksen saa, niin kannattaa pyytää alkuun tarkkaa kontrollia, jotta annostus saadaan oikeaksi. Mulla meni vuosi ennen kuin kierrot asettuivat jokseenkin normaaleiksi ja siitä meni vielä 8 kuukautta ennen kuin eka raskaus alkoi (päättyi tosin keskenmenoon). Ja nyt olin aamulla taas verikokeissa, jotta arvot olisi raskauden aikanakin kohdallaan. Se on tosi tärkeetä ja siitä täytyy kyllä ite pitää huoli. Eilinen neuvolalääkäri sanoi, että tää tauti jää tarkkailematta raskauden aikana lähes aina jollei itse pidä asiasta huolta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen just luin artikkeleita koskien juuri raskautumisen yrittämistä ja kilpirauhasarvoja. Muistaakseni artikkelissa luki, että arvon pitäisi olla <4 normaalisti ja jos on yli ja oireita, niin pitäisi jo kokeilla lääkitystä. oireettomana lääkitys alotetaan >10. Ja artikkelissa luki, että tuota lääkitystä voi kokeilla puoli vuotta huoletta, jos olo ja arvot paranevat niin hyvähän se on. raskaana ollessa sen arvon pitäis olla vissiin jossain 1 pinnassa.

 

varasin jo ajan työterveyteen työhöntulotarkastukseen. aion sielä puhua tuosta kilpparista. mä haluun lääkkeet kokeiltavaksi, koska oireita on muille jakaa ja arvo on nyt 5,85.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kannatan aina tuota lääkärin kanssa keskustelua ja labrojen ottamista. Itselle tuo sairaus oli hiipinyt hiljalleen (kuten varmaankin usealle muullekin), valitin lääkärille etenkin väsymystä. Selvittelin asiaa ja oireita olikin sitten useita muitakin. Kun lääkitys alkoi auttamaan niin olo muuttui kyllä paljon, sen vuoksi jaksan tämän asian puolesta puhua. (Mulla ei sitten siis kuitenkaan ollut ainoa syy kiertojen venymiseen ja ovulaatiovaivoihin.)

 

Raskauden alettua lääkitystä pitää nostaa, meijän neuvolan ohjeen mukaan kuulemma suoraan (ilman labrojen odottelua) 25mikrog. Mä sain kyllä kanssa pitää itse huolen että kontrollilabraa otettiin raskauden aikana ja sen jälkeen.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eilinen neuvolalääkäri sanoi, että tää tauti jää tarkkailematta raskauden aikana lähes aina jollei itse pidä asiasta huolta.

 

Mulla on kyllä pidetty neuvolan puolestakin huolta tästä näiden arvojen tarkkailuista, ovat varailleet labra-aikojakin sieltä minulle. Mulla kyllä selvisi tämä kilpparijuttu päivää ennen kuin raskaus joten jouduin sitten jo rv5+2 lääkärin pakeille ekan kerran.

 

Ja mulle sanottiin neuvolassa että on ihme, että raskauduin sellaisilla kilppariarvoilla. En nyt muista mitkä ne silloin olivat,

mutta kannattaa noista kilpparijutuista pitää kyllä huoli jos on ongelmia. Mulla ei ollut oikeastaan muuta kuin että mua paleli ihan hillittömästi sekä väsymys. Luulin että ne vaan "kuuluivat"meikäläisen elämään, kun tuosta palelemisestakin olin kärsinyt jo vuosia. Sitä aloin ihmetellä kun säännölliset kierrot alkoivat muuttua joka kerta pidemmiksi, en tiedä miten pahaksi tilanne olisi päässyt jos tätä ei olisi huomattu ajoissa.

 

Mä en kyllä ole itsekseni saanut lisäillä mitään lääkityksiä. Aina ovat menneet lääkärin kautta lääkkeiden muutokset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä menin toukokuussa lääkärille valittamaan kierron pituutta ja minulla todettiinkin kilpirauhasen lievä liikatoiminta (TSH 0,02 , T4V 22 ja T3V 7,5). Tyrazol lääkitys aloitettiin ja siitä 2vko kuluttua olin lihonnut 3kg ja kaamea väsymys. Otettiin labrat ja huomattiin että kilpirauhanen oli mennyt pahasti vajaatoiminnalle (käytännössä rauhanen sammunut kokonaan) arvoille THS 50,31 ja T4V 4,67. Sain Tyroxin lääkityksen jota olen nyt syönyt reilun viikon. Edelleen väsyttää ihan älyttömästi, iho kuiva ja turvottaa.

 

Näköjään nämä arvot voi heitellä minimilääkitykselläkin aika paljon. Lääkärin mukaan en voi tulla raskaaksi näillä arvoilla ja hänen mukaansa ei kannata edes yrittää raskautta vielä koska keskenmenon riski on liian suuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis en mäkään ole itse sitä lääkitystä muuttanut oman pään mukaan vaan neuvolan ohjeen mukaan siellä käytyäni ja ohjeen saatuani. Sanoi vaan että heillä on sellainen ohje, katsoi ihan kirjallisesta ohjeesta, että raskauden alussa lääkitystä tulee nostaa koska tarve lisääntyy. No en nyt osaa tän tarkemmin sanoa, poistuu.

 

muoks. tuossa edellisessä viestissäni tuosta lääkkeen nostamisesta ajattelin mainita ihan sen takia jos jollakin lääkitys menossa, mutta neuvolassa ei ole huomattu, tajuttu tuota juttua niin voi ottaa sen asian puheeksi. Ei ollut tarkoituskaan kehoittaa napsimaan lääkkeitä ilman asianomaisen tahon ohjeistusta, sorry jos siitä sellaisen kuvan saa.

Edited by violetti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis mullakin sanoi lääkäri (ei neuvolan), että heti raskauden alettua pitää nostaa 25mikrog. Siitä en käynyt verikokeissa, vaan nyt olin sitten ihan tarkistukseksi. Mulla neuvolan terkka sanoi, että joskus puolenvälin kieppeillä voitaisiin katsoa. Pidin onneksi itse tärkeänä ja kysyin lääkäriltä. Eli kaikkialla ei tosiaan huolehdita.

 

Mä en oo varma oliko mulla vajaatoiminta ainut syy raskautumisongelmiin. Kierrot tasoitti lääkitys, mutta pco:ta on epäillyt pari lääkäriä. Eka samaan aikaan kuin vajaatoiminta huomattiin. Silloin totesi ettei olisi sitä verikokeiden perusteella. Nyt raskauden aikaisessa ultrassa lääkäri sanoi, että on selvästi pco:ta. Ja sitten vielä maanantaina neuvolalääkäri sanoi, että ei mulla olisi pco:ta ja että ei sitä voi millään verikokeilla katsoa. Ota tästä nyt sitten selvää. Tämä sepustus vaan siksi, että omista sairauksistaan kannattaa valvoa, että saa kunnon hoidon, kun lääkäreiden mielipiteet vaihtelee paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla mitattiin keväällä kilppariarvot, jolloin ne olivat TSH 7.4 ja T4V 13. Olin TODELLA väsynyt ja mielestäni vähän masentunutkin. Lisäksi lääkäri tiesi, että yritämme lasta. Mutta lääkitystä ei aloitettu, sillä se aloitetaan nykyään kuulemma liian helposti. Sain kontrolliajan 3kk:n päähän, ja arvot olivat onneksi madaltuneet TSH 5.9 ja T4V 12.1. TSH on selvästi yli rajan, mutta T4V rajojen sisällä. Menen kesän lopulla uudestaan mittauksiin, ellei raskaus siihen mennessä ala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Aika erilaisia mielipiteitä lääkäreillä. Minulla arvot tämän viikon kontrollissa TSH 7,2 ja T4v 13. TSH vielä siis yläkanttiin. Meillä siis kielto että raskautta ei näillä arvoilla saa vielä edes yrittää.

Edited by Glenda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti lääkärit (ja muukin hoitohenkilökunta) tietävät aivan ala-arvoisen vähän kilpirauhasasioista. Suomessa on vain kourallinen lääkäreitä jotka oikeasti osaavat hoitaa esim. vajaatoimintaa. Sen vuoksi myös neuvolassa annetaan niin huonoja ohjeita, että voivat oikeasti aiheuttaa vaurioita sikiössä (mm. neurologiset vauriot).

 

Terveen ihmisen TSH on n. 1-1,5, eli "viitearvoissa" oleva 4,5 voi olla jollakin jo todella paha vajaatoiminta. T4V:n kuuluisi olla toisella kolmanneksella viitearvossaan, eli n. 18 ja T3V:n noin 5-6. Vajaatoiminnassa lääkeannosta tulee nostaa välittömästi raskauden toteamisen jälkeen, koska alkuraskaudessa hormonin tarve kasvaa. Verikokeita pitäisi myöskin ottaa raskauden aikana 6-8 viikon välein, puolivälissä raskautta on aivan liian myöhään. Pitäkää kiinni oikeuksistanne ja etsikää kunnon lääkäri!! Todella monet ADHD-, autismi-, dysfasia- jne. lapsista ovat sairastuneet äidin hoitamattoman raskaudenaikaisen kilpirauhassairauden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Mulla on ollu nyt lääkitys keväältä lähtien vaikka vajaatoiminta oli melko lievää (2.0-2.9). Nyt arvo on kuitenkin menny vaan huonompaan suuntaan kun annosta on lisätty :o Ensin 25mcg - 2,5 ja viimesimmässä, kun olin kuukauden syöny 50mcg - 2,9! :( Onkohan se normaalia kuitenkin että se arvo alkuun heittelee noin ennenkun sopiva annos löytyy? Välillä mietin että nostanko annosta omin päin, vaikka sanottiin että 3kk menis tasottumiseen.. T4V ollu aina ilmeisesti normaali, 14-16.

Mulla alkaa olla tukala olo jo kun arvo lähentelee 3a, tukaa lähtee, kuumottaa/hikoiluttaa, väsyttää, niveliä kolottaa jne.

Vasta-aineissa Tpo ollu niillä rajoilla että onko normaali, just alle 60. T3V.tä ei oo suostuttu tarkistaankaan vaikka oon koittanu pyytää..

Tosta seleenistä, oon sitäkin nyt syöny normaali annoksia päivässä, mutta siis alanko ottaa nyt 4-5 tablettia päivässä, kun purkissa lukee että päiväannos 50 jotakin.. ei kai siitä voi tulla "yliannostusta"? :lol:

Ajattelin yrittää vaatia hoitoihin käytettäväks kortisonia, eikös se saata auttaa kiinnittymisessä jos vasta-aineet vaikeuttaa sitä?

Edited by kohtukehto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi kohtukehto!

Kuulostaa siltä että annostuksesi ei ole kunnossa, lääkittynä TSH:n pitäisi olla siellä 1:n tietämillä, vaikka alempikin. Oikean annostuksen löytämiseen voi mennä pitkäänkin, koska elimistö tottuu tiettyyn annokseen muistaakseni kuudessa viikossa. Minäkin luulin vuosia olevani "terve" kun arvot olivat viiterajoissa, kunnes kuulin että arvon pitäisi olla matalampi ja muutakin lääkettä kuin Thyroxinia on saatavilla.

 

Joo, ei haittaa vaikka söisit seleeniä enemmän kuin purkissa lukee; Kelasinin purkissa 1 tabletti=päiväannos on 50 mikrogrammaa, mutta Solgarin paremminimeytyvässä 200 mikrogrammaa...

 

Kortisoniin en valitettavasti osaa sanoa mitään muuta kuin että sitä käytetään hoitona mm. lisämunuaisten uupumisessa, joka taas muistuttaa oireiltaan pitkälti kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kortisonihoitoa ei kyllä kannata aloittaa turhaan, siitä poispääseminen ei kai ole sitten niin helppoa. Mutta kysy ihmeessä lääkäriltäsi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäsköhän mun sit soittaa naistentautien polille (tai johonkin sisätautipolille?) että voisko annosta jo nostaa.. en taida omin päin kuitenkaan uskaltaa.. :unsure: toisaalta eipä siihen seuraavaan oman polin käyntiinkään niin hirveen kauaa oo, enskuun alussa. Ehkä koitan kärvistellä vielä sinne saakka..kai ne kuitenki valittais jos oisin omin luvin muuttanu annostusta..

 

Kortisonista sano mullekin yks lääkäri ettei mielellään "turhaan" lääkittäis, mutta toisaalta oon kuullu että esim. ameriikassa sitä käytetään ihan rutiinisti kaikissa ivf-hoidoissa vaikkei vasta-aineita oo löytynykään! Eli ettei ois haittaakaan.. mutta onko siinäkin siis joku samantyyppinen tilanne kun tyroxiinissakin, että sitä on pakko jatkaa ainakin vielä jonkin aikaa jos alottanukin?

 

Täytyykin laittaa lisäseleeni enskerran ostoslistalle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritin tänään varata Oulun Terveystalolta aikaa endokrinologille, joka on erikoistunut esim. kilpparijuttuihin sekä naistentauteihin ja synnytyksiin.. valitettavasti aikoja antavat vasta elokuun alkupuolelta lähtien. pitänee soittaa sinne sitten heti kun mahdollista. tänään kävin taas verikokeissa, ja loppuviikosta kyselen millaset arvot nyt on. ja pyydän ne kirjallisena, että voin ne viedä sitten tuonne tervesytalolle mukaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kohtukehto. Itse en nostaisi omin päin annostusta. Mun käsittääkseni toi lääke on kuintekin sellainen ettei sitä voi yhtäkkiä huitaista isoksi vaan vähitellen nostetaan annostusta. Mulla ainakin oikean annoskoon löytymiseen meni aikaa ja arvot välillä nousikin, mutta sellainen vähän yli puoli vuotta meni ennen kuin oltiin sopivassa annoskoossa. Ja siitä meni vielä vajaa puoli vuotta ennen kuin oireet tasoittui. Tai siis osa oireista helpotti nopemmin, mutta kuukautiskierron tasoittuminen vei ton vajaan vuoden lääkityksen aloittamisesta. Paino on ja junnaa edelleen paikoillaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan, voiko huonoillakin arvoilla tulla raskaaksi? Tai esimerkiksi heikentääkö lieväkin kilpirauhasen vajaatoiminta aina raskaaksi tulon mahdollisuutta?

 

Mä olen itse tullut molemmilla kerroilla ns. heti raskaaksi, mutta nyt toisen raskauden jälkeen mulla todettiin lievä kilpparin vajaatoiminta (arvot 4,6-5,9). Pähkäilen tässä sitten, että onko tämä vajaatoiminta voinut olla minulla jo aiemminkin. Mahdolliset oireet ainakin täsmäisivät siihen.

 

Entä voiko kilppariarvot sahata vuosien mittaan miten sattuu? Eli voiko välillä olla vajaatoimintaa ja sitten taas arvot palautua normaaleiksi ilman lääkitystäkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now