Guest heijo

kilpirauhasarvot?

456 posts in this topic

Tänään lääkärissä saatiin vähän edes asioita eteenpäin. Eli lääkäri ei mua uskonut ollenkaan aluks, että mun arvot vaan ei oikeesti oo hyvät ainakaan tää vauvahaave kun otetaan mukaan. Lopulta muutaman tiukan sanan jälkeen lääkäri suostu soittamaan heti endokrinologille yliopistolliseen sairaalaan ja joutu perumaan puheensa ja uskomaan mua, että arvot ei ihan kunnossa välttämättä ookkaan. Endokrinologin ohjeilla nyt mennään eli jos oon raskautunu tästä kierrosta niin heti plussan jälkeen uusiin testeihin niin nähdään onko noi mun tulehdukset ja niihin käytetyt lääkkeet vaikuttanu arvoihin ja sit lääkäri konsultoi arvoista heti endokrinologia mitä tehdään ja jos taas en oo raskaana niin sitten kontrollit 2-3kk päästä tai vastaavasti jos tuun raskaaks aikasemmin niin sitten heti kontrolliin. Ja kieltoa ei tullut etteikö raskautta saisi yrittää. Vähän parempi mieli tän päivän jälkeen kun sai asiaa hoidettua ja ihan oikee endokrinologi katto mun arvot läpi (oireitahan mulla ei siis vajaatoiminnasta oo), mutta katellaan mitä tästä nyt seuraa sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mitään oireita ei ole, ei noilla pipa_85:n arvoilla kyllä oikein lääkitystä tahdo saada. Arvoja halutaan nimenomaan ensin seurailla, ennen kun päätöksiä lääkityksestä tehdään. Voi olla että haluavat tutkia ennen lääkitystä myös muitakin kilpirauhasarvoja kuin vaan t4-V:n jaTSH:n Toki jos arvot on ihan pielessä ja oireitakin on, on asia täysin eri. Ja ei se lääkitys mikään avain onneen ole. Minusta on hyvä että mitään lääkkeitä ei heti määrätä kun potilas haluaa vaan asiaa ensin selvitetään, tässäkin kun usein on kyseessä sitten elinikäinen lääkitys.

Noista arvoista on sitten monta eri koulukuntaa. Jos on lääkitys, tavoite on että TSH on 1-2. jos ei ole lääkitystä ja ei oireita, korkeammatkin arvot sallitaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon samaa mieltä, että on hyvä että tutkitaan kunnolla, enkä tosiaan turhaan halua lääkitystä aloittaa. Eniten tässä huolettaa kun paljon lukenut ihmisistä joilla samanlaiset arvot kuin mulla ja saaneet lääkityksen ja itse miettii että onko mun arvot tosiaan sellaset, että lääkitystä tarvitaan vaikkei oireita ole (paitsi se kuukautiskierron muutaman päivän heitto) ja jos raskaus alkaisikin niin osaako kukaan sillon sanoa että tarvinko vauvan takia lääkitystä vai en ja sitten vauva kärsii tai raskaus menee kesken :/ epävarmuus on kamalinta. Ja tuo oireettomuus myös mietityttää, että jos mulla onkin niitä oireita mutta en vaan itse niitä huomaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne oireet yleensä huomaa. Ei niitä välttämättä osaa yhdistää kipparivaivoihin, jos ei ole arvojakaan koskaan katottu. Mulla oli kyllä niin selkeet oireet jotka selitty kun kilppariarvot katottiin. Mulla seurattiin jotain 6kk, ellei jopa vuos, ennen ku lääkitys alotettiin. Arvot oli melko ketuillaan, mutta halusivat varmistaa että kyseessä on oikeasti vajaatoiminta, eikä jokin satunnainen heilahdus arvoissa. Siinä menikin sitten pitkä aika että annostus saatiin kohdilleen ja arvot alas.

Jos tulisit raskaaksi ni toki ne arvot katottas uudelleen ja lääkitysratkasut tehtäs sit sen mukaan. Mulle sano joku gyne että jos raskaus alkaa, arvot on sillon riittävän hyvät ja kontrollien mukaan sitten edetään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä mulla sitten ei oo mitään oireita kun en tosiaan niitä ainakaan itse huomaa. Kyselin mieheltäkin, että onko jotain mitä se olis huomannu, mut ei sekään oo huomannu mitään. Tarvii siis odotella kontrolliaikaa ja katsoa mihin arvot menneet sitten. Itseasiassa kontrollihan siis 2kk päähän, mutta en jaksa siihen asti odottaa vaan aijon omakustanteisesti käydä ne jo kuukauden päästä katsomassa josko niissä olis jotain suuntaan tai toiseen tapahtunut. Varmistin meidän alueen laboratoriosta, että kilpirauhasarvot TSH ja T4V voidaan ottaa ilman lääkärin lähetettä, mutta tuolloin tarvitsee maksaa itse, hinnankin kysyin ja oli huima 5,50€. Aijon kyllä käydä kontrollissa myös silloin kun lääkäri määräsi, mutta oon niin malttamaton. Kovasti vauvasta kuumeillaan ja olis kiva tietää ennen raskaaks tuloo että kaikki on kunnossa (siis jos raskaus edes onnistuu).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä mulla sitten ei oo mitään oireita kun en tosiaan niitä ainakaan itse huomaa. Kyselin mieheltäkin, että onko jotain mitä se olis huomannu, mut ei sekään oo huomannu mitään. Tarvii siis odotella kontrolliaikaa ja katsoa mihin arvot menneet sitten. Itseasiassa kontrollihan siis 2kk päähän, mutta en jaksa siihen asti odottaa vaan aijon omakustanteisesti käydä ne jo kuukauden päästä katsomassa josko niissä olis jotain suuntaan tai toiseen tapahtunut. Varmistin meidän alueen laboratoriosta, että kilpirauhasarvot TSH ja T4V voidaan ottaa ilman lääkärin lähetettä, mutta tuolloin tarvitsee maksaa itse, hinnankin kysyin ja oli huima 5,50€. Aijon kyllä käydä kontrollissa myös silloin kun lääkäri määräsi, mutta oon niin malttamaton. Kovasti vauvasta kuumeillaan ja olis kiva tietää ennen raskaaks tuloo että kaikki on kunnossa (siis jos raskaus edes onnistuu).

Siihen on syy, miksi ne kontrollit on myöhemmin. Kilppaiarvot muuttuu lääkityksellä hitaasti eli aiemmin otettuna verikokeen tulokset voi antaa vääriä tuloksia ja sitten lääkityksiä rukataan niiden väärien tulosten perusteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^pipalla ei käsittääkseni ole lääkitystä, vaan hänellä nyt seurataan arvoja, että josko lääkitykselle on tarvetta.

 

Tuskin siis mitään haittaa on, vaikka kävisi aiemmin omakustanteisesti siellä. Tosin en itse tiedä noista kilppariarvoista, että millaiseksi aikajaksolla ne yleensäkään vaihtelee, jos on vaihdellakseen. Että voiko ne vaihdella ihan päivittäinkin paljon vai meneekö siinä aina viikkoja, että arvot heilahtavat suuntaan tai toiseen. Mutta senhän näkee sitten, kun saa nuo seurantojen tulokset

Jaah, muistin että lääkitys oli aloitettu. Mutta tässä omassa suossa tarpoessa löysin tiedon, että yksilöllä arvot eivät pitäisi hirveästi vaihdella, kun labra pysyy samana. Muistaakseni 50%:n muutos on merkittävä. Itsellä s-tsh nousi vuodessa (!) alle kahdesta lähelle viittä (muutos siis yli 100% Vai mites tää nyt matemaattisesti menee?). S-t4-v on koko ajan ollut viitearvojen alarajoilla tai jopa alle. Kontrollilabrat on toukokuussa, maaliskuun lopussa aloitin lääkityksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei oo lääkitystä mulla alotettu. Lääkärissäkin sen verran myönsivät, että mun taudit on voinut jollain tavalla tuloksiin vaikuttaa (ja tulehduskipulääkkeet joita oli pakko käyttää muutaman viikon ajan PALJON). Voi olla että tulokset on samat kun edelliset ja meen kyllä vielä sillon kun endokrinologi ne ohjeisti, mutta itse haluan ne katsoa jo sitä ennen ihan meijän vauvaprojektinkin takia, en tiedä uskallanko raskautta yrittää noilla arvoilla jos eivät siitä mihinkään muutu. Ja kun se hinta ei nyt päätä huimaa niin äkkiäkös ne joku aamu käy otattamassa. Vapun jälkeisellä viikolla ajattelin, onhan siitä edellisestä kokeesta sillon jo kuukausi aikaa...(minäkö malttamaton :D ) Ja nää mun omakustanteiset soitan tulokset ihan hoitajalta vaan enkä niistä oo yhteydessä lääkäriin (ellei niissä oo merkittävä muutos tapahtunut, tosin tuskin sillonkaan lääkärille soittoaikaa edes varaan, kun vasta sen virallisen kontrollin jälkeen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pipa_85, jos raskaudut niin kannattaa pitää huolta, että kilppariarvoja seurataan myös koko raskauden ajan. Lääkitykselle sitten jos on tarvetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on liikatoiminta. Onko muita? Taitaa olla harvinaisempi. Itse kuumeilen kolmosesta, en nyt heti, mutta oman iän puolesta parin vuoden päähän pitäis suunnitella yrityksen aloittamista. Mietityttää vaan kun tokassa raskaudessa tuli huolta kilpparin vasta-aineista ja ne on mulle vähän hepreaa. Ravasin kontrolleissa usein ja ultrassakin kerran kuussa, oli kyllä mukavaa nähdä vauva niin usein ja onneksi kaikki oli hyvin. Synnytyksen jälkeen vauva joutui suunnitellusti osastolle tarkkailuun viikoksi, juurikin noiden vasta-aineiden takia. Kaikki on kuitenkin hyvin. Vauva nyt 7kk. Hiukan mietityttää, että uskaltaako sitä kolmosesta edes haaveilla. Olen suunnitellut varaavani ajan endokrinologille joka hoiti minua edellisen raskauden aikana, hän pitää myös yksityisvastaanottoa, ja kysellä vähän lisää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolaan kun tosiaan soittelin joku viikko sitten ja kerroin mun kilppariarvoista niin mun oma neuvolantäti onneks sanokin heti että raskausaikana kyllä seurataan sitten suht tiheestikin mun arvoja vaikkei lääkitystä vaativat arvot oliskaan. Tosin mietin sitä että jos mun arvot ei tästä parane ja raskaus ei ala niin pitääkö tässä sit vuosi odotella ennenkun saa mitään hoitoo (eikös se vuosi oo se raja lapsettomuushoitoihin ja saako siinäkään tilanteessa lääkitystä arvoihin jos ne on viiterajoilla...) noo ehkä paras ratkasu tässä on mennä sinne yksityiselle jos raskautuminen ei onnistu vaikka puolen vuoden sisään ja jos mun seuraavatkin arvot on samaa luokkaa. Endokrinologi parhaiten sen varmasti osaa arvioida vaikuttaako ne arvot myös mun raskautumiseen...ärsyttävää ku piti tällänenkin nyt tulla. Aikasemmat raskaudet kun on alkanu ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta ja raskaudet olleet todella helpot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin taas arvot mittauttamassa ja oli kyllä melkoinen muutos, maaliskuussa TSH oli 0,01, nyt toukokuussa 11,8. T4V olikin sitten hieman laskenut, maaliskuussa 15,4 ja nyt 10,5.

 

Tuo TSH minua on vähän mietityttänyt, lääkärin vastaanotollakin kävin näiden kokeiden jälkeen (itse en ollut arvoja vielä nähnyt tai kuullut siinä vaiheessa) eikä lääkäri sanonut mitään tai ollut huolissaan asiasta. Liikatoimintaahan tässä siis on viime vuoden lopulta hoidettu Tyrazolilla, näiden viimeisten arvojen jälkeen annostusta pienennettiin vielä eli nyt syön puolikkaan tabletin kahdesti päivässä.

 

Noin kuukauden päästä olisi taas kontrolli, täytyypä katsoa mihin arvot sitten heilahtaa. Jotenkin ei vaan ole kovin luottavainen olo tullut tuon minun lääkärin suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hui kauhee, arvojen puolesta selkeesti vajaatoiminnan puolelle menny. Toivottavasti annosta muuttamalla korjaantuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsettomuutta takana 1v ja10kk,

Tsh oli vuos sitten 2.1. Tuohon ei siis lapsettomuuspoli reagoinut mitenkään. Eräs reagoi ja rupesin itse tutkimaan kilpparioireita.

Menin asuantuntevan lääkärin luokse, ja tosiaan käänteinen kilpparivika. Lääkitys on ollut käynnissä 1,5kk.

 

Nyt sitten oottelen että arvot normalisoituu, olo normalisoituu. Ja toivon tosiaan että raskauskin alkaisi pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tosiaan ihmettelen miksei suomessa lapsettomuuspoleilla tiedetä että raskautuakseen tsh arvom olisi paras olla alle 1.

 

Ja onhan näitä joilla useita keskenmenoja ja lopussa vasta hoksitaan tarkistaa kilppariarvot. Huoh..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, tyhmä kysymys, mutta miten voi laboratorioon varata ajan, jos ei ole lääkärin lähetettä? Käykö se samalla tavlla kuin lähetteellä vai pitääkö etukäteen soittaayms.? Maksetaanko lasku verikokeen oton yhteydessä? Miten saa tulokset tietää, lähetetäänkö ne kotiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään tuli postissa "virallinen diagnoosi" eli autoimmuunithyreotiittihan se nyt sitten on.. Vihdoin reumalääkäri otatti vasta-ainekokeet jotka oli selvästi koholla.. nytpä sitten katsotaankin useammin noi kilppariarvot, että ne pysyy balanssissa.. kun saisi olonkin balanssiin niin hyvä olisi.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tutkimukset vasta alkaneet yksityisellä lääkärillä ja mä oon vielä aika noviisi näissä kaikissa jutuissa.

 

Multa otettiin tsh muiden verikokeiden kanssa alkukierrossa ja tulos oli 2,9. Lääkäri sanoi verikokeista mulle vaan yleisesti että niissä ei ollut mitään poikkeavaa. Nyt mua kuitenkin häiritsee toi tsh sen perusteella mitä olen lukenut. Pitäiskö tosta arvosta olla huolissaan ja pyytää ottamaan vielä toi t4v?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Kävin viime viikolla labroissa ja tsh 2.2 ja t4V 14.

Oireina: jatkuva väsymys/saamattomuus, muistamattomuus, palelu, pinnan kireys, raskautta yritetty 8kk aktiivisesti, sitä ennen tjot vajaa puoli vuotta..

Voiko nämä oireet nyt liittyä kilppariin kun nämä on jatkuneet vuosia ja aikasemmin ei oo kokeita otettu ja nuo on viitearvoissa kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään lapsettomuusklinikalla verikokeitten tulosten kera. Miulla tsh arvo on 2.93 ja otetaan vielä uudestaan. Mikäli samoissa lukemissa, niin lääkäri haluaa aloittaa lääkityksen. T4v arvo on 17.7.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olipas hyvä näköjään eksyä tätäkin ketjua lukemaan, olen sivuuttanut asiaa kun kilppari arvot viitearvojen sisällä ja lääkäri todennut että ovat ok, mutta eihän ne nyt niin ok olekaan kun TSH on 2,6 :blink:
Pitänee vissiin tuotakin siis seurailla, kun muistelen jostain ohimennen lukeneeni että clomifeeni ainakin voi ks. arvoa nostaa entisestään ja nyt jo yli "raskausviitearvon"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako kukaan sanoa et kannattaisko tässä kilppariasiassa ottaa aika nyt jollekin sisätautilääkärille vai sitten ihan gynelle kun tämä raskautuminenkin nyt tuntuu kestävän ja kestävän.. Lähinnä siis mietin et mahtaisko gyne tietää/ottaa kantaa noihin mun arvoihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin tänään meidän lapsettomuuslääkäriltä tosta mun tsh:sta, joka oli siis 2,9. Se oli sitä mieltä ettei missään nimessä ole yhtään liian korkea arvo. Eipä kai se sit ole. Ei mulla ole juuri mitään oireitakaan mikä viittais kilpparin vajaatoimintaan. Paitsi siis lapsettomuus, mutta ehkä se johtuu jostain ihan muusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now