Guest heijo

kilpirauhasarvot?

456 posts in this topic

Blixen, mä olen ymmärtänyt juuri kuten Kulta sanoo eli aloitus usein lasten tabletilla ja alkuun kontrollit sekä oma fiilismittari tiukkana. Voin todellakin suositella mehiläisen Virkamäkeä. Hän kysyi ensin mikä minun oma olo on, ennen kun katsoi mitään papereista. Huippulääkäri! Suosittelen kyllä että saisit jostain kokeiluun lastentabletit koska tsh olisi hyvä saada matalammaksi ennen mahdollisia hoitoja.

 

Virkamäki sanoi minulle että lapsettomuuslääkityksen aikaan kilpparilääkitystä on ehkä syytä nostaa koska laps.hoitolääkitys hidastaa kilpparin toimintaa. Siksi lähtötaso tsh:lla olisi hyvä olla mahdollisimman matalalla. Ja jos niin onnellisesti kävisi että raskautuisin niin silloinkin lääkitystä nostetaan. Minäkin reagoin pienistä annosmuutoksista ja siksi murran jopa lastentablettia neljään osaan usein jos säätötarpeita tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Jonnuli missä päin tämä Virkamäki siis vaikuttaa? Tai sitten vielä painostan sitä meidän lapsettomuuslääkäriä. Meillä pitäis nyt alkavaan kiertoon jo tehdä inssi parin piikityksen kers, eli tulee hoppu. Tiistaina olen menossa piikitysoppiin... Kiitos teille superisti neuvoista!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkennus: Virkamäki on täällä Etelä-Suomessa, Töölön Mehiläisessä olen käynyt hänen vastaanotolla. :tender: Osa huipuista kyllä tekee keikkapäiviä Treella tms. paikkakunnilla. Tsemppiä ensimmäisiin pistoksiin, siitä se lähtee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas on arvot tsekattu ja huonompaan on mennyt. S-TSH on singonnut yli neljään (olikohan viite 4, 2 ja mun arvo 4, 6 tai jotain) ja S-T4-V oli ihan viitteen alarajalla (olisko ollut alaraja 18 ja mun arvo 19), mut lääkärin mukaan ei vaikuta. Onneksi kuitenkin tuo lapsertomuuslääkäri konsultoi endoa, tosin kyseessä on sama endo, jolle oon yksityisellä valittanut olostani vuosi sitten... Mutta S-TSH on vuodessa kivunnut normaalista (alle 2) yli viitteen, eikö se kerro jo jotain, vaikka viimeisellä kerralla oli eri labra?? Ja S-T4-V on koko ajan viitteen alapuolella tai alarajalla, mut silläkään ei kuulemma ole merkitystä...

Ilmeisesti lääkärit ei innostu kilppariarvojen heittelystä, koska ne voi vaihdella terveelläkin. Vasta jos S-TSH on yli 10, otetaan suoraan lääke käyttöön... No, odotellaan nyt sitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Harmillista etteivät ota vakavasti noita arvoja. Ite en tiedä miten paljon ne terveellä vaihtelee, mutta vois luulla ettei ihan älyttömästi. Onko sulla vajiksen oireita?

 

 

En jaksa selata tätä ketjua läpi.. Muistaako joku, mitkä oli ne suositus arvot lapsettomuudessa? Oliko se TSH alle 2 vai jopa alle 1,5?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En jaksa selata tätä ketjua läpi.. Muistaako joku, mitkä oli ne suositus arvot lapsettomuudessa? Oliko se TSH alle 2 vai jopa alle 1,5?

 

Jos on lääkitys niin tavoite on TSH:lle 1-2. Saa kyllä olla alle tuon 1:n. Mulla on ollu alimmillaan 0,7 suunnilleen.

 

Sitä lääkitystä ei lääkärit ole kovin hanakasti alottamassa heti, koska lääkitys jää yleensä sitten loppuiäksi. Ja jos ei ole oireita, lääkitystä on vaikea saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kun olisikin.. Täällä polilla ei lääkärit suostuneet nostamaan annostusta vaikka TSH on yli 3... "koska on arvojen sisällä".. Että näin hyviä asiantuntijoita on kainuun keskussairaalassa kun on kyse lapsettomuushoidoista... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla hoidettiin lääkkeillä KKM 22.2, parin päivän päästä kilppariarvot oli TSH 2.6 ja T4V 13...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain tänään tyroksiinireseptin!!! :) Toivon, että kilppariasiat saadaan kuntoon ja sitä(kin) kautta voitaisiin saada raskaus alulle.

 

Oireitahan on, mutta koska oireet vaihtelevat aika paljon, ei varmaan endokrinologi aiemmin ottanut tosissaan, vaan piti odottaa tänne asti. Esim. palelua voi olla vaikka 2 peräkkäisenä päivänä, mutta ei koko ajan. Väsymystä on ja ei ole, hiukset ovat ohentuneet (jostain luin, että se voisi johtua myös estrogeenin puutteesta tms.), tinnitustakin on tullut tässä vuoden aikana ja tosiaan kierrot on menneet koko ajan huonompaan suuntaan.

 

Mutta huomenna taidan aloittaa lääkityksen ja toukokuussa kontrollilabrat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertoilenpa tännekkin välillä uutisia. Thyroxin annoksen nosto auttoi ja nyt on TSH 1,91 ja T4V 19. Tosin vielä ei ollut apua lapsettomuuteen.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en vielä toistaiseksi lapsettomiin kuulu, mutta kilpparin kanssa oli jo ennen esikoista ongelmia ja raskausaikana sain sitten kilpparilääkityksen, jota ei silloinkaan kohdille saatu.

Nyt kun on toisen lapsen yritys käynnissä ja tässä välissä kävin jo kilpparikokeissa arvot tarkistuttamassa, niin TSH on 3,32 ja T4V 13,4. Sain sen käsityksen, että arvot ovat just ja just viitearvojen puolella, mutta itseäni hämää se, että jos TSH:n pitäisi olla lasta suunniteltaessa sen 1-2 välillä :huh: 

 

Eli onko tk-lääkäreihin luottamista noissa arvoissa, vai pitäiskö tässä suoraan mennä yksityiselle lääkärille?

Kuitenkin vajaatoiminnan oireita on ollut jo muutaman kuukauden ajan mm. painon nousu, hiusten lähteminen, iho todella kuiva, saunassa en hio ollenkaan ja älytön väsymys johon ei päikkärit eikä kunnon yöunet edes auta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korjaan edelliseen viestiini, että saatiinkin plussa. Ensimmäinen plussa yli 2,5 vuoden yrittämisen jälkeen. Se onnistuminen taisi olla kiinni tuosta kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku neuvoo mua, eli kävin neuvolassa edellisen synnytyksen jälkeen alkaneen epäsäännöllisen kierron vuoksi, kierto ei heitä hirveesti 24-29 päivää, kuukautiset alkaa aina noin 3-4 päivän tiputtelulla ennen varsinaista vuotoo. Tätä siis lähdettiin tutkimaan koska ennen synnytyksiä (meillä kaks lasta, joilla ikäero 1v5kk) mun kierto ollut päivän tarkka. Nuorempi siis nyt 1v10kk. Otettiin pieni verenkuva (jossa muut kunnossa, leuk koholla aavistuksen, koska mulla oli poskiontelotulehdus tuolloin) ja kilpirauhaskokeet, TSH 3,4 ja T4V 13,5. Mulle sanottiin, että nuo ovat hyvät arvot, koska ei ainakaan mitään merkittävää oireita ole muusta (en siis ite ainakaan huomaa muuta kun kierron epäsäännöllisyyden ja palelua ajoittain, mutta sitä ollut niin kauan kun muistan). Sanoivat, että T4V on vähän alakantissa, mutta TSH on hyvä eli ei tarvi kontrolloida. Perehdyin itse asiaan netin avustuksella ja löysin useita keskusteluja, joissa vastaavilla arvoilla ollut kilpirauhasen vajaatoiminta.

 

Toinen juttu, meillä on kolmas lapsi yrityksessä ja löysin myös keskustelua siitä, että TSH pitäisi olla 2,5 tai mielummin alle, että raskautuminen onnistuu. Ja vaikka onnistuisi niin tuolla mun arvolla lapsella olisi riski saada jotain neurologista vaivaa.

 

Kertokaa siis asiaan perehtyneemmät, että onko mun syytä vaatia lisää tutkimuksia tai miten pitäis edetä?Ajattelin nyt ensimmäiseks huomenna soitella neuvolaan ja kysellä sieltä mitä mieltä ovat tuosta mun TSH arvosta ja meijän vauvahaaveesta, vaikka tuskin siellä sen enempää siitä sanotaan kun mitä omalääkäri sanoi??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja piti vielä kysyä, että onko jotain "ulkopuolisia"tekijöitä, jotka voisivat nostaa arvoa? En syönyt tai juonut kahvia ennen verikokeen ottamista, aamusta kun heräsin niin lähdin miltei samantien näytteen ottoon ja se siis otettiin jo puoli 8 aikaan aamusta, poskiontelotulehdus mulla tuolloin oli ja yö oli mennyt vähän valvoessa pienemmän lapsen kanssa kun oli kipeä myös, mutta eikai noista mikään tulokseen voi vaikuttaa??!? poskiontelotulehdukseen oli ab-kuuri meneillään. Oon ihan ulalla tän vaivan kanssa kun ei oo koskaan joutunut mitään tälläistä miettimään, enkä edes tiedä ketään joka kyseistä sairastaisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tietty huonosti nukuttu yö saattaa hieman vääristää tulosta. Ite pyrin menemään mahdollisimman nopeesti heräämisen jälkeen noihin kokeisiin. Ja en juo kahvia tai syö, vaikka se ois sallittua. Oon lukenut, että kahvi ja pitkään hereillä olo vaikuttaa kilpirauhaseen ja sen takia voi tulla paremmat arvot kokeissa.

Jos yritys venähtää, niin kyllä sinuna pyytäisin kontrollia. Mulla heitti arvot aika paljonkin ja vasta toiselta lääkäriltä sain lääkkeet.

Itekkin oon joskus lukenut, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa hallaa sikiölle, mutta se saattaa myös aiheuttaa keskenmenoja. Kilpirauhasfoorumia oon ite käynyt lukemassa, kannattaa siihen varuilteen tutustua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolaan perjantaina soittelin noista mun arvoista ja neuvolan täti kyllä oli kuullut tuosta, että TSH arvo pitäisi olla alle 2,5 ja meidän alueen yliopistollisessa sairaalassa käytäntö että odottavan äidin T4V pitää olla yli 14 (mulla oli siis 13,5) ja tosiaan TSH alle 2,5, mielummin lähempänä 1. Mietin, että jos onkin käynyt tärppi tässä kuussa (vaikkei varmaan arvojen perusteella kamalan todennäköistä ole) niin saanko heti lääkitystä (sehän on tärkeä jo rv 5 lähtien vauvan kehitystä ajatellen) kunnan lääkäriltä vai onko mentävä yksityiselle, että jotain tehdään?? Tosiaan nyt jopa toivon että tärppi ei oo nyt käyny tässä kuussa kun tällänen juttu tuli näin yllättäen eikä tähän oo mitään selvyyttä vielä. Alkuviikon lääkärin kommenttia odotellessa, luotto ei kauheen kova noihin tk-lääkäreihin ja niitten tietämykseen oo, mutta katotaa. Ahdistus tän asian suhteen on kova ja pelko siitä, että jääkö meidän lapsiluku tähän?! onneks sentään on jo lapsia ennestään.

 

Kamalasti yrittäny ettiä tietoa netistä, mutta hirveästi ei silti löydy, joka sivuilla samat tiedot. Sitä en löytänyt mistään voiko joku ulkopuolinen tekijä, esim. tuo mun kova flunssa ja ab-kuuri vaikuttaa tulokseen. Kontrollin vaadin joka tapauksessa jos raskaus ei oo alkanut niin jo kuukauden päähän kun (toivottavasti) oon selvinnyt tästä flunssasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

muoksis poisto...On ketjuja joihin ei kannata kysymystään laittaa

Edited by Tähtitomu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään puhuin erään tutun kanssa, joka töissä meidän yliopistollisessa sairaalassa ja hän sanoi, että mun kahden viikon aika vahvakin burana kuuri on voinut vaikuttaa arvoihin, niin että T4V on matalampi kuin se todellisuudessa on. Burana kuulemma lasketaan salisyytteihin (joku tollanen se oli), jotka vaikuttavat T4V arvoon laskevasti ja mulla oli juuri kahden viikon ajan kunnon vahva Burana kuuri alla kun koe otettiin, eli hän suositteli kontrollia noin kuukauden sisään, jollon nähtäis onko tuolla lääkkeellä ollut vaikutusta. Itse vähän googlailin netistä ja muutaman artikkelin löysin (toinen oli jonkun endokrinologin kirjoittama, joka oli julkaistu lääkärilehdessä) ja siinä artikkelissa oli myös tuo sama, että salisyytit vaikuttavat kilpirauhasarvoihin (onkohan tää vaan mun kovaa toivomista, että ei olis mitään...?). Jotenkin on vaan niin vaikee uskoo, että kyse olis vajaatoiminnasta kun mitään oireita ei ole, siis paitsi se muutamilla päivillä heittävä kuukautiskierto, mut kontrolliin vaadin kuitenkin lähiviikkojen aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu noi olinkin lukenut, mutta sitä en tiennyt, että on useita (jopa 30 eri) lääkeaineita, jotka vaikuttavat kilpirauhasarvoihin. Tuo tieto siis löytyi muutamilta eri sivuilta (ei mitään keskustelupalstojan vaan ihan ammattilaisten kirjoittamia ja yksi lääkärilehdestä), myös jotain muita lääkkeitä, mitä ei ollut mun lukemalla sivustolla, oli mainittu suomen kilpirauhasliiton sivuilla. Lääketieteellinen aikakausikirja duodecim on yksi lähde mistä tuo samainen tieto löytyy, mainittukin, että kilpirauhasarvoihin voi vaikuttaa useat eritekijät ja kaikkia niitä ei edes tiedetä, mutta siis tuolta löytyy myös maininta useammista lääkeaineista/tekijöistä jotka vaikuttavat arvoihin. tässä linkki siihen (toimiikohan?)

 

 

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo99123&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero#s4

Edited by pipa_85

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ai ku kiva. Tuon mukaan metformiini jota mä syön vaikuttaa sitten myös TSH:n.. noh, kk päästä on verikokeet katotaan mitä näyttää.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now