Guest heijo

kilpirauhasarvot?

456 posts in this topic

^Kierron vaiheen ei pitäisi vaikuttaa kilpirauhasarvoihin, eli sinänsä ovat vertailukelpoisia. Käsittääkseni eri labrojenkin arvot ovat, kun tietää viitearvot (jotka vaihtelevat). Kannattaa toki ottaa mukaan :)

Kilpirauhanen reagoi myös mm. stressiin ja raudanpuutokseen, ja jos jompikumpi näistä on ollut huonossa hapessa kesällä ja sittemmin korjaantunut, voisi se selittää tuon itsekseen tapahtuneen korjausliikkeen TSH:ssa.

 

Lapsettomuuslääkäreillä lienee tavallista yleislääkäriä parempi tieto siitä, miten paljon kilpirauhashormonit vaikuttaa hedelmällisyyteen, ja sen takia sieltä lääkityskin määrätään helpommin.

 

Oireista - mäkin olen vilukissa, ja sen kanssa en ole huomannut vaikutusta tyroksiinilääkityksen alettua. Väsymyksen kanssa sen sijaan on ihan selkeä ero, niissä aamuheräämisissäkin. Mulla kuitenkin väsymys paheni ihan oleellisesti siinä vaiheessa, kun kilpirauhastutkimukset sen takia alettiin (mm. nukahtelin bussissa työmatkalla mennen tullen, vaikka takana oli 8-9 tunnin yöunet). En itekään kokenut tuollaista ns. sumuisuutta, vaan mulla se oli jotenkin enemmän uupumuksen kaltaista väsymystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en oikein tiedä mikä mulla vois olla kilpirauhasarvoista johtuvaa, mutta kai se tässä selviää. Toivotaan Lunna että asiat nyt selviää ja saat lääkkeet jos ne olis aiheellista saada :) Mullakin tosiaan oli lapsettomuuslääkäri joka nuo määräs!

 

Mua vähän kiinnostaisi että jos tressi vaikuttaa huonosti kilppariin niin kumpi voittaa tressi/ahdistus vai ne lääkkeet, jos siis lääkkeitä syö vai onko se "loputonta" taistelua?? Onko mahdollista siinä tapauksessa saada tasapainoon kilppariarvot ja kuinka pysyvästi. Tiedän ettette ole täällä lääkäreitä, mut mietityttää vaan.

Edited by flex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista Murkelo! :) yritän nyt kovasti miettiä tän pari viikkoa, mikä olisi voinut merkittävästi muuttua olosuhteissa. Ja keskityn ottamaan kesän labratulokset mukaan kun ensikäynti koittaa :)

 

Flexille en kyllä osaa sanoa, kumpi voittaa :D toivottavasti lääkitys!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa! kuinka pitkään teillä on yleensä kestänyt saada tuloksia verikoesta? Menin perjantaina yksityiselle antamaan näytteen ja nyt sit on se pitkä odotus koska tuloksia saa kuulla.  -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse menin myös yksityisen kautta mutta kunnan labraan, sieltä tuli samana päivänä tekstarilla vastaus. Kirjeellä muutama/mia päiviä. Jos sulla on yksityisen labra niin en osaa vastata, mutta kai sielläkin kilppariarvot sais aika nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun yksityisen labran tulokset tuli osa samana ja loput seuraavana päivänä lääkäriaseman verkkoportaaliin, eli tosi nopeaa toimintaa. Julkisen tulokset kuulin vasta lääkärin vastaanotolla yli kuukauden kuluttua, niitä ei tullut esim kantaan erikseen ollenkaan (ovat siellä nyt osana käyntikertomusta, mutta eivät itsekseen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla tuo TSH oli 1,6 onko arvo hyvä vai tarvitsisiko sille tehdä jotain? On ilmeisesti kuitenkin viitearvojen sisäpuolella. :) Tuota toista ei mitattukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan nyt tähän ketjuun, vaikka raskaus ei ole ajankohtainen ja tuskin tulee olemaankaan, mutta pikkasen alkoi hymyilyttää. Ei siis vähätellen teitä vaan hymyilyttää lääkärini kommentti versus teidän kertomanne jutut. Kävin siis lääkärissä toisissa asioissa. Otettiin verikokeet ja selvisi että pikkasen on THS koholla... No, katsoin nyt omatietokannasta että paljonko se arvo oli ja arvo oli 4,22... T4V oli 13. No, arvoa nyt seurataan. Katsotaan, mihin se nyt vie ;)

Edited by Tellus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kävi labroista ilmi, että mulla on TSH 3.59 ja sen seurauksena nyt alkaa sitten Thyroxin-kuuri. Koko asia ahdistaa ihan älyttömästi. Mulla ei ole temppuilevaa kk-kiertoa lukuunottamatta mitään oireita, joten en kyllä odottanut tätä. Ajatus elinikäisestä lääkityksestä järkyttää. Onko siis niin, että lääkitys jää päälle loppuiäksi, vaikka häiritseviä oireita ei olisikaan? Tai toki mua nyt aina palelee ja usein väsyttääkin, mutta eipä se nyt taida olla kovinkaan erikoinen asia. Itselle ainakin tuttua lapsuudesta saakka ja esikoista yrittäessä keväällä 2013 kilppariarvot oli vielä ainakin normaalilla tasolla, joten en usko, että nuo nyt olisi mitenkään erityisesti vajaatoiminnan aikaansaamia asioita.

Edited by Mrs Willow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voihan olla, että lääkityksen aloitettuasi huomaat, että olo kohenee huomattavasti, vaikka oireita et olisikaan osannut yksilöidä :) Nehän voivat myös paheta vuosien varrella, monet havahtuvat todenteolla lähestyessään vaihdevuosia.

 

Lääkitys sinänsä ei ole musta mikään iso juttu, sehän vaan korjaa kehon omaa hormonitilaa. En ainakaan itse meinaa ikinä edes muistaa koko lääkitystä. Varmasti totut ajan kanssa, jos lääkitystä jatketaan. Arvo sen verran koholla, että kyllä musta ehdottomasti kannattaa saattaa lääkkeillä laskuun, sillä kuten täälläkin mainittu, tulisi sen olla alle 2 raskautta yrittäessä.

 

Viitearvot vielä vaihtelevat maittain, Suomessa jostain syystä ne on tosi korkeat ja koko vaiva on meillä aivan alidiagnosoitu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, tässä ketjussa mainituilla arvoilla, joita vaan seurataan, mulla oli todella huono vointi. Muutenkin tosiaan viiteskaala on Suomessa mikä on, ja lääkitystä on vaikea saada. Usein potilaat on tottuneet vointiinsa, koska eivät muustakaan tiedä.

 

Sinänsä ei kannata väheksyä vajaatoimintaa, se on kuitenkin autoimmuunisairaus, ja hoitamattomana saattaa johtaa merkittävämpiin ongelmiin ja no, myös lapsettomuuteen ja kasvattaa keskenmenoriskiä, ja huonot arvot myös vaikuttaa sikiön kehitykseen jne. Itselläni pääsi esim. kolesteroliarvot huonoiksi, mikä on yksi oire.

 

Ja tyroksiinia se omakin kroppa tuottaa, sairastava vaan ottaa sen purkista, kun oma kroppa ei tuota. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista Gretel ja airua! Itsellä ei vaihdevuodet toivon mukaan vielä oo ihan ovella, eikä muut hormonikokeetkaan sellaista uhkailleet. 31 v on siis mittarissa. Mutta voiko esikoisen raskaus olla jotenkin vaikuttanut asiaan? Ennen sitä raskautta siis arvoissa ei ollut häikkää.

 

Oon kyllä tässä päivän aikana vähän surffaillut ja lueskellut asiasta, eikä se toki mikään pikkujuttu ole siinä mielessä, että oireita ja sairauden vaikutuksia löytyi joka lähtöön. Itseen vaan ei oikein mitkään kriteerit täsmänneet, kuukautiskierron ongelmia lukuunottamatta.

 

Kai ajatukseen lääkityksestä vähitellen tottuu, mutta näin alkajaisiksi pistää kyllä aika hiljaiseksi. Mutta vähitellen eteenpäin, eipä kai se muukaan auta. Kiitos vielä tsempeistä! On tosi tärkeää mulle, että jaksatte kommentoida, koska en halua tässä vaiheessa ainakaan vielä miestä lukuunottamatta asiasta kenellekään puhua. Sama oli esikoisen yrityksen kanssa, haasteista saa puhuttua vasta kun ne on takanapäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ joillakin voi ennestään olla alkava tai lievä vajaatoiminta, joka puhkeaa kunnolla raskauden, synnytyksen, imetyksen ja muun hormonihässäkän vuoksi. Joidenkin kroppa palautuu siitä, joillekin vajis jää pysyvästi.

 

Tsemppiä kovasti! Toivottavasti saat asiaa prosessoitua. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos yhtään lohduttaa niin kävin samantyylisen paniikin läpi viime syksynä. Käytiin lapsettomuusklinikalla ja sieltä kilpparitestiin, poks TSH liian korkea. Esikoinen tärppäsi yk2 ja tätä toista tehtiin nyt vuosi. Eli juu kilpparit voi heittää siinä välissä häränpyllyä. En tosin tiedä yhtään mitä mun arvot mahtoi olla esikoisen yrityksen aikaan kun ei mitattu.

 

Meillä auttoi yksinkertaisesti tuo lääkitys, ei varmastikaan olis hommasta tullut muuten mitään. Vähän se toki harmittaa kun pitää muistaa se lääke aina ottaa, mutta kyllä siihen tottuu. Ja ehkä mieluummin otan se lapsen kuin olisin ollut aloittamatta lääkitystä! :)

 

Ja eihän se kai ole kiveen kirjoitettu että loppuelämä täytyy syödä. Se varmaan riippuu labratuloksista ja voinneista, mutta monestihan sitä pitää sitten aina jatkossa syödä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mrs Willow, en toki tarkoittanut, että arvojesi nousu nyt liittyisi vaihdevuosiin, vaan että jos asiaa nyt ei hoideta, se saattaa esim siinä vaiheessa sitten aikanaan alkaa oireilla pahemmin.

 

Uskon myös, että lapsen saanti on saattanut vaikuttaa tuohon, että arvosi ovat nyt muuttuneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistelinkin, että teillä oli samantapainen tilanne. Meillä tosin esikoinenkaan ei ilman lääkitysapua tullut, tosin Terolut riitti silloin. Tosi  kiva kuulla, että teillä lääkitys auttoi plussaan ja ilmeisesti aika piankin, jos nyt sun allekirjoituksen tietoja oikein tulkitsin. Millä arvoilla sait lääkityksen ja mille tasolle se tippui ennen plussan ilmaantumista?

 

Joo, eiköhän se jollakin tavalla tuosta lapsen saamisesta johdu, että arvot tässä välissä on muuttuneet. Imetyksenkin lopetuksesta on nyt ehkä 8kk, että luulisi toisaalta että sen jäljiltäkin olisi jo palautunut, jos olisi palautuakseen, mutta mistä näistä tietää. Eipä se auta kuin toivoa, että lääkitystasapaino löytyy pian ja sitä kautta alkaisi plussakin joskus testiin ilmaantua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla TSH oli jotain himpun yli 5 ja T4 oli ihan normaali. Joo no aloitin lääkkeen ja heti ekasta kontrolli verikokeesta arvot meni normaaleiksi TSH tippu 2.1 ja T4 oli kans normaali ja rajoissa, mutta oli noussut muutaman asteen ylöspäin. Vähän olin et hä what ..näinkö nopeasti ne arvot tasaantu :) Ja sitten heti ekassa kierrossa jossa oli normaalit arvot alusta asti tulin raskaaksi. En olis kyllä uskonut! Olin ihan varma ettei ole taaskaan tärpännyt ja olin vähän ihmeissäni et uskomatonta nytkö!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaas ihmeiset jos tiedätte että sekoittaako keskenmeno arvoja hetkeksi tai kuinka pitkäksi aikaa??

 

Meillä siis tuli km kaksi viikkoa sitten ja arvot edelleen sekaisin verraten vähän ennen keskenmenoa edeltäviin, eivät olet oikeastaan muuttuneet yhtään. Lääkäri jostain ihmeen syystä ei vielä kommentoinut mitään tähän mutta ehkä huomenna kun varmistetaan vielä mielipide. Mulla siis alkuraskaudessa hyvät arvot mutta nostettiin silti 25mg ja kuukautta myöhemmin arvot vinksallaan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa kysymykseesi vastata, mutta kiinnostaa käytännön testaukset. Miten siis raskausaikana kilppariarvoja testataan? Ja oliko joku ohjeistus keskenmenon jälkeen piakkoin käydä myös labrassa? Mitä annosta olet nyt keskenmenon jälkeen syönyt? Tosi kurjaa, että kaiken muun surun lisäksi myös arvot ovat heittäneet häränpyllyä. Voin kyllä kuvitella, että keskenmeno on sellainen hormonimyräkkä, että saattaa aiheuttaa heittoa kilppareihinkin. Toivottavasti arvot normalisoituvat pian <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arvoja mitataan ensin alkuraskaudessa ja yleensä nostetaan 25mg. Nykyään on yleinen käytäntö nostaa automaattisesti alkuraskaudessa. Jossain harvoilla paikkakunnilla on järkevämpi tapa et tutkitaan arvo ja muutetaan vasta jos tarvetta. Muuten arvoja yleensä mitataan kai muutamia kertoja. Minä mittaisin vähintään 3vko välein ja jos pysyy hyvin voi vähän lisätä mittausväliä välillä. Lääkkeen tarve kai usein lisääntyy raskaudessa, mutta kaikille ei niin käy.

 

Ei oikeastaan ollut ohjetta käydä pian km jälkeen, olin ohjeen saanu ennen km mennä tuollon uusiks sen jälkeen kun arvot oli alkanu heittää ja se vaan sattu siihen kohtaan. Olen ihan 5 0 syönyt tuon jälkeen ja nyt piti puolittaa kun eivät arvot olleet hievahtaneet :(

Jos se sillä sit :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ 3 viikon välein on turhan tiiviisti, kun esim. lääkemuutokset näkyy usein vasta 5 viikon viiveellä arvoissa luotettavasti.

 

Pääasiallinen ohje kai on kerran joka kolmanneksella, jos ei oo mitään ihmeellistä. Multa katsottiin 5 viikon välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jostain syystä toi kolme viikkoa toiminut, arvot näyttänyt vieläkin samoja monen viikon päästä siitäkin. Jossain luki et väli pitää olla vähintään 3-4vko. Mutta juu en tiedä itteeni pelottaa joku kuukauden väli, ainakin raskausaikana kun kävi niin huonosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun TSH arvo oli nyt 2,9 ja luulin sen olevan hyvä, kunnes luin tätä ketjua, että lasten hankinnan kannalta sen tulisi olla alle 2!? Mulla on edellisen kerran katsottu tuo arvo viime toukokuussa ja silloin se oli 1,9. Teen vuorotyötä. Voiko tuo seikka vaikuttaa tuohon arvoon, että nukkuu vähän miten sattuu milloinkin tai se että olin nukkunut tosi huonosti tuona yönä kun tuo verikoe otettiin seuraavana aamuna ja silloinkin testi otettiin vasta vähän kymmenen jälkeen, kun suositus kai olisi, että ennen klo 10. Lääkärin pakeille olen menossa vasta ensi viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now