Guest heijo

kilpirauhasarvot?

456 posts in this topic

Samaa mieltä edellisen kanssa, että TSH:si on ihanteellinen, linnea. Mulla lääkityksellä pudonnut alle yhden, mikä voi merkitä liikatoimintaa ja siksi pitää seurata omaa vointia. Mutta jos olo on hyvä (eikä esim käsien tärinää), niin kaikki varmasti hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne Poplar ja Solveig! :) Kiva saada teidän mielipiteet asiaan jo tässä vaiheessa, kun lääkärin kanssa näistä jutellaan myöhemmin. Mulla ei ole mitään oireita, joten eiköhän kilpparit ole sitten kunnossa. Kiitos vielä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin sain tänään kilpparilääkityksen, juhuu!! ei siihen mennytkään kuin vajaa 2 vuotta, 1 kohdunulkoinen ja 1 normaali raskaus. :P niin ja monen monta lääkärikäyntiä.. mut epäilynä tulehduksen aiheuttama kilpirauhasen vajaatoiminta ja kokeiluun lääkkeet 3kk. sitten kontrolliverikokeet.

 

mulla tais ennen raskautta olla TSH pahimmillaan 6,58. raskauden ajan oli normaali, mutta jo 1,5kk synnytyksestä oli arvo noussut 3,28. nyt oli tiistaisessa verikokeessa arvo ollut 5,42.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä sain heti kilpirauhaslääkityksen kun lääkäri kuuli, että joskus tässä lähitulevaisuudessa olisi tarkoitus aloittaa yritys uudelleen. Arvo oli siis 7.2 ja nyt kahden kuukauden lääkityksen jälkeen 1.8 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla menee kilpparin vajaatoimintaan lääkityksenä Thyroxin 50mikrogrammaa ja toissa viikolla otettujen labrojen mukaan mun TSH on 2.6 ja T4-V 17.5., eli ok. Polin lääkäri tosin sanoi, että lääkitys on aika alhainen mutta ei kuitenkaan lähde nostamaan sitä.

 

Sen sijaan... TPOaB, eli vasta-aine huitelee 245:ssä (pitäis olla 0-<34). Tälle ei kuitenkaan tehty mitään! Onko muilla kokemusta tästä ja miten sitä on hoidettu?? On kuitenkin reippaasti raja-arvojen ulkopuolella!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyin mun lääkäriltä eilen tästä kilpirauhasarvoasiasta.

 

Hän kertoi, että jos ihminen sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, olisi TSH:n hyvä olla olla 2, koska sairas kilpirauhanen ei osaa säädellä toimintaansa raskauden aikana. Jos ihminen ei sairasta kyseistä vaivaa, on viitearvoissa oleva TSH hyvä, koska kilpirauhanen osaa raskauden alkaessa säädellä toimintaansa ja TSH-pitoisuuksia.

 

Ei siis kannata vain tuijotella sitä arvoa, vaan suhteuttaa se siihen sairastaako oikeasti kilpirauhasen vajaatoimintaa vai ei :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä muilla pitkät kierrot/epäsäännölliset mitkä mahd. tai tod.näk. johtuu vajaatoiminnasta? Mulla kierto ollu pisimmillään 45pvää ja lyhimmillään 23pvä.. :skilletgirl: Nyt kp oli 35. Että ottaa päähään :skilletgirl: Arvoja (joita en nyt muista) on pidetty yläkantissa kun yritetään raskautua. Testeihin menen ensi viikolla. Minullehan tuli vajaatoiminta liikatoiminnan tai siis radiojodihoidon jälkeen vuonna 2008. Mutta kysymys kuuluu et, miten nämä kierrot saisi tasaantumaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla kierrot oli ennen lääkitystä 28- yli 100. ja näyttää nyt kilpparilääkityksellä olevan sama.. :girl_sad: mun kierrot saatiin kuntoon vain terolutien/primolutin avulla. En tiedä sitten, miten paljon vaikuttaa myös pco tilanteeseen..

 

Mulla olis huomenna lääkäriaika kilppariin liittyen. kävin tiiistaina verikokeissa. Saa nähdä onko miten lääkitys purrut, vai nostetaanko annosta. olossa ei kyllä ole mainittavaa muutosta, eli voi olla, että lääkitystä nostetaan.. otan tällä hetkellä pienintä mahdollista annostusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vihdoin ja viimein joku suhtautuu asiallisesti tähän vajaatoimintaan ja tajuaa sen että TSH on hyvä olla 1-2, eikä suinkaan 4. Omalta lääkäriltä olen usein kysynyt että eikö arvojen pitäs olla matalammat ku mitä mulla on. Viimeksi syksyllä mitattiin TSH ja se oli sen 4. Eilen kävin sit gynellä kun sitä lasta ei ala kuulua ja nuo arvot itseäni mietitytti. Se nosti annostusta ja laitto reseptiin ja hoitokertomukseen maininna mihin arvoihin tähdätään. Kuukauden päästä kontrollikokeet ja annosta titrataan niin kauan ku arvot kohillan.

Tää gyne painotti sitä että vaikka oireita ei olisi korkeammillakaan arvoilla, ni lasta haluavilla vajaatoimintalaisilla tulee saada arvot alas. Nyt on itsellänikin hyvä mieli ja usko siihen että kyllä tästä vielä hyvä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ja nuo raja-arvot ja käytänteet on niin kiinni sairaanhoitopiiristäkin näemmä.. :skilletgirl: mulla oli tammikuun lopulla sisätautilääkärin mukaan arvot priimat, jatkettiin samalla lääkityksellä. Kävin sitten gynellä runsas viikko sitten, ja hän sanoi, että mun tsh oli päälle kolme. :o ja että hän ei tiedä miten täällä on niin eri käytäntö kuin naapuri sairaanhoitopiirissä mistä hän käy keikkaa tekemässä.. siellä kun se raja on 2. :girl_to_take_umbrage2: Ei nostanut lääkitystä kylläkään, mutta minäpä olin oma-aloitteisesti nostanut hieman lääkitystä tuolloin tammikuun lopulla..

 

Niin, ja gyne totesi että mulla oli täydellinen limakalvo ja ovis vasta ollut. eli todennäköisesti ovuloin ekaa kertaa LUOMUSTI ikinä!! :girl_impossible: ja mitä ilmeisemmin juuri kilpparilääkkeiden ansiosta!! Kesällä menen taas otattamaan arvot ja sanon sitten, kun kuulen arvot että olen itse nostanut lääkitystä... josko sais sitten uuden määräyksen ja reseptin uusilla ohjeilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla toi vajaatoiminta ei onneksi oo aiheuttanu vielä mitään ongelmia kierron kanssa vaikka sitä olen jo joitain vuosia sairastanut. Muita oireita on sitten senkin edestä ollut. Jotenkin vaan ihmetyttää että miten ulalla lääkärit voi olla tän sairauden kanssa. Harvassa on ne lääkärit joille ei tartte ite sanoa miten asiat on ja miten tulee hoitaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain eilen puolen vuoden arpomisen ja verikokeissa juoksemisen jälkeen Thyroxin-reseptin. Huomenna pitäisi lääkkeet aloittaa. Meilla esikoinen toiveissa, joten toivotaan, että nuo lääkkeet saisivat arvot kohdalleen. Olen tosin ihan pihalla, että mitä niiden arvojen pitäisi olla. Sen verran olen netistä onnistunut keräämään tietoa, että yksi syy kuukautisteni puuttumiseen on todennäköisesti noissa vajaasti toimivissa kilpirauhasissa. Itku meinaa tulla, kun on näin vajaa ja epäkuntoinen ihminen. Olin juuri ehtinyt varata meille ekan ajan lapsettomuustutkimuksiin/hoitoihinkin. Tosin ne puhallettiin heti alkuunsa poikki ja ilmoitettiin, että katsotaan ensin tuo kilpirauhasasia kohdilleen. Elokuussa eka kontrolli tuon suhteen. Toivottavasti auttaisivat lääkkeet äkkiä noihin kilpirauhasarvoihin, jotta päästään vauvaprojektissa eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ TSH:n normaali arvo vaihtelee välillä 0,2-4,5 ja T4V:n välillä 9-21. Joissakin paikoissa viitearvot voivat olla erit.

 

Raskautta ajatellen TSH:n tulisi kuitenkin olla alle 2,5, mieluiten alle 2 ja T4V:n lähempänä kahtakymmentä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kun olisin tajunnut näitä keskusteluja ja kilpparinvajaatoiminnan oireita käydä lukemassa jo tammikuussa.. :dash2:

 

Lapsettomuutta takana 2 vuotta ja välissä yksi km. Ja erilaisia oireita listasta laskin 11. Ihmettelen, että yksityisellä gynellä käydessäni ei mulle lääkitystä aloitettu tai kysytty onko mitään oireita, TSH oli kuitenkin 4,2. Kuvittelin, että monet oireista on vaan jotain vaiheita, huonosta syömisestä tai stressistä johtuvia..ärsyttää ja itkettää. :girl_cry: Miksiköhän multa ei niitä kilppariarvoja ole koskaan ennen edes katsottu, vaikka paino on heitellyt, sairastin toistuvaa masennusta johon masennuslääkitys ei auttanut, kuukautiset on aina ollu ihan sekasin, unohtelen asioita ja unohdun mietteisiini kesken keskustelun, hiuksia lähtee niin, että joka paikka on niitä täynnä ja jalat + kädet turpoilee..?! On helpottavaa tajuta, että nuo kaikki voi johtua jostain yhdestä asiasta joka lääkityksellä saadaa kuntoon.

 

Noh, nyt varasin soittoajan lääkärille. Vaadin uusia kokeita, uutta lähetettä lapsettomuuspolille (km:stä vuosi) ja jos arvot koholla, haluan lääkityksen. Kiitos tästä asiallisesta ja tiedontäyteisestä keskustelusta! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään verikokeissa, huomenna soittelen työterveyteen tuloksia. Saapa nähdä mitä on arvot, epäilen, että ei ainakaan paljon paremmat kuin tammikuussa. :( nyt vaan mietin, että miten saisin nostatettua annostusta ja lähetettä ihan keskussairaalalle sisätautipolille asiasta tai gynen polille kakkostoiveen takia. en tiedä kirjottaako työterveyslääkäri lähetettä??? kaipa se kirjaa, jos annostuksen nostamisen takia käyn siellä ja pyydän samalla lähetteen..

 

ei tod. kiinnosta syödä taas 2v clomeja että onnenkantamoinen tulisi ja plussaisin.. :girl_to_take_umbrage2:

 

Mullakin on muuten nyt parin kk:n sisällä alkanut lähtee hirveästi hiuksia. :girl_impossible: ei edes synnytyksen jälkeen lähteny hiuksia, kun nyt. ja väsymys on aika kamalaa ja tää ikuinen jaksamattomuus. :girl_sad: Ouluun jo yritin kattoa endolle aikaa, mutta ei ole lähiaikoina. :girl_cry2:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:girl_impossible: sain verikokeiden tulokset. TSH 1,66 ja T4V 14,67. :girl_impossible: ei voi ymmärtää miten noinkin hyvät ovat. olo ei kyllä tunnu sen paremmalta. ellei sitten minusta löydy jotain muutakin vikaa.. :girl_sad: eli tuon takia ei ainakaan tarvitse lääkärille mennä.. pitänee vielä tämä ja ens clomikierto katsoa, jos ei tärppäse, niin sitten gynelle käy tieni..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvä, että nuo arvot olivat kunnossa, vaikka se tuokin sitten lisää pähkäiltävää asian suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Onko sulla aiemmin ollut noilla arvoilla hyvä olla? Voihan olla, että ovat vieläkin liian korkeat sulle. Itselläni ei raskaana ollessa on hyvä olla, jos TSh on selvästi alle 1. Tuli vaan mieleen, kun tästä niin jakutetaan, että ei katsota arvoja vaan omaa oloa. Tosin tota ei sitten kuitenkaan moni lääkäri toteuta. :girl_sigh:

Edited by salamanteri

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ei oo koskaan ollu noin hyvät arvot ennen. :girl_to_take_umbrage2: niin en sitten osaa sanoa. Katsellaan muutama kuukausi miltä näyttää..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitan nyt sitten tänne kun en keksi minne muuallekaan menisin. Pahoittelen etukäteen tyhmiä kysymyksiä ja sekavaa mielentilaani.

 

Mulla todettiin justiinsa kilpparin vajaatoiminta ja (tänään) aloitettiin lääkitys, TSH oli 63 ja T4V 6,5. Onko tietoa miten pitkään menee että tällaiset arvot normalisoituis?

 

7kk yritystä kuitenkin takana, ja nyt ilmeisesti pakko pistää yritys jäihin? Vaikka taitaa luonto pitää huolen ettei tällaisilla arvoilla mitään tapahdukaan. Jotenkin on ihan hukassa koko taudin kanssa, lääkäriltä kun ei kovin kattavaa tietopakettia saanut kun ei osannut oikeen mitään kysellä.

Ja kun puhutaan että vajaatoiminta aiheuttaa hedelmättömyyttä, niin onkohan siitä vielä sittenkin haittaa kun arvot ovat palautuneet normaaliksi, vai onko se ehtinyt tehdä jo niin paljon haittaa että kannattaa unohtaa lapsensaantiunelmat..? :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan vaikken lapsettomiin kuulukaan.

^ Mä en tiennyt, että TSH-taso voi olla noin alhainen (brittikäsite, meen sekaisin pitäisikö sanoa alhainen vai korkea). En osaa sanoa, miten kauan kestää, että arvot normalisoituvat. Vähäisemmät arvojen vaihtelut testataan täällä Briteissä kuuden viikon välein. Myös raskausaikana olisi testattu toisesta kolmanneksesta eteen päin joka kuudes viikko. Normaalisti kontrollikäyntejä on about 1 per vuosi. Vajaatoiminnallahan on vaikutusta ainakin vauvan neurologisten toimintojen kehitykseen, minkä vuoksi arvoja seurataan tarkemmin raskausaikana.

 

Mulla on ollut tyroksiinilääkitys jo 11 vuotta. Tauti ei ole vaikuttanut raskautumiseen, vaan olen tullut helposti raskaaksi toistaiseksi, mutta mullahan on lääkitys. Raskausaikana tyroksiinin annostusta nostettiin, koska suosittelivat TSHn olevan lähempänä ykköstä. Väittävät, etta alitoiminnalla ei ole vaikutusta mun muihin raskausongelmiin.

 

Toivottavasti tämä auttoi, vaikka vastaukset olivat lähinnä subjektiivisia.

 

Yksi netin monista infolinkeistä on tässä. Siellä on mun mielestä hyvin selitetty, vaikka välillä turhan lääketieteellsiin termein vajaatoiminnasta. Vasemmalla olevassa paneelissa on yhtenä linkkinä "Raskaus ja vajaatoiminta".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin vajaatoiminta esikoista tehdessä ja se otettiin huomioon nyt myös kakkosen kanssa, eli arvoja seurattiin useammin ja lääkitystä säädettiin. Lapsettomuuslääkäri (joka on tavallaan erikoistunut myös kilpparijuttuihin) sanoi, että hoitamaton vajaatoiminta vähentää tärppimahdollisuuksia oleellisesti ja lisää keskenmenon riskiä. Liikatoiminta ei haittaa millään tavalla hedelmöitymistä, eikä aiheuta alkiolle/sikiölle vaaraa. Siksi siis hän sanoi, että HETI kun plussa tulee, pitää olemassaoleva tyroksiiniannos puolitoistakertaistaa ja sitten seurata oloa/veriarvoja onko annos kohdallaan.

 

Mun ymmärtääkseni kilpparin vajaatoiminta ei raskautumista vaikeuta, kunhan arvot ovat kohdallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika janna tuo ylitoimintajuttu, minka laakarisi sanoi. Ma en tieda mitaan ylitoiminnasta, mutta mulle taas raskausaikana jokin kilpparisairauksiin erikoistunut laakari selitti tuota, etta alitoiminnasta saattaa seurata neurologisia ongelmia ja ylitoiminnassa on sitten omat ongelmansa, mutta ei selittanyt tarkemmin. Taalla Briteissa ma tapasin automaattisesti paikallisessa neuvolassa, joka on ison sairaalan yhteydessa, tuon laakarin. Mulle ei edes etukateen siita kerrottu, sanottiin vain, etta jahas nyt katilon tapaamisen jalkeen sulle on laakariaika juttelemaan alitoimminnasta :o Hyva niin. Muuten tieto ei kovin hyvin kulje sairaalan/neuvolan ja omalaakariaseman valia.

 

Mulla oli TSH 2,5 ennen ekaa raskautta ja soin 100 mikrogrammaa tyroksiinia paivassa. Mulla annostusta lisattiin raskaana ollessa 25 mikrogrammaa enempaa tutkimatta ja siita 6 viikon kuluttua olisi ollut kontrolli, jos raskaus olisi jatkunut.

 

Kun etsin rokkimakkaralle hyvaa linkkia, ma toden totta yllatyin loydostani. Useammallakin sivustolla sanotaan, etta TSHn yla-/alaraja :rolleyes: on 4, mutta tata pitaisi kayttaa vain tutkittaessa onko henkilolla vajaatoimintaa. Jos henkilolla on todettu vajaatoiminta, silloin tuo raja pitaisi mielellaan olla 2, korkeimmillaan 2,5, muuten vajaatoiminnan oireita, kuten vasymysta saattaa yha olla!!!!!! :blink: Siis mulla tuo syksylla mitattu 2,5 on korkein koskaan. Aina se arvo on hillunut jossakin kolmen tienoilla ja aina olen ollut vasynyt ja uupunut, paitsi tana kevaana, kun arvot hipovat ykkosta!!!!!! Tama oli mulle melkoinen revelaatio. Pitaa ensi laakarinkaynnilla jutella laakarin kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now