Guest heijo

kilpirauhasarvot?

456 posts in this topic

Tässä on lyhyt keskustelu raskaudesta ja kilpirauhasen liikatoiminnasta.

 

Ilmeisesti liikatoiminta voi aiheuttaa keskenmenon tai sitten liikatoimintaan käytetty lääkitys voi aiheuttaa riskejä.

 

Tässä on vielä kattavampi artikkeli kilpirauhasen toimintahäiriöistä ja raskaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen vihainen siitä, miten vähän lääkärit piittaavat näistä kilpirauhasjutuista :girl_sad:

 

Mun mielestäni jokaiselta hedelmällisessä iässä olevalta naiselta ois hyvä tarkastaa kilpirauhasarvot, vaikkei raskaus olisikaan suunnitelmissa. Monet syövät masennuslääkkeitä, vaikka oikea "masennuksen" syy olisikin kilpirauhasessa. Itselleni kävi näin, söin nelisen vuotta masennuslääkkeitä (mitään muuta hoitoa ei tarjottu kuten terapiaa tms.). Eikä olossa koskaan tapahtunut muutosta parempaan. Kunnes yksi lääkäri sitten äkkäsi, että kilppariarvotkin voisi tarkastaa. Ja persiillänsähän ne olivat.

 

Tällä hetkellä arvoni ovat TSH 1,6, T4V 15,6... Eikä olo kyllä vieläkään mikään hehkeä ole. TSH saa monilla laskea mittaamattomiin, ennen kuin olo on läheskään normaali tai mikään asia sujuisi niin kuin pitäisi.

 

Kipirauhasen vajaatoimintaa sairastaa tietämättään, uskallan väittää, tuhannet naiset Suomessa. Tämä ei ole merkityksentöntä, ainakaan jos raskautta toivoo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kilpirauhasarvoja tarkasteltaessa olennaisen tärkeää on se, onko TSH:n ja T4v:n välinen suhde oikea. TSH on aivolisäkkeen tuottama hormoni joka "piiskaa" kilpirauhasta tuottamaan hormoneja, vapaa T4 taas kertoo itse kilpirauhasen toiminnasta. Näiden välillä vallitsee palautemekanismi eli jos tuotanto on niukkaa niin piiskataan vähemmän ja päinvastoin. Näin siis jos kilpirauhanen ja aivolisäke toimivat molemmat normaalisti.

 

Tavoitearvot riippuvat siitä, mistä vaje/liikatoiminta johtuu. Vika voi olla itse kilpirauhasessa tai aivolisäkkeessä, jolloin arvojen tulkinta on aivan erilaista. Vajaatoiminta voi johtua kilpirauhasen synnynnäisestä puuttumisesta tai sen tuhoutumisesta esim. leikkauksen tai sädehoidon myötä tai ohimenevästä tulehduksesta tai pysyvämmästä autoimmuunitulehduksesta. Kaikissa näissä arvoja tulkitaan vähän eri tavoin ja siksi ei voi sanoa suoraan että kilppariarvojen kuuluu olla sitä tai tätä, yksilön taustoja tietämättä.

 

Esimerkiksi Jules83:n mainitsema tilanne jossa TSH olisi mittaamattoman matala tyroksiinihoidon aikana, tarkoittaisi sitä että kilpirauhasen oma toiminta olisi käytännössä ajettu täysin alas (=ulkopuolista tyroksiinia annetaan niin paljon että aivolisäke lakkaa kokonaan käskemästä omaa kilpirauhasta toimimasta). Tuota ei voine pitää tavoiteltavana tilana "normaalissa" vajaatoiminnassa. Sen sijaan esimerkiksi kilpirauhasen kasvaimen jälkihoidossa halutaankin sammuttaa kilpirauhasen oma toiminta koska silloin syövän uusiminen on vähemmän todennäköistä ja siksi TSH pidetään "väkisin" alhaalla.

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Olipas mielenkiintoista. Täällä Briteissä ei nimittäin OLLENKAAN mitata T4V:ä. Kun mainitsin sen, ihmettelivät vain, että miksi sitä mitataan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heissan kaikille,

olen uusi vauva.info foorumin käyttäjä ja toivoisin löytävän jonkun vajislaisen, joka käyttää erityislupavalmistetta Thyroidia ja on raskaana tai saanut vauvan? Lähinnä nyt kiinnostaa se, kuinka neuvolalääkärit ovat asiaan suhtautuneet, kuinka usein verikokeita on otettu heti ensimmäisistä viikoista alkaen, minkä verran annostusta on nostettu heti raskauden alussa ja onko ollut mitä ongelmia??

Tästä löytyy niin kauhean vähän tietoa!! Kilpirauhasfoorumi on jo minulle tuttu, nyt lähinnä kaipaisin ihan akuutisti neuvoja ja tuoreita kokemuksia!! girl_impossible.gif

 

Niin ja sen verran vielä lisään, mulla ikääkin jo 32v. ja ensimmäistäni tässä alan odottelemaan, joten siksi kauhistuttaa...

Edited by Ansku78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heissan kaikille,

olen uusi vauva.info foorumin käyttäjä ja toivoisin löytävän jonkun vajislaisen, joka käyttää erityislupavalmistetta Thyroidia ja on raskaana tai saanut vauvan? Lähinnä nyt kiinnostaa se, kuinka neuvolalääkärit ovat asiaan suhtautuneet, kuinka usein verikokeita on otettu heti ensimmäisistä viikoista alkaen, minkä verran annostusta on nostettu heti raskauden alussa ja onko ollut mitä ongelmia??

Tästä löytyy niin kauhean vähän tietoa!! Kilpirauhasfoorumi on jo minulle tuttu, nyt lähinnä kaipaisin ihan akuutisti neuvoja ja tuoreita kokemuksia!! girl_impossible.gif

 

Niin ja sen verran vielä lisään, mulla ikääkin jo 32v. ja ensimmäistäni tässä alan odottelemaan, joten siksi kauhistuttaa...

 

Hei!

Minäkin olen uusi foorumilainen ja käytän Thyroidia. Onhan ne yskineet lääkärit, mutta mulla on endokrinologin lausunto, että Thyroxin ei anna riittävää hoitovastetta. Yleensä ovat siihen tyytyneet (ainakin tähän saakka) ja se on yksi syy, miksi yksityiselle hakeuduimme. Arvotkin pitää olla melkein liikatoiminnan puolella (TSH alle 0,02 ja T4V 20), että olo on yhtään inhimillinen.

Kuuntelin itse tuota "arvosi ovat normaalit" 7 vuotta ennenkuin mitään lääkitystä määrättiin. Arvot heittelivät luokkaa TSH 3,5-5 ja T4v 8-11 välillä. Toivon vain kovasti, ettei tuo lääkkeetömyys ole tuonut mitään peruuttamatonta vahinkoa elimistöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin nyrkkisääntönä TSH:n pitää olla matala, mutta T4:n pitää olla yläkolmanneksessa. TSH voi olla "normaali" aivolisäkeperäisessä hypotyreoosissa, mutta T4 on silloinkin yleensä matala.

 

 

Mutta hedelmällisyys ja kilpirauhasarvot... "Hyvillä" arvoilla (TSH 3,7 (0,4-4); T4-v 15,9 (9-19), T3 5 (2,6-6)) en onnistunut tulemaan raskaaksi ikinäkoskaan koska ovuloin silloin tällöin jos ovuloin - jos oli edes kiertoa.

Vuoden lääkityksen jälkeen arviosta arvoilla 0,2-0,4 ja 20-21 pätkähti luomuplussa ihan yllättäen ja tuolla se plussa kohdussa posottaa kasvaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri sain eilen omat kilppariarvoni - TSH 4,8 T4V 9,8 - eli ei nyt ihan kohdillaan...

Lasta ollaan vuoden alusta yritetty, mutta ilmeisesti en luomusti ovuloi ollenkaan, joten nyt ensimmäinen clomifenkierto menossa. Kuukautiskiertohäiriöiden lisäksi oireina armoton väsymys, heikotus ja myös pientä masennusta...

Eilisellä gynekäynnillä piti saada tyroksiinit kokeiluun, mutta ei voinut kuulemma gyne niitä määrätä ennen sisätautilääkärin lupaa. Nyt sitten odottelen vastauskirjettä ja toivottavasti liitteenä tyroksiini-resepti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gynelle :skilletgirl:.

 

Hedelmällisyysikäisellä naisella TSH pitäisi olla alle kahden ja T4 yläkolmenneksessa... jumal**** noita lääkäreitä kun luullaan, että tyroksiini suunnilleen tappaa. :skilletgirl:

Niistä clomeista kun ei tuossa tilanteessa ole todennäköisesti hyötyä ja se ovulaatio voitaisiin saavuttaa ihan sillä tyroksiinilla. :skilletgirl:(Vajaatoiminta aiheuttaa kaikenlaista inhaa raskaudessakin, joten se pitäisi hoitaa ensin alta.)

 

 

 

 

 

Ihan omalla kokemuksella voin sanoa, että elämäni ensimmäinen säännöllinen ovulaatio"kierto" tuli vasta tyroksiinin saatuani - ja sen avustuksella tuli hieman yli vuosi lääkityksen aloittamisesta plussa, ilman hoitoja vaikka PCOs on diagnoosina.

 

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään viimein pääsin tyroksiinin aloittamaan 50 mikrogramman päiväannoksella.

Kahden kk:n päästä tarkistetaan miten on lähtenyt lääkitys vaikuttamaan.

Helpottunut olo. Toivottavasti alkaa olo tästä pian kohentua...

 

Kuinka kauan teillä on mennyt että olette tyroksiinin vaikutuksen huomanneet,

eli toisin sanoen kuinka nopeasti vajiksen oireet ovat helpottaneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osa oireista alkoi häviämään jo ihan parissa viikossa, osa on vieläkin päällä vaikka nappeja on vedetty toista vuotta (tosin nyt on ollut railakas pahenemisvaihe, ettei ihmekään). :grin: Mutta suurin osa on tässä vaiheessa jo kadonnut tai vähentynyt.

 

Tosin oireiden katoaminen on yksilöllistä: joillakin ihmisillä voi mennä puoli vuottakin ennen kuin lääkitys vaikuttaa mihinkään muuhun kuin veriarvoihin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen vielä sellainen kysymys, että tuliko tyroksiinin aloittamisesta negatiivisia oireita?

Olen ymmärtänyt että jos lääkitystä ei aloiteta liian suurella annoksella, niin oireitakaan ei pitäisi tulla.

Itselläni oli eilen ensimmäisenä tyroksiinipäivänä ajoittaisesti huono olo ja väsytti kahta kauheammin, mutta voi olla ihan sattumaakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietityttää nämä kilppariarvot, T4V ollut aina matalahko 10-12 luokkaa ja TSH 1,5-2,9. Klinikan lääkäri on sitä mieltä et matala T4V ei haittaa kun TSH normaali. Onko se nyt sitten normaali jos on 2,9? Mietin kun väsymystä, masennusta yms oireita on et johtuuko tuosta matalasta T4V:stä? Ja voisiko thyroxin kokeilusta pienellä annoksella olla haittaa? Olen nyt raskaana 9+2, icsillä aikaansaatu raskaus, ja mietityttää nuo arvot raskauden kannalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mammawannabe: Tyroksiinin negatiiviset sivuvaikutukset, poislukien mahdollinen liikatoiminnalle meno (jonka kyllä tunnistaa jos yhtään tuntee omaa kroppaansa), ovat kai lähinnä sitä, että lääkityksen alussa ne oireet voivat pahentua muutamaksi päiväksi. Joillain herkillä voi sydän oireilla tykytyksillä vaikka annos olisi pienikin, mutta se yleensä menee sitten ohi.

 

Mauy76: hedelmällisyysikäisellä naisella TSH pitäisi olla 1-2 (saa olla alempikin jos olo sitä vaatii, itselläni esim. TSH on aina asteikon alalaidassa tai sen ali) ja T4 mielellään siellä viitteen yläkolmanneksessa. Eli noin maallikkona, joka on joutunut perehtymään asiaan sanoisin, että ei nuo kyllä hyvät arvot ole.

 

 

Ovathan ne viitteissä ja monien lääkärien mielestä siksi "ihan hyvät". (Itse sain "ihan hyvillä" arvoilla lääkityksen kun oireisto täsmäsi ja oli sukurasitetta. :grin:)

 

Kilpirauahsen vajaatoiminta voi aiheuttaa mm. suuremman keskenmenoriskin, älyllistä kehitysvammaisuutta jne.. (Oma äitini oli mitä todennäköisimmin vajaa raskauksiensa aikana ja kyllä meistä ihan normaaleja ihmisiä kasvoi. Meikäläisellä tosin saattaa tämä kilpparin hajalla olo juuntaa juurensa jo sieltä, koska oireita alkoi tulemaan jo tosi pienenä.)

 

Ja jos se kilppari on rikki niin, vaikka yleensä raskaana oleville naisille riittää pari annosnostoa, arvosi voivat tipahtaa hetkessä ihan olemattomiksi raskauden aikana. (Itselläni kävi tässä juurikin niin, että kuukaudessa rojahdettiin sinne asteikon puoliväliin vaikka oma hoitotasapainoni on siellä asteikon ääripäissä.)

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

mammawannabe, kannattaa ottaa myös huomioon että vaikka ensimmäisesssä testauksessa arvot olisi ihan kohdallaa, ne voivat huonontua vielä siitä. Tai ainakin mulla nyt vuoden aikana annosta on nostettu ainakin kolmeen kertaan, kun jossain vaiheessa arvot laskee taas enemmän vajiksen puolelle (vaikka ensimmäinen kontrolli on ihan ok). Valitettavasti suurta parannusta noihin oireisiin en ole vielä saanut, mutta siihen on mulla muitakin mahdollisia syitä.

 

Nuo viitearvot on labra- ja lääkärikohtaisia, joten niistä ollaan sitten montaa mieltä. Mutta mä olen saanut annoksen korotuksen, kun olen sitä pyytänyt. Lisäksi olen itse huolehtinut siitä, että kilppariarvoja seurataan säännöllisesti, about kolme kertaa vuodessa. Otan huomioon tuon oman vointini ja tulevat hoidot. Mä saan reseptit hoitojen yhteydessä klinikalta.

 

Mä en ole tuntenut mitään sivuvaikutuksia, eikä ylitoimintaa ole ollut. Mutta olis kiva, jos arvot saataisiin hoitojan kannalta optimaalisiksi. Eli mulla ei olla päästy alle kahden ja T4V:ssä olis parantamisen varaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja riippuen vajiksen tyypistä arvot voivat itse asiassa huonontua lääkityksen aloittamisen jälkeen. Ja sitten on tietenkin näitä äkillisiä pahenemisvaiheita, joissa yhtäkkiä vain arvot heittävät häränpyllyä.

 

Viitearvot vaihtelevat, mutta asiansa tunteva lääkäri tekee päätökset niiden käytettävissä olevien viitteiden mukaisesti. Itselläni on tällä hetkellä eri viitteissä otetut kokeet kuin mitä Mehiläisessä käytetään (neuvolasta lähete), mutta kyllä se lekuri osaa sen arvon suhteuttaa viitteeseen.

 

Ja mitä tulee raskautumisarvoihin niin esim. itselläni olivat arvot kuukausia aika tarkkaan TSH alle 0,4 (0,4 -4) ja T4 20-21,x (11-21) ennen kun kävi tuuri. Periaatteessa siis lääkityksellä pitää löytää se ihmisen oma arvojen ideaalitaso ja se on vaikeaa koska se on aika vaikea määritellä.

Edited by Chiamaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hillittömän väsymyksen ja uupumuksen takia kävin lääkärissä ja nosti sitten annostusta. katsoatan lähteekö väsymys vai ei.. nyt on sitten annostus 2tbl/vrk ("lasten tabletteja"). arvot oli normaalirajoissa, mutta lääkärin mukaan kokeillaan ensin lääkityksen nostolla helpottaako elämä, jos ei niin sitten vika on muualla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on nyt neljä viikkoa napsittu tyroksiinia (1/2 aikuisten päivässä) ja olo on kyllä pirteämpi kuin aikoihin! Enää ei tarvitse heti töistä tullessa kaatua sohvalle nukkumaan vaan jaksaa liikkua ja puuhastella vielä illallakin. :girl_dance:

 

Kaksi viikkoa vielä pitäisi odotella testeihin menoa... Lääkäri muisti mun arvot viime käynnillä väärin ja jälkikäteen tulleessa kirjeessä selvisi että arvot olivat vielä huonommat... TSH 5,9 ja T4v 9,5. Jänskättää miten käy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kuulin tulokset, arvot oli TSH 0.15 ja T4-V 23. Koskaan ei oo saatu tota TSH:a noin alas, toi toinen sitten on himpun liian korkee. Mutta onneks on vajaatoiminta saatu korjattua ainakin toistaseks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko jollain lääkityksenä muuta kuin thyroxin? Mulla aloitettiin Armour-kokeilu, kun tyroksiinilla tsh meni liian alas, vaikka vajaatoiminnan oireet eivät kadonneet. Nyt toivon, että Armour auttaisi normalisoimaan hormonitoiminnan ja saisin joskus sen plussankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkityillä TSH periaatteessa saisi olla mittaamattomissa riippumatta lääkityksestä.

Armour on hyvä jos sinulla on laajakantaisempaa vikaa esim. T3-muunnoksessa - ja jotkut eivät vain pysty metaboloimaan synteettistä tyroksiinia (eli thyroxinia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi voi, miksi en poikennut tänne ketjuun jo syyskuussa...5 kk yritetty (ensimmäistä) eikä tulosta ole tullut, ellei sitten nyt tästä kierrosta tämän viikon aikana. Joka tapauksessa alkaa mulla huomenna omatoimisesti hypotyreoosin hoito yhdellä kokonaisella 0,1 mg:n tabulla, tähän saakka olen vuosia syönyt sitä 3/4 tabua. Tammikuussa otettu TSH oli 4,36 (pari aikaisempaa tulosta vuoden ja viiden vuoden takaa olivat nekin molemmat lähempänä kolmea ja tuolla samalla annostuksella). T4V on pyörinyt siinä vähän yli kympin. Ilmoitan sitten vaan tk-lääkärille nostaneeni annosta ITSE ja toivon kontrollilabraa. Hitto jos kaikki on nyt tostakin ollut kiinni. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ON: Soitin työterveyshuoltoon aamulla ja mukava työterveyshoitaja tiesi olla samaa mieltä mun kanssa ja sanoi talon endokrinologin sanoneen, että TSH:n tulee olla vähintään alle 2,5 ja mieluummin alle 2.Sanoin nostaneeni Thyroxin annokseni ja se laittoi lähetteen mulle kontrollilabroihin noin kuukauden päähän. Kerrankin joku, joka tietää asiasta ja ottaa siihen asiallisesti kantaa, mahtavaa. Eikä edes lääkäri...kerrankin tuli oikeen hyvä tän asian suhteen. Mutta vaikka mulla nyt jostain syystä TSH-arvo oli 4,36 tammikuussa niin se edelliskontrollissa viime maaliskuussa ollut 1,38 eli aika hyvähän se on ollut, en tiedä mikä sen noin on nostanut... :girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kilpirauhasen toiminnan normaali, sairauteen liittyvä heikkeneminen voi olla yksi syy ja toinen se, että sairas kilpirauhanen ei pysty säätelemään tuottamiaan hormonitasoja eli välillä sylkee hormonia vereen. Tosin käsittääkseni tätä ongelmaa ei lääkityillä pitäisi olla (tosin jos lääkitys on ollut vajavaista niin en ihmettelisi vaikka olisikin).

 

TSH todellakin saisi olla reippaasti alle kahden varsinkin hedelmällisyysikäisillä naisilla JA sen T4-V:n pitäisi olla viitteen yläkolmanneksessa (itselläni onnekkaat tasot olivat n. TSH 0,4 (0,4-4) ja T4-V 20 (11-21)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo mutta mulla onkin ollut viimeiset ainakin kymmenen vuotta tolla samalla lääkityksellä ja arvot on pääosin pysyneet alle kakkosen, kerran tai pari näky labratuloksissa olleen reilut kaksi. Lääkitys useimmiten pysyy samana vuosien ajan mutta olisi mielenkiintoista tietää miksi se nyt on hypännyt noin korkealle. Saas nähdä aiheuttaako lääkitysnosto liian alas putoamisen...mutta parempi liian alhaallakin hetken kun koko ajan liian korkealla. Meillä nuo T4v-arvon viite on 10-23..se on enimmäkseen ollut siinä 15-18.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now