Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Onneli

Jooga raskaana oleville

32 posts in this topic

Millaisia kokemuksia teillä on raskausajan joogasta? Missä olette käyneet joogaamassa; millaista oli; miten olette hyötyneet joogasta tai miten toivotte hyötyvänne siitä?

 

 

 

Mä en ole aikaisemmin harrastanut joogaa, mutta olen saanut päähäni että siitä voisi olla hyötyä sekä raskausajan hyvinvoinnin että synnytyksen kannalta. Ihan nettisivujen perusteella ilmoittauduin tänne raskausajan joogaryhmään: Studio Manipura.

 

Tässä tuon kyseisen joogastudion nettisivuilta vähän yleistä joogan hyödyistä raskaana oleville:

 

Joogaharjoittelusta on tutkitusti hyötyä raskausaikana sekä äidille että vauvalle. Venytysliikkeet ja hengitysharjoitukset auttavat sopeutumaan raskausajan muutoksiin. Ne helpottavat ja jopa ehkäisevät tyypillisiä raskausajan vaivoja kuten selkäkipuja, alaraajojen kramppeja, hengästymistä ja korkeaa verenpainetta. Hengitysharjoitukset parantavat kohdussa kasvavan lapsen hapensaantia.

 

Jooga valmistaa myös synnyttämään. Se tutustuttaa omiin, uutta elämää luoviin voimavaroihin ja on omiaan vähentämään synnytyspelkoa.

Joogaharjoittelu opettaa synnytysergonomiaa. Syvä hengitys ja erilaiset hengitystekniikat opettavat työskentelemään kivun kanssa ja säästämään voimia synnytyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakaan ei aiemmin ollut kokemusta joogasta, mutta mammajoogassa olen käynyt nyt yhteensä neljä kertaa. Olen kyllä tykännyt kovasti, ja erityisesti siitä, että siinä oppii rentouttamaan muita lihaksia samanaikaisesti kun tekee jotain yhtä lihasharjoitusta. Kai tämä on sitä kehon hallintaa ja oman kehon kuuntelemista. Ja erityisesti nuo lantionseudun rentoutukset ja harjoitukset ovat olleet tosi mieluisia, sillä ne vähentävät jännityksiä ja helpottavat kipeytyvää alaselkää. Ja kuulemma niitä harjoituksia voi tehdä sitten itse synnytystilanteessa, helpottaen supistuskipuja, siis niitä alaselän ja lantion rentoutuksia ja syvävenytyksiä. Ja hengitykseenkin tulee kiinnitettyä huomiota. Eli voin kyllä lyhyen kokemuksen perusteella suositella lämpimästi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin ton studio Manipuran kurssin ja tykkäsin siitä. En ollu aikaisemmin joogaa harrastanut ja tossa on hyvin otettu huomioon se, että on raskaana. Siinä siis käytiin läpi paljon synnytykseen liittyvää asiaa ja harjoiteltiin eri asentoja avautumisvaihetta ja ponnistusvaihetta varten. Eli ei ollut pelkkää joogaa. Mä kävin maanantaiaamuisin ja kyllä se sen verran rankkaa oli, että usein nukuin päiväunet sen jälkeen, vaikka itse joogassa ei tuntunut siltä että olis mitään tehny...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en päässyt enää mukaan kurssille, joten joogasin viimeiset kuukaudet kotona. Mulla oli pitkä sairasloma supistusten ja kovien selkäsärkyjen vuoksi ja jooga oli juuri sopiva liikuntamuoto minulle. Suosittelen kokeilemaan!

 

Kiitos Onneli tuosta linkistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin äitiysjoogakurssin raskausaikana ja pidin siitä. Olisin ehkä kaivannut jopa vähän raskaampaakin joogaa mutta täytyy ottaa huomioon, etten käynyt kurssia raskauden loppuaikana vaan vaiheessa, jolloin olin vielä ketterä ja hyväkuntoinen. Tuossa vaiheessa ihan jo loppurentoutuksesta oli hyötyä, kun sai unohtaa kaiken muun pitkän työpäivän päätteeksi. Jatkoin joogaamista kotona loppuaikanakin ja silloin siitä oli paljonkin hyötyä. Lonkkien ja alaselän ollessa kipeimmillään teki tietyt liikkeet tosi hyvää. Synnytyksen aikana käytin kurssilla oppimaani hengitystekniikkaa.

 

Jotkut jutut ("ajattele lasta kohdussasi..." "Nyt olet tiikeri...") meni mun makuuni hieman huuhaaksi, mutta eipä tuo kauheasti haitannut kun otti jutut huumorilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on takana muutama kerta mammajoogaa ja tyytyväinen olen ollut... en sitten tiedä osaanko hyödyntää sitä synnytyksessä, mutta toivotaan että jotain muistuu siinäkin tilanteessa mieleen. Rauhallista rentoutumista se pääosin on, mutta sekin tekee hyvää :) Tänään puoli tuntia alusta ohjaaja ja muutaman muukin innostui kertomaan kokemuksiaan ei-lääkkeellisestä kivunlievityksestä, ohjaaja kertoi siinä myös mitä ainakin olisi hyvä kokeilla. Meillä se on kaukanan "hihhulimeiningistä", ommm-mantra taitaa olla ainoa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käynyt joogaryhmässä molempien raskauksieni aikana (esikoinen 2v2kk ja nyt menossa rv 31). En tiedä, onko se auttanut tai miten siitä olen hyötynyt, mutta ainakin olen tykännyt. ;) Kevyttä venyttelyä ja leppoisaa liikuntaa. Jatkoin joogaa ekan synnytyksen jälkeenkin ja palauduin kyllä tosi nopeasti kaikin puolin. Parasta on omasta mielestä ainakin tässä toisessa raskaudessa, että tulee se joogahetki keskityttyä raskauteen, ajateltua vauvaa ja tulevaa synnytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin äitiysjoogassa raskauden loppuaikoina ja täytyy todeta, että mielestäni ei sinne aikaisemmin kannatakaan mennä, koska muutoin tahti on varmasti turhauttavan rauhallinen. 

 

Joogan henkisen puolen jutut eivät minuun oikeen uponneet, mutta muutoin kyllä tykkäsin kovasti käydä joogassa. Joogassa tehdyistä hengitysharjoituksista saattoi olla apua, sillä sain kätilöiltä kehuja, miten hyvin käytän henkitystä avukseni supistusten aikana.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saanko kysyä Mianna missä kävit raskaana olevien joogassa? Sain tänään peruutuspaikan Manipuran viikon päästä alkavalla raskaana olevien joogakurssille eli olen kurssin alkaessa raskauden puolivälissä. Olin alunperin ilmoittautunut tammikuun kurssille (jolloin viikkoja jo noin 30), kun marraskuun kurssit olivat täynnä. Lähinnä siksi kysyn, että itse ajattelin liikkumisen olevan hankalaa jo tuolloin tammikuusta eteen päin ja tämän vuoksi otin peruutuspaikan vastaan.

 

- Aallotar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen parhaillaan äitiysjooga-kurssilla (linkki alla), ja olen tykännyt tosi paljon kyseisestä kurssista. Tutustuin myös tuon Manipuran ja johonkin muuhunkin sivuun+kuulin kommentteja kavereilta, niin siellä sisältö tuntui vähän liian "korkealentoiselta", kun itse en kaipaa siihen filosofiaa tms höysteeksi, vaan haluan joogata nimenomaan liikunnan ja hyvän olon vuoksi.

 

Aloitin tuon kurssin rv 31+0 ja viimeisin kerta on rv38, jos vointi sallii niin pitkään ryhmässä käymisen. Minulle tuo ajankohta on ollut sopiva, kun vointi on ollut hyvä ja liikkeet ovat vaatimuksiltaan sopineet tähän ajankohtaan, myös rentoutus- ja hengitysjutut tuntuu minusta nyt hyödyllisemmiltä, kun synnytys alkaa olla lähempänä. Tuolla samalla kurssilla on suurin osa rv 20-30, ja osa on käynyt useammankin kurssin peräkkäin. Varmaan myös kannattaa miettiä aikaisemmin aloittamista, jos esim paikat alkaa kipeytyä tai ei ole joogannut aiemmin, niin silloin aikaisemmilla viikoilla pystyy paremmin oppimaan liikkeet, kun kropan liikkuvuus on parempi. Toisaalta nuo ryhmät on pieniä, niin niissä pystytään yleensä hyvin huomioimaan eri odottajat ja antamaan eri tasoisia vaihtoehtoja liikkeistä. Itselläni jooga ja muu liikkuminen on helpottanut esim alaselkäkipuja ja vahvistanut lantionpohjan tienoota, niin rasituskivun tyyppiset ovat helpottuneet. Toistaiseksi olen jaksanut hyvin olla tunneilla (1,5t/kerta), vaikka en olekaan mikään paljon liikkunut taustaltani.

 

 

 

http://www.sirpakuosmanen.fi/aitiys.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aallotar olen ihan eri kaupungista kuin sinä, joten en osaa sanoa millainen studio manipuran jooga on. Varmasti eri paikkojen välillä on huomattavia eroja kurssien/joogan sisällössä. Kuitenkin olen ymmärtänyt, että erilaiset rentoutumis- ja hengitysharjoitteet ovat aina oleellinen osa äitiysjoogaa, jonka takia myös loppuraskaudesta jooga luonnistuu hyvin. Jos arki on hektistä vaikka työkiireiden takia, voi toisaalta olla hyvä kerran viikossa käydä rentoutumassa äitiysjoogan parissa jo ennen loppuraskautta. Joogasta opittuja liikkeitä voi sitten varmasti jatkaa loppuraskaudesta itsenäisesti  :girl_smile:

 

Minulla oli itsellä viimeinen joogakerta rv 37+4, kun vauva syntyi rv 39+4. Tuolloin vielä onnistui kaikki liikkeet ihan yhtä hyvin kuin rv 30 paikkeilla, jolloin joogakurssi alkoi. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkkinä, että Tampereella äitiysjoogaa löytyy Työväenopistosta Sampolasta ja Tampereen Napapiiriltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin esikoisen odotusaikana manipurassa ja tykkäsin kyllä, vaikka tietty jotkut jutut meni hieman yli, kuten Malletti mainitsi. Aluksi oli hieman järkyttynyt, koska olen itse harrastanut astanga joogaa, ja olin manipuran tunnin jälkeen ihan ihmeissäni, että eihän tässä tullut edes hiki! Mutta tajusin kyllä, että kyseessä oli ihan eri tyylinen liikuntaharrastus, jossa tarkoitus ei ollutkaan treenata niin kovaa.

 

Aallotar: pärjäät varmasti vielä tammikuussa! Liikkeet on helppoja ja pehmeitä ja keskitytään paljon lantion pohjaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen harrastanut astanga joogaa, joten voi olla vähän vääränlaiset luulot liikkeiden suhteen =). Päädyin nyt siihen, että menen vasta tammikuun kurssille, kun synnytyskin on lähempänä. Siskoni sanoi myös, että Manipuran raskaana olevien jooga oli hieman liian hörhöilyä, mutta kurssi oli hänestä myös hyvin synnytykseen valmentava. Jonkun tunnin aluksi kaikkien oli pitänyt tehdä sarvikuonokannulla nenähuuhtelu (siskoni oli ollut ?!?). Ok tajuan kyllä, että halutaan jotenkin painottaa nenän käyttöä hengityksessä, mutta kuulostaa mielestäni erikoiselta (tämä ei siis ollut se hörhöilyosuus sinällään, kannuhan on oiva keksintö). Kuitenkin kollektiivinen nenähuuhtelu on mielestäni vähän mielenkiintoinen ajatus...Kas kun ei paastoa edeltävä perähuuhtelu porukalla :girl_haha:.

 

Kiitos kaikille vastauksistanne!

 

- Aallotar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan käynyt Shantin äitiysjoogatunneilla? Se on ilmeisesti aika loppuvaiheisille tarkoitettu? Musta Shanti on niiiin ihana joogakoulu että mieluiten menisin kyllä sinne joogaa, mutta pelkään että normi-hatha-tunnit menevät kyllä liian vaikeiksi mulle kun on 3 kk vaan maannut ja yrittänyt olla yökkimättä. Nyt kun olen selkeästi piristynyt niin haluaisin aloittaa joogan taas uudestaan. Kylli, joka vetää Shantin tunteja on maailman ihanin joogaopettaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olis tulossa tyky-päivä töissä ja ajattelin osallistua HotJoogaan (kuntotestit ja kiipeilyn taidan skipata). Tuo on paria viikkoa ennen mun äippäloman alkua. Varmaan voin luottaa, että joogaohjaaja osaa kertoa mitä liikkeitä voin tehdä ja mitä en tai sitten korvaavat liikkeet? Tosiaan kyse vain yhdestä tunnista tuon Tyky-päivän puitteissa. Eikä mulla ole aiempaa kokemusta joogaamisesta. Vai pitäiskös vaan jättää tyky väliin tänä vuonna...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitan huhtikuussa äitiysjoogassa käymisen. Vähän jänskättää koska en ole ikinä ennen joogannut tms. Mutta kaippa mä siellä pärjään :) Varmasti tekee hyvää! Aloittaessa tulee juuri täyteen 22 raskausviikkoa... Tuo on kahdeksan kerran mittainen kokonaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hot joogaa ei suositella raskaana oleville ellei se ole jo tuttu ja aktiivisesti ennen raskautta harrastettu liikuntamuoto.

 

Äitiysjoogaa ilman mitään uskonnollista/hengellistä höpinää on myös täällä, suosittelen: http://www.joogamedi...oe/Aeitiysjooga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin kerran hotjoogassa ihan alkuraskaudessa ja olen sitä kokeillut vain kerran aiemmin. Turussa ainakin Aurajoogassa on äitiyslämpöjoogaa (35 asteessa, eli hiukan normaalia lämpöjoogaa alemmassa). Aurajoogan sivuilla sanotaan: "Tunti sopii kaikille odottajille missä raskauden vaiheessa tahansa, jos olo on hyvä ja raskaus on edennyt normaalisti."

 

Ajattelin itse mennä kokeilemaan sinne jossain vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitan huhtikuussa äitiysjoogassa käymisen. Vähän jänskättää koska en ole ikinä ennen joogannut tms. Mutta kaippa mä siellä pärjään :) Varmasti tekee hyvää! Aloittaessa tulee juuri täyteen 22 raskausviikkoa... Tuo on kahdeksan kerran mittainen kokonaisuus.

 

Turhaan jännitin! Tuo on ollut ihan huippua ja ennen kaikkea tarpeellista. Paikat pysyy paremmassa kunnossa jne :) Voin vain suositella!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muita mammajoogaajia tällä hetkellä? Itse käyn tässä toisessakin raskaudessa :) paikka ja ohjaaja ovat vaihtuneet ja tämä jooga ei ole niin mieleinen mutta koen kuitenkin hyväksi raskauden kannalta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käyn äitiysjoogassa. Ei-raskaana ollessani olen satunnainen jooga-kävijä. Mut tuo äitiysjooga on ihan parasta :) Ohjaaja on kyl tosi kiva, ottaa huomioon erinäiset vaivat ja on sopivan rento. :) Lantionpohjalihakset on niin paljon paremmassa kunnossa joogan ansioista :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0