Jarkko U.

Luontonimiä?

137 posts in this topic

Mä tykkään kovasti luontonimistä, varsinkin näistä:

 

Minttu

Jasmin

Kirsi

Kirsi-Marja (Kirsikka)

Lilja

Tuuli

Pilvi

Taimi

Jade

 

Poikien luontonimistä voisin omalle lapselleni antaa oikeastaan vain Pyry-nimen, muut ei oikein sytytä tai sovi sukunimeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luontonimet on ihania! Esikoiselle olisi ollut vaikka mitä ihania luontonimivaihtoehtoja, mutta kun sukunimi on luontoaiheinen, olisi tullut hassuja yhdistelmiä luontoetunimen kanssa :D Tytön toiseksi nimeksi tuli kuitenkin Mimosa, joka mun oli pakko saada lapselleni antaa.

 

Pojallekaan ei ollut tarkoitus antaa luontonimeä, mutta kuulin sitten jälkeenpäin ystävältäni, että pojan nimi tarkoittaa kreikankielessä omenaa :D

Edited by Sointu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta luontonimissä on sekä kauniita että ei niin kauniita nimiä. Aivan kuten muissakin nimissä. Meidän toisella tytöllä on ehdottomasti luontonimi, vaikka nimen kansainväliselle muodolle löytyykin myös toisenlainen merkitys. Toinen nimi ei suoraan ole ehkä luontonimi, mutta polveutuu aurinkoon viittaavasta kansainvälisestä sanasta. Muutenkin, jos hyväksyy muitakin kuin kotimaisten kielten valikoiman, niin luontonimiähän on vaikka kuinka. Nyt kun miettii, niin lähipiirissä on aika paljonkin luontonimiä mm. mun molemmat kummilapset.

 

Näitä ei tainnut vielä täällä näkyä:

Kerkko (puun vuosikasvu),

Kare (veden pinnan väreilyä),

Luna (kuu),

Stella (tähti) ja

Sola (joka viitannee ihan solaan tai aurinkoon).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tykkään kans paljon luontoaiheisista nimistä.

 

Tässä jotain mitä tulee mieleen enkä pikaisesti bongannut tästä ketjusta. Kaikista en tykkää itse henk koht mutta listataan nyt kun aloin etsimään näitä.

 

Omena

Kastanja

Hunaja

Neilikka

Pioni

Paju

Kaneli

Kanerva

Karpalo

Vadelma

Piparminttu

Tähti

Pääsky

Kuutamo

Lounatuuli

Daalia

Esikko

Halla

Susi

Mesimarja

Sade

Helle

Kaste

Taateli

Luumu

Sola

Talvi

Manteli

 

Otso

Leijona

Kosmo

Koski

Kuutti

Nalle

Huurre

Sirius

Jupiter

Orion

Osma

Nauris

Huurre

Repo

Viima

Edited by Serene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luontonimet voivat olla todella kauniita, mutta joskus kun tietyn luontonimen yhdistää tiettyyn sukunimeen, voi syntyä aika "erikoinenkin" yhdistelmä. Eräällä tutulla lapsen nimeksi annettiin Taimi. Sukunimi on sattumoisin eräs puulaji, joten mietin vain, että jos itsensä esittelee tyyliin "Virtasen Kaisa tässä terve", niin tulee tuosta sitten "Kuusen Taimi tässä moi". No joo. Ei kai sitä tartte itseään noin esitellä, jos on tuollainen nimi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöllä on kutsumanimenä luontonimi, mutta tietoisesti ei kyllä pyritty sellaista valitsemaan. Hirveän vaikeaa oli meille muutenkin sellaisen nimen löytäminen, joka sopi kummankin suuhun. Jos meille joskus toinen lapsi tupsahtaisi, niin olisi kyllä suuri houkutus valita luontonimi jatkumona esikoisen nimelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kävin katsomassa väestörekisterikeskuksesta, että Nauris-nimisiä on yhteensä Suomessa neljä, eli ei se kovin yleinen nimi ole.

 

Mä pidän luontonimistä ja voisin ihan hyvin antaa sellaisen lapselleni. Tosin enemmän pidän noista tyttöjen luontonimistä, esim. Vilja, Pihla, Aamu ja Pilvi on tosi kivoja.

Edited by Elle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan mietitty Kaislaa tai Pihlaa, mutta ei tietoisesti luonto-nimiä. Toisaalta oon jo vähän kyllästynyt noihin kahteen, eikä ne oikein tunnu miellyttävän pidemmän päälle. Pojan nimi taas on miellyttänyt jo monta vuotta ja siksi se tuntuu niin varmalta valinnalta. Mutta luonto-nimet on ihania, kuten Vilja, Varpu, Aava, Aamu, Pyry, kerran tapasin erään Valon. :) Se oli hassu, mutta jotenkin sopi tälle lapselle tosi hyvin. Kaikkiin nimiin tottuu, vaikka ne aluksi kavahduttaakin.

 

Niin ja Säde on kiva. Ja Louna.

Edited by Millaliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä pidän kovasti luontonimistä. Miehellenikin sanoin joskus että Vilja olisi aika ihana nimi, johon hän vastasi, miksi sinä vihaat lastasi noin paljon. Hetken kummasteltuani hänen kantaansa, tajusin että meidän sukunimenä oleva "aihe" saa monet kasviaiheet kuullostamaan aika pahalta. :rolleyes: Samassa tajusin, että minähän olen nykyään itsekkin joku hemmetin mehulinko tms. :P

Edited by tweety

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytön kaksi ensimmäistä nimeä on luontonimiä ja tykkään kovasti useista tyttöjen luontonimistä. Jos poika olisi tullut, niin ei oltaisi luultavasti luontonimeä annettu, kun ei ole tullut eteen sellaista, joka kumpaakin miellyttäisi.

 

Itse olin jo vuosia vuosia sitten miettinyt, että haluaisin antaa tuon tietyn nimen, jos joskus tytön saan. Joten luontonimien tämänhetkinen suosion nousu ei vaikuttanut valintaan. Hyvin kyllä on huomannut muskareissa ym. luontonimien lyöneen läpi.

Itse tykkään ns. pehmeistä nimistä ja useat tyttöjen luontonimet täyttävät tämän kriteerin ja kuulostavat siksikin minun korvaan kauniilta.

Edited by mymii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin oikein hyvin antaa luontonimen tyttärelleni. Itse asiassa se pulpahti päähäni vähän aikaa sitten ihan miettimättä, vaikka en edes raskaana olekaan. Nimi on eräs kukka, joka ei kasva Suomessa. Katsoin nimipalvelusta, että se nimi on annettu vain yhdelle lapselle koko maassa! :o Yllätyin, koska kuvittelin että kukkien nimet ovat aika yleisiä tyttöjen nimiä. Eikä se ole edes vaikea lausua, vaan taipuu suomen kieleen ja suomalaiseen suuhun oikein kauniisti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meijän esikko sai luontoaiheisen aika yleisien nimen ja kakkonen saa myös luontoaiheisen nimen. Nimi on jo päätetty, mutta en tiedä miten siihen suhtaudutaan kun on yleisemmin pojan nimi ja meille on lupailtu tyttöä... Kuitenkin nimeä on annettu sekä tytölle että pojalle (suhde n. 1:2).

Edited by }i{

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joko täällä on mainittu Tuisku (m101, n132) sekä Hilla (n1598)?

 

Pidän luontonimistä, voisin todellakin antaa omalle lapselleni. Tytölle olisin antanutkin, mutta tulokas oli poika ;) Rakastan nimeä Aava.

 

Poikamme nimi on Raamatusta, ja jos saamme toisen pojan, hänenkin nimensä tulee olemaan kristinuskosta. Pidän todella paljon näistä vanhoista, merkityksellisistä nimistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon törmänny nimeen KIVI, enkä sitä kyllä omille lapsilleni laittaisi, mutta kukin tyylillään ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen puolen suvussa alkaa nuoremmassa polvessa oleen sen verran paljon luontonimiä, että ehkä meidän tulokkaalle ei enää sellasta anneta.. Alkaa nimittäin muuten sukupuu muistuttaan ennemminkin säätiedotusta kuin nimiluetteloa. Ja sanottakoon että kaikki nimet ovat erikseen aivan ihania, mut niitä alkaa vaan oleen meidän lapsen "haarassa" vähän turhan paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidän nimestä Ruska ja Kuura Karpalo..mutta mies inhoaa niitä,joten se siitä sitten:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pidän nimestä Ruska ja Kuura Karpalo..mutta mies inhoaa niitä,joten se siitä sitten:(

 

:grin: Toi Kuura Karpalo on aika vänkä! Ruska on tosi nätti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle Kuura on ihan selvästi pojan nimi. Olin yllättynyt, että väestörekisterikeskuksen mukaan sitä on annettu suht tasaisesti molemmille sukupuolille.

 

(muoks; kun siis Karpalo on tytön nimi. Ja tosi nätti sellainen muuten onkin.)

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole mikään erityinen luontonimifani. Jotkut luontonimet on kivoja, jotkut ei - ihan kuten muutkin nimet. Harkitsin luontonimeä, mutta lopulta muut syyt painoivat ja se jäi. Tosin muksun nimi on kyllä muuten yhteydessä luontoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkaa nimittäin muuten sukupuu muistuttaan ennemminkin säätiedotusta kuin nimiluetteloa.

 

Anteeks, mutta reps! :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monet luontonimet on aivan ihania ja oisin voinut omallekin lapselleni antaa... Mutta kun sukunimi on myös puun nimi, eli siinä sitä luontoa riittämiin yhdelle perheelle. Nimet tyyliin Visa Koivu menee mun makuun enemmän huumoriosastolle girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now