Jarkko U.

Luontonimiä?

137 posts in this topic

Sanotaanhan siellä, että kielenhuolto hyväksyy molemmat :)

 

Ja lisäksi:

”Jos sanalla on kielessä kaksi taivutustapaa, on parasta valita sama tapa, jota nimenhaltija itse käyttää, jos se on tiedossa. Toisaalta on syytä muistaa, että yleiskielen mukainen taivutus on moitteeton, vaikka nimenhaltija itse ei sitä käyt­täi­sikään.”

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, tosin tuossakin kohdassa sanotaan tuo, että "yleiskielen mukainen taivutus on moitteeton, vaikka nimenhaltija itse ei sitä käyttäisikään". Ja muissa kohdissa käsiteltiin vielä tarkemmin, miksi ei voi ajatella, että se olisi nimenhaltijan itse päätettävissä.

 

Mutta kuten sanottu jo aiemmin, jos jonkun tietyn ihmisen nimeä taivuttaa ja tietää hänen toivomuksensa, on sitä tietysti kohteliasta noudattaa, ainakin jos se on ihan hyväksytty muoto. Mutta eipä se "nimenhaltija" voi ketään määräilemään mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en ole koskaan mieltänyt Tuuliaa suoraan luontonimeksi, mutta toki se on johdos tuulesta. Menee mielestäni samaan sarjaan esim. Tuulikin kanssa, josta ei kuitenkaan ihan heti tule luonto mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En miellä luontonimeksi Tuuliaa.

Ajattelen, että vain "perusmuoto" luonnosta on luontonimi, eli Lumi, mutta ei esim. Lumianna,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaikilla lapsilla on luontonimet. Tämä ei ollut tarkoituksellista vaan kun toinen lapsi syntyi niin keksittiin nimi joka sopi esikoisen nimen kanssa ja kolmannen kohdalla jatkettiin sarjaa, koska se olisi ollut vähän hassua jos muiden nimet tulee luonnosta ja kolmannen nimi olisi ollut joku aivan muu.

Musta on ihanaa, kuten täälläkin jo joku kertoi, että nimet tarkoittaa jotain. Olen saanut muutaman kerran kertoa ulkomaalaisille opiskelijakavereille mitä lasteni nimet tarkoittavat ja ovat olleet ihastuksissaan kun kuulevat niiden merkitykset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lasten nimet on suomalaisia luontoaiheisia ja siten täällä uudessa kotimaassa ns. massasta poikkeavia, mutta mustakin on kiva aina selittää niiden "luonnoläheinen" merkitys paikallisille. Ja ihmiset tosiaan on ihastuksissaan! Olen itseasiassa huomannut, että vaikka Suomessakin tykätään antaa paljon ns. kansainvälisiä nimiä, ainakin täällä mun uuden kotimaan ulkosuomalaisilla tuntuu olevan nimenomaan niitä perinteisiä suomalaisia nimiä, ja varsinkin luontonimiä.

Edited by Chokoladen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon nyt ihastunut nimeen Kaisla, mutta meillä on sukunimi sellainen, että tarkoittaa myös sanana jotain, niin vähän epäröin sellaista etunimeä. Pojannimenä tykkään kovasti nousussa olevasta Aarnista, joka menisi ehkä, vaikka onkin lähellä luontoa kuvaavaa sanaa (Aarnio).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi luontonimistä pitävä! Tosin en tiedä, tuleeko meidän lapset luontonimiä saamaan. :) Toisaalta mua jotenkin huvittaa sellainen, jos kaikki lapset olisivat samaa luontonimisarjaa. Esim. olis kolme tyttöä, joiden nimet olis Ruusu, Lilja ja Orvokki. Tai Lumi, Pyry ja Myrsky. :D Mutta se nyt vaan särähtää mun korvaan, älkää ottako nokkiinne te, jotka tällaisesta pidättekin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihania nimiä täällä. Taimi olis kaunis, ja Kuura, mutta ne ei ollenkaan käy toisten lasten nimiin. Meillä ei siis ole luontonimiä, vai onko Sara sellainen...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsella on luontonimi toisena nimenä. Itse asiassa siinä on kaksi luontonimeä tyyliin Suvituuli, Suviruusu jne. Sukunimikin löytyy luonnosta.

 

Sara tulee Saarah -nimestä. Eikö se tarkoita prinsessaa hepreaksi

Edited by Ataraxia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta onhan Sara silti myös luontonimi :) Sen parempi minusta, mitä useampia merkityksiä (ellei ne ole negatiivisia)!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta onhan Sara silti myös luontonimi :) Sen parempi minusta, mitä useampia merkityksiä (ellei ne ole negatiivisia)!

Näin juuri :). Me emme siis aiemmin ole edes miettineet että Sara olisi luontonimi, mutta onhan se sitäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Sara on luontonimi, jolla on myös muuta historiaa. Samoin miellän helposti luontonimiksi sellaiset luontonimistä johdetut nimet, kuten Tuulia tai Päiviö.

 

Lueskelin ketjua, ja uudemmat luontonimet tuntuivat olevan enemmän esillä. Tässä pientä listaa vakiintuneista, kalenteristakin löytyvistä luontonimistä, joita en huomannut/muista täällä mainitun.

 

Miehet: Alpi, Kustavi, Teijo, Terho

Kustavi ja Teijo ovat vähän siinä rajalla, mutta ainakin mulle nimistä tulee tosi vahvasti luonto mieleen, toisin kuin esim. Loviisa ei tällaista ajatusta ydinvoimaloineen tuo.

 

Naiset: Aurora, Helle, Kerttu, Lauha, Marketta, Pälvi, Päivä, Raita, Ritva, Sirkku, Sylvia, Terttu, Viola, Vuokko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teijo on paikka Salosta etelään. Siellä on mm. kansallispuisto. Eli tietääkseni Kustavi ja Teijo ovat vain nimiä ilman erityistä merkitystä, mutta tuovat ainakin itselleni vahvan luontomielleyhtymän. Tietysti jos jonkun inhokkisukulaiset asuvat juuri noissa paikoissa, tulee ihan toiset mielleyhtymät.

 

Tuli vielä mieleen, että Harri on myös luontonimi, jos sitä niin haluaa ajatella!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ok. Mä en miellä luontonimiksi paikkojen nimiä, koska ne on tosiaan vain nimiä eikä luonto liity niihin välttämättä mitenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliko täällä jo mainittu poikien nimissä perinteiset Visa tai Vesa? Ei ainakaan ensisilmäilyllä osunut silmään.

 

Meilä on runollinen lulntoaiheinen sukunimi, joten luontoaiheinen etunimi kuulostaisi liian ... no joltakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luontonimissä onkin paljon kauniita nimiä. Ja luettuani huomasin, että onhan niissä paljon sellaisia, joita en ole edes aiemmin luontonimiksi mieltänyt, mutta nyt tarkemmin ajateltuna huomaankin niiden luontoyhteyden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me annamme tulevalle pienokaiselle luontonimen, parin viikon päästä saadaan tietää sukupuoli, silloin sitten ruvetaan tarkemmin miettimään :) Pidän luontonimistä koska en halua nimen olevan mitenkään peräisin uskonnollisista nimistä, luoononläheinen ihminen olen itsekin, en kuitenkaan mikään hippi yms intoilija, mutta luonto ja eläimet ovat tärkeitä osia elämässämme. Mutta ei ihan niitä yleisimpiä luontonimiä, nämä Pyryt, Kaislat yms on sen verran yleisiä, itse pidän seuraavista tyttöjen nimistä: Lotus, Lumi, Lilja, poikien luontonimistä suosikkini on Havu. Näillä luultavasti mennään kun muksu syntyy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Banaanirotta, täälläpäin taas Lumi ja Lilja on Kuuran lisäksi hurjan yleisiä nimiä, eli riippuu alueesta kokonaan mikä on yleinen ja mikä ei ;) Siksi siis minusta ei kannata liikaa arpoa lapsen nimeä sen mukaan onko jokin nimi tuttavapiirissä suosittu vai ei - tuttavapiirit kun varmasti muokkautuvat lapsen elämän aikana useaan otteeseen. Tää ei nyt oo erityisesti sulle, tuli vaan yleisesti mieleen kun täällä usein näkee nimipohdinnoissa että antaisin nimen xy, muttakun niitä on naapurissa yksi ja serkun vaimon pikkuserkun lapsella toinen.

 

Toi Havu on ihana.

 

Oon miettinyt lasketaanko mun lapsen nimi luontonimeksi vai ei. Tavallaan se on ja tavallaan ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöillä on luontoaiheiset/-johdannaiset nimet, ja jos kolmaskin on tyttö, yksi vaihtoehto olisi nyt Usva. Ulkosuomalaisena kiinnostaisi kuulla, onko se mielestänne Suomessa harvinainen/yleinen ja mitenköhän mahtaisi kieli taipua esim. englanninkielisissä maissa tuohon? Tällä hetkellä englannilla ei ole väliä, mutta täytyisi sekin ottaa huomioon.

 

Mitäs muita kauniita kesään ja ehkä aurinkoon liittyviä luontonimiä voisi olla?? Muita kuin kukan nimiä tällä kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now