Sign in to follow this  
Followers 0
Taken

Hoidon aloitus ja sairastelu - kokemuksia?

54 posts in this topic

Meidän tyttö aloitti hoidon päiväkodissa viime syksynä ja ehti kolme päivää olla hoidossa kun iski ensimmäinen kuumetauti. Aika paljon sairasteli syksyn aikana. Oli nuhakuumeita, enterorokko, vauvarokko, mahatauti, korvatulehdus jne. Oli aika rankka syksy. Yöt oli huonoja jne. Keväällä sitten sairastelua oli onneksi selkeästi vähemmän.

 

Mä pystyn tekemään töitä onneksi kotoakin käsin niin ei työt päässeet kovin pahasti kasautumaan tytön ollessa sairaana.

 

Mutta joo, enpä ois arvannu että päivähoidon aloittaminen olisi nuin rankka rasti. Kyllä se viime syksy meni huonoilla unilla ja itkua ja kitinää oli paljon. Ja töitäkin piti tehdä siinä sivussa. Mutta kyllä siitäkin selvittiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt tarhailua takana kuukausi ja tytön sairasteluiden takia oon joutunut olemaan pois töistä neljä päivää. Itse asiassa nyt on se neljäs päivä menossa ja todennäköisesti olen pois vielä ainakin huomisen. Flunssaa, kuumetta, yskää, flunssaa, kuumetta, yskää... Nyt alkaa olla hengenahdistustakin mukana, joten tie vie lääkäriin.

 

Työnantaja vaikuttaa suhtautuvan ihan hyvin, mutta pelkään kyllä, ettei vakkaripaikkaa näillä poissaoloilla heru, kun omien sairastelujen takia oon ollut poissa myöskin muutaman päivän. Alkaa niin kyllästyttämään, vaikka tämän kauempaa ei ole aikaa kulunut. Mä joudun olemaan lähes aina pois töistä, kun lapsi sairastaa. Mies vaan jauhaa, ettei hän voi töistä olla pois, mutta ei ymmärrä mun kurjaa tilannetta. Niin, olen vielä koeajalla, joten hiukan pelottaa sekin, että mut voidaan irtisanoa koska tahansa ilman sen kummempaa syytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enska aloitti päivähoidossa tammikuun alussa, eli nyt on noin kuukausi takana. Vielä ei ole tullut yhtään tautia. Syyspuolella vielä kotihoidossa ollessaan sairasteltiin kyllä flunssa jos toinenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika aloitti hoidon elokuun lopussa 1v 8kk ikäisenä, ja kyllä meillä huomasi että kunnon sairastelu alkoi päiväkodin myötä. Reilu kuukausi meni täysin terveenä, mutta sitten jysähti, ja taudit olikin sitten kunnon pitkäkestoisia tauteja. Oikeastaan voi sanoa että koko meidän syksy meni kaavalla viikko terveenä (=hoidossa), viikko kipeänä (=kotona), muutaman kuukauden putkeen noudatettiin tätä samaa kaavaa.

 

Vähän ennen joulua iskenyt vatsatauti on nyt toistaiseksi ollut viimeinen tauti tuosta putkesta. Sen jälkeen on pysynyt terveenä (välillä pientä nuhaa lukuunottamatta).

 

Töistä poissaolo menee mulla 3 päivän jälkeen palkattomaksi, joten sumplittiin miehen kanssa aina niin että mä olin kotona sen 3 päivää, ja sen jälkeen mies oli lopun aikaa, mies kun ei saa poissaolosta mitään. Niin että rahallinen menetys oli mahdollisimman pieni. girl_crazy.gifgrin.gif Työnantaja on suhtautunut yllättävän hyvin. Ei ole tullut mitään sanomista poissaoloista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saaga aloitti päiväkodin 11kk iässä viime syyskuussa ja on hoidossa sen perusmittaisen päivän kun meillä on työt 8-16.

 

Nyt puoli vuotta myöhemmin voin laskea, että Saaga on ollut kerran pois yhden päivän kun oli sen verran nuhainen että oli ihan väsynyt. Niin ja joululomalle jäi päivää aiemmin kuin piti, kun nosti kuumetta ja se olikin korvatulehdus. Yksi silmätulehdus oli mutta se hoitui lääkkeillä päivässä. Pois töistä en ole ollut kertaakaan vaan mieheni on ollut ne kaksi päivää pois.

 

Ennen hoitoa S sairasti puolen vuoden sisään kolme korvatulehdusta, eli ei meillä ainakaan ole lisännyt kipeyspäiviä tuo hoidossa olo.

 

 

Joinain viikonloppuina on ollut vähän nuhainen mutta onhan niitä flunssia ilman hoitoakin. En siis sanoisi että hoito olisi lisännyt sairastelua. Mulla itsellä sen sijaan töihin meno ja tuo Saagan päivähoidon aloitus lisäsi flunssia. Kärsin syksyn aikana 5 korvatulehdusta, 2 poskiontelontulehdusta, 3 silmätulehdusta ja yhden keuhkoputkentulehduksen ja lopulta keuhkokuumeen. yleensä olen jonkun viikonlopun nuhassa jos sitäkään puolen vuoden aikana, ikinä ennen ei ole ollut tuollaista. oma diagnoosi on äitiyslomalla uupumuksen myötä vastustuskyvyn heikkeneminen ja pirullinen syksy tautien suhteen. Eli ne muutamat Saagan nuhat on voinu tulla multakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin tähän jotain jo vastannut jo ennen varsinaista hoidon aloitusta, ei sitten koskaan saatu aloitettua mitään tehokasta vitamiinikuuria kun pikkukundi ei noita tabletteja niele, ei vaikka kuinka olisi mukahyvänmakuisia lasten vitamiineja.. Liekö korvien takia monet lääkekuurit tehneet tehtävänsä... :grin:

 

En voi minäkään sanoa että olisi sairastelu lisääntynyt, emme ole saaneet mitään rokkoja, yksi hyvin lyhytkestoinen vatsatauti (molemmat oksensivat yhteensä kolme kertaa), pari nuhakuumetta ja kundilla peruskorvatulehdukset (2 kpl), putkista huolimatta jotka olisivat varmaan tulleet muutenkin. Yskää ja nuhaa on ollut jonkun verran eikä niiden takia olla pois oltukaan jollei ole kuumeilua ollut samassa. Tämän viikon ti-ke oltiin kotona pojan kanssa kuumeen takia, nyt tyttö sairastui viikonloppuna joten huominen ollaan myös pois. Päiväkodissa on tiettävästi ollut kihomatoja, joka nyt ei ole mikään sairaus, mutta saas nähdä tarttuuko meille... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolitoista kuukautta hoitoa takana ja kasassa on 1kpl enterorokko (lapsella ja äidillä) 1kpl flunssa (koko perheellä) ja 1kpl vatsatauti (vanhemmilla, saa nähdä milloin lapsella) :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitto, ahistaa jo nyt!

Meillä lapset on kotihoidossa ja ens syksyn ois tarkoitus aloittaa päivähoito. Viime talvi oli kirjaimellisesti helvetillinen, kun molemmilla lapsilla on paha korvakierre, lisäksi esikoisen astma teettää kaikkea kivaa girl_to_take_umbrage2.gif...

 

Miten te joilla lapsien korvat on putkitettu, viettekö lapsen hoitoon jos korvat vuotaa? Olen kuullut tapauksia, että lapsi menee hoitoon korvasta valuvasta märkäeritteestä huolimatta. Meille korvalääkäri ehdottomasti sanoi, ettei ole mitään asiaa hoitoon tms. kun korvat vuotaa. Ja onhan se ihan loogista, märkäinen erite aiheuttaa paljon silmätulehduksia ja uusia tauteja, jos lapsi kaivelee korvaansa ja siten levittää pöpöjä joka paikkaan.

 

Ja mites se yleinen poissaolojen kans pelaaminen menikään. Kolme päivää saa olla pois ja sit menee palkattomaksi, mut mainitsiks joku et saman sairauden takia ei voi olla samas kuus uudestaa pois tuota kolmea päivää... toivottavasti oon lukenut väärin blink.gif.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei sairastellut oikeastaan yhtään ennen hoidon aloitusta. Kun hoito alkoi 13kk iässä ekana vuonna oli nuhat, vatsataudit ja influenssa ym. Eipä tullut paljon ehjiä työviikkoja, toisaalta lapsi oli vain 11-16/kk päivää muutenkin hoidossa. Nyt kun alkoi toinen hoito syksy elokuussa, ei ole vielä ollut poissa oloja, mutta eiköhän sieltä jotain jossain vaiheessa tule.

Taitaa kuitenkin olla jo vastustuskyky kuitenkin parempi eli yleensä eka hoitovuosi on rankin sairastelujen suhteen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt takana päiväkodissa oloa 2,5 kk. Poika oli 1v 2 kk kun päiväkodissa aloitettiin. Viime talvena poika aloitti 4 kk:n iässä korvakierteen joka kesti elokuun alkuun asti, putket laitettiin huhti-toukokuun vaihteessa. Eli aika kauhun sekaisin tuntein mietin että mitähän päiväkodissa olosta tulee sairastelun vuoksi.

No, saldona tältä 2,5 kk:lta on tasan yksi päivä poissa sairastelun vuoksi hoidosta! Pari nuhaa on ollut mutta ei ole noussut kuume eikä ole mennyt korviin, eli on voinut olla hoidossa.

Toki talven pahimmat nuhakaudet on vielä edessä mutta tuo aikaisempi korvakierre olisi voinut antaa osviittaa tosi hankalasta syksystäkin mutta ehkä noiden korvien kanssa ollaan voiton puolella girl_dance.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Naplalle vielä: meillä tosiaan keväisen putkituksen jälkeen korvissa oli vielä pari tulehdusta kesällä eli vuotavaa korvaa. Lapsi oli tuolloin niin kipeä ja itkuinen että en tasan tarkkaan olisi vienyt päivähoitoon tuolloin! Ja tosiaan erittävän korvan tartutusriski on aika korkea joten senkään puolesta ei ole reilua viedä lasta tartuttamaan muita.

Eli varmaan vuotavan korvan jälkeen pitäisin lapsen voinnin mukaan kotona 1-2 päivää ja sitten takaisin hoitoon kun korvat ei enää eritä ja vointi lapsella parempi, vaikka ab-kuuri olisikin päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on poika ollut nyt 4kk hoidossa ja koko syksy on mennyt sairastellessa. Ennen hoidon aloitusta poika oli ollut tosi vähän sairaana, mutta nyt syksyn aikana on ollut useita flunssia, kaksi mahatautia, monta kertaa kuumetta ym. Ja tuo sairastelu ei oo koskenut vain poikaa vaan me ollaan myös miehen kanssa oltu ihan yhtä lailla tosi paljon sairaana. Että tosiaan pitää paikkansa mitä tuosta hoidon aloittamisesta ja sairastelusta sanotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sainpahan vaan todeta, että enää siellä ei taideta sanoa mistään vanhemmille. Harjoittelun alkaessa mietin vakaasti hengityssuojaimen hakua ensimmäisen viisiminuuttisen aikana. Selkeitä keuhkoputkentulehdus/keuhkokuume tapauksia viitisen kappaletta ja lopuilla tosi paksua vihreää limaa ja lievempää yskää. Parin päivän päästä tulikin lappu eteiseen: liikkeellä kurkunpääntulehdusta, keuhkoputkentulehdusta ja keuhkokuumetta tässä ryhmässä. Jep, kiitti. Arvaattekin varmaan, miksi meidän harjoittelu keskeytyi kolmannen päivän kohdalla. Jäppinen sai elämänsä toisen kerran roiman kuumeen, yskän ja räkäisyyden kaupan päälle... Hohhoijaa. Ei toisen kanssa siis ainakaan parannusta.. :girl_cry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaikilla kolmella eka vuosi aikamoista sairastelua sen jälkeen ovat olleet terveempinä.Ollaan onneksi säästytty kihomadoilta ja täiltä.Ajatuskin näistä ällöttää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttönen aloitti päiväkodissa 1,5-vuotiaana. Ensimmäinen syksy oli täynnä sairastelua: korvatulehdus, keuhkoputkentulehdus, silmätulehdus, flunssa ja vatsatauti. Todella raskas syksy siis.

 

Tuon syksyn jälkeen tyttönen (nyt 4 v) ei ole sairastellut juuri ollenkaan, pari tavallista flunssaa vain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika aloitti päiväkodissa viime elokuussa noin kaksivuotiaana. Sitä ennen ei ollut ollut kertaakaan kipeä. Päiväkodin aloituksen jälkeen on ollut viisi korvatulehdusta, kaksi silmätulehdusta ja kaksi vatsatautia. Plus nuhaa ja yskää vähän väliä......Olisi kiva tietää, koska tämä sairastelu helpottaa vai helpottaako.

 

Tosi rankkaa, kun kipeän lapsen lisäksi on pitänyt hoitaa poissaolopäivien aikana kasaantunet työt sitten pitkinä päivinä jne.

Edited by Rose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole tullut mitään pahoja sairastumisia (ainakaan vielä). Tyttö aloitti harjoittelulla 1v6kk iässä tammikuussa, oli puolipäiväisenä helmi-maaliskuussa ja huhtikuusta lähtien on nyt kokopäiväisenä.

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi oli ensimmäisen kuuden hoitokuukauden aikana nelisen kertaa flunssassa, yksi vatsatauti ja sairasti vielä vesirokonkin. Muuten ei mitään kamalaa, mutta selkeasti kuitenkin enemmän sairastelua kuin kotona ollessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö aloitti päiväkodissa reilun vuoden ikäisenä ja ensimmäiset kolme kuukautta nenä vuoti koko ajan ja yhden kerran nousi kunnolla kuume. Sen jälkeen oli täysin terve kolmen kuukauden jakso ja sitten taas räkäisyys alkoi ja lievää kuumeilua välillä. Yhtään lääkekuuria ei olla onneksi jouduttu syömään eikä esim. tyttö ole kertaakaan ollut oksennustaudissa toisin kuin äiti :rolleyes: Meillä tytöllä ei ollut edes nenä vuotanut ennen hoidon aloitusta, mutta ei mun mielestä sairastelu automaattisesti liity hoidon aloitukseen vaan tiedän vuosia kotihoidossa olleita lapsia, jotka ovat koko ajan kipeinä vaikka kuinka yrittävät vältellä pöpöjä.

 

Töissä ei ole nurinaa tullut sairastelujen takia ja lähinnä meillä onkin mies hoitanut sairaspäivät ja hänenkin työpaikallaan asiaan suhtaudutaan todella myönteisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sairasteltiin hoidon aloituksesta n. 1,5vuotta aika paljon. Ensimmäinen kausi meni tahdilla viikko sairaana, tarvittiin antibiootit kun tuli aina myös korvatulehdus. Tämän jälkeen viikko terveenä, kun antibiootit vielä vaikutti ja sitten taas uusi tauti päälle. Aika rankkaa oli, korvatulehduksia tuli siis putkista huolimatta.

 

Nyt on viime keväästä alkaen alkanut vähän helpottamaan, eikä ole enää korvatulehduksiakaan tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on ollut puoli vuotta hoidossa ja on sen aikana sairastanut yhden vatsataudin, yhden kuumeen ja yhden keuhkoputken tulehduksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö aloitti viime syyskuussa eli vuosikkaana päivähoidon. Yksi korvatulehdus ennen päivähoitoa. Päivähoidon aloituksesta asti ollut melkein koko ajan nuha. Yksi korvatulehdus on vuoteen mahtunut ja yksi ripulipäivä. Pari kuumeilupäivää (korvatulehduksen kanssa ja ilman). Eli aika paljo on sairastellut/oireillut. Onneksi tyttöä ei nuha kauheana ole häirinnyt. Nyt oli kuukausi ilman nuhaa, mutta nyt on taas nenä alkanut vuotamaan. Itselläkin "kesä"flunssa alko samaan aikaa :/ Mutta kyllähän niitä tauteja kotioloihinkin eksyy.. Joten en sen takia päiväkotia boikotoisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä en ollut ajatellutkaan. Oon vielä otte nyt just tllut raskaaksi ja tyttönen siis aloittaa hoidon elokuusta. Sormet ristissä että ei ainakaan mitään kamalan tarttuvaa koska itsellä on jo valmiiksi vastustuskyky alhaalla. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0