Sign in to follow this  
Followers 0
Pippurivene

Raskaus ja hampaat

36 posts in this topic

Mitenkäs raskaus vaikuttaa hampaisiin? Äidilläni meni ekan raskauden aikana hampaat huonoon kuntoon. Mietin, että miten sitä voisi ennaltaehkäistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni ei tullut reikiä, kun hoidan hampaitani niin hirveän huolella, mutta kärsin todella ärhäkästä ientulehduksesta liki koko raskausajan. Ahkera lankaaminen ja Corsodyl -tahna ja -suuvesi auttoivat jonkin verran.

 

Putsasin hampaat aina ruokailun jälkeen ja söin täysksylitolia ja fluoria. Reikiä ei tosiaan tullut vanhojen lisäksi. Minullekin on tuttu sanonta, että jokainen lapsi vie äidiltä yhden hampaan. Meillä se ei onneksi pitänyt paikkaansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy tunnustaa, että en ole kovinkaan ahkera hampaiden hoitaja (lapsuudesta jäänyt huono tapa, että pesen hampaat vain iltaisin), mutta siitä huolimatta yhtään reikää ei ole tullut kahden lapsen raskauden aikana. Joskus minulle on tehty suun bakteertitesti ja sen tulos oli hyvä eli todennäköisesti tuo suun bakteerikanta vaiktutaa raskautta enemmän siihen tuleeko reikiä vai ei. Hammaskiveä on kyllä tullut, mutta sitä tuli jo ennen raskauksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on aina hampaat ollu paremmassa kunnossa raskauden aikana, johtuukohan mahdollisesti siitä että olen lopettanut tupakoinnin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en muuta eroa huomannut hampaissa, paitsi että ikenet alkoivat vuotamaan verta. Jokaisen hammaspesun jälkeen oli tahna ihan punaista verestä. Kävin hammaslääkärissäkin ja sanoivat vaan että se on normaalia raskusaikana, eikä sille mitään voi tehdä. Hyvin pian raskauden jäkeen vaiva parani eikä ole uudelleen vielä alkanut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei tullut mitaan uusia ongelmia, lankasin ja harjasin ihan normaalisti raskausaikana, kavin hammatarkastuksessa ja uusimassa yhden vanhan paikan joka lohkesi mutta mutta se ei tietenkaan liittynyt raskauteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei vaikuttanut kyllä mitenkään. Edelleen on 0 reikää ja puhdistan hampaani hyvin, mutten mitenkään erityisesti hampaiden hoitoon aikaa uhraa. Ehkä hiukan herkemmin vuosi ikenistä verta hampaita pestessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla pysyi hampaat tosi hyvänä, vaikka hampaiden hoidossa en tehnyt mitään muutoksia. Se tietysti auttoi ettei tarvinnut oksennella ja lisäksi saan ruokavaliostani paljon kalsiumia. Yksi pieni reikä oli, kun kävin raskauden puolivälissä hammaslääkärissä, mutta mulla reikiintyy muutenkin niin helposti että tuskin oli raskaudesta kiinni. Reikä paikattiin vasta synnytyksen jälkeen, koska oli vaikeassa paikassa ja h.lääkäri ei halunnut puuduttaa raskaana olevaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoidin hampaita normaaliin tapaan, mutta silti tuntui että reikiä tuli raskauden aikana enemmän kuin normaalisti (pari reikää löytyi raskauden jälkeen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hampaita hoidin ihan normaaliin tapaan, mullakin ikenet vuosivat ikävästi hampaita pestessä. Ja täytyy myöntää, että jätin sen tulevien vanhempien hammastarkastuksen väliin. Mulla on niin herkkä kakomisrefleksi ja kolme kuukautta "oksennustautia", ettei siitä olisi tullut mitään. Nyt tosin tajusin, että se jatkuva oksentaminen ei varmasti tehnyt hyvää hampaille. Mulla on kyllä vähän ehkä hammaslääkäripelkokin (johtuen kyllä siitä, että aina siitä herkästä kakomisesta valitetaan ja tuntuuhan se kakominenkin inhottavalle) - paljon mieluummin gynetutkimukseen ku hammaslääkärille. Tai jotenkin tuntuu, että gynellä sen tilanteen voi ite hallita, kun pystyy puhumaan; hammaslääkärillä on vaan suu täynnä kaikkea rompetta eikä pysty oikein mitenkään reagoimaan. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin hammaslääkärissä raskauden alkuvaiheessa ja lääkäri mainitsi, että hampaiden huonoon kuntoon meneminen raskausaikana tarkoittaa yleensä lähinnä ientulehduksien lisääntymisiä. Huomasin sen tosin itsekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös ollut raskausaikana herkemmin ientulehduksia. Eli kovasti on täytynyt harjata ja langata tarkasti. Yhtään reikää ei tullut kummassakaan raskaudessa. Mutta, huomaisin kuitenkin ihan selvästi raskausaikoina, että jotain muutosta suun "olotilassa" tapahtui...johtuiko sitten syljen koostumuksen muutoksesta tai limakalvoista, sitä en osaa sanoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odotan kauhulla, minkälaista jälkeä raskaus saa minun hampaisiin aikaan. Minulla on helposti reikiintyvät hampaat sekä taipumusta säännöllisiin ientulehduksiin puhdistuksesta huolimatta. Pakko kait yrittää lankailla ja puhdistella todella ahkerasti, että voi ainakin ajatella että on tehnyt parhaansa. Vähän myös jännittää, kun yksi aiemmin paikattu hammas on alkanut oireilla, ja pelkään että siihen on jossain vaiheessa tulossa juurihoito. Nyt vasta rv 12 kuitenkin... Kai sitä pitää uskaltautua hammaslääkärille hammasta näyttämään jos ei ala rauhoittumaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin pelkään mitä tästä tulee. Hammaslääkärini on jo aijemmin valmiiksi kauhistellu, mitä tapahtuu jos joskus raskaana olen. Mun suun bakteerikanta vain on niin peestä, että ihan sama vaikka kuinka harjaan, niin jotain vikaa aina löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuottaa hampaiden pesu ongelmia, tuntuu että hampaan pinta ja ikenet ovat niin arat että peseminen tuntuu ikävältä. Eipä hirveästi innostaisi mennä vielä hammaslääkärin ronkittavaksi -.-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollut kaksi viisaudenhammasta (molemmat ylhäällä) tuloillaan nyt noin 4 vuoden ajan. Eli molemmat kasvoivat tiettyyn pisteeseen saakka ja olivat täysin oireettomat. Kunnes nyt toinen on alkanut kipuilemaan ihan huolella. Lueskelin, että viisaudenhampaita ei mielellään lähetä poistamaan raskauden aikana. Lisäksi hampaistani ei ole koskaan otettu röntgenkuvia. Eikös röntgen vahingoita myöskin vauvaa?

 

Yritän varmaan sinnitellä seuraavaan neuvolalääkäriin saakka ja kysyä mielipidettä sieltä. Ei tämä kipukaan kivaa ole, suu ei aukea kunnolla ja en tiedä liittyikö pari viikkoa kestänyt poski & korvatulehdus hampaaseen.

 

 

:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vuoti ikenet verta ja maistui p***a suussa molempien raskauksien ajan. Mitenkään muuten raskaus ei hampaisiin vaikuttanut.

 

TiinuLiinu: Röntgenkuvia ei oteta raskauden aikana. En sitten tiedä jos on ihan pakko niin kai ne on silloin otettava. Ja yleensähän ne ennen viisaudenhampaiden poistoa otetaan, jotta tiedetään miten juuret ovat kasvaneet. Voisiko olla juuri siksi, ettei niitä poisteta raskauden aikana...? Sullahan voi se poski- ja korvatulehdus johtua myös tulehtuneesta viisaudenhampaasta. Itselläni aikanaan tulehtui viisaudenhammas niin pahasti, että suu ei auennut kuin puolisen senttiä. Jouduin ensin syömään antibioottikuurin, jonka aikana hammas sitten poistettiin. Kannattaa käydä pikaisesti hammaslääkärissä ettei mene pahemmaksi ja saat ainakin ab-kuurin jos eivät hammasta nyt ala poistamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mäkin TiinuLiinu kehottaisin ottamaan yhteyttä hammaslääkäriin pikaisesti. Ei ne varmaan röntgenkuvia ota, mutta ei sekään kovin terveellistä ole, jos hampaat pääsevät tulehtumaan. Eiköhän se poisto voida hoitaa raskausaikanakin turvallisesti, jos meinaavat tosiaan tulehtua pahasti. :)

 

 

Mulla on vaivana todella ikävä ientulehdus, oli ekassa raskaudessa ja nyt vielä pahempi. "Hoitona" säännöllinen hoito, mikä ei vaan ole kovin mukavaa, kun ikenet vuotavat verta kuin teurastamolla... :girl_sigh:  Toivottavasti mulla on vielä hampaat suussa tän raskauden jälkeen.

 

 Ekassa raskaudessa kävin vielä suuhygienistilla ja hammaslääkärilläkin (jälkimmäisellä ihan vaan tarkastuksessa, oli pakko mennä, kun meidän kunnassa oli siinä vaiheessa melkein vuoden jono ensikäynnille ja sain vihdoin loppuraskauteen sen ajan) ja molemmissa veri lensi.. <_< 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo Subin syönti jäi haaveeksi tänään.

 

Soitin yksityiselle, pyysivät tulemaan heti näytille. Kerroin olevani raskaana, jotenkin töykeä akka siellä luurin toisessa päässä. Ei sanonut asiaan mitään.

 

No, soitin vertailun vuoksi myös yksityiselle. Siellä olivat tosiaan röntgeniä vastaan ja sitä mieltä, että poisto tulisi tehdä mutta vasta toisella kolmanneksella. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt tarkastuksessa jo ennen raskauden alkua, ja nyt parin reiän paikkaaminen osuu alkuraskauteen. Kai raskausaikana voidaan puuduttaa normaalisti?  :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ voidaan puuduttaa. :girl_sigh:

 

Mun hammas vedettiin irti. Tästä on nyt muutama päivä ja suu ei aukea edelleenkään kunnolla. Hankaloittaa syömättömyyden aiheuttamaa pahoinvointia. Örf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla meni edellisessä raskaudessa hampaat aivan pilalle. Jatkuvan oksentelun takia. Vaikka yritin pestä hampaita ja syödä purkkaa oli hampaat kovilla. Sitä kun oksentaa 24/7 yli 9kk niin tulee väkisinkin kiilevaurioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kans ollut hammasongelmia,

pari viikkoa sitten vedettiin yläviisuri irti kun alkoi vihottelemaan, samoin tässä toisella kolmannekselle olisi vielä parin reiän paikkaus, ikenet ovat tulehtuneet ja vuotavat luonnollisesti helposti verta, harjaan/lankaan/käytän suuvettä aamuin illoin mutta ei auta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hammas ongelmista varoiteltiin ja käskettiin ainakin käydä tarkistuttamassa kun vastasin etten muista milloin viimeksi olen hammaslekurissa käynyt, nyt sitten tuli käytyä ja edellinen kerta 2005... aina olen ollut himo suklaan ja jäätelön syöjä ja tarkastuksessa löytyi yllätykseksi vain yksi alkava reikä takahampaassa, suussa e siis ole koskaan ollut yhtään ainutta paikkaa! Ennen raskautta pesin hampaat silloin kun muistin, raskauden aikana olen peseskellyt iltaisin. Hoitaja vaan tuumasi että on tosi hyvä kammasrakenne! Ikenet vuotavat vähän, mutta on kuulemmanormaalia.Tarkistus ja putsaus kunnallisella 37e ja kahdessa päivässä pääsi soitosta.

 

Mies sen sijaan on aina ollut yhtä laiska hampaiden hoitaja, pesee kun muistaaja sehän nyt sitten kostautui sille vihdoista viimein. 2 viikossa 1600 e lekuriin ja yläleukaa jouduttu avaamaan ja mätivää luuta pois kaapimaan. Jos _nyt_vaikka opettelisi hampaiden hoitamisen jalon taidon, seuraava paikkausaika sille perjantaina. Tuumasi kyllä että toivottavasti muksu perii sun hampaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0