Guest old lady

Kerroitko sukupuolen ulkopuolisille?

52 posts in this topic

Eli te jotka olette tienneet tulevan lapsen sukupuolen jo ennen vauvan syntymää, oletteko kertoneet sitä perheen ulkopuolisille? Entä vauvan sisaruksille?

 

Ääriesimerkki on eräs ystäväni, joka ei kertonut edes miehelleen tulevan lapsen sukupuolta, koska mies ei halunnut sitä tietää.

 

Itse olen kertonut vain miehelleni, mutta koska se ei ole 100% varmaa (ultraajan mukaan 98% todennäköisyys). Olemme yhtä mieltä siitä, että koska tieto ei ole täysin varma, ei sitä kerrota ulkopuolisille, eikä mielellään lapsillekaan, ettei heiltä tule vahingossa möläyttäneeksi esim. isovanhemmille. Sellainen vaara tietysti on olemassa että minä itse möläytän se jollekin.

 

Kerrottiin, molemmissa raskauksissa.

 

Tässä toisessa esikoiselle kertominen on vähän niin ja näin, koska 1,5-vuotiaan ymmärrys on vähän hataraa yksityiskohtien osalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan kerrottu kaikille, jotka ovat sitä kysyneet. Ollaan todettu, että "tytöltä se kovasti näytti/ tyttöä lupailivat tms" Eli lähinnä siihen sävyyn, että ihan 100% varma ei voi olla....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta emme tienneet itsekään, mutta tästä tokasta kysyimme ultrassa. Kummankin perheenjäsenille on kerrottu, jos ovat halunneet tietää. Muille emme kerro :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä kerrottiin kaikille jotka halusi tietää - ja vähän muillekin, koska tulin fb:ssä raskauskaapista ulos rakenneultran jälkeen ja päivitin odottavani tyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Molemmista tiedettiin miehen kanssa, (niin varmaksi kun nyt voi tietää) mutta ei kerrottu muille. Helppo oli salaisuus säilyttää ja hauska kuunnella arvailuja. Kovin harva sitä kyllä kysyikään, ei edes kummankaan vanhemmat. Eivät taida uskoa, että sen saa nykyään aika varmasti tietää, eikä useinkaan (kun on hyvät laitteet käytössä) ole mikään varsinainen arvaus, vaan hyvinkin varma asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kerrottu kaikille, jotka on sitä erikseen kysyneet. Meillä sukupuoli näkyi niin selvästi, että uskallettiin kertoa, mutta esim. omat vanhempani ovat aiemmin tuoneet ilmi, etteivät halua sukupuolta tietää, joten en ole heidän kanssaan ottanut puheeksi edes sitä, että sukupuoli ylipäätään on selvinnyt.

 

Esikoisesta sukupuolta ei tietty koko raskausaikana, joten on ollut mukava kokea tällainenkin raskaus. :)

 

Vauvan tulevalle isosiskolle on sukupuoli myös kerrottu, mutta hän on vasta kolme, eikä käsitteet tyttö/poika ole vielä aivan valjenneet.

Edited by TuiTui

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin sen verran selvä poikalupaus, että ollaan kyllä sitä suht avoimesti kerrottu sukulaisille ja ystäville. Jos olisi ollut epäselvempää niin sitten ei varmaan kovin monelle olisi kerrottu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin kysyneille :)

 

Muoks: Mekin saatiin ultrasta sen verran selkeä kuva mukaan ettei jää epäilyksiä :D

Edited by Bjalla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen kanssa harkittiin, halutaanko edes itse tietää sukupuolta, mutta kysyttiin sitä sitten rakenneultrassa.

Haluttiin pitää asia meidän kahden salaisuutena, eikä siis olla kenellekään kerrottu. Eikä ole tieto edes vahingossa lipsahtanut, vaikka pitkä aika on ollut tietoa pitää itsellään... :)

Ei vaan ole sitten voinut kovasti esitellä vauvalle ostettuja vaatteita tai muita tavaroita kenellekään, kun niistä sukupuolen voisi aika hyvin päätellä, vaikka en itse tykkääkään hommata kovin stereotyyppisesti tytölle vaaleanpunaista/pojalle vaaleansinistä.

 

Ihmettelen kyllä muutamia kavereita ja työkavereita, jotka ovat oikein inttämällä inttäneet, että sukupuoli pitäisi heille kertoa. Ihan on ärsyttänyt kyselyt...

Perheenjäsenet ja suurin osa muutenkin tutuista on kyllä kunnioittanut meidän päätöstä olla kertomatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluttiin tietää kumpi on tulossa ja koska ultraaja oli aika varma että kumpi on niin ollaan myös ihan avoimesti kerrottu kysyjille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan kerrottu ihan avoimesti kaikille kysyjille, että poikaa on lupailtu. Salailu ei oikein ole meidän juttu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei olla kerrottu muille, eikä aiota kertoakaan, vaikka siis itse tiedämme. Ollaan kuitattu kyselyt sillä, että eihän se voi koskaan olla täysin varmaa, niin ei haluta muita sit asennoitumaan et ois tulossa just tyttö tai poika. Ja samalla saadaan mun pikkusisko pysymään kaidalla tiellä, ettei se ala ostelemaan kamalasti kaikenlaisia lahjoja pienelle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän minityyppi ei suostunut näyttämään värkkejään ultrassa, eli ei tiedetä itsekään kumpi tulee. Aluksi se oli tietty pieni pettymys, mutta myöhemmin ei edes kiinnostanut mennä mihinkään ylimääräisiin ultriin pelkän sukupuolen takia. Oltaisiin kyllä todennäköisesti kerrottu sukupuoliveikkaus ulkopuolisille, jos olisi ollut selkeä tapaus.

 

Kun oltiin miehen kanssa itse sopeuduttu ajatukseen, että sukupuoli jää ylläriksi, niin tuntui siltä, että muiden ihmisten oli tosi vaikea käsittää sitä, että sitä ei oikeasti aina tiedä, kumpi tulee. Monet kysyi, että "no joko tiedätte?" tai "kyllä te sen itse tiedätte, eikö vaan, ette vaan halua kertoa?". Jos lisää lapsia joskus tulee, niin voisin jättää ihan kiusallanikin sukupuolen kertomatta ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ja mies ainoastaan tiedetään. Itse olen kertonut yhdelle kauempana asuvalle kaverille, muuten ei kenellekään. En halua sukupuolta kertoa, koska lähipiirissä on yksi hössöttäjä, joka mielellään vertailee muiden ihmisten raskauksia toisiinsa ja kertoo, millainen raskauden kuuluisi olla, koska odotan tyttöä/poikaa. Sanottiin, ettei vauva suostunut rakenneultrassa näyttämään sukupuoltaan, ja tämä aiheutti lähes tulkoon kiukkua ko. ihmisessä: miten niin ei näkynyt, miten niin ette tiedä sukupuolta, kaikkihan sen tietää ultran jälkeen, ette vaan halua kertoa yms. Joten tieto on nyt vain minulla ja miehellä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei tulla kertomaan kenellekään. Tuskin halutaan edes itse tietää, jos se jossain ultrassa (mun perussairauden vuoksi varmaan tulee julkiselta puolelta ylimääräistä ultraa rakenneultran jälkeen) tulee ilmi niin tulee, mutta ei kysytä.

Osittain syynä on se, että anoppi ja hänen äitinsä eivät yksinkertaisesti pysy housuissaan vaan ostavat rekkalastillisen tavaraa vauvalle sopivassa värissä jos saavat tietää sukupuolen eikä me haluta sukupuolikoodattua tavaraa rekkalastillista, tai rekkalastillista tavaraa noin ylipäätänsä. Ehtivät kyllä ostoksille vauvan syntymänkin jälkeen (vaikka mun mies totesi juuri mummulleen, ettei kyllä kerrota sukupuolta vielä silloinkaan vaan saavat arvailla).

Toisaalta mä en halua kaikkien ottavan ennakkoasennetta vauvaan jo ennen syntymää tämän sukupuolen mukaan lupauksen perusteella, joka ei ole mikään kiveenhakattu fakta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen avoimesti sanonut että tyttöVEIKKAUS annettiin rakenneultrassa,mutta loppuaika meneekin sit puhtaasti jännittäessä itse kunkin kohdalla,koska vauvalla oli reidet niin tiukasti yhdessä että tosiaan saatiin vain se veikkaus.. :) En usko että ylimääräsiä ultria on tulossa että sitä kautta saatais tietää sukupuoli ennen synnytystä,mutta katsotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now