Guest toistaeikuulu

Clomifen - millaisessa tilanteessa määrätty

32 posts in this topic

Millaisessa tilanteessa Clomifenit yleensä määrätään?

 

Meillä on jo yksi lapsi (lapsi 2v, minä ja mies molemmat 37v, pääkaupunkiseudulta), mutta toista ei ole kuulunut - ehkäisyä emme ole käyttäneet. Olen rampannut gyniksella nyt keväästä asti, kun kierto on mennyt oudoksi. Ennen kuukautiset tulivat kuin nakutettuina, mutta keväällä alkoi tiputtelu ja vuoto pidentyi. Huomasin myös, että ovulaatiotuntemuksia ei ollut joka toiseen kuukauteen.

 

Asiaa alettiiin tutkia vuotohäiriönä ja kesästä lähtien aloin itse yrittää löytää ovulaatiota. Olen käyttänyt digitaalisia ovistestejä ja gyniksen mielestä hukannut niihin omaisuuden. Mutta niiden testien mukaan (plus ne omat tuntemukset) ovis tosiaan puuttuu joinain kuukausina.

 

Sain ensin terolutit, joita nappailin kolmen kierron ajan. Tiputtelupäiviä hiukan vähemmän, mutta ei muuta tulosta. Verikokeet on tehty ja ok tulokset niin kilpirauhas- kuin hormonipuolellakin.

Kävin gyniksellä kolmena peräkkäisenä kuukautena juuri laskennallisen ovulaation aikaan ja joka kerta munasolut olivat pieniä, vaikka tuloillaan oli kyllä selkeä johtofollikkeli. Mutta ilmeisesti mun munat ei vaan ehdi kypsyä riittävän ajoissa, että ovulaatio tapahtuisi, hedelmöitys onnistuisi ja jotain vieä ehtisi kiinnittyä kohtuun ennen kuukautisten alkua.

 

Nyt mulla on clomiresepti edessäni. Auttaakohan tää meidän tilanteeseen???

Mies ei ole valmis mihinkään raskaampiin hedelmöityshoitoihin, kun meillä tosiaan on yksi terve ja ihana lapsi. Mutta minä kaipaisin sitä toista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain clomit ovuloimattomuuteen ja ne tehosi. Tickerisä huomaa tuloksen :)

Tosin missä vaiheessa ne tehoavat, se on yksilöllistä. Meillä plussa tuli kolmannesta kierrosta, mutta joka kierroksesta ovuloin.

Gynen mielestä vanha, hyvä lääke, joka auttaa monia.

Edited by Quunie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menossa ensimmäinen Clomikierto, toimi hyvin eli kypsytti kaksi follia. Sain Clomifenit, koska mulla toisessa munasarjassa lievää pco:ta enkä ole saanut ovulaatioita tikutettua, eli niitä tuskin edes tapahtui ennen Clomeja. Siitä johtuen kierrot venyi ja välillä tiputtelikin kesken kierron. Ainakaan tässä ekassa Clomikierrossa ei tullut mitään sivuoireita, niitä pelkäsin kun olin kuullut monia kauhujuttuja :D Tsemppiä teille yritykseen, toista rakkauspakkausta täälläkin yritellään! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla molemmat raskaudet on alkaneet clomien avulla.

 

Mulla on aina ollut pitkä ja epäsäännöllinen kierto, ja vaikka niissä pitkissä kierroissakin ilmeisesti ovuloin (muutaman ultran perusteella), ei raskautta kuulunut. Esikoinen tärppäsi vasta viidennestä clomikierrosta, vaikka testien ja ultrien mukaan clomit saivat ovulaation aikaan.

 

Toista lasta alettiin yritää heti kun kierto käynnistyi uudelleen n. vuosi synnytyksestä. Kierto oli suht säännöllinen ja lyhyempi (n. 30-34pv), mutta loppukierron tiputtelun ja vajaan puolen vuoden odottelun jälkeen hakeuduin gynelle ja sain taas clomit, uusi plussa tulikin heti ensimmäisestä clomikierrosta.

 

Toivottavasti teilläkin clomeista on apua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lueskellut kaikenlaisia keskusteluja clomeihin liittyen netistä ja vaikuttaa siltä, että clomeja määrätään vähän erilaisissa tilanteissa. Omalla kohdallani taitaa olla tilanne yksinkertaistettuna se, että clomeilla yritetään antaa munasarjoille "mäkilähtöä", koska munasarjat ovat teknisesti kunnossa ja mitään muuta vikaa ei ole - kuin että ovulaatio tapahtuu kierrossa liian myöhään. Ikää taitaa olla vaan liikaa. Sitä taidan eniten pelätä, että juna ajoi jo ohi.

Yksinään näitä on vaan kurja miettiä. Enkä todellakaan ole aiheen asiantuntija. En tosiaankaan olisi kuvitellut olevani tässä tilanteessa. Ensimmäinen raskaus alkoi reilun vuoden yrittämisen jälkeen, enkä silloin osannut olla huolissani lapsettomuudesta. Nyt on ollut aikaa miettiä sitä, mitä lapsi ja lapset minulle merkitsevät ja se, että jääkö lapsemme ainokaiseksi vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Saanko kysyä kuinka vanha olet, jos ajattelet ikäsi olevan jo liian korkea?

 

Meillä on nyt kohta vuosi täynnä keskenmenon jälkeen ilman plussaa, jos lasketaan edellisestä hedelmöityksestä. En osaa yhtään sanoa, onko ovulaatiossani vikaa, mutta ainakaan se ei toimi samalla tavalla joka kuukausi. Tiputteluvuotoa on kaikenlaista ja viime aikoina paljon nippailua ja pientä vihlontaa ovulaatiosta menkkoihin saakka, mutta toisaalta kierto on säännöllinen. Onko kenellekään määrätty clomeja, vaikka kaikki vaikuttaa suht normaalilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nopsa vastaus nöpön kysymykseen: Olen siis 37-vuotias, parin kuukauden päästä 38v. Ystäväpiiri teki lapsensa pääosin 25-32-vuotiaina. Tunnen olevani vähän myöhäisherännäinen. Aikaa meni opiskellessa, vakiinnuttaessa asemaa työelämässä ja etsiessä sitä oikeaa. Kun täytin 30, kysyin gynikseltä, että kauanko minulla on aikaa lapsen hankkimiseen: vastaus oli, että kunhan ennen 40-vuotispäiviä. No, nyt toivon, että ennen sitä vielä tärppäisi.

 

 

 

 

 

^ Saanko kysyä kuinka vanha olet, jos ajattelet ikäsi olevan jo liian korkea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä määrättiin tilanteeseen jossa s-prog testeissä alhainen, kuukautiskierrot heitteli ihan miten sattuu välillä 17-182pv ja ultrassa oli myös todettu että ovulaatiota ei tapahdu. Kävin siis tutkimuksissa ja terot määrättiin ensin ylläpitämään kiertoa. Ensimmäinen lääkäri ei suostunut määräämään clomeja, vaikka speksit ovat nämä vaan sanoi että sitten lapsettomuuspolilla lähdetään clomeilla liikkeelle ja laittoi kyllä lähetettä eteenpäin. Ei omien sanojensa mukaan tiennyt tarpeeksi aiheesta muutenkaan. Menin sitten lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle ja sain sieltä clomit kun vein mukanani tutkimustulokset. Lisäksi lähete oli vetämässä ja ensi käynti olisi ollut nyt huomenna julkiselle mutta meillä sitten clomit toivatkin sen avun eli plussasin nyt viime viikon lopulla ja just ehdin peruuttamaan poliklinikan käynnin :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsettomuus johtuu miehestä. Spermassa on vähän/huonosti liikkuvia siittiöitä. Tutkimuksissa itsellä paikat auki ja ovulaatio tapahtuu. Lääkäri määräsi ensimmäiseen IUI kiertoon clomit tueksi, vaikka sillä saralla ei ongelmia olekkaan. Tänään kävin ultrassa ja molemmilla puolilla näkyi kypsymässä munarakkula, joilla kokoa 18 ja 19mm. Nyt vain ovulaatiota odottamaan ja esimmäistä inseminaatiota odottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle määrättiin tänään clomit, koska kierroissa on ollut heittelyä / ongelmia vuoden aktiivisen yrittämisen ajan. Luteaalivaihe on omien tikuttelujeni perusteella ollut koko ajan liian lyhyt (viimeksi ennätys vain 8 päivää, aiemmat n. 10 päivää, parhaimmillaan 12 päivää). Viime kierto kestikin vain 21 päivää, ja muutama kierto takaperin sain odotella kuukautisia 43 päivää, pääsääntöisesti kuitenkin kierrot olleet noin 25-27 päivää. Lääkäri spekuloi alkukierron verikokeiden perusteella, että ongelmana olisi FSH, joka oli liian korkea, 17, kun pitäisi olla alle 10. Nyt googlailujen perusteella olenkin säikähtänyt, että mitä tuo voikaan tarkoittaa - jonkin palstan mukaan tuo on jo aivan toivoton arvo, vaikka lääkäri vain sanoi, että tämä voisi olla syy siihen, ettei raskaus ole alkanut. Nyt sitten clomeilla koetetaan saada munasarjoja aktivoitua.

 

Mentiin ihan Väestöliitolle, kun ajateltiin, että hyvä saada juuri näihin asioihin erikoistunut tutkimus tehtyä, ja siltä nyt sitten vaikuttaisikin. Pelättiin vähän sitä, että onko liian varhaista mennä, kun meillä on yksi lapsi, 15-kuukautinen tytär, joka sai alkunsa helposti melko tarkalleen kaksi vuotta sitten. Ennen sitä raskautta kierrot toimivat mielestäni melko moitteettomasti ja tunnistin tuntemusten perusteella ovulaation yleensä 14 päivää ennen kuukautisia. Nyt oli vähän shokkitietoa sitten alkaa pohtia, että näin iso muutos on saattanut omassa kehossa tapahtua näissä kahdessa vuodessa. Vaikka suhtaudun enimmäkseen asioihin "pessimisti ei pety" -linjalla, niin silti taidan olla järkyttyneempi kuin osasin odottaa.

 

Olisi kyllä hienoa kuulla, jos joku on saanut clomeja tähän tarkoitukseen ja jos ovat toimineet toivotusti. Myös sivuvaikutukset jännittävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle määrättiin kanssa clomit, vaikka ainakaan toistaiseksi ei ole tutkimuksissa mitään selitystä lapsettomuudelle löytynyt. Ovulaationkin olen tikuttamalla oikeastaan joka kuussa. Olen päätellyt, että tuolla clomi-hoito on semmonen helppo aloitus kaikille... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain Clomireseptin, koska verikoe paljasti, etten ovuloi ollenkaan. Lopetin E-pillereiden syönnin vuosi sitten elokuussa, huhtikuussa sain Terolutit, jotka kyllä tasasivat talven aikana täysin epäsäännölliset kuukautiset. Kierto heittelehti 30-75 päivän välillä. Terojen kanssa se oli n.30pv, mutta ovulaatio jäi silti tulematta. Nyt mulla on sitten Clomeja neljään kiertoon. Kävin yksityisellä gynellä ja vähän jo odottelin, että saisin lähetteen äitipolille, mutta ilmeisesti yritetään nyt ensin noita Clomeja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain clomit lapsettomuustutkimusten jälkeen, kun tuli selväksi etten ovuloi joka kierto. Tätä tuki niin omat tikuttelut, kiertojen venyminen ja verikokeiden hormonit. Clomit aloitettiin, teroihin sain myös reseptin. Teroja en kuitenkaan lähtenyt hakemaan ja hyvä niin sillä ekasta clomikierrosta tärppäs. Ei mitään sivuoireita ehtinyt siis tulemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla PCOS johtuvaan anovulaatioon määrättiin ensisijaiseksi hoidoksi clomit, 4kk:n kuuri ja jollei tärppää niin lähete naistenpolille.
Ensimmäisessä kierrossa clomit kyllä toimivat niinkuin pitikin, mutta yrityksestä huolimatta toiseen kiertoon lähdettiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle määrättiin clomit ilman mtn erityistä syytä, mutta kai parantamaan raskaaksi tulon mahdollisuutta. Mitään vikaa ei ole vielä kummastakaan löytynyt ja yritystä takana 1,5v. Ollaan molemmat 33v.

Jänitin kovasti pillereiden aloittamista, kun pelkäsin, että aiheuttaa jtn mm. liikaa johtavia follikkeleja yms. Tuntui vähän ristiriitaiselta aloittaa noiden syöminen, kun kuitenkin aina on ollut sopivan kokoinen johtava follikkeli ja lima hyvän paksuinen.

Noiden clomien määräämä gyne oli edelliseltä paikkakunnalta ja nyt oon asunut maaliskuusta asti toisella paikkakunnalla, kun muutin vihdoin poikaystävän kanssa yhteen. Vatsakipuja oli jonkin verran noiden clomien syömisen aikana kp 3-7. S öin yhden pillerin päisässä, vaikka tuo gyne olikin määrännyt 2x pvässä. En vain ymmärtänyt miksi olisin syönyt 2, kun kuitenkin kaikki oli ok. Tuo gyne ei perehtynyt oikein mun asioihin.. Määräsi Terolutitkin, vaikka aika säännölliset menkat on aina ollut.. Noin 26-29kp välillä.. En toki ole aloittanut Teroluteja, koska en ole nähnyt tarpeelliseksi.Nyt oltiin viime perjantaina ekaa kertaa poikakaverin kanssa yhdessä lapsettomuuspolilla, täälä uudella paikkakunnalla. Oli kontrolli ultra noiden clomien takia ja kun mun elämäni ensimmäiset clomit. Täälä lääkäri oli sitä mieltä, että ei tarvi syödä clomeja, kun kerta muodostuu johtava folliikkeli ilman niitäkin.ja kun kerta limakin on sopivan paksu.. Aivan kuten olin itsekin ajatellut. Mulla ei ole koskaan ollut kystia ja nyt näkyi yksi, kuuleman Kesyn oloinen, sanoi lääkäri. Uskon, että tuli clomien syömisestä, koska ikinä tähän mun 33v asti ei ole sellaista näkynyt ultrassa.. Mutta se kai puhkee itsestään?! No, mä nyt kuitenkin kovasti odotan tältä kierrolta ihmettä.. Eilen laiton Pregnyl piikin, elämäni ensimäinen sekin. Tuo lääkäri määräsi sen varmistamaan ovulaation ja munarakkulan irtoamisen.. Eilen sain muutenkin tikutettua hymiön ovistikkuun, ennen Pregnyl-piikin laittamista..Mä niin haluan uskoa, että nyt tapahtuisi posit. tulos..!! Pitää jännittää vielä ainakin 10-12vrk..:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on pco-tyyppiset munasarjat. Ultrausten ja kiertojen epäsäännöllisyyden perusteella gyne oli sitä mieltä, että ovuloin todella harvoin. Kierrot heittelevät 32-72 päivän välillä ja ovistikkuihin en ole ikinä plussia saanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös pco-tyyppiset munasarjat ja siitä johtuva anovulaatio. Ovulaatiotesteissä ei ole pahemmn plussia näkynyt. Kaksi kertaa olen ovuloinut ihan todistetusti, takana keskenmeno ja kohdunulkoinen. Menossa ensimmäinen clomi -kierto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tungenpas nenäni tänne, siinä toivossa että joku osaisi edes arvella jotakin   :rolleyes:   :)


 


Mulla on aika myöhäinen ovis, mutta hyvin selkeät oireet. Ovis tapahtuu oireiden ja tikutuksen perusteella n. kp 22-28. Luteaalivaihe taas on lyhyehkö, eli tuhru alkaa dpo 10-11   :girl_mad: Juuri alkoi viides yk ja kävin viime kierrossa gynellä juuri vähän ennen ovulaatiota ja siellä näkyi paksu limis ja hyvänkokoinen folli. Lääkäri ei sanonut yhtään mitään tuohon että ovis tapahtuu noin myöhäisillä kiertopäivillä..


 


Nyt olen lueskellut keskusteluja joissa joillekin lääkäri on sanonut ettei ovis voisi olla enää noin myöhään ja on antanut clomit avuksi. Joillekin taas on sanottu ettei pitäisi olla mitään merkitystä.   <_<


 


Pohdin nyt että pitäisikö käydä vielä toisella lääkärillä inisemässä vaiko vaan odotella.. Yksityisellä siitä ilosta saa kuitenkin maksaa parisensataa. Kysymys siis taitaa kuulua, että onkohan mitään toiveita saada apuja gyneltä, kun ovis kuitenkin aika varmasti tapahtuu?


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tungenpa nenäni tänne ja vastaan marsipaanimakeiselle. Mulle kaksi gyneä ovat sanoneet, että 10-11 päivän luteaalivaihe riittää. Jos saa tikutettua oviksen, niin en usko, että vielä gynet alkavat mitään apuja tarjoamaan, vielä kun teillä noin lyhyt aika yritystä takana. Mullakin oli silloin ovis aika myöhään, eikä nekään mitään siihen kommentoineet, että se haittaisi tärppimahdollisuutta. 

 

Kertokaahan muut myös kommentteja ja kokemuksianne. Muakin kiinnostaa tämä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä on raivostuttavaa kun lääkärit on niin eri mieltä tästäkin asiasta! Kiitos kuitenkin Iilas vastauksesta :) turhauttavaa tää todellakin on, vaikka ei tosiaan pitkään ole vielä yritetty. Huoooooh.

Edited by marsipaanimakeinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastailen omasta kokemuksesta topicciin, eli clomifenien historia mulla seuraava:

 

Teroluteja söin 07/2012-12/2012 kun kuukautisia ei näkynyt eikä kuulunut pillereiden lopettamisen jälkeen 02/12. Tuli pco-diagnoosia. Terolutit kun lopetin, tulinkin raskaaksi luomuovulaatiosta, mutta tämä raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon 02/13. Terolutien aikana en varmaan ovuloinut kunnolla ollenkaan vaikka testit näyttikin ovisplussaa...

Lapsettomuuspolilla kävin lääkärin vastaanotolla 04/13 ja hän oli sitä mieltä että terot on mulle ihan väärä lääkitys ja kirjoitti clomit. Clomeilla oli tarkoitus säännöllistää kuukautiskiertoa ja auttaa buustaamaan ovulaatiota.

No, heti ekasta clomikierrosta tärppäsi :) Ja söin clomeja muistaakseni kp 3-7 ja ovis oli joskus kp 16.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Khadeija! Mulla on suht säännöllinen kierto kyllä pillereiden jälkeen ollut, vaikkakin aika pitkä, mutta tosiaan vähän näyttäisi siltä ettei keltarauhanen ihan täysillä toimi, kun munasolu kypsyy niin myöhään ja luteaalivaihe jää lyhyehköksi. Mulla olis keskiviikkona gyneaika jonka oon varannut jo kauan aikaa sitten. Mun piti perua se kun sain aikaisemmin ajan toiseen firmaan jossa ultrattiin. Mutta taidan nyt kuitenkin käyttää sen ja käydä kysymässä mielipidettä.

Edited by marsipaanimakeinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on PCO, yli vuoden söin terolutteja kun odottelin lapsettomuuspolille pääsyä. Siellä selvis, että vaikka kuukautiset tulivatkin teroluteilla (muttei ilman niitä ollenkaan) niin en ovuloinu laisinkaan. Sitten siellä mulle määrättiin clomit ja ensimmäisestä kierrosta sitten kun söin niitä tärppäs (aukkarinkin taialla saattoi olla osuutta asiaan). :)

 

Khadeija, aika jännä kun sullakin eka clomikierrosta tärppäs ja nyt ollaan samassa odotusketjussa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now