LottaP

KOS/H

223 posts in this topic

Hei!

 

Onpa ollut kiva lukea Haikaranpesä-kokemuksista! Itse ilmottauduin juuri Haikaranpesään synnyttämään. Laskettu päivä olisi 12.4. Tällä hetkellä ajatukset synnytyksen suhteen ovat luottavaiset ja ihan positiiviset. Nyt kuitenkin pikkuisen mietityttää, että kuinkahan todennäköistä olisi, että ilmottautuu Haikaranpesään, käy valmennukset, mutta H-hetken koittaessa Haikaranpesä olisikin täynnä?

 

Onko muuten kenelläkään tietoa onko vuoden aikana jotain yleisiä synnytysruuhka-aikoja? Eli onko odotettavissa, että esimerkiksi juuri huhtikuussa olisi usein ruuhkaa synnytyssairaaloissa? Sinänsä ei nyt mitenkään katastrofilta tuntuisi jos "joutuisi" Kättärin tavalliselle puolelle synnyttämään, mutta kunhan nyt mietin näitä asioita.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt kuitenkin pikkuisen mietityttää, että kuinkahan todennäköistä olisi, että ilmottautuu Haikaranpesään, käy valmennukset, mutta H-hetken koittaessa Haikaranpesä olisikin täynnä?

Heh, mä pohdin tänään ihan samaa. Olen siis ilmoittautunut Haikaranpesään, laskettu aika on 4.3. Ehkä sitä vois kysäistä valmennuksessa, että osaako he sanoa kuinka usein näin käy. Ei mullekaan kyllä mikään katastrofi olisi joutua normipuolelle synnyttämään (eikä sitä vielä tässä vaiheessa voi sanoa etteikö esim tulisi vastaan jotain syytä miksi ei edes voisi Haikaranpesässä synnyttää), mutta tulipahan mieleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mäkin olen kuullut ihan hyviä kokemuksia normipuolelta joten en olisi huolissani jos sinne ei olisi mahtunutkaan. Mm. Haikaranpesässä tehty synnytyssuunnitelmakin seuraa mukana jota yritetään noudattaa normipuolellakin mahdollisuuksien mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Vuoden alku on pahinta aikaa (tammikuu lähinnä). Näin kätilö infosi meitä vuonna 07 tammikuussa synnyttäviä :) Olihan se meidänkin päivä sitten ruuhkaisin pitkään aikaan ja synnyttäjät ohjattiin jo klo: 7.00 muualle. Onneksi me lähdettiin tunteroinen vesien mentyä liikkeelle, eli oltiin jo joskus viiden maissa tuolla. Poitsu syntyi siis 20.päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt kuitenkin pikkuisen mietityttää, että kuinkahan todennäköistä olisi, että ilmottautuu Haikaranpesään, käy valmennukset, mutta H-hetken koittaessa Haikaranpesä olisikin täynnä?

 

Meillä kävi juurikin näin kesäkuun puolivälissä, eli synnytin normi synnytysosastolla ja kuten LottaP mainitsi, oli mun synnytyssuunnitelma siellä kätilöllä tiedossa ja sen mukaan sitten mentiin (siis tietysti mun fiilisten pohjalta, mutta sattui vaan menemään aika synnytyssuunnitelman mukaan). Epiduraalin sain kun halusin ja synnytin tytön jakkaralla (kätilö kysyi, että kokeillaanko jakkaraa kun olin sen suunnitelmassa maininnut). Olin tosi tyytyväinen synnytykseen ja kätilöön, mieskin oli koko ajan mukana. Synnytyksen jälkeen päästiin haikaranpesään perhehuoneeseen, eli vaikka ei mahdu hp:ään synnyttämään voi silti lapsivuodeosastolla olla tilaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin haikaranpesän valmennnuksissa että puolet valmennuksissa käyneistä pääsee haikaraan ja puolet näistä saa perhehuoneen. Kai joku raaka keskiarvo. Me synnytettiin lokakuussa ja taisi olla vain yksi synnytys samaan aikaan. Ilmankos niitä kätilöitä ja lääkäreitä ehti meille ruuhkaksi asti. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin haikaranpesässä ja tosi hyvä kokemus oli, ihana paikka :) Elokuussa siis synnytin, hyvin mahtui ja perhehuonekin saatiin. Jotkut kätilöt oli mukavia jotkut ei, eiköhän näin oo joka paikassa. Synnytyksessä mulla oli onneksi aivan ihana kätilö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me olimme Haikarassa synnyttämässä huhtikuussa, mutta perhehuonetta emme ruuhkan vuoksi saaneet. Yhden yön olin kahden hengen huoneessa, ja toiseksi yöksi tästä huoneesta tehtiin meille perhehuone.

 

En ole kovin tyytyväinen kokemukseeni. Kätilön kanssa ei synkannut yhtään, eikä synnytystäni käyty jälkikäteen millään tavalla läpi, vaikka se ei ihan ilman ongelmia sujunutkaan. Olin peloissani ja huonossa hapessa, eikä minulle selitetty kunnolla mitä tapahtuu. Osastolla oli ihan kamala ruuhka, ja luonnollisesti kätilöillä oli kiire. Harmittavasti tuo kiire näkyi sillä tavalla, että jäimme ilman neuvoja ja aina sanottiin vain "joku tulee kohta..." eikä kukaan koskaan tullut. Jäi vähän huono maku suuhun ja pieni pelkokin... Olisin silti valmis menemään Haikaraan / Kättärille uudestaankin, sillä kaikkien kavereideni kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Kävi vain huono tuuri, ja kyllähän sitä itsekin hormonimyrskyssä ja ensimmäisen lapsen saaneena on vähän yliherkkä kaikenlaiselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin Haikaranpesän synnytyshuoneessa synnyttämässä yksi yö marraskuussa 2006, tosin nollatuloksella, poika syntyi vasta seuraavana iltana Kättärin "normaalipuolella", ja silloin en enää olisi päässyt Haikaraan (käynnistys, tippa jne).

 

Synnytyksen jälkeen mentiin sitten myös normaalille lapsivuodeosastolle. Siellä saimme pienenpienen mutta ihanan perhehuoneen, jossa oli oma vessa ja nojatuoli imetysharjoittelua varten. Normiosastollakaan kukaan ei hengannut apuna, mutta pyydettäessä tukea kyllä sai. Ja ruoka tosiaan tuotiin kellon mukaan ruokasaliin, josta sen sai käydä syömässä/noutamassa omaan huoneeseen.

 

Kättärin parasta antia oli ehdottomasti aika osastolla ennen synnytyssaliin menoa ja aika osastolla synnytyksen jälkeen. Kohtaamastamme yhdestä Haikaranpesän kätilöstä jäi sellainen fiilis, että tyypille oli tullut kutsu työvuoroon kesken maailmanluokan treffien ja pettymys piti purkaa johonkin.. Tosin en kyllä anna kiitosta normiosaston kätilöillekään, esim. kivunlievitystä olisi todella voinut tarjota, kun sitä pyysin ja kertoa, miksi oksitosiinia koko ajan tiputettiin lisää ja lisää.. Lisäksi kukaan ei käynyt synnytystä kanssani läpi ja sainkin siitä melkoisen trauman, vaikka periaatteessa kaikki meni ihan yvin.

 

Nyt olen kuitenkin menossa Haikaranpesään uudelleen tammikuussa, katsotaan, mitä tapahtuu.. Pelkokeskustelussa ja synnytyssuunnitelmaa tehdessä olen jo tavannut kaksi hyvin erilaista kätilöä, joista toisen toivottaisin lämpimästi tervetulleeksi hoitamaan synnytystäni!

 

Haikaranpesän valmennuksiin voi minun kokemukseni mukaan hyvin lisätä oman neuvolan valmennukset: oman nlan tapaamisissa tutustuu bonuksena oman alueen tuleviin vanhempiin, jos haluaa ja ne ryhmät usein kokoontuvat synnytyksen jälkeenkin. Haikaran valmennusryhmät taas eivät, ainakaan Kättärin avustuksella, kokoonnu jälkikäteen. Tapaamiset ovat kivoja ainakin silloin, jos tuttavapiirissä ei entuudestaan ole vauvaperheitä.

 

Haikaranpesän "lisävalmennuksista" kävin esikoista odottaessa vain rentoutumisessa ja synnytyslaulussa, mutta minusta ne olivat ihan ok. Synnytyslaulu, vaikka se ehkä hiukan hassulta kuulostaakin, voi olla ihan hyvä apu rentoutumiseen. Sehän ei tarkoita välttämättä mitään biisien hoilaamista, vaan lähinnä hengittämistä ja siihen liitettyä ääntä, ja erilaisten, itselle sopivien ja rentouttavien "äänitaajuuksien" löytämistä. Avoimin mielin vaan mukaan :).

 

Nyt toista odottaessani en ole käynyt ylimääräisissä valmennuksissa, vaikka niihin (keskusteluryhmät, kuten mieliala ja rentoutukset) saisikin osallistua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko muuten kenelläkään tietoa onko vuoden aikana jotain yleisiä synnytysruuhka-aikoja? Eli onko odotettavissa, että esimerkiksi juuri huhtikuussa olisi usein ruuhkaa synnytyssairaaloissa? Sinänsä ei nyt mitenkään katastrofilta tuntuisi jos "joutuisi" Kättärin tavalliselle puolelle synnyttämään, mutta kunhan nyt mietin näitä asioita.. :)

 

Meille sanoivat, että aikaisemmin ns "ruuhka-aikaa" on ollut kevät ja loppukesä, mutta nykyään ei kuulemma vuodenajoilla ole niinkään merkitystä, vaan ruuhka-huippuja tulee ja menee aika ajoin. Juuri synnytettiin kättärillä (marraskuun loppu) ja sinä päivänä olikin sitten kaikki synnytyssalit täynnä ja sulku pistettiin päälle. Synnytettiin "tavispuolella" käynnistyksen takia, vaikka Haikaranpesään oltiinkin siis ilmoittauduttu. Päästiin kuitenkin perhehuoneeseen sitten Haikaran puolelle, mikä oli tosi hieno homma. Eli vaikka joutuisi synnyttämään normipuolelle, yrittävät aina tarjota kuitenkin Haikaranpesän puolelta "lapsivuodepaikkaa".

 

Ja vielä lisäyksenä, että aivan mahtaavaa henkilökuntaa niin normaalipuolella kuin Haikaranpesän puolellakin. Olimme äärettömän tyytyväisiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa, me ollaan ehkä Haikaranpesässä samoihin aikoihin, mun la 2.4., tosin alkuperäinen (ja realistisempi) 10.4.

 

Osaatteko sanoa mahtuuko sinne kuinka monta sisarusta? Ja saako sisaruksen hakea jo ekaksi yöksi jos vauveli syntyy esim. aamusta?

 

Ollaanko siellä mahd.vain yksi yö (en ole ensisynnyttäjä)? vai minimissäänkin kaksi?

 

Yksi lapsistani syntyi melko likaisessa ja ylikansoitetussa sairaalassa Englannissa. Samassa huoneessa kanssamme oli 5 muuta äitiä vauvoineen. Se oli tosi laitosmaista ja siitä oli rauhallisuus kaukana. Vaikka kaikki sujui hyvin, oli todella iso helpotus päästä kotiin jo yhden yön jälkeen, vaikka ensisynnyttäjä olinkin. Ei siellä varmaan olisi ollut tilaa pitää mua kauempaa. Näitä juttuja lukiessa tulee sellainen olo, että pääseepä Haikaranpesään tai Kättärin normaalipuolelle, niin luksusta ekaan kokemukseeni verrattuna on odotettavissa :).

 

Se ei tosin poista sitä, että jos on kätilöllä huono päivä, niin tyly tai epäempaattinen palvelu tuntuu tosi kurjalta, vaikka puitteet olisivat kuinka hulppeat. Kiva kuitenkin lukea että monen mielestä henkilökunta ollut tuolla mukavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kaikki ne kolmen vuoron kätilöt haikarassa plus yksi harjoittelija jotka meidän aikana ehtivät olla olivat tosi mukavia. Viimeisestä kätilöstä ei oikein jäänyt muistikuvaa kun olin niin väsynyt ja sekaisin. Mutta ei jäänyt negatiivista oloa kenestäkään haikarassa. Ja meillä oli synnytyksen aikana siis kuitenkin yhteensä viisi kätilöä ja kaksi lääkäriä kun ehdittiin olla synnärillä melkein vuorokausi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos lukuisista kommenteista Haikaranpesään liittyen. Taidanpa ilmoittautua minäkin sinne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

tietäkä joku haikaran tilastoja tai että tehdäänkö siellä aina eppari imukuppisynnytyksen yhteydessä??

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen ollut siinä uskossa että eppari tehdään aina ja kaikkialla imukuppisynnytyksen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mä olen ollut siinä uskossa että eppari tehdään aina ja kaikkialla imukuppisynnytyksen yhteydessä.

 

Ainoana poikkeuksena taitavat olla jotkut uudelleensynnyttäjät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haikaranpesästä sanottiin, että ihan huoneesta riippuen perhehuoneeseen mahtuu sisaruksia 1- vaikka 4 pienikokoista. Mutta että perhehuoneita joudutaan joskus ruuhkan takia purkamaan, eli sen varaan ei voi laskea vaikka aluksi perhehuoneeseen pääsisi.

 

Tiedättekö onko Kättärillä/Haikaranpesässä vaippoja vastasyntyneiden käytössä? Käytetään kotona kestoja enkä osta turhaan kertiksiä, ellei sairaalaan täydy ottaa omia mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ On. Pampersin vaippoja olivat ainakin vielä kaksi vuotta sitten ja sellaista mallia, että heti piirtyy sininen viiva eteen, kun pissa tulee :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitti vaippatiedosta :)).

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mä olen ollut siinä uskossa että eppari tehdään aina ja kaikkialla imukuppisynnytyksen yhteydessä.

 

NKL:llä sanottiin, että se on tapauskohtaista imukuppisynnytyksissäkin. Suurimmassa osassa se joudutaan tekemään, muttei aina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mä olen ollut siinä uskossa että eppari tehdään aina ja kaikkialla imukuppisynnytyksen yhteydessä.

 

Mun ensimmäinen synnytykseni (Kättärillä, normaalipuolella) huhtikuussa 2007 päätyi imukuppisynnytykseksi. Epparia ei kuitenkaan leikattu (vaikka lääkäri siinä vähän komensi kätilöä leikkaamaan), koska kätilö katsoi että poika mahtuu tulemaan ilmankin. En myöskään revennyt. :) Eli tapauskohtaista tämä lienee, ainakin jos henkilökunnalla on kokemusta ja ammattitaitoa katsoa tilanteen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 vk sitten synnytin Haikaranpesässä ja olen todella tyytyväinen. Henkilökunta oli ihanaa ja kaikki meni tosi hyvin. Totta se on, että apua ei todellakaan tyrkytetä, mutta sitä sai aina pyydettäessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ilmoittauduin just Haikaranpesään, joten siellä nyt sit ilmeisesti synnytän, jos loppuraskauskin menee ihan hyvin. Näin uudelleensynnyttäjänä mun tarttee käydä vain yhdessä valmennuksessa, joka on raskausviikolla 36. Aika myöhään, mut varmaan toi kesä ja lomat tekee sen. Aikaisemmin jo pitäis sitten käydä (n. viikolla 34) keskustelemassa kätilön kanssa.

 

Meillä mies tulee kyllä synnytykseen mukaan, mutta ei pysty olemaan sairaalassa koko aikaa (jos joudun olemaan siellä vaikka 2-3:kin päivää), kun ei isompia lapsia voi yksin jättää (ja työtilannekin saattaa vaikuttaa, ajankohdasta riippuen - isyysloman mies siis pitää vasta vähän myöhemmin). Eikä ole mitään järkeä ottaa koululaisia mukaankaan, kun joutuisivat olemaan koulusta pois. Paitsi jos vauva sattuisikin syntymään viikonloppuna... No mut, menen sitten tyytyväisenä kahden hengen huoneeseen. Eiköhän senkin kestä. Parhaassa tapauksessahan siellä ei tartte kauaa ollakaan. :)

 

Mut innolla odotan, olen niin kivoja kokemuksia Haikaranpesästä kuullut. Lisääkin kokemuksia tähän ketjuun saa tietty laittaa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ai teil on valmennus siellä? Ootteko aiemmin käyneet synnyttämäs Haikaranpesäs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now