LottaP

KOS/H

223 posts in this topic

Plääh. Mä mieluummin synnyttäisin Haikaranpesän puolella ja menisin sitten syntymän jälkeen normiosastolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama juttu tällä jos normiosastolla olisi tae perhehuoneesta johon taaperokin saa yöpyä.

 

Tarkennos: normiosastolla tarkoitin osasto 6 jossa hoidetaan sektioäidit ja muut erityishuomiota vaativa. Haikaranpesästä ei ole kokemusta kuin valmennuksista. Alkuvaikeuksien jälkeen olin todella tyytäväinen OS 6 saamani hoitoon. Lisäinfo osastosta löytyy hus:n nettisivuilta.

Edited by Martha

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toki menisin mieluiten haikaranpesään sekä synnyttämään että osastolle synnytyksen jälkeen, jos vaan mahdollista. Mutta aiemmalla tarkoitin sitä, että mulle olisi "tärkeämpää" synnyttää haikaranpesän puolella kuin viettää synnytyksen jälkeinen aika siellä (eli jos pitäisi valita joko synnytys tai lapsivuodeaika haikaranpesässä, niin valitsisin ensimmäisen, koska se on mulle tuttu paikka synnyttää). Jos siis synnytän perätilan vuoksi normipuolella, voin yhtä lailla olla normipuolen osastollakin. Toki perhehuone (voihan tavallisella puolellakin saasa semmoisin) olisi kiva juttu (esikoisenkin vuoksi), mutta eihän perhehuoneesta ole taetta edes Haikaranpesässä.

 

Toivottavasti tämä vähän selvensi vastaustani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen synnyttänyt molemmat lapsukaiseni Haikarassa.

 

Esikoisen (08/2006) synnytyksessä pääsin avautumisvaiheessa ammeeseen, joka auttoi hirmuisesti. Kivunlievityksenä sain ammeeseen ilokaasua, joka toimi mulle erittäin hyvin. Ponnistusvaiheessa (8min) nousin pois altaasta ja vaihdoin jakkaraan. Synnytyssalissa ehdimme olla tositoimissa kolmisen tuntia, minun ja miehen lisäksi salissa hääräsi kätilö ja opiskelija. Aika paljon olimme pelkästään opiskelijan kanssa siellä, tosin en minä sitä kätilöä olisi kädestä kiinni pitämään tarvinnutkaan. Kätilö oli kannustava ja osasi tsempata juuri oikealla tavalla. Synnytyksen jälkeen päästiin perhehuoneeseen. Apua saatiin pyydettäessä. Imetysasioihin olisin ehkä tarvinnut enemmän tukea, mutta ensikertalaisena en tajunnut sitä tarpeeksi vaatia. Haikaranpesässä taisi olla kovin ruuhkaista tällöin, paljon oli ainakin perhehuoneissa porukkaa.

 

Pikkuveli (06/2009) syntyikin juhannuspäivänä suht rytinällä, ehdimme olla sairaalassa 26min ja sitten poika olikin jo maailmassa. Amme oli tälläkin kerralla toiveissa, mutta sali oli varattuna. Noh, eipä tuossa ajassa olisi varmaan edes ehditty vesiä laskea.. Salissa ei jakkaraa näkynyt, joten pyysin toista kätilöä/hoitajaa hakemaan sen, kun tajusin että tässä ponnistellaan ihan juuri. Ehtihän tuo jakkara onneksi ajoissa, vaikka ponnistusaika olikin vain pari minuuttia. Kivunlievityksenä muutama henkäys ilokaasua. :D Juhannuspojun syntymä osui rauhallisempaan hetkeen, ainoastaan yksi synnytys oli käynnissä saapuessamme. Perhehuoneeseen päästiin tälläkin kertaa. Esikoinen oli juhannuksen vietossa mun vanhemmilla, eli ei yöpynyt kanssamme. Tällä kertaa kotiudumme nopeasti puolitoista vuorokautta pojan syntymästä. Kätilöt ja muu henkilökunta olivat erittäin osaavia ja ystävällisiä.

 

Etukäteen tehtävä synnytyssuunnitelmakeskustelu oli mielestäni loistava juttu, siinä sai vähän omia ajatuksiaan työstettyä yhdessä ammattilaisen kanssa. Esikoisen synnytyskeskustelun piti itse asiassa sama kätilö, joka auttoi sitten tytön maailmaankin.

 

Pelkkää hyvää sanottavaa Haikaranpesästä. Tosin molemmat synnytykset olivat ns. "unelmasynnytyksiä" muutenkin, eikä mitään poikkeavaa tapahtunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaaaaah, Haikara <3

 

Molemmat tyttöset ovat syntyneet siellä ja molemmilla kerroilla saatiin myös perhehuone Haikaran puolelta. Synnytyssuunnittelukeskustelut kätilön kanssa etukäteen oli mahtava juttu ja niitä suunnitelmia myös noudatettiin niiltä osin kuin oli mahdollista. Erikseen oli jotenkin ihanaa se, että toisella kerralla osui kohdalle ekalta kerralta tuttuja ja hyväksi havaittuja tyyppejä sekä synnyttäessä että lapsivuodepuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Justiinsa ilmoittauduttiin taas Haikaranpesään seuraavaa lasta varten. Ihanaa päästä sinne takaisin, mutta nyt vähän jännittää että ehditäänhän me ajoissa kun viimeksi asuttiin lähempänä ja ehdittiin juuri ponnistusvaiheen alkuun paikalle... Jos tulee hirmuinen kiire niin voi olla että pitää kääntää nokka Jorvia kohti :unsure:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisin kysellyt, että mille viikoille noin suurin piirtein mahtaa Haikaranpesän (ensisynnyttäjän) valmennukset osua? Että tietäis sitten yrittää olla varaamatta matkaa just niille paikkeille, kun se ajan vaihtaminen kerran vaikuttaa olevan niin vaikeaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta olenkohan ainut, jolla on normipuolesta mukavammat kokemukset... Ykköstä ja kakkosta synnyttämään mennessä ilmoittauduttiin Haikaranpesään, mutta esikoisen lähtiessä syntymään Haikara oli täynnä. Synnytyksessä oli normipuolella viimeistä harjoitteluaan tekevä kätilöopiskelija mukana ja se oli ensikertalaisena mukavaa, koska hän seurasi vain meidän synnytystä, oli koko käytettävissämme ja hänestä oli oikeasti hyötyäkin. Saimme perhehuoneen. Kakkosta synnyteltiin Haikarassa ja siellä tunsin olevani unohdettuna sinne synnytyshuoneeseen, kun joku kävi sillon tällön kurkistamassa enkä saanut samanlaista huolenpitoa kuin ensimmäisellä kerralla :) Emme saaneet perhehuonetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkos perätila este haikaranpesään pääsylle (en löytänyt ohjeita, joista sain ekalla synnytyskerralla)?

 

Mulla oli perätilan vuoksi sovittu suunniteltu sektio, ja tätä sovittaessa ei luvattu että pääsisin Haikaranpesän lapsivuodeosastolle. Vauva syntyi sitten kuitenkin päivystyksessä ennen suunniteltua sektiopäivää, ja tästä huolimatta pääsimme Haikaranpesään ja saimme perhehuoneen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perätilassa oleva lapsi on este päästä Haikaranpesän synnytysosastolle, mutta Haikaranpesän lapsivuodeosastolle varmasti silti voi päästä jos siella vaan on tilaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmottauduin juuri Haikaranpesään synnyttämään meidän pikkukakkosen. Esikoisesta olin myös ilmottautunut, mutta silloin Haikaranpesä oli täynnä ja synnytys tapahtui Kättärin normaalipuolella. Esikoisen aikaan kävin Haikaranpesän valmennukset ja tiesinkin, ettei niitä nyt toisella kertaa tarvitse uudestaan käydä. Yllättynyt olin kuitenkin siitä, että nyt toisella kertaa ei tehdä uutta synnytyssuunnitelmaa eikä siis ole kätilön tapaamista ennen synnytystä. Kai heilä sitten on minun papereitteni välissä vanha synnytyssuunnitelmani, mutta mikä oletus se muka on, että suunnitelma, joka on tehty ennen ensimmäistä synnytystä pätisi vielä toisen synnytyksen kohdalla?

 

Mitenkäs te, jotka olette synnyttäneet toisen lapsen Haikaranpesässä niin miten toiveenne on huomioitu? Onko niitä kyselty sitten puhelimessa kun olette soittaneet että olette nyt lähdössä synnyttämään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Oon menossa toista myös synnyttämään haikaraan ja me käytiin kyllä viime perjantaina tuolla synnytyskeskustelussa. Mielestäni se siis kyllä kuuluu myös kaikille uudelleensynnyttäjille. Onkohan nyt tullut joku virhe ilmoittautumisen vastaanottajalle vai mikä? En nimittäin usko että ihan parissa kuukaudessa olisi siellä systeemit muuttuneet. Koska kuten sanoit, eihän ne voi olettaa että ensimmäisen lapsen synnytystä koskevat toiveet pitää enää toisen kohdalla paikkansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse myös synnytin myös toisen lapseni Haikaranpesässä lähes 3 viikkoa sitten, ja kyllä mäkin kävin synnytyskeskustelussa odotusaikana. Onkohan tosiaan käynyt joku virhe vai onko käytännöt muuttuneet? Itse ehkä soittaisin pokkana silloin viikolla 32 ja varaisin ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nanuli ja LottaP! Mä olin myös ihan ihmeissäni kun henkilö, jolle ilmottauduin oli niin "pihalla" kun kysyin tuosta synnytyssuunnitelmasta. Sanoi ettei oikein tiedä mitä kätilöntapaamistoiveen kanssa pitäisi tehdä kun yleensä ajat jaetaan valmennuksessa emmekä me nyt osallistu valmennukseen. Sanoi merkitsevänsä papereihin, että toivomme kätilön tapaamista, mutta ei voi meille sellaista luvata!girl_impossible.gif En sitten viitsinyt alkaa kätilön aknssa jankata asiasta kun luulin, että itse olin ymmärtänyt asian väärin. Taidanpa tosiaan soittaa Haikaranpesään 32 viikolla jos sieltä ei mitään yhteydenottoa sitä ennen tule. Kiitos vielä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kannattaa kyllä tehdä niin! En odottaisi sieltä yhteydenottoa; silloin kun mä soitin ja ilmoittaudun synnyttämään, niin se kätilö nimenomaan pyysi mua soittamaan viikolla 32 synnytyssuunnittelun varausta varten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LottaP ja nanuli ja olihan vielä niin, että olitte jo aiemmassa synnytyksessä tehneet synnytyssuunnitelman eli tuo oli sitten toinen synnytyssuunnitelmanne Haikaranpesään? :) Mutta joo, kiitos tosi paljon tästä tiedosta, mä soitan Haikaranpesään viikolla 32! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Uppis sinullekin! Nyt jäi lähinnä harmittamaan sen "puhelinkätilön" toiminta kun se sai mut kuulostamaan ihan hölmöltä kun menin kaipaamaan aikaa synnytyssuunnitelman tekoa varten... Kuinkahan moni muu uudelleensynnyttäjä on tänään varannut aikaa ja jäänyt vaille synnytyssuunnitelmaa..? No, toivottavasti ovat tosiaan sitten yhteydessä kuhunkin ilmottautuneeseen jos itse ei tajua sinnepäin olla yhteydessä viikolla 32! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin on molemmilla kerroilla tehty suunnitelma. Toisella kierroksella se tuntui minusta jopa tärkeämmältä kun ensimmäisellä koska on jo kokemusta synnytyksestä. Oli myös mukava käydä kätilön kanssa läpi edellistä synnytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ilmoittauduin viikko sitten Haikaranpesään toista synnyttämään ja nimeomaan antoi ohjeeksi soittaa heille n. vko 32, jotta voidaan varata aika synnytyssuunnitelman tekoon. Tuskin on viikossa ohjeet muuttuneet :girl_to_take_umbrage2:. Soita ihmeessa, kun aika koittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tää taitaa nyt olla selvä peli että Mischalle kävi vaan huono tuuri puhelimeen vastanneen kätilön kanssa, mutta kannan vielä korteni kekoon; kyseessä tosiaan oli toinen Haikaranpesässä synnyttämäni lapsi, ja ekalla kerralla käytiin Haikaranpesän valmennukset ja tehtiin synnytyssuunnitelma. Nyt toisella kerralla ei ollut mitään valmennuksia, soitin vain ja ilmoittauduin ja sitten soitin uudestaan viikolla 32 varatakseni ajan sille keskustelulle jossa sitten myöhemmin kävin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, kiitos! Ihanaa kun tälläinen hieno tukipalvelu toimii näin netin kautta! girl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ehdottomasti soitat vaan sitten ja varaat aikaa suunnitelmaan! Mulla eka lapsi siis syntyi myös haikarassa ja silloinkin synnytyskeskustelussa käytiin kuten nytkin. Mulle ilmoittautuessa kätilö sanoi että he soittavat niitä aikoja sitten kun saavat ja jos ei rupea soittoa kuulumaan tiettyyn aikaan mennessä, kannattaa itse soittaa ja varata aikaa. Sitten kun itse soitin kun sieltä ei mitään kuulunut, mulle taasen sanottiin että eivät he sieltä kellekään soittele vaan itse pitää ne suunnitelma-ajat varata <_< Eli ristiriitaista tietoa tuon asian suhteen sain. Onneksi rupesit täällä ihmettelemään, niin ei mene teiltä keskustelu sitten sivu suun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now