LottaP

KOS/H

223 posts in this topic

Nanuli, tuo on kyllä todella ärsyttävää kun sa ristiriitaista tietoa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haikaraanpesään ilmoittauduttu :) Kävi tsägä kun tajusin juuri tänään että sinne piti ilmoittautua heti rakenneultran jälkeen sillä kävi ilmi että ilmoittautumisen voi tehdä vain kerran viikossa keskiviikkoisin (=tänään) klo 8-13 välisenä aikana :)

 

Puhelimeen vastasi aivan ihana kätilö jonka kanssa puhuttiin pitkät pätkät Haikaranpesän arvoista jne. Sain kuulla myös ilouutisen, eli haikaranpesään on tulossa useampi kätilö Tammisaaresta kun se nyt suljetaan. Aivan upea juttu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuohan kuulostaa hyvältä jos Haikaranpesään saadaan Tammisaaren porukkaa töihin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipä hei, tulin tänne taas vähän häiriköimään vanhan ongelmani kanssa...

 

Mitenkäs te toista kertaa Haikaranpesään ilmottautuneet, niin saitteko ilmottautumisen jälkeen "Tervetuloa Haikaranpesään"-kirjettä? Omasta ilmottautumisestani on nyt kaksi viikkoa enkä ole kirjettä saanut, mutta viikko sitten ilmottautunut ensisynnyttäjä sai ko kirjeen. Heräsi taas epäilyksen tunne, että onko se kätilö, jolle ilmottauduin, ollenkaan edes kirjannut minua ilmoittautuneeksi!!! girl_mad.gif

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle ei tullut kirjettä vaikka sellaisen lupasivat lähettää. Lähinnä siinä mua kiinnosti ne vapaaehtoisten valmennuksien ajat. Muistutin kirjeestä rv 30 kun soitin synnytyssuunnitteluaikaa. Sen jälkeen kirje tuli n 2pv kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi Haikaranpesässä maaliskuun lopulla, ja annan paikalle täydet pisteet! Synnytyssuunnitelma otettiin koko ajan huomioon, ei tarvinnut itse muistutella niistäkään pikkuasioista, joita suunnitelmaan oltiin luonnonmukaisuuden merkeissä kirjattu ja joista olin varautunut jopa taistelemaan. Meidän aikaan ei osastolla ollut ruuhkaa, päästiin heti ammehuoneeseen, jossa oltiinkin lopulta kellon ympäri. Aika paljon oltiin miehen kanssa kahdestaan, mutta oli vaan kiva että saatiin olla rauhassa. Kätilöopiskelija oli mukana koko synnytyksen ajan ja oli aivan ihana, mukava ja empaattinen. Kätilöitä ehti vuorossa olemaan kaksi, joista ekaa en muista ollenkaan ja tokakin jäi vähän etäiseksi kun oli mukana vain sisätutkimuksissa ja ponnistusvaiheessa. Mukavia kuitenkin olivat, jälkimmäinen vielä varmisteli multa jälkikäteen, ettei kai jäänyt paha mieli kun ponnistusasennot ei menneet mun alkuperäisten toiveiden mukaan - tärkeintä mulle kuitenkin oli synnyttää ilman mitään tippoja tai piikkejä, ja se lopulta onnistui, koska tämä kätilö oli tiukkana paimentamassa mua sellaiseen asentoon, jossa lapsi lopulta lähti etenemään synnytyskanavassa (ponnistusvaihe pitkittyi kaksituntiseksi).

 

Eniten mua harmitti se, että langaton anturi oli ammehuoneessa tuolloin rikki, joten ammeesta joutui nousemaan tunnin välein käyrille, enkä sitten sen vuoksi myöskään saanut synnyttää veteen, mutta tekniikkaan nyt ei voi luottaa. ;-)

 

Vauvan synnyttyä oltiin parisen tuntia vielä ihan rauhassa synnytyssalissa, vauva rinnalla koko ajan. Ensin odoteltiin istukkaa (tuli luonnollisesti ilman piikkejä - tiedoksi synnyttämään meneville, että rutiinikäytäntö on Haikaranpesässäkin pistää oksitosiinia viimeistään jälkeisvaiheessa, vaikka synnytyksen aikana tippaa ei olisi tarvittu, mutta erikseen kun toivoo, ne jättää piikin pistämättä jos runsaan vuodon tms. takia ei ole tarvis), sitten paikattiin alapäätä ja lopulta jäätiin uuden perheenjäsenen kanssa kolmisin ihmettelemään, kunnes oltiin valmiita siirtymään vauvan kylvetyspuuhiin ja perhehuoneeseen.

 

Saatiin perhehuone samalta osastolta, oli ihan kuin hotellihuone eikä tosiaan sairaalamaisuudesta tietoakaan. Saatiin olla rauhassa kaikki kolme yötä, kellolla sai apua aina kun tarvitsi, ruokaa sai keittiöstä enemmänkin kuin jaksoi syödä, ja oli tosi leppoisaa aloitella vauvaperhe-elämää. Syntymässä avustanut kätilö tuli käymään synnytyskertomuksen läpi, ja taas varmisteli ettei mulla jäänyt mitään hampaankoloon siitä ponnistusvaiheesta. Ja oli tosiaan kiva huomata kuten joku muukin sanoi, että papereihin oli kirjattu ihan kaikki jutut mitä oli tapahtunut ja puhuttu tai sovittu - kiva lueskella niitä sitten jälkeenpäin.

 

Menisin Haikaranpesään synnyttämään uudelleen vaikka heti. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ai tammisaarelaisia haikaraan - kiva kuulla! Ehkäpä sittenkin voisin toisenkin tehdä haikarassa jos semmoinen päättää joskus meille tulla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen soittivat Haikaranpesästä ja pyysivät tulla tekemään synnytyssuunnitelmaa ensi keskiviikkoa. Eli saattavat soitella sieltäkin päin, jos vapaita aikoja on lähiaikoina. Konkretisoitui taas ihan uudella tavalla tämä raskaus ja lähestyvä synnytys... :girl_sigh: Jaiks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, mullekin soitettiin juuri Haikaranpesästä ja kutsuttiin tekemään synnytyssuunnitelma heinäkuun puolivälissä. Tuli tosi hyvä mieli kun nyt puhelimessa oli tosi mukavan kuuloinen kätilö!

 

(Sen verran kuitenkin jäi kaivelemaan mun ilmottautumissoitto, että taidan ottaa asian vielä puheeksi tuolla synnytyssuunitelmakeskustelussa.)

Edited by Mischa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ensisynnyttäjiä menossa haikaranpesään tai siellä jo synnyttäneitä jotka osaisivat kommentoida.

 

Ensisynnyttäjillehän kuuluu noita valmennuksia joista kaksi on pakollisia. Miten on noiden vapaaehtoisten kanssa, voiko niihin osallistua ilman misestä vai haluavatko että molemmat ovat paikalla?

 

Muoks. Lapussa lukikin että voidaan käydä joko yhdessä tai erikseen.

Edited by ipsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys: ollaan ilmoitettu neuvolaan alunperin että mennään Kättärille synnyttämään ja on käyty siellä rakenneultrassakin jo kuukausi sitten.

 

Työkaveri alkoi puhumaan että sinne pitäisi jotenkin ilmoittautua että pääsee oikeasti synnyttämään ja olen nyt ihan pihalla kun neuvolassa eivät puhuneet rakenneultran jälkeenkään mitään aiheesta..??

 

Muoks. Nettisivuilta löysinkin että "Perheet hakeutuvat itse Haikaranpesään ilmoittautumalla toisen seulontaultraäänen jälkeen. Ilmoittautuminen tapahtuu keskiviikkoisin klo 8-13 puh. (09) 471 65366."

 

Outoa että meille ei ole kerrottu mitään neuvolassa tai rakenneultrassa tästä... eli jos en ole vielä ilmoittautunut, onko jotenkin myöhäistä?

 

Muoks. joo siis ilmeisesti tuo Kättärin osasto 14 on ns. normiosasto jonne ei tarvi soittamalla ilmoittautua?

Edited by Serene

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Koskee tosiaan vaan Haikaranpesää. Normipuolelle soitetaan vasta synnyttämään lähdössä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Outoa että meille ei ole kerrottu mitään neuvolassa tai rakenneultrassa tästä... eli jos en ole vielä ilmoittautunut, onko jotenkin myöhäistä?

 

Muoks. joo siis ilmeisesti tuo Kättärin osasto 14 on ns. normiosasto jonne ei tarvi soittamalla ilmoittautua?

 

Mä ilmoittauduin Haikaranpesään ihan myöhässä kun ei mullekaan siitä neuvolassa puhuttu, mutta pääsin silti sinne kun täytin kaikki "kriteerit" ;) Aina kannattaa kysyä jos sinne haluaa!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö tukihenkilön tulla mukaan synnytyssuunnitelman tekoon? Ollaan käyty siinä uudelleensynnyttäjien valmennuksessa, maanantaina pitäis mennä tapaamaan kätilöä ja mies ilmoitti NYT ettei ehkä pääsekään mukaan.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö tukihenkilön tulla mukaan synnytyssuunnitelman tekoon? Ollaan käyty siinä uudelleensynnyttäjien valmennuksessa, maanantaina pitäis mennä tapaamaan kätilöä ja mies ilmoitti NYT ettei ehkä pääsekään mukaan.. rolleyes.gif

 

Olettaisin, ettei ole pakollista, kun olette uudelleensynnyttäjiä. Voittehan kuitenkin laittaa yhteiset toiveet ylös paperille kotona yhdessä, ja saada sitä kautta miehenkin asiasta osalliseksi? Ensisynnyttäjille molenpien läsnäolo on kait pakollinen valmennuksissa ja synnytyskeskustelussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miehelle tämä on ensimmäinen synnytys, joten sikäli vähän eri tilanne. Ehkä mä soitan Kättärille ja varmistan asian, etten sitten tee yksin sinne turhaa reissua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mulla ainakaan ollut miestä mukana synnytyssuunnitelman teossa. Se on kuitenkin aikalailla äidin toivelista :)

Eka kerta oli siis molemmille. Itseasiassa kellään h- pesässä synnyttäneistä kavereista ei ollut miestä siellä synnytyssuunnitelman teossa mukana. Mieshän on pakollista seuraa vaan valmennuksissa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin ettei miehen läsnäolo synnytyssuunnitelman teossa ole välttämätöntä, mutta ihan suotavaa. Musta oli tosi hyvä, että mies oli mukana kun koin sen koskevan paljon meitä kumpaakin ja kyllä kätilöllä oli miehellekin kysymyksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu eli ole pakollista tukihenkilön läsnäolo synnytyssuunnitelman teossa. Valmennuksen kätilö sanoi, että he ymmärtävät kyllä että tukihenkilön voi olla vaikea saada työnantajalta vapaata vielä 2 valmennuksen lisäksi vielä. Meilläkin oli suunnitelman teko keskiviikkona keskellä päivää ja mulla meni siellä vaan noin vartti, mutta mieheltä olisi matkoineen tullut 2h poissaolo töistä! Täytettiin siis se suunnittelulomake kotona valmiiksi ja vastailin miehen puolesta keskeisimmät hänen toiveensa. Itse en kaivannut etukäteen tai nähnyt jälkikäteen tarpeelliseksi, että mies olisi ollut tuolla mukana, koska meillä oli niin selvät sävelet jo valmiiksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnyttämässä käyty! Aivan mahtava paikka, juuri kaikkea sitä mitä odotinkin/toivoinkin ja myös mies oli todella tyytyväinen! :lipsrsealed: Synnytyksessä aamuvuoron kätilö jäi vähän etäiseksi ja vaikutti ehkä enemmän "vanhan koulukunnan" kätilöltä, mutta iltavuoron kätilö oli perehtynyt vaihtoehtoisiin kivunlievitysmuotoihin ja esim. paineli akupisteitä päässä ja jaloissa! Oli muutenkin tosi huolehtivainen ja aktiivinen avustamaan kaikella tapaa synnytyksen aikana! Aamuvuoron kätilö lähinnä kävi pyörähtämässä vaan välillä ovella, että onko kaikki ok. Meillä kävi tuuri ja saatiin viimeinen perhehuone os.15 puolelta. Siellä sai juuri sopivasti olla omissa oloissaan ja kuitenkin kävi kätilö pyörähtämässä paikalla päivisin niin, että tunsi että niitä kiinnostaa meidän vointi :) Vauvalla oli rankka alku ja jouduttiin verensokeriseurannan takia olemaan peräti 4 yötä haikarassa, mutta viihdyttiin koko aika tosi hyvin. Ainut miinus on se, että keittiössä oli vain tosi pieni juomalaseja ja kahvikuppeja eli ensi kerralla ottaisin vaikka oman iso lasin ja mukin mukaan, että saa enemmän kuin puoltoista desiä kerralla juotua. Mutta se nyt on vain ihan minimaalinen vika :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haikaranpesästä haaveillaan, seuraavan ultran jälkeen tosiaan pitää ilmoittautua sinne. Olen tosi innoissani siitä, että Helsingissä on olemassa tällainen vaihtoehto, olen kuullut pääasiassa hyvää siellä synnyttäneiltä. Aktiivinen synnytys kiinnostaa, ja Haikaranpesässä taitaa saada siihen kivasti tukea.

Olisin kysellyt viime aikoina Haikaranpesässä käyneiltä, että mitä vapaaehtoisia kursseja/valmennuksia siellä oli tarjolla? Olen lukenut juttuja ainakin isä-ryhmästä ja synnytyslaulu-kurssista, onkohan nuo kaikki historiaa jo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now