Sign in to follow this  
Followers 0
yalana

Kohtu suuri/ korkealla alkuraskaudessa?

6 posts in this topic

Tänään siis menossa rv 10+4 ja ensimmäisessä neuvolassa kävin. Kaikki oli muutoin oikein hyvin, sydänäänet kuuluivat ja pari potkuakin dopplerilla :wub: . Mutta kohdun korkeus oli melko suuri ja th meinasikin, että raskaus olisi jo useita viikkoja pidemmällä kuin ajateltiin. Itse tiedän, ettei se ole mahdollista. Tein silkasta tieteellisestä mielenkiinnosta raskaustestejä jo melko varhaisessa vaiheessa (dpo 8->) ja silloin näyttivän negaa. Rv3+2 sain sitten haalean, mutta aivan selvän plussan testiin. Lisäksi kävin rv 8+3 ar- ultrassa, jossa alkio vastasi viikkoja 8+6 ja alkioita oli näkyvissä vain yksi.

 

Miksi siis kohtu on jo nyt niin kovin korkealla ja suuri? Tänään th mittasi korkeudeksi 17cm! Voiko tämä enteillä jotain ongelmia? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä miksi noin, mutta olen kerran tavannut ihmisen jolla on normaalia suurempi kohtu. Hänellä vuodot olivat aina aika runsaat. Jos se on sinun yksilöllinen ominaisuus. Toinen mikä tulee mieleen on mittausvirhe, näitäkin tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli kans mieleen mittavirhe. Asento ja mittaaja vaikuttaa tulokseen tosi paljon, mulla "kasvoi" sf-mitta rv30 tietämissä 3cm vajaassa viikossa, kun mittaajana oli eri henkilö. :)

 

Toisaalta, uudelleensynnyttäjillä kohtu lähtee kasvamaan vähän nopeampaa tahtia aluksi kuin ensimmäisellä kerralla. Ja noin pienillä viikoilla kohdunpohjankorkeus ei kerro mitään lapsen koosta, sikiö on vielä niin pieni, että sille jää reilusti tilaa liikkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti kysessä on vain mittavirhe! :) Muutoin kohdun koko on noin 8 viikkoa edellä keskiarvoa. Korkealla se kyllä varmaan on, koska pohja tuntui kuulemma yli häpyluun ja navan puoliväliä. Mutta ehkä se ei ole kuitenkaan aivan noin korkealla.. ultraan aika vajaan kahden viikon kuluttua, siellä viimeistään saa jotain tietoa kohdun ja sikiön tilanteesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin veikkaan mittavirhettä ja hassua että noin pienillä viikoilla mitataan edes kohdunpohjankorkeutta. Mullakin kuulemma kohtu tuntuu viikkoja suuremmalta mutta lääkärin mukaan johtuu yksilöllisyydestä ja siitä että olen uudelleensynnyttäjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0