Drusilla

Toinen lapsi

147 posts in this topic

Me ei suunniteltu pientä ikäeroa, mutta saatiin sellainen... tyttärellä ja pojanpötkylällä on aika tarkkaan 1,5 vuotta ikäeroa. Poika on vasta kolmiviikkoinen, eli kummoista kokemusta ei arjesta kahden pienen kanssa vielä ole, mutta toistaiseksi kaikki on mennyt mitä parhaiten. Loppuraskaus reippaan taaperoisen kanssa oli tietty aika rankka, mutta toisaalta kunto pysyi kautta linjan hyvänä tytön perässä juostessa. Tytär on myös suhtautunut pieneen veljeensä tosi hienosti, toivotaan että tää jatkuu tällaisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Shirley M, onnittelut!!!! Olin moisesta ihan autuaan tietämätön..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meidän esikoinen 6kk vetää vaunuissa sikeitä ja on autuaan tietämätön tulostaan isosiskoksi. Eli meillä on se toinen jo tulossa ja ikäeroa tulee noin 1v 1kk. Vähän tietysti jännittää miten selvitään, mutta eiköhän se siitä sitten kun on sen aika.

 

Hei, teille tulee melkein sama ikäero kuin meille! :)

 

Mua on kyllä hirvittänyt vähän se miten pärjätään kun esikoinen ei välttämättä edes kävele vielä kun toinen syntyy ja miten pärjään kun kumpaakin pitäisi kantaa... Ja tuo loppuraskauskin vähän hirvittää, kun en esikoisesta saanut välttämättä edes kengännauhoja itse kiinni saati sitten hoitaa tuollaista taaperoa.. Mutta varmasti palkinto seuraa sitten kun heillä on ikää sen verran että leikkii jo keskenään eikä äidin/isän tarvitse olla se viihdyttäjä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

blue.eyes ja LittleElf, meillä on just hiukan päälle 1v1kk ikäeroa lapsilla! Loppuraskaus oli tietty tavallaan raskas (isosisko ei osannut edes seisomaan nousta, ennenkuin pikkuveli syntyi, saati sitten kävellä...) kun joutui nostelemaan mahan kanssa, mutta kummasti sitä jaksoi :)

 

Pikkuveljen synnyttyä kaikki on mennyt oivallisesti, ikäero on niin pieni, ettei isosisko kauaa edes muistanut aikaa, jolloin pikkuveljeä ei ollut! Nyt nuo ovat kuin paita ja peppu. Pikkuveli seuraa isosiskoa kuin hai laivaa, ja isosisko hoitaa pikkuveljeään aivan esimerkillisesti, eilenkin viimeksi pikkuveljen muksahdettua halaili ja taputteli ja hyssytteli veljeä, kunnes harmistus lakkasi :) (Nyt ovat siis 2v ja 11kk.) Vauva-aika hurahti leppoisasti, ettei tosiaan viihdytysjoukkoja aikuisten puolesta paljoa tarvittu, kun viihdyttivät toinen toisiaan ;) (Siitäkin huolimatta, että alkuun meillä siis oli kaksi nosteltavaa ja kannettavaa, syötettävä, vaipat vaihdettava jne.)

 

Samoin kuin ShirleyM.:llä, meilläkin siis ihan pelkästään hyvä kokemus tämä pieni ikäero!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ruvetiin kuumeilemaan toista kun esikko oli 1v4kk ja ihan pian jätettiin ehkäisy pois. Ekasta kierrosta tärppäs, ikäeroa ehti kuitenkin tulla 2v2kk. Eli ihan pahimpaan uhmaan osui viimeinen raskauskolmannes. Oli aika kaameeta. Oon monesta "asiantuntijalähteestä" (varmaan tyyliin KaksPlus...) kuullut/lukenut, että tuo kaksi vuotta on esikoisen kannalta hankala ikä saada pikkusisarus, mutta ei me huomattu kovin hurjaa mustasukkaisuutta ym. Meidän kakkonen oli kyllä ekat 4 kk niin helppo tapaus kun olla ja voi, nukkui pitkät päikyt että päästiin hyvin puistoilemaan ja isomman kanssa päikkäreille jne.

 

Itse en ikinä haluaisi ainakaan kovin paljon alle 2v ikäeroa. Ei vaan iske. Tosin meillä ei ole edes enempää lapsia suunnitteilla ja kun pienempikin on jo 1v5kk, ei ikäeroa missään tapauksessa voisi kovin vähän tulla :) Ehkä iltatähti joskus, sillai että nää isommat voi jo olla lapsenvahtina :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö täyttää pian vuoden ja minulla on jo kova vauvakuume. Kesällä käynnistellään yritystä ja katsotaan, mitä tapahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ajatellut, että sellainen 3v. ikäeroksi olisi aika hyvä. Nyt esikoinen 1,5v. ja pienimuotoista vauvakuumetta on ilmassa. Ei mitään järin suurta, mutta silti. Ehkä yritys alkaa kesällä tai vaikka jo vappuna. Samaan aikaan ihastuttaa ja kauhistuttaa. Iiks. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neiti.M, tosi kiva kuulla että teillä on kaikki mennyt hyvin! :) Uskon että meilläkin kaikki menee hyvin kun vaan saadaan arki rullaamaan. Esikon kanssa jo totuin käyttämään kantoliinaa joka on varmaan hyvä apuväline tässä kohtaa. Pitäisi kohta alkaa noita tuplia katselemaan.. Missä vaiheessa te siirryitte käyttämään sisaruskärryä jos olette sitä käyttäneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
--- Pitäisi kohta alkaa noita tuplia katselemaan.. Missä vaiheessa te siirryitte käyttämään sisaruskärryä jos olette sitä käyttäneet?

Meillä on kahdet tuplat, Phil&Tedsit sekä Urban Junglet. Käytetään niitä tilanteen mukaan, ja esim noiden P&T:n kanssa voi lentomatkailla, niille kun on sellainen kuljetuskassi, toisin kuin noiden vierekkäin istuttavien leveämpien UJ:n kanssa. Yleensä meillä on P&T:t olemassa Ruotsissa (asutaan ihan keskustassa) ja UJ:t Suomessa (asutaan väljemmillä vesillä, ei ihan keskustassa ;) ). Molempia ollaan siis heti alusta alkaen käytetty. (Joskus harvoin kun olen jommankumman kanssa yksin liikenteessä, käytän Bugaboita, ja alkuun pikkuveljellä makuuvaunuja yksin kulkiessani.) (Mitäh, ai minullako monet vaunut...? :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olis näillänäkymin sisarusten ikäeroksi tulossa 5v7kk. ;) Eli vissiin hivenen enemmän kuin täällä keskiverto...

Jotenkin aika vaan on kulunut niin vauhdilla ja myönnettäköön, että esikon synnytys ja vauva-aika oli itselle henkisesti melko raskas kokemus (vaikka poju olikin tyytyväinen vauveli) niin ettei pikkukakkonen kyllä tullut edes mieleen ensimmäiseen kolmeen vuoteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä aloin kuumeilemaan toista varmaan jo esikoisen synnytyksen jälkeen. :blink: Onneksi siihen todellisen vauvan syntymään tarvii kaksi kuumeilijaa. Sovittiin sitten viime vuonna miehen kanssa, että rento yritys saa alkaa vuoden vaihteessa 07-08, jolloin ikäeroksi tulee ainakin se reilu 2v. Plussa napsahtikin 2 viikon "tulee jos haluaa"-jakson jälkeen ja muksujen ikäeroksi on nyt siis tulossa 2v3kk. Saa nähdä kuinka arki alkaa syksyllä sujumaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen on nyt 1v8kk ja kyllä toisesta on jo puhuttu. :rolleyes: Täytyy varmaan vaan odottaa vielä hetki, että mun työtilanne on vakaammalla pohjalla. Edellisessä paikassa kun kävi aika ikävästi... :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen täyttää kohta vuoden ja toisesta lapsesta on keskusteltu. Mies olisi varmaankin jo valmis yritykseen, mutta mulla on jarrut päällä... Haluaisin kovasti vakkarityön ennen raskautumista, ettei tarvitsisi stressata työkuvioita samalla tavalla kuin esikoisen äitiysloman aikana. Toinen asia joka mietityttää on synnytys ja ihan pikkuvauva-aika, muistot kun eivät ole mitenkään ruusuiset. Toisella kertaa asiat voivat tietysti mennä ihan eri tavalla. Ennen syksyä ei kuitenkaan yritystä aloiteta, tapahtui töitten suhteen mitä vaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kääpiö on nyt kaksivuotias ja vasta nyt mulla rupeaa pukkaamaan pahemmanlaatuista vauvakuumetta... Masukuumetta on ollut muutamaan otteeseen aiemminkin eli silloin olisin halunut vaan sen mahan, en vauvaa, mutta tällä kertaa kelpaisi sen vauvakin :rolleyes:

Me ollaan miehen kanssa alunperinkin juteltu, että ei haluta mitään hirveän pientä ikäeroa, vaan nautitaan tästä yhdestä nyt ensin kunnolla ja vasta sitten harkitaan seuraavaa. Pelkään vaan pahoin, että jos hyvä tuuri käy ja plussa pamahtaa piakkoinkin, syntyy vauva keskelle esikoisen pahintaa uhmaa... No puolensa kaikella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me alunperin suunnittelimme, että esikoisella ja kakkosella voisi olla ikäeroa 2.5v-3v. Nyt kuitenkin muuttuneiden olosuhteiden vuoksi aikaistetaan kakkosen yrittämistä reilulla puolella vuodella. Jos heti tärppää niin ikäero olisi 2v, mutta mahdollisesti myös lähempänä 2.5v jos ei sattuiskaan heti tärppäämään.

 

Mä en oikeastaan pelkää raskausaikaa, kun raskaus meni ihan ok. Lopussa jouduin jäämään töistä pari viikkoa aiemmin pois selkäkipujen takia. Istuminen tietokoneen edessä alkoi olla vähän liikaa. Suhtaudun siis aika luottavaisin mielin raskausaikaan esikoisen kanssa - esikoinen jatkaa nimittäin kotihoidossa. Jos taas menisin töihin ja poika menisi hoitoon niin raskausaikana pitäisi joka tapauksessa olla töissä eikä sielläkään saa lepäillä päivisin... ;)

 

Ehkä eniten huolettaa ne alkuviikot vastasyntyneen kanssa, kun mulla oli paljon vaikeuksia imetyksen kanssa ja muutenkin oli aika rankka babyblues vaihe ennenkuin sai hommasta kiinni. Kaipa se menee omalla painollaan...

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua jänskättää kanssa tuon imetyksen onnistuminen toisella kerralla, kun ekalla kerralla se vaati täyden huomion, jotta onnistui. Miten se sitten kakkosen kanssa onnistuu, kun ykkönen pyörii mukana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla se imetys sujui toisen kassa PALJON paremmin kun ekalla kerralla! Ja kummasti sitä sitten oppi imettämään kävellessä, esikoista kantaessa/nostaessa yms :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä toivon myös, että imetys sujuu kakkosen kanssa paremmin... Ekan kanssa meni ihan puihin. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti imi rintaa 2kk ja sen jälkeen piti antaa rintaa ja lisämaitoa kun ei rinnasta tullut enään se tarvittava määrä...4kk iässä sit sai pelkkää korviketta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on meilläkin alkanut rullaamaan tämä raskausaika pienen pyöriessä jaloissa kun on mamma tajunnut vähän hellittää.. Eli päikkärit nukutaan tytön kanssa vaikka kämppä palaisi alta ja jos on kiire päivä tiedossa niin sitten otetaan tyttö meidän viereen että saadaan yö nukuttua rauhassa. Enää ei väsytä niin paljoa ja oikeastaan tämä massu menee tässä sivussa..

 

Mua etukäteen jännittää imetysmaratoonien onnistuminen kun toiselle iskee pahin iltakiukku... :blink: Esikko meinaan viihtyi rinnalla iltaisin viisikin tuntia.. Yritä siinä sitten imettää JA antaa toiselle iltapuuroa ja kylvettää.. Esikoinen on vielä niin äidin tyttöä ettei hirveästi suvaitse minun poistuvan näköpiiristä mihinkään.. Miten teillä muilla on onnistunut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mulla on se tilanne, että aika ison osan ajasta mieheni on muualla viikot töissä, hoitelen nuo siis yksin. Kummasti sitä sitten keinot keksi niihin iltahommiin, sitten kun se tilanne on käsillä. Hiukan vaan tavallaan ennakoida, edellisten iltojen valossa miettiä, mikä asia kandee tehdä jo hyvissä ajoin (vaikka vaihtaa yöpuvut jo aiemmin, ettei siinä tohinassa tarvi tms) ja sitten vaan luovia tilanteen mukaan. Joskus imetin siinä esikoisen sängyn laidalla esikoista nukuttaessani, tai joskus vauva sai odotella kunnes esikoinen oli jo sängyssä, jos oli tyytyväisenä, joskus taas vauva simahti just ennen kuin vanhempaa piti laittaa sänkyyn... Sanoisin, ettei kande stressata etukäteen. Siihen on ensinnäkin vielä aikaa, ja lapsillahan on niitä kuuluisia vaiheita jotka vaihtelee suunnilleen viikosta toiseen ;):rolleyes: Saattaa olla, että siinä vaiheessa esikoisella onkin vain-isi-kelpaa-vaihe tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ainakin toisen kanssa kaikki mennyt paljon helpommin - imetys, yöheräämiset, oma jaksaminen. Tällä kertaa ei tullut mitään babybluesiakaan, kuten viimeksi. Se äidiksi kasvaminen oli jo tapahtunut esikoisen syntyessä ja toisen kanssa vauva-ajasta on pystynyt nauttimaan ihan eri tavalla.

 

Esikoisen nukkumaanmenossa ei ole ollut ongelmia, vaikka kuopus viihtyi alussa rinnalla koko ajan. Mies hoiti enimmäkseen esikoisen tai sitten vaan mies antoi yhden satsin maitoa pullosta vauvalle ja minä hoidin esikoisen. Esikoisesta on kyllä vauvan synnyttyä tullut enemmän isin poika, kun miehen on helpompi hoitaa esikon hoito kun vauva on sen verran paljon rinnalla. Aika nopeasti meillä ainakin esikoinen tottui uusiin järjestelyihin. Ensimmäiset kaksi viikkoa oli vaikeimmat ja sen jälkeen on sujunut hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now