Sign in to follow this  
Followers 0
Rilla

Jäähyllä olevat jäsenet

8 posts in this topic

Ylläpitotiimi on valitettavasti joutunut tekemään ratkaisun, että mikäli jäsen toistuvista huomatuksista huolimatta ei korjaa kirjoitteluaan foorumin hengen ja sääntöjen mukaiseksi, joutuu jäsen määräajaksi jäähylle. Tähän ketjuun ilmoitamme mahdolliset jäähylle joutuneet jäsenet ja jäähyn keston.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

 

 

Olen todella yllättynyt tästä uutisesta ja se käynnisti aikamoisen pohdinnan. Koska ylläpito ei ole vastannut sähköpostiini niin yritän tiedustella tätä kautta paria asiaa.

 

Tuossa yllä annetaan ymmärtää että olisin saanut toistuvia varoituksia. Joku käytännöissä nyt mättää, sillä tietooni ei ole tullut yhtäkään varoitusta. Saan tiedon uusista yksityisviesteistä aina sähköpostiini, joten olisi outoa jos juuri näistä varoituksista tietoa ei ole tullut. Pahoittelen kuitenkin syvästi mikäli olen tosiaan saanut useamman viestin ylläpidosta enkä ole niihin reagoinut. Toki haluan oppia virheistäni.

 

Yritin miettiä mistä varoitus olisi voinut tulla. Kirjoittelen pääasiassa erääseen vauvaketjuun ja satunnaisesti muualle. Sisäpiireihin en kuulu, mikä saattaa olla ongelma. Tästä lisää myöhemmin. Kirjoitustyyliltäni olen suorasanainen ja rehellinen, en koe tarvetta mielistellä vaan kysyn suoraan jos ihmetyttää ja pohdituttaa. Tämä on ilmeisesti ongelma eikä sovi kaikille. Huumorin käyttö viesteissä tuntuu myös ärsyttävän monia - ehkä vanhemmuus sitten kaivaa ihmisistä esiin sen ryppyotsaisen puolen, mene tiedä.

 

Koska kuukausiketjussa ei ollut muistaakseni mitään poikkeuksellista, en keksi muuta kuin huumorilla tekemäni huomautuksen jonkun kirjoittajan blogiin. Olen ihan aidosti kuvitellut että tämä bongaamani ilmiö on ihan yleisesti tiedossa, ja siksi uskalsin kirjoittaa siitä. Ehkä paikka oli sitten väärä. Tarkoitan siis tätä että kun klikkaa "näytä uudet viestit" niin viestejä voi tulla vaikkapa seitsemän sivullista, ja joka sivulla on 10-12 näitä samantyyppisesti otsikoituja perheblogeja. Otsikko on yleensä valittu jostakin ehkä kirjoittajaa koskettaneesta (pop)biisistä ja siinä on hitunen dramatiikkaa. Kaikkia en ole tunnistanut mutta usein tuo nostattaa hymyn huulille kun ne vaan ovat niin samanlaisia. Siksi ehdotin, pilke silmäkulmassa, että joku edes joskus säälisi vähän meitä jotka klikkaat uusia viestejä esille ja joutuvat näkemään kaikki nuo otsikot kuukausi toisensa jälkeen, että edes joku jossain tekisi joskus toisin. Se oli siis van leikkimielinen ehdotus. Toki jokainen saa tehdä juuri sellaisen blogin kuin haluaa.

 

Olen koulutukseltani sekä taiteilija että yhteiskuntatieteilijä ja ehkä juuri siksi oon kiinnostunut merkityksistä ja mielikuvista. Minusta on ilmiönä äärimmäisen kiinnostavaa juuri tää äitibloggaus. Että miksi äitiys elämänvaiheessa saa nykykulttuurissa ihmiset tekemään tällaisia julkaisuja omasta ja perheensä elämästä, jotka on aiottu uniikilla mutta on pohjimmiltaan kaikki samanlaisia, toivoin viestilläsi että aiheesta heräisi keskustelua. Tarkoitus ei ollut dissata ketään vaan uteliaasti miettiä asiaa - miksi juuri biisien nimet, mistä dramatiikkaa, jne. Aikomus ei tosiaankaan toteutunut. Tää ilmiö kun liittyy minusta laajemminkin siihen miten perhe ja perheen merkitys nyky-yhteiskunnassa nähdään, miten perhettä tulee toteuttaa tietyllä tavalla ja tiettyyn muottiin viitattu blogit on juuri yks vahva osoitus tästä. Oman vauvan myötä tämä asia kiinnostaa aiempaakin enemmän.

 

Kyseiselle bloggaajalle haluan esittää pahoittelut. Tarkoitus ei ollut dissata sinua. Ajattelin että olis mukavaa jos noissa blogeissa joskus keskusteltaisiin - joskus olen niitä avannut mutten jaksanut lukea koska sisältö on sitä "vauva teki äsken kakat, kylläpä väsyttää" ja vastauksena "tsemppiä, oot huippu äiti" . Nyt varmaan taas karrikoin liikaa, anteeksi, mutta luulen että tuosta tulee aika lailla jo ilmi se mitä yritän verrata. Ajattelin että muitakin virkistäisi jos joskus juteltaisiin vähän enemmän. Mut kai se paikka oli vaan väärä ja viesti typerästi muotoiltu. En tosiaankaan tarkoittanut pahoittaa sun mieltäsi, tai kenenkään muun. Toki kaikki pitää just sellaista blogia kun tahtoo, toistan tämän nyt varmuuden vuoksi.

 

 

 

Jatkossa jos jatkan kirjoittelua, lupaan olla vähemmän suorasanainen tai ainakin yrittää, ja osallistua enemmän sellaiseen ei-mistään-keskusteluun. Ettei sanota mitään oikeaa vaan enemmän hymistellään mukana. Se tuntuu olevan täällä enemmän kulttuurina. Tuntuu että kaikesta pitää olla vaan samaa mieltä ja esittää tietyt näkemykset niin sitten kaiki on ok eikä tule niitä varoituksia, joista mulla ei ole ollut tietoa.

Yritän myös käyttää vähemmän huumoria koska se ei näytä multa onnistuvan.

 

Mulla olisi kysymys ylläpidolle nyt kun on tullut ilmi että jonkinlaista moderointia on. Onko näin, kuten oon esimerkkien perusteella saanut olettaa, että täällä moderoidaan enemmän niitä jotka on tuntemattomia käyttäjiä, eikä kuulu nk. sisäpiiriin? Mulle on tullut sellainen tunne. Itse pidän omia tekstejäni aika harmittomina, kirjoitan eniten vauvaketjuihin ja joskus harvoin johonkin muualle. En käytä usein kirosanoja tai asiattomuuksia. Silti olen nyt joutunut kuukauden jäähylle harkitsematomasta sanavalinnasta, joka on musta aika kohtuutonta.

 

Oon siis aiemmin luullut että täällä ei juuri ole moderointia. Ihan sen takia kun on useampi käyttäjä, joka saa kirjoitella ihan miten törkeitä viestejä haluaa, eikä siihen puututa. Haluaisin jonkun ylläpidosta vastaamaan siihen, mihin moderointi siis perustuu. Voisin antaa useamman esimerkin, mutta tässä tulee nyt vain yksi: täällä on yksi käyttäjä, josta olen jo toistuvasti ihmetellyt miksi hän saa kirjoittaa siten kuin kirjoittaa. Jutut on toistuvasti vain henkilön kännäämisestä, seksijutuista ja kiroilusta, jatkuvasti ja aina. Näitä tungetaan useiden kirosanojen saattelemina moniin ketjuihin ja käyttäjän omaan blogiin. Silti en ole kertaakaan nähnyt että käyttäjä olis tauolla tai että kukaan huomauttaisi edes. Miksi siis on näin?

 

Olen luullut että tämä on perheellisten foorumi, josta etsitään vinkkejä vauvanhoitoon ja jutellaan muutenkin lapsiin liittyvistä asioista. Siksi olen toistuvasti ihmetellyt että miksi joku saa kirjoitella täällä pillu- ja viinajuttujaan kyllästymiseen asti. Ilman että kukaan puuttuu. Nyt kun itse joudun yhdestä viestistä kuukauden tauolle, pidän tätä entistäkin epäreilumpana ja ihan vaan ihmeellisenä. Herättää siis kysymyksen, pitääkö täällä olla ylläpidon kanssa kavereita, että saa kirjoitella. Eli onko henkilöitä, joiden toimintaa katsotaan sormien läpi enemmän kuin muiden. Jos olisin itse ylläpidossa niin tuollaisesta tulisi jäähy - on foorumeita joille sopii paremmin seksistinen, ahdistava ja päihteisiin painottuva kirjoittelu. Luulen että useimmat täällä etsivät vertaistukea lastenhoitoon liittyvissä asioissa.

 

 

Toivoisin siis että kun ylläpito selviää joulunvietostaan niin saisin jonkun selkeän vastauksen siitä, onko täällä joku systeemi vai ovatko päätökset enemmän naamaperusteisia. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä. Ja myös että kun ilmeisesti teillä on käytössä nämä varoitukset niin mistä ihmeestä voi tietää, onko saanut varoituksen, ja mistä se on tullut. Käytöstään on mahdotonta korjata jos ei tiedä mikä on vialla.

 

Toivotan kaikille foorumilaisille rauhallista ja rentoa joulua, ja pahoittelen vielä uudelleen sitä, jos olen jonkun mielen tahattomasti pahoittanut. Edelleen oon sitä mieltä että ryppyjä tulee otsaan väistämättä, niitä ei kannata ehdoin tahdoin tehtailla.

 

Itse pidän ylläpidon ratkaisua ylimitoitettuna ja vähintäänkin hätiköitynä. Hyvin toimisi esim yksityisviesti, jossa ilmoitetaan millaista "sääntöä" on rikkonut ja kuinka.

 

Yst. Terv. Nimim. "Nauris12"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti ylläpito vastaa sinulle, Nauris.   Laitan sinulle YV:tä kun pääset palaamaan takaisin foorumille.  Oikein hyvää Joulua sinulle  :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä vastaus on nyt Nauriille, mutta toivottavasti selvittää myös muuten yleistä linjaa jolla foorumilla moderointia tapahtuu. Sähköpostiyhteydenotot menevät Kimmolle eli me eniten foorumilla pyörivät ylläpitäjät, minä, laura! ja pampam emme niitä viestejä saa. Meidät tavoittaa parhaiten yksäreillä tai tänne ylläpitopuolelle kirjoittamalla.

 

Moderointi foorumilla tapahtuu vapaaehtoispohjalta ja jokaisella osastolla oma kummimodensa, joka katsoo mitä foorumilla tapahtuu. Koska kirjoittajia on paljon moderoinnin apuna toimii raportointityökalu, jossa te käyttäjät voitte raportoida teistä sopimatonta käytöstä tai kirjoittelua ylläpidon väelle. Valitettavasti Nauris12 sinun kohdallasi se, minkä olet tarkoittanut huumoriksi ei ole aina auennut muille kirjoittajille ja kirjoituksistasi esim. lapsettomuuspuolelle on tullut jatkuvasti ilmoituksia ja olemme joutuneet poistamaan viestejäsi ja varoittamaan sinua kiroitustyylistäsi ketjuissa. Yksityisiä varoituksia emme ole jakaneet vaan toivoimme että julkiset varoitukset olisivat olleet riittäviä. Tällä kertaa viimeinen pisara oli se, että provoileva kirjoitus siirtyi päiväkirjojen puolelle ja tuota emme hyväksy keneltäkään.

 

Mitä tulee siihen, että onko täällä ns. sisäpiiriä, jolle annetaan enemmän anteeksi, niin lähtökohtaisesti kaikkien kohdalla säännöt ovat samat. Ketjuissa ei saa haukkua muita kirjoittajia, toisten päiväkirjojen sisältöä ei saa arvostella, muiden ketjujen asioita tai toisia foorumilaisia ei saa arvostella päiväkirjoissa tai muissa ketjuissa. Sopivia keskusteluaiheita ei kuitenkaan missään vaiheessa ole lähdetty määrittelemään ja foorumille mahtuu myös muuta kuin vauvateemaista keskustelua ja varsinkin hankalampia kysymyksiä käsiteltäessä musta huumori, joka kohdistuu kirjoittajaan itseensä tai omaan tilanteeseen voi toimia ihmisillä selvitymiskeinona.

 

Jatkossa jos jonkun jäsenen kirjoittelu koetaan loukkaavaksi niin kannattaa reippaasti käyttää raporttityökalua. Kevyin perustein jäähyjä ei anneta, eikä täällä myöskään tueta koulukiusaajahenkistä käyttäytymistä, vaan toivotaan että jokainen kirjoittaja ottaisi vastuun siitä, että foorumilla on miellyttävä henki ja ennen kuin viestin lähettää niin mietitään onko oman mielipiteen sanominen juuri siihen keskusteluun paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tarpeen paljastaa näitä jäähyjä julkisesti? Ainakin ekaa kertaa jäähylle joutuvalle tuntuu vähän turhan rankalta häpeärangaistukselta minusta ja voi tehdä hankalaksi neutraalin paluun jäähyn jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä käytäntö on ollut käytössä myös tuolla isosiskofoorumilla ja on osa moderoinnin läpinäkyvyyttä. Luonnollisesti toivomme, että tälle ketjulle tulevaisuudessa olisi mahdollisimman vähän käyttöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä julkinen jäähy on turhan raju ainakin ekalla kerralla. Ja lisäksi ehdottomasti pitää foorumilaista varoittaa (myös) yksärillä! Ei kaikki aina seuraa kaikkia ketjuja eikä sitä aina palaa samaan ketjuun takaisin moneen viikkoon...

Sinänsä tervetullutta moderoinnin läpinäkyväistäminen, siitä kiitos.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Reply to this topic...

×   You have pasted content with formatting.   Remove formatting

  Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

Loading...
Sign in to follow this  
Followers 0