papuni

Mitä ensikäynnillä tapahtuu?

41 posts in this topic

Muistelin joskus lukeneeni tämän sisältöistä ketjua tällä foorumilla, mutta nyt kun asia tuli oikeasti ajankohtaiseksi, ei ketjua löytynyt haullakaan.

 

Mutta siis: mitä siellä lapsettomuustutkimusten ensikäynnillä oikein tehdään? Jutellaan vaan vai jotain muutakin? Ollaan nyt viimein tammikuussa menossa julkiselle puolelle tutkimusiin. Samassa kirjeessä kun käyntiaika oli vaan esitietolomakkeita sekä mulle että miehelle, mutta ei mitään lappusta missä olisi kerrottu mitä siellä sitten varsinaisesti tapahtuu. Varmaan on vaihtelua eri paikkojen välillä, mutta kaikenlaiset kokemukset auttaisivat vähän hahmottamaan, mitä oikein on odotettavissa.

 

kirjoitusvirheitä korjailin

Edited by papuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan NKL:lla, ensikäynnillä käytiin läpi esitietolomakkeet ja muut mahdolliset vaikuttavat asiat ja siihen mennessä tehtyjen kokeiden tulokset. Mulle ultra, sisätutkimus ja papa. Miehelle pintapuolinen fyysinen tsekkaus. Sitten lähetteet jatkotutkimuksiin ja ohjeet miten edetään. Siinäpä se oikeastaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensin käytiin yhdessä hakemassa lähete polille TK-lääkäriltä. Siellä otettiin multa papa- ja klamydia-koe, sekä kopeloitiin. Sitten otettiin myös parit verikokeet.

Kun kutsu polille tuli, tuli mukana kutsu toisiin verikokeisiin ja miehelle purkki spermaa varten.

Ensimmäisellä polikäynnillä käytiin läpi kokeiden tulokset, esitietolomakkeet, kierto ja höpistiin jostain muustakin. Loppuun oli vielä ultraus. Aukkarin oisivat voineet tehdä, mutta jänistin, joten se varattiin seuraavaan kiertoon.

 

Muoks. Meillä ei ole koskaan katsottu taikka kopeloitu miehen vehkeitä. Tämän suhteen näyttää olevan eroja.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Kiitos vastauksista. Jotain tuollaista arvelinkin, mutta rauhoittavaa kuulla ihan oikeita kokemuksia. Jännittää aikalailla, mutta samalla tuntuu hyvältä, että nyt lähtee asioille oikeasti tapahtumaan jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, nyt on ensikäynti onnellisesti takana. Meillä juteltiin ja käytiin esitietolomakkeet läpi. Sitten multa otettiin papa- ja klamydiatestit, suoritettiin sisätutkimus ja ultrattiin. Sen jälkeen katsottiin ajat verikokeisiin ja aukiolotutkimukseen sekä kerrottiin muuten tutkimusten etenemisestä. Mies sai myös lähetteen siemennesteanalyysiin. 

 

Lääkäri oli oikein mukava, hirmu hyvä mieli jäi tästä käynnistä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se vähän riippuu tilanteesta; mitä kellekin on tehty missäkin jo etukäteen ja mitä on vielä tarve tehdä. Meillä oli myös tosi hyvä ensikäynti pari päivää sitten. Käytiin esitietolomake läpi, todettiin meidän tuleva hoitomuoto ja mulle tehtiin kanssa sisätutkimus ja UÄ. Aukkaria meillä ei hoitomupdpn takia tarvi tehdä lain. Meille määrättiin molemmille muutamat labrat ja miehelle lisäksi kivesten UÄ. Seuraava käynti polille on 11.2., jossa käydään labratulokset läpi ja suunnitellaan hoito ja mulle on myös pistosopetus.

 

Meillä oli kanssa tosi kiva lääkäri, joka kuunteli meidänkin toiveita hoidon aikataulusta ja muusta, toisin kun yleinen käsitys usein on. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri niin kuin Viki2010 sanoi, eli riippu täysin siitä mitä tutkimuksia on jo tehty. MEillä tehtiin ekalla kerralla lähete aukkariin. Kaikki muut kokeet oli jo tehty muualla.

Minulla on pelkästään positiivisia kokemuksia hormonipuolen lääkäreistä. He kuuntelevat ja kunnioittavat meidän mielipiteitä kaikesta. Mehän ne ratkaisut kuitenkin viime

kädessä tehdään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin tänään yksityisellä ensikäynnillä.

 

Etukäteen oli otettu multa alkukierrosta verikoe (FSH, TSH, prolaktiini) ja mieheltä siemennestenäyte.

 

Polilla katsottiin ennakkoon täytetyt esitietolomakkeet, puhuttiin meidän tilanteesta, katsottiin tulokset noista jo tehdyistä tutkimuksista, tehtiin mulle ultra ja sisätutkimus ja pyynnöstäni lääkäri myös tunnusteli rinnat, kun en ole yli vuoteen gynellä käynyt. Otettiin myös papa. Sain lisäksi jatkolähetteen tarkentaviin verikokeisiin, ja ne otettiin saman tien.

 

Kokemus oli tosi positiivinen, vaikka tulokset jäivätkin vähän omalta osaltani huolettamaan (kilpirauhasarvot, FSH liian korkea ja "laiskistuneet" munasarjat). Sain mukaan clomireseptin ensi kiertoon ja tähän loppukiertoon Lugesteroneja siltä varalta, että ovistesti näyttäisi lähipäivinä plussaa.

 

Aukkaria lääkäri ei nähnyt tarpeelliseksi, koska meillä on jo yksi lapsi eikä mikään viitannut sellaisiin ongelmiin. Myöskään miestä ei esim. tunnusteltu, kun lääkäri sanoi, että siemennesteanalyysin mukaan tulos oli hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 5. yrityskerta menossa, joten kohta pitää "vanhuutemme" vuoksi kyllä mennä lääkäriin jos mitään ei ala kuulua. Todella ihana kuulla mitä tapahtuu, vaikka vaihtelua onkin, mutta ei sitten niin jännitä kun pystyy vähän henkisesti varautumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen muuten tuota verikokeissa käymistä etukäteen jos se vain on mahdollista. Itse soitin Väestöliittoon ja pyysin verikokeita, kun piti kuitenkin muutama viikko odotella lääkäriaikaa ja kun olivat suoriltaan ehdottaneet, että mies voi ennakkoon otattaa oman analyysinsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin odottelen tääl kutsua tutkimuksiin, sitä varten multa otettiin jo valmiiks tk:ssa papa, klamydianäyte ja kilpirauhasarvot sekä kopeloitiin sisältä kohdunasento yms. Mähän kyllä jo tiedän, että mussa on ainakin se vika et mul on pco, jännittää löytyykö sieltä vielä muuta ja mitä hoitoja ne määrävät siellä. Terolutteja oon jo vuoden ajan syönyt, kun mulle ei pillereitten lopettamisen jälkeen tullu ollenkaan kuukautisia, ja alkaa vihdoin tuntua että noi Terolutit ei ainakaan auta mua raskaaksi. Odotellaan, jospa se ens käynti ois viel ennen kesää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ensimmäisellä kerralla tehtiin ultraääni tutkimus kohdusta ja munasarjoista. Siinä katsottiin kohdun limakalvon paksuus ja kohdun koko. Lisäksi musarjat ultrattiin ja katsottiin mikä tilanne. Lääkäri totesi PCO:n ja että en ole ovuloinut kyseisessä kierrossa. Sitten vaan Terolut kuurille 6kk ja antoi uuden ajan puolen vuoden päähän. Siitä jatketaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä edessä tässä kuukauden sisään. Oon saanut "epävarman PCO-diagnoosin", mutta se riitti siihen, että puolen vuoden yrittämisen jälkeen jonottamaan kesälomien loppumista ja nyt sit vastaanotolle. Esitietolomakkeet ovat tulleet ja mies on spermanäytteen jo käynyt antamassa. Etukäteis verikokeista ei mitään puhuttu, ultrattu mut on jo lähetteen antamisen yhteydessä yksityisellä.

 

Mä olen täysin ulkona kaikista tällä "osastolla" käytettävästä termistöstäkin, että toisaalta odotan vaan suuremmalla kauhulla sitä vastaanottoa kuin mitä ennen foorumilla käyntiä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiva että pääsitte noin nopeasti tutkimuksiin! Meillä lähete verikokeisiin saatiin vasta ensikäynnillä. Kyllä se kaikki termistökin pikkuhiljaa tutuksi tulee, vaikka toivottavasti selviätte lyhyellä hoitotaipaleella!  :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensikäynti oli aika pitkäkestoinen. Siellä käytiin läpi meidän taustat (terveys yms.), tehtiin yksi kyselytutkimus, kartoitettiin mitä halutaan ja mitä vaihtoehtoja on tarjolla - sekä esiteltiin vaihtoehdot ihan selittämällä ja kuvien avulla :grin: ja koska PAPA oli otettu jo lähiaikoina, sitä ei tarvinnut tehdä. Mies sai lähetteen verikokeisiin (HIV jne) ja minä lähetteen aukkariin ja tiedon miten tullaan tekemään inssejä ja mitä sitten jos ei onnistu. Itse sain lähetteen verikokeisiin (HIV jne) vasta myöhemmin kun IVF-hoidot alkoivat, mutta prolaktiinit ja muut otettiin verikokeella jo aika varhaisessa vaiheessa. Saatiin mukaan kattavat paperit ja suostumuslomakkeet, jotta sitten voitiin kotona rauhassa miettiä, mihin kaikkeen suostutaan ja mihin ei. Ensikäynnistä jäi kyllä todella hyvä mieli ja tuntui, että siellä tiedetään mitä ollaan tekemässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ensikäynti kesti noin ½ tuntia. Ennen käyntiä oltiin molemmat käyty verikokeissa ja mies antanut spermanäytteen. Testien tulokset ja hoitovaihtoehdot käytiin läpi. Molempien verikokeet normaalit ja miehen "tavara" kunnossa syöpähoidoista huolimatta :) Seuraavaan kiertoon sovittiin minulle aukiolotutkimus, jonka tulokset myös hyvät. Ilmanlääkkeitä ruvettiin kokeilemaan, koska hormonitaso hyvä ja kuukautiskierto säännöllinen. Nyt on toinen inseminaatio takana(26.3) ja kauhea piinailu meneillään näinköhän tällä kertaa tärppäsi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ensikäynnistä on niin monta vuotta aikaa, etten tarkkaan muista, mitä siellä tehtiin. Todennäköisesti lähinnä keskusteltiin ja sitten sain ajan gynelle ultraan ja verikokeisiin. Tämä siis vielä terveyskeskuksen puolella. Sen jälkeen piti soittaa tyksiin ja varata aika sinne. Tässä vaiheessa jouduimme odottelemaan vapaata aikaa puolisen vuotta. Lopulta tyksin ensikäynnillä sovittiin aukiolotutkimus ja muistaakseni miehen siemennestetutkimus. 

 

Näiden alkututkimusten perusteella syytä lapsettomuuteemme ei löytynyt ja meidät komennettiin "kotiin yrittämään itsenäisesti" vielä puoleksi vuodeksi. Eli loppujen lopuksi meidän varsinaiset hoidot alkoivat vasta kaksi vuotta sen jälkeen, kun yrityksen olimme aloittaneet. Oli tosi raskasta, että hoitoihin ei päästykään heti. Tämä siis vaan varoitukseksi, että julkisella hoitojen alkua voi joutua odottelemaan kauemmin kuin oli alun perin luullut. (Me oltiin kyllä aika nuoria hakeutuessamme hoitoihin, joten voi olla, että siksikin jouduttiin odottamaan aika kauan hoitojen alkua.)   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haimme kunnalliseen lähetteen tk sta. Tkssa tehtiin mulle sisätutkimus ja laitettiin lähete menemään. Jonkin ajan päästä tuli lappu missä kerrottiin mitkä labrat täytyy ottaa ja miehen soemennesteanalyysi.

Ensikäynnillä käytiin läpi esitietokaavake, labratulokset, mies sai kouraan tupakoinninlopettamislääkkeet ja mulle tehtiin sisätutkimus ja ultra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytiin tk:n lääkärillä tammikuun lopussa 2014. Labrassa multa verikokeet ja klamydia, mieheltä vain klamydia. Näiden tulosten oltua normaalit, laittoi lääkäri lähetteen eteenpäin. Aika Taysin hormoni- ja lapsettomuusklinikalle saatiin huhtikuulle. Sitä ennen piti vielä miehen käydä otattamassa siemennestekokeet.

 

Meillä meni ensikäynnillä Taysissa tunti. Kysyttiin taustat läpi ja katsottiin tutkimustulokset. Vähän enemmän meni aikaa, kun puhuttiin sairastettu klamydia ja muut terveysjutut läpi. Miehen siemennestekokeen tulokset arveluttivat, koska niissä oli vain 2% normaaleja. Kuitenkin lääkärin mielestä tämä on oikein hyvä, koska siittiöiden kokonaismäärä on loistava. Huojentava tieto!

 

Sitten tehtiin ultra oikein huolellisesti. Koska mun kohtu on kallellaan taaksepäin, lääkärin oli vähän väännettävä laitetta eri asentoihin ja oltava erityisen tarkkana. Laskettiin follikkelit ynnä muut.

 

Sitten vielä tsekattiin miehen kivekset, koska häneltä on sieltä leikattu suonikohjuja. Lopuksi määrättiin alkukierron verikokeet ja munanjohtimien aukiolotutkimus. Ja lääkäri selitti, miten edetään näiden tulosten jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan omatkin kokemukset tänne, itsekin tuli etsiskeltyä ensikäyntiin liittyviä kokemuksia ennen sinne menoa.

 

Elokuussa (n. 10kk yritystä takana) kävin julkisella (opiskelijaterveys) puolella lääkärillä, joka teki sisätutkimuksen ja laittoi lähetteen labraan. Labrassa otettiin kilpparit, pvk, prolaktiini sekä virtsanäytteestä klamydia ja tippuri. Mies sai lähetteen sperma-analyysiin, joka tehtiin yksityisellä puolella. Kelakorvauksen jälkeen maksoi noin 80e. Lokakuussa täyttyi vuosi yritystä, jolloin pelkän puhelinajan perusteella lääkäri laittoi meille lähetteen julkiselle lapsettomuustutkimuksiin. Tätä varten kävin viemässä lääkärille kopion sperma-analyysistä. Lähetteen laittamisen jälkeen meni viikko pari, jonka jälkeen meille tuli kutsu ensikäynnille, joka olikin yllättäen taas jo muutaman viikon päästä. Olin ihan ihmeissäni siitä, kuinka nopeasti julkisella puolella homma etenikään. Mies meinasi ensin olla estynyt tulemaan ensikäynnille. Soittelin polille ja sanoivat etteivät mua yksin käännyttäisi poiskaan, vaikkakin ensikäynnillä on hyvä olla molempien. Jos oltaisiin haluttu uusi aika, niin se olisi mennyt sitten kolmen kuukauden päähän. Pidettiin vanha aika luonnollisesti.

 

Mies sitten pääsi kuin pääsikin mukaan. Mun mielestä oli hassua ja nykyaikaa kuvaavaa, että käyntikerralla jokainen saa numerokoodin, jonka perusteella kutsutaan vastaanotolle. Ensin mentiin miehen kanssa yhdessä lääkärille (erikoistuva), jonka kanssa käytiin läpi ensikäyntikutsun mukana tulleet esitietolomakkeet. Seuraavaksi meidät tutkittiin. Hoitaja aulassa oli sanonut, että tutkimusten aikana toinen voi olla esimerkiksi hoitajan kanssa juttelemassa, mutta eipä sitten näin mennytkään. Meikäläinen riisuskeli housuja samalla kun miestä tutkittiin (pintapuolisesti). Olin varmaan vähän hermostunut, kun alkoi yhtäkkiä naurattaan ihan hirveästi pedillä rötköttävä mies parka. Koitin siellä verhon takana pidättää naurua pelkkä paita päällä. Sitten läpystä vaihto ja minä pedille tutkittavaksi. Mies tönötti verhon takana, ei varmaan oikein tiennyt pitääkö katsoa vai ei. :grin: Eli siis ei mitään turhan kainoa touhua. Mulle tehtiin normaali gynekologinen tutkimus ja ultrattiin. Lopuksi lääkäri tutki vielä rinnat. Sitten siinä taas jotakin höpöteltiin lääkärin kanssa ja tässä vaiheessa mies hilpaisi takaisin töihin. Juteltiin lääkärin kanssa siitä miten seuraavaksi edetään eli antoi clomit vielä ovista boostaamaan (vaikkei mulla ovulaatiohäiriöitä olekaan), sovittiin kierronkartoituslabrat, aukkari ja mahdollinen inssikin vielä seuraavaan kiertoon. Miehelle lähete labraan kans virtsanäytteeseen (klamydia, tippuri) sekä IVF-seuloihin (verikokeista hiv ym. tartuntataudit). Tuon seulapaketin täytyy olla aina voimassa (3kk), kun käsitellään tarkemmin eritteitä eli esimerkiksi meillä mahdollista joulukuista inssiä varten. Lääkäri konsultoi useamman kerran erikoislääkäriä, niin lääkityksistä kuin tietokoneohjelmien toimimattomuudesta. :D Olin lääkärin luona aika kauan, 1h 10min.

 

Sitten siitä vielä vastaanotolle odottamaan hoitajan kutsua. Mulla oli kauhea nälkä ja olin unohtanut asiakasnumerolappunikin lääkärin vastaanotolle. :D No kun mun oletettu numeroni kilahti näyttöön eikä vastaanotolla myös ollut pariskunta osoittanut liikahtamisen merkkejä, niin onnistuneesti pääsin oikeaan huoneeseenkin. Hoitajan kanssa käytiin läpi vielä milloin otan yhteyttä polille, milloin varaan labrat ja milloin aloitan clomit. Lisäksi sanoi ettei kannata hirveästi googletella aukkarikokemuksia. koska netin perusteella siihen kuulemma kuolee. :grin: :grin:  No joo, oonhan minä siitä jo selvää ottanut, kuka kokee kuolevansa ja kuka ei, sitä kun ei voi tietää koskeeko se vähän vai paljon. Hoitaja oli ihana ja hurtin huumorin rouva. Antoi myös esitevihkosen hoidoista ja siinä se ensikäynti sitten olikin. Hyvä fiilis jäi. :)

Edited by Apollonis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon seikkaperäisestä kuvauksesta! Oli kiinnostavaa lukea sinun kokemuksesi omaa ensikäyntiä odotellessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apollonis, kiitti tästä! Meillä on aika parin viikon päähän ja jännittää tosi paljon..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se ensikäynti ole niin kauhean paha, paljon vaan tulee tietoa ja tuloksien läpikäyntiä. Positiivisella mielellä voi ainakin olla, että asiat lähtevät viimeinkin etenemään

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now