Leena

Vauva- ja lapsiaiheiset lehdet

266 posts in this topic

Olen ollut Vauva-lehden tilaaja jo useamman vuoden. Aikalailla alkaa toistoa jutuissa olemaan, mutta en nyt ainakaan vielä sitä lopeta.

 

Kaksplussasta en ole koskaan tykännyt. Ostin juuri irtonumeron kun halvalla sai, mutta olisi ehkä kannattanut sittenkin jättää kaupan hyllyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ei (vielä) tule mitään noista lehdistä, kun olen saanut kaverilta aikamoisen läjän vanhoja lehtiä...tai no ei ne nyt mitään ihan vanhoja ole :rolleyes: Sais ensin nekin luettua, sitten voisin ehkä tilata itselle. Hyviä lehtiä kuitenkin ovat, tykkään Vauvasta ja Kaksplussasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen odotusaikana tilasin Vauva-lehden vuodeksi, sen jälkeen jatkoin vuoden Kaksplussalla. Molemmat alkavat jossain vaiheessa toistaa itseään, joten en jaksa niitä enää aktiivisesti lukea. Jotenkin Kaksplussa on silti omasta mielestäni kivampi. Tuntuu jotenkin Vauvaa monipuolisemmalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari irtonumeroa tuli ostettua sekä vauva- että KaksPlus -lehdistä. Tykkäsin enemmän Vauvasta, ainakin toistaiseksi, joten sen sitten tilasin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin tilasin Vauva-lehden, koska tilaajalahjaksi sai 5 Muumi-mukia. Joudun aina noiden tilaajalahjojen uhriksi :rolleyes:

Tykkään Vauvasta enemmän kuin KaksPlussasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Taitaa jäädä tilaamatta kun on niin helvetin hankalaa! Lähinnä tuon hoitolaukun takia oisin tilannu, kun ainakin kuvassa näyttää ihan fiksulta. Onko jollain? Onko se tilava ja muuten hyvä?

Mä kanssa aikanani tilasin Vauva-lehden osittain sen hoitolaukun takia. En tiedä, onko se muuttunut, mutta tuo mun laukun pinta on semmoista jännän "rapisevan" tuntuista materiaalia, sisällä on kolme taskua ja tietysti se iso osa ja hoitoalusta on kiepautettuna laukun ympärille tarrakiinnityksellä niin, että se hoitoalusta toimii laukun läppänä, ja toki laukussa on vetoketjukiinnitys. Hoitoalustan sisäpuoli on liukasta materiaalia. Laukku on vähän letares eli ei pysy itsekseen pystyssä, mutta vaunuissa se nyt lähinnä onkin kiinni, enkä ole muuta hoitolaukkua hankkinut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee Vauva-lehti. En kyllä aio tän tilauskauden jälkeen enää uusia tilausta. Kaksplussaa en ole koskaan tykännyt lukea ja minusta se nykyinen on kooltaan liian iso. Siis liian isot sivut. On luonnon ja paperin tuhlausta, että lehden sivut ovat isoja, reunoihin jää paljon tyhjää tilaa. Onhan se toki esteettisempää, mutta mielestäni turhaa. Meidän perhettä ostin pari irtonumeroa kun oli halvennuksessa. Oli yllättävän kiva lehti ja harkitsin jopa tilaamista. Sitten laskeskelin, että oikeestaan ei kannata tilata mitään lehteä kun ostaa vaan irtonumeroita silloin kun haluaa, sillä nykyään lehtiä on tosi usein tarjouksia puoleen hintaan tai eurolla. Tulee samaan hintaan ostelemalla tai jopa ALLE sen tilaushinnan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan noita lehtiä selailtu... Vauva-lehden meinasin tilata sitten aikaisintaan kun yritys alkaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva- lehti tuli kolme vuotta. Viimeisen vuoden aikana en edes pahemmin jaksanut lukea. Meidän perheen ajattelin seuraavaksi tilata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee Vauva, tosin en tiedä kuinka pitkään. Musta tuntuu, että jokainen haastateltu äiti on +35-vuotias uraohjus tai luomusynnytyksen kannattaja. Välillä myös tuntuu, että onko jutun kirjoittaja kärjistänyt haastateltavan sanomisia, kuten esimerkiksi viimeisimmässä lehdessä, jossa vegaani sanoi olevansa epäonnistunut kasvattaja, jos lapsi käy Mäkkärissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain mammajoogasta luettavaksi Odotus & Vauva -lehtiä ja se ois ollut vielä parempi kuin Vauva, mut se mentiin

sitten yhdistämään KaksPlussaan (mikä taas on ihan surkea lehti miun mielestä). <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee vauva-lehti. Se on ollut mun mieleen. Tuntuu vaan että se jää aika pian "pieneksi", eli suurin osa jutuista koskee tosiaan ihan pientä vauvaa.

Kaksplussat sun muut ei kuitenkaan oo iskenyt, oon niitä tutulta saanut, mut ei ne ainakaan vielä tunnu niin hyviltä. En osaa sanoa miksi. Vauva-lehti on ehkä jotenkin "iloisempi" tai jotain... Tai emmä tiiä... Esim joku Meidän perhe tuntui tosi tylsältä, mitä muutamia numeroita luin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee Vauva-lehti, jonka vanhemmat tilasi joululahjaksi 9 kuukaudeksi. Olen tykännyt, mutta en ole varma viitsinkö itse tilata kun lahjatilaus päättyy. Jutut on sinänsä hyviä mutta samat aiheet pyörii lehdestä toiseen. Meidän Perhettä olen selannut joskus ja se vaikuttaa hiukan monipuolisemmalta. Todennäköisesti en jatkossa kuitenkaan tilaa mitään vauva- ja lapsiaiheista lehteä vaan ostan irtonumeroita, kun siltä tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolasta otin kupongin millä sai ilmaisen Vauva-lehden näytenumeron. Lehti vaikutti ihan mielenkiintoiselle ja oli monenlaista juttua. Saattaisin jopa pienen pätkän tilata.

Itse olen kuitenkin kaikkien lehtien suhteen irtonumero-ostaja, saa päättää kansien otsikoiden perusteella (ja ihan vähän lehtihyllyjen välissä selaten :rolleyes: ) minkä lehden tänään haluaa ostaa.

 

Kaks plus lehden näytenumeroa jään vielä odottelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millainen se Meiden perhe-lehti on? Käsittee siis ilmeisesti enemmän jo vauvaiän ohittaneiden lasten elämää? Kaupittelivat kovasti mulle sitä Vauva-lehden sijaan, mutta en ainakaan vielä langennut. Täytyy ehkä ostaa muutama irtonumero ja tutustua siihen paremmin ja sitten vois lopettaa KaksPlussan tilaamisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin Vauvan, koska tilaajalahjaksi piti saada HARMAA hoitolaukku. Laukku saapui eilen...mutta p***n ruskeana :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva-lehti on musta pliisu, liikaa hattaraa. Lisäksi jutut toistavat itseänsä. Kaksplussasta tykkään enemmän ja aihepiiri on itselle ajankohtaisempi. Meidän Perhekin kiinnostaa, jutut isommista lapsista ovat ihan antoisia. Miinusta lässyt julkkisperhejutut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti tilasi meille Vauva-lehden heti raskauden alussa. Sillloin se jotenkin ahdisti kaikkine täydellisine äiteineen, tavarahankintoineen ja suorittamisineen. Nyt olen alkanut poimia sieltä vain ne itseä kiinnostavta jutut ja löytyihän niitäkin.

 

Näihin en koske. Saa vaan kauheasti lisää murehdittavaa.

 

Niinpä. Seuraa pitkä postaus, sorry, mutta äitienpäivän Hesarissa oli niin hyvä juttu joka vastasi hyvin siihen miksi mua nuo lehdet ainakin alkuun ahdisti:

 

HS - Sunnuntai - 11.5.2008 - 6475 merkkiä - 1. painos

Pehmeä kasvatus panee äidin koville

 

Muistatko ohjeen, ettei vauvaa saanut ruokkia kuin neljän tunnin välein? Muistatko, että lapsen piti antaa öisin huutaa, jotta tämä oppii nukkumaan omassa sängyssään? Muistatko, kuinka synnyttävän naiset jalat saatettiin sitoa kiinni sänkyyn ja isä lähetettiin sairaalasta kotiin odottamaan tietoa siitä, että lapsi oli tullut maailmaan?

 

Jos muistat, olet ehkä saanut lapsia 1970-luvulla. Se aika on todellakin ohi.

 

Muutoksen huomaa lukemalla vauvalehtiä, joita on Suomessa jo puolentusinaa: Vauva, Meidän perhe, Kaksplus, Perhe Kaksplus, Odotus ja vauvat sekä 9 kuukautta. Niissä nykyvanhempia - joista suuri osa on syntynyt 70-luvulla - opastetaan hoitamaan lapsiaan mahdollisimman yksilöllisesti ja ympäristöä säästävästi.

 

Nykyoppien mukaan lapsi saa syödä milloin tahansa, öisin huudattamista pidetään julmana ja jokainen itseään kunnioittava isä osallistuu keskusteluun siitä, millainen kipulääkitys synnytykseen valitaan vai hoidetaanko homma ihan luomuna.

 

Mutta kuten mikä tahansa aate äärimmäisyyksiin vietynä, myös luomufundamentalismi voi orjuuttaa oppilapsensa kuten kello 1970-luvulla.

 

"Pehmeästi äidiksi: Luonnonmukainen synnyttäjä joogaa ja laulaa", mainostaa Vauva-lehti 2/2008. Ja kukapa ei haluaisi olla pehmeä äiti: molempia taitoja varten järjestetään Helsingissä kursseja.

 

Luomukasvatuksen ympärille on kehittynyt kokonaan oma sanastonsa. Sitä, että vauva syö milloin haluaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa, nimitetään lapsentahtiseksi imetykseksi. Seuraava askel on lapsentahtinen sormiruokinta: lapsen eteen asetetaan pieninä palasina erilaisia herkkuja, joista tämä saa valita mieleisensä. Kestovaippailu tarkoittaa sitä, että lapsi käyttää pestäviä kierrätysvaippoja eikä muovisia maailmanlopunvaippoja. Kun vauva käyttää muovivaippaa osan vuorokaudesta, puhutaan osakestoilusta.

 

Nykyisin uhmaikää pidetään liian kielteisenä tapana kuvata lapsen kiukuttelua; sen uusi nimi on tahtoikä.

 

Tuttiakaan ei alan lehdissä enää kutsuta tutiksi, vaan huvitutiksi: tällä korostetaan sitä, kuinka tarpeeton kapine se on.

 

Vanhemmat, jotka haluavat kuunnella lapsen tarpeita ja kunnioittaa tämän omaa tahtoa, nimittävät itseään vaistovanhemmiksi.

 

Vaistovanhemman tunnistaa esimerkiksi siitä, että tämä kantaa lapsiaan kehon ympärille sidotussa kantoliinassa. Ja vauva nukkuu vanhempien välissä perhepedissä.

 

"Koko rajojen asettamisen käsite on mielestäni pylly edellä puuhun kiipeämistä", siteeraa Vauva (11/2007) vaistoäiti Karla Loppia. "Se lähtee oletuksesta, että lapset ovat luonnostaan villejä, joita täytyy valvoa ja kaitsea. Oikeasti he ovat ihmisiä, joilla on hyvä tahto toisiaan kohtaan."

 

Ääriesimerkki uuden ajan kasvatusihanteesta on Vauva-lehden 12/2007 artikkeli, jossa pohditaan tapoja kiertää sana ei. Lehden haastatteleman tanskalaisen kasvatusgurun Jasper Juulin mukaan ympäristö, joka painottaa kieltoja ja rajoituksia, lisää lapsen ahdistusta ja pelkoa.

 

Lehti kehottaakin vanhempaa kokeilemaan "hassuttelu-eitä": "Imitoi eläintä tai Pelle Hermannia tai tee tanssipyörähdys, jos se saa taaperosi huomaamaan sinut ja viestisi."

 

Mitä seurauksia 2000-luvun kasvatusajattelulla sitten on?

 

Luomuilu kuulostaa edulliselta, mutta Suomessa se on kallista. Lapset saadaan vanhempina, vauraampina ja valistuneempina kuin ennen, ja niinpä ekohenkisestä lastenkasvatuksesta on kehittynyt yksi erottautumisen muoto.

 

Esimerkiksi vauvan kantoliina on kehitysmaissa mikä tahansa huivi, jolla lapsi sidotaan kylkeen tai selkään, jotta äidin kädet vapautuvat (tekemään työtä). Suomessa liinaa markkinoidaan sillä, että sen avulla lapsi pysyy luonnonmukaisesti äidin iholla. Helsingin Kampin Bebes-lastentarvikeliikkeessä kantoliinasta pyydetään 59-85 euroa ja kantorepusta 99 euroa - ellei sitten halua reppua "orgaanisesta materiaalista", jolloin hinta on 30 euroa enemmän.

 

Luomuajattelu yltää ruokaan ja vaatteisiin. Vauva-lehdessä 4/2008 mainostetaan "ekohenkiselle vauvalle puhdasta luomupuuvillaa", kuten Natura Pura -ruokalappua, 10 euroa, tai vaippapussia, 34 euroa. Kaksplussan 3/2008 mainoksissa esitellään lastenvaatteita bambusta.

 

On varmasti totta, että luomuajattelu ottaa lapset paremmin huomioon kuin 1970-luvun kollektiivinen kasvatusasenne. Sen sijaan omista tarpeistaan nykyvanhemman ei kuulu puhua. Kavalaa pehmoajattelussa on se, että se uhkaa tehdä etenkin äidin arjesta entistä kovemman. Naisen, joka on teini-iästä lähtien käyttänyt huoletta kuukautissiteitä, tulee lapsen myötä huolestua maapallon tulevaisuudesta ja siirtyä pyykkäämään kestovaippoja.

 

Nykysuositusten mukaan lasta pitäisi myös imettää yksivuotiaaksi saakka. Samalla alan oppaissa varoitetaan, että maidon antamista pullosta tulee alkuvaiheessa välttää, jotta lasta ei valtaa nännihämmennys: jos vauva tottuu pulloon, voi olla, että hän ei suostu enää syömään rintaa.

 

Tämä tarkoittaa takapakkia tasa-arvolle. Ilman pulloa isä ei voi ruokkia lasta, vaan siitä vastaa yksin äiti, jonka kunnon vaistovanhempana pitäisi ehtiä myös taitella vaippaharsoja ja soseuttaa luomubataatteja. Imetyksen takia äiti ei käytännössä voisi poistua lapsen luota ensimmäisen vuoden aikana lainkaan. Muuten lapsesta voi kehittyä - kuinka pahalta se kuulostaakin - pullolapsi.

 

Vauvalehdissä äitejä ei syyllistetä. Kirjoitustavasta huomaa kuitenkin, kuinka vakavana äitien oletetaan pitävän esimerkiksi sitä, etteivät he jostain syystä onnistu imettämään, vaan antavat lapselleen äidinmaidonvastiketta. Sitä, ettei joku haluaisi imettää, ei enää esitellä vaihtoehtona.

 

"Äiti on pettynyt ja turhautunut, jos hän ei pysty tarjoamaan lapselleen parasta mahdollista ravintoa. Imetyksestä voi tulla koko elämää varjostava seinä, joka yli on mahdoton kiivetä", kuvailee Vauva 4/2008. "Lopulta äidin valtaa voimakas syyllisyyden tunne. Olenko hyvä äiti, nainen kysyy itseltään."

 

Jos "imetyshaave jää toteutumatta", äiti voi lehden mukaan päästä siitä purkautuvien tunteiden yli maalaamalla.

 

Kaikkien 1970-luvulla syntyneiden onneksi lehti muistuttaa, että "myös pullovauvoista kasvaa onnellisia ihmisiä".

 

LAURA PEKONEN

 

 

Kirjoittaja on sunnuntaitoimituksen vanhempainvapaalla oleva esimies.

Edited by Ines

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen aika samoissa fiiliksissa kuin Ines ja Hesarin Laura Pekonen.

 

Saan työn puolesta Vauvan, Meidän perheen ja Kaksplussan. Niitä onkin sitten hyvä lueskella ja vertailla, kokemusta on nyt n. 6kk numeroista. Musta tuntuu että Kaksplussa on näistä selkeästi parhaiten tehty ja jotenkin laadukkaampi. Ehkä toimituksella on enemmän rahaa ja resursseja? Meidän perhe ja Vauva tuntuu enemmän "sensaatiolehdiltä", eli raahataan joko julkkiksia tai kovia kokeneita perheitä joita sitten ihastellaan/päivitellään sivukaupalla ;).

 

Mitään näistä lehdistä en kyllä itse tilaisi, irtonumeron voisin ostaa jos kannessa olisi joku erityisen kiinnostava juttu. Joitain Kaksplussan numeroita olen säästänyt ihan vain siltä varalta että vauvan synnyttyä tulee valvottua öitä tms. Vaikka välillä lehdessä olisikin jotain uutta ja mielenkiintoista tietoa, saa saman tiedon nopeammin ja varmemmin nykyään netistä. Ja ne imetys/potta/uhmaikä/lapsettomuus teemat kiertävät taatusti vuodesta toiseen. Mies totesikin että vauvalehden teko on varmaan kannattavimmasta päästä, juttuja/teemoja on helppo kierrättää numerosta/vuodesta toiseen, mainostajia riittää (lastentarvikkeiden myynti taitaa olla aika hiton rahakas bisnes) ja kohderyhmä on valmis maksamaan jotta äitiydestä suorituisi paremmin arvosanoin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon miettinyt jonkun vauvalehden tilaamista ja tässä yritin teidän kokemuksia kattella.

Lopputuloksena oli se, että

voisi olla ihan järkevää ostaa kirppiksiltä/tutuilta noita lehtiä.

Voisi ostaa ne, missä on itseä kiinnostavia aiheita.

Mä kun en jaksa kovin montaa samanlaista juttua lukea. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Ines kun toit tuon loistavan tekstin tänne! Tuosta käy kyllä hyvin ilmi miksi mikä tahansa ääripää on huono, ja maalaisjärkeä saa käyttää pehmeydessäkin.. Toi ei-sanan käyttöön liittyvä kohta oli kyllä aivan ennenkuulumaton.. Lapsen pitäis oppia että kun menee kohti kiellettyä paikkaa, vaikka kuumaa takkaa, niin äiti ja isä alkaa äännellä hassusti ja tehdä sirkustemppuja?! :grin:

 

Tuo imetysjuttu on siitä jännä, että edelleen sairaaloissa kehotetaan imettämään 3-4 tunnin välein. Miksi ihmeessä? Pienillähän on jatkuvasti nälkä, ja kovin ovat hiljaa ja tyytyväisenä tissillä, niin miks tarttis toista huudattaa ja kanniskella ympäriinsä ja osotella kelloo että kuules nyt, ei oo vielä ruoka-aika.. Ei siinä ainakaan unirauhaa taata huonekaverille.

 

Mutta täähän menee nyt ihan ohi aiheen. Pitäskö perustaa oma ketju tuon artikkelin ympärille? <-- tehty, jatketaan siellä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva -lehti ja KaksPlussa ovat kumpikin mielenkiintoisia. 9 kuukautta taas jotenkin halvalla tehty, ja silti kallis. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now