Sign in to follow this  
Followers 0
Guest RGB

Kärsikö lapsesi korvatulehduksista?

Korvatulehduksia vai ei?   64 members have voted

  1. 1. Oliko lapsellasi korvatulehduksia?

    • Kyllä, usein tai säännöllisesti.
      19
    • Kyllä, mutta vain harvoin tai satunnaisesti.
      26
    • Ei ollut.
      21
    • En osaa sanoa.
      0
  2. 2. Missä iässä korvatulehduksia oli eniten?

    • Alle vuoden iässä.
      12
    • 1-1,5 vuoden iässä.
      10
    • 1,5-2 vuoden iässä.
      16
    • 2-3 vuoden iässä.
      7
    • Myöhemmin.
      3
    • Lapsella ei ollut korvatulehduksia.
      21
    • En osaa sanoa.
      1

Please sign in or register to vote in this poll.

25 posts in this topic

Kyselyä korvatulehduksista, suht yleisiä kun tuntuvat olevan. Meillä ollaan onneksi ainakin toistaiseksi tulehduksilta säästytty (lapsi nyt n. 1 v 4 kk), eikä lapsella ole itse asiassa ollut kertaakaan edes kuumetta. Lapsella on ollut aika monta lievää nuhaa kylläkin, joista siis ei ole seurannut jälkitautina korvatulehdusta. Myöskään itse en ole kuulemma lapsena sairastanut korvatulehdusta.

 

Monivalinta useamman lapsen vanhemmille. Vastauksessa voi kertoa tilanteesta enemmän: putkitettiinko korvat, jos niin kuinka pitkän kierteen jälkeen, mistä osasitte epäillä tulehdusta jne.

Edited by johannem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi ei yhtäkään korvatulehdusta kummallakaan lapsella. Vanhempi 2 v 4 kk ja nuorempi 9 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsella alkoi korvatulehduskierre hieman ennen vuoden ikää ja tulehduskierre katkesi vasta putkitukseen, joka tehtiin lapsen ollessa 1v 4kk. Sen jälkeen ei ole tulehduksia näkynyt, mutta ollaan jouduttu putkittamaan toisenkin kerran putkien irrottua ja toiseen korvaan kasvaneen ylimääräisen kudoksen takia.

 

Itse olen ollut korvatulehduskierteessä lapsena useampaan otteeseen. Alle kaksi vuotiaana leikattiin kitarisat ja vasta kuusi vuotiaana poistettiin putket lopullisesti.

Edited by V.M.S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on jostain kumman syystä ollut kaikilla lapsilla korvatulehdus tai useampi siinä yhden vuoden kieppeillä. Ja siihen ne on sitten jääneet ainakin noilla kahdella isommalla. Ei siis tullut korvakierrettä, mutta ihan yhdellä kuurilla eivät parantuneet tai sitten tuli aina hetken päästä uusi tulehdus. Alle yhden käden sormilla ovat kuitenkin laskettavissa.

 

Kaikkia olen imettänyt yhtä kauan eli imetin vielä silloin, kun ekat tulehdukset tuli. Se on kuitenkin yhdistävänä ja kenties selittävänä tekijänä, että nuhaa jokainen sairasti ensimmäisen kerran oikein kunnolla tuossa iässä ja sen seurauksena ne tulehduksetkin sitten varmaan tuli. Nuha taas on yleinen juuri tuossa talvikauden alussa, joten kun kaikki ovat syntyneet vuodenvaihteen tienoilla, niin ehkä siksi tulehduksetkin ajoittuivat samaan saumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi ei ole ollut kummallakaan lapsella korvatulehduksia, esikoinen on hieman yli 3-vuotias ja kuopus 4-kuinen. Esikoisella tosin on ollut flunssan jälkitautina sekä keuhkokuume (2-vuotiaana) että keuhkoputkentulehdus (3-vuotiaana)... Itse en ole tietääkseni sairastanut koskaan korvatulehdusta ja lasten isälläkin on kai se ollut vain kerran kouluiässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli eka korvatulehdus kun lapsi oli 8 vkoa ja niitä tuntui tulevan kuukauden välein. :girl_mad: Lopulta mulla paloi pinna. Mies pistettiin käsipesukuurille (tapaa työssään paljon ihmisiä), vauvauinti ja muut harrastukset lopetettiin. Nyt ei ole ollut yhtään tulehdusta, joten ollaan varovasti alettu taas liikkumaan ihmisten ilmoilla. Syntyi sektiolla, mikä kuulemma on terveydelle huono juttu ja antibiootit tuhoaa vastustuskykyä puoleksi vuodeksi.

 

edit. Ja korvatulehdukset jatkuivat kunnes pojille pistettiin tuubit. Suosittelen!

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset ovat sairastaneet 1-2korvatulehdusta/lapsi. Kaikilla kolmella ajoitus on osunut 1,5-2v ikään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoinen sairasti korvatulehduksen 11kk aikana n.20krt ja korvat putkitettu kahdesti. Vastasin 1,5-2v iässä. Kun otettiin päiväkodista pois (missä ei ollut hometta,tms) niin sairastelut loppui kuin seinään, ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kipeenä ja siitä on kohta vuosi. Nyt saa olla kotihoidossa toivottavasti niin pitkään, kun menee eskariin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummallakin useita 1-1,5v välillä. Nuorempi putkitettiin 1,5v. Vanhemmalla kierteen katkaisi kesä. Mielenkiintoista, että ei yhtäkään ennen 1v ikää ja sen jälkeen useita.

Itse olen ollut kotihoidossa 6v asti. Sen jälkeen korvatulehduksia on ollut useita ja peräjälkeen. Vastustuskyky on jostain saatava ja se tulee viimeistään koulussa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella oli eka korvatulehdus 5-vuotiaana, keskimmäisellä on ollut kolme korvatulehdusta 2-vuotiaana. Puolet meidän lasten korvatulehduksista on parantunut ilman antibioottikuuria. Hoidon ovat aloittaneet n. 1,5-vuoden iässä. Katsotaan miten kuopuksen kanssa käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivähoidon aloittamisen jälkeen (1v2kk) alkoivat myös korvatulehdukset. Kaikki flunssat menivät korviin, mutta poika ei erityisemmin tuntunut niistä kärsivän (paitsi puheen ja liikkumisen kehitys tuntui hieman kärsivän liimakorvista). Putkitus tehtiin kuukausi sitten 1v7kk iässä, toivotaan että se + kesäloma lopettaisivat kierteen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisella on ollut yksi, kymmenkuisena. Sen jälkeen ei ole ollut ainoatakaan, vaikka olen käynyt tarkistuttamassa korvat varmaan viidesti. :blush: Nyt lapsi on siis kolme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummallakin pojalla ollut elämiensä aikana yksi korvatulehdus, sijoittunut noin 1,5vuoden ikään. Toista imetin yhä silloin, toista en, kumpikaan ei juonut tuttipullosta siinä iässä, toisella oli vielä tutti. Kummankin korvetulehdus tullut ihan yllättäen, vähillä oireilla, olleet nopeasti parantuvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taisi tulla eka korvatulehdus vasta kun lapsi oli yli 3.5v ja päiväkoti alkoi...! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi ei ole ollut kummallakaan lapsella korvatulehduksia, esikoinen on hieman yli 3-vuotias ja kuopus 4-kuinen. Esikoisella tosin on ollut flunssan jälkitautina sekä keuhkokuume (2-vuotiaana) että keuhkoputkentulehdus (3-vuotiaana)... Itse en ole tietääkseni sairastanut koskaan korvatulehdusta ja lasten isälläkin on kai se ollut vain kerran kouluiässä.

 

Esikoisella (5,5 vuotta) ei ole edelleenkään ollut yhtään korvatulehdusta, kuopuksella oli nyt pitkittyneen nuhakuumeen jälkitautina ensimmäinen korvatulehdus 2,5-vuotiaana. Esikoinen on ollut päivähoidossa melkein neljä vuotta ja kuopuskin yli vuoden, kumpaakin imetin melkein kaksivuotiaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meillä ei nyt hirveesti oo kokemusta, ikääkin junnulla vasta 3,5v. Mutta yksi korvatulehdus on ollut, 8kk iässä, sijoittui ihan loppukevääseen tuo tulehdus. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on nyt 3v 9kk eikä meidän tietääksemme ole ollut yhtään korvatulehdusta. Muutaman kerran vahvan epäilyn vuoksi ollaan käyty päivystyksessä tarkastuttamassa, mutta mitään ei koskaan löytynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pian 3-vuotiaalla on ollut yksi ainoa korvatulehdus. Sai sen 3kk iässä RSV:n jälkitautina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsi on 3 v. 2 kk, eikä ole tiettävästi sairastanut yhtään korvatulehdusta. Itse sairastin ensimmäisen korvatulehdukseni 21-vuotiaana opiskelijana. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanhemmalla yksi alkava (parani itsestään ilman troppeja), nuoremmalla ennen yhtä ikävuotta jo 4-5 ärhäkämpää tulehdusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0