Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Jippis

Vauvan kasvu hidastunut/pysähtynyt rv35+

8 posts in this topic

Eli 35+1 viikolla eilen ultrassa todettiin, että vauva ole kolmeen viikkoon juuri kasvanut. Ehkä 100 grammaa. Painoarvio oli vain 1,9kg :( Lapsivesi oli myös vähissä jostain syystä. Vauva on tähän asti kasvanut tosi hyvin ja käyrällä, mutta nyt yhtäkkiä tuo kasvu oli jämähtänyt. Pari viikkoa sitten neuvolassakin sf-mitta ei ollut noussut edellisestä mittauksesta ollenkaan, mutta sanottiin, että voi olla vain mittaajasta kiinni. Tuolloin jo jäi asia vähän kaivelemaan mieltä. Huoli on nyt todella kova luonnollisesti ja stressi on järkyttävää asian takia!

 

Istukkavirtaukset oli lääkärin mukaan ok. Myöskin sydänkäyrää otettiin, joka oli käsittääkseni ok. Liikkeitä tuntuu ja vauva on perätilassa. Sektio on tulossa joka tapauksessa, mutta ajankohta vielä auki kun kasvu kontrolloidaan ensi viikolla uusiksi.

 

Nyt tietenkin täällä huolesta sekaisin arvuuttelen ja googlettelen mistä tämmöinen johtuu. Kaikki näytti niin hyvältä tähän saakka ja nyt tuli tämmöinen :( Onko teillä kokemuksia tai tietoa, mistä tällainen voisi johtua? Voiko istukka toimia silti huonosti, vaikka virtaukset oli ok? Ja voiko napanuorassa olla vaikka solmu, joka estää vauvan ravinnon saannin? Kysymyksia on päässä paljon, kun en tajunnut niitä lievässä shokissa lääkärikäynnillä esittää.. Mies rauhoittelee, mutta itsellä on kamala stressi! Ja tietenkin suurimpana huolenaiheena on, että voiko vauvalla olla jotain poikkeavuuksia tai vikaa, joka aiheuttaa tämän?! Olen ollut koko raskauden ajan äitipolilla seurannassa perussairauteni takia ja ultrattu ja tutkittu on paljonkin pitkin raskautta, ja mikään ei ole viitannut että vauvalla ei olisi kaikki kunnossa. Kokemuksianne siis kaipailen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ymmärtääkseni myös selittämättömiä kasvunhidastumisia ja -pysähtymisiä tapahtuu. Tiedän yhden tapauksen, jossa vauva kasvoi hitaanlaisesti kohdussa ilman selkeää syytä ja syntyikin odotettua pienempänä täysiaikaisena. Ensimmäiset vuodet meni selvittelyyn, mistä hidas kasvu johtuu, mutta selkeää syytä ei ole löytynyt. Lapsi on edelleen pieni ikäisekseen, muttei ns. pieni- tai lyhytkasvuinen.

 

Kirjoittele vaikka lapulle ylös mieltä vaivaavat asiat ja ota ne seuraavaan kontrolliin mukaan, niin muistat kysyä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö lopetti kasvamisen arviolta rv38, syntyi käynnistettynä rv40+0. Istukka oli kalkkeutunut, vaikkei kumpikaan meistä polta. Kasvun pysähtymisen syytä ei löydetty eikä hirveästi tutkittukaan, kun tyttö oli muutoin terve. Mitoiltaan siis 3000g ja 49cm, eli kohtuupieni täysiaikaiseksi. 


Edelleen tyttö kasvaa hitaasti ja 1v 2kk- mitat oli 7950g ja 73cm, eli pikkuinen tyttö ikäisekseen on. 

 

Tsemppiä teille sinne! Kaikki voi olla aivan hyvin, ja varmaan onkin kun ei mitään muuta ole tarkasta seurannasta huolimatta hoksattu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kehittyi raskausmyrkytys salakavalasti ja nopeasti rv 33+5, joka päätyi sektioon rv 33+6. Sektion jälkeen todettiin, että istukka oli ollut kaksiosainen ja se lähetettiin jatkotutkimuksiin. Sieltä puolestaan tuli vastaus, että äiti labrakokeisiin tromboositaipumusepäilyn takia. Ja niissä käytyäni selvisi, että mulla on suurentunut tromboositaipumus. Tyttö oli viikkoihin nähden pienikokoinen vaikka kaikissa rakenneultrassa koko vastasi viikkoja. Ilmeisesti istukan verisuonissa on ollut joku pieni tukos, mikä vaikutti tytön kasvuun. En tiedä, voiko tästä olla kohdallasi kysymys, mutta voisi olla yksi syy.

 

Tyttö oli syntyessään 1750g ja 41,4cm, nyt on kirinyt kovasti painoa ja pituutta kiinni ja vastaa korjatun iän mukaisesti ikätovereitaan, kalenteri-iältään on pienikokoisempi.

 

Tsemppiä kovasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istukka oli kalkkeutunut, vaikkei kumpikaan meistä polta.

 

Istukka voi kai kalkkeutua muistakin syistä?! Mulla oli ainakin esikoisen aikaan istukka kalkkeutunut, vaikka lapsi syntyi rv 36+5. Ultrissa ei huomattu mitään, vaan napavirtaukset yms. olivat ihan normaaleita. Mulla tosin oli hepatogestoosi ja radi, joten niillä kenties oli vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu niin voi, tuota polttamista kai ekana aina epäillään, ainakin meiltä kaikki kyseli heti että polttaako jompikumpi ja yks lääkäri kysyi suoraan että kumpi polttaa. Mulla ei ollut radia tai mitää muutakaan, joten syy jäi epäselväksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle eivät tuoneet tuota syytä ilmi (tai en ainakaan muista). Toivottavasti sitten kuitenkin papereista näkivät, ettei kumpikaan polta - inhottavaa, jos heti lyödään tuollainen leima otsaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne! Huoli on silti ihan kamalan kova tällä hetkellä, mutta onneksi saatiin niin pian uus kontrolliaika ja katotaan onko edistystä edelleenkään. Huoh, on tämä taas stressaavaa :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0