Guest Penni

Taaperoimetys ja -vieroitus

242 posts in this topic

Olen lopettelemassa imetystä poitsun ollessa nyt 1v2kk. Nyt on ollut jäljellä enää iltaimetys (n.1.5 kk ajan) ja olen jo toista viikkoa imettänyt aina vain yhdestä rinnasta kerrallaan. Maitoa tuntuu tulevan edelleen hyvin. Heruminen käynnistyy oikeastaan heti. Kuvittelin, että jotenkin luonnostaan maito vähentyisi radikaalimmin, mutta näin ei nyt näytä olevan. Mitä tapahtuu, kun lopetan imtyksen kokonaan? Pakkaantuukohan maito pahasti? Kai se on tapauskohtaistakin, mutta onko normaalia, että joutuisi vielä pumppaamaan maitoa pois?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt näyttäisi siltä, että imetys on päättynyt. Tyttö täyttää parin viikon päästä 1,5 vuotta. Viimeisen n. kuukauden ajan imetin ainoastaan öisin. Määrät vaihteli kolmesta jopa kuuteen per yö (eli aina kun tyttö heräsi) ja meikäläisellä meinasi siihen yöravaamiseen mennä hermot. Sen vuoksi lopetin kertaheitolla koko imetyksen. Meni tosi hyvin! Rinnat tuntuvat vähän aroilta ja välillä täysiltä, mutta ei pahasti, vaikka vähensin aika rajusti lopussa ja mullakin heruminen oli nopeaa vielä lopussakin ja maitoa ihan selvästi tuli. En usko, että mulla tulee mitään tukkeumia. Suihkussa olen niitä vähän hieronut, jos se vaikka auttaisi.

 

Vieroitus kävi loppujen lopuksi (näin jälkikäteen ajateltuna) aika nopeasti. Vielä keväällä meillä oli eroahdistusta poteva tyttö, joka halusi nukahtaa tissille ja söi öisin ja päivisin monta kertaa. Silloin ahdisti, kun luulin, että joudun imettämään vielä ikuisesti. En enää osannut nauttia imetyksestä kauhean paljon, kun ajattelin vain että "taasko se haluaa maitoa..".

 

Kun eroahdistus helpotti ja tyttö alkoi taas nukahtaa itsekseen sänkyyn kuten ennenkin, pystyin harkitsemaan imetyksen vähentämistä. Pikkuhiljaa jätin päivän "turhat imetykset" pois. Kesällä se oli helppoa, kun ulkona leikeissä oli muuta ohjelmaa.

 

Seuraavaksi jäi pois päiväuni-imetys ja n. kuukausi sitten iltauni-imetys. Iltauni-imetyksen kanssa tein ensin niin, että vaihdoin imetyspaikan pois tytön omasta huoneesta ja sen jälkeen vielä pesimme hampaat. Ajattelin, että imetys on helpompi "unohtaa", kun se ei ole illan viimeinen asia. Sitten jossain vaiheessa vaan hyppäsimme tuon imetys-kohdan yli ja tarjosin tilalle pullomaitoa ennen hampaidenpesua ja se riitti! :girl_dance:

 

Yöimetys oli tytölle kaikkein tärkein. Pari kertaa olin yrittänyt olla imettämättä, mutta huuto oli aivan eläimellistä ja kesti vähintään tunnin. Yöllä kaikki vielä tuntuu paljon pahemmalta. Viime viikolla sitten vaan omassa päässä tuli lopullinen päätös, kun tyttö oli yöllä herännyt vaatimaan tissiä 1,5 tunnin välein. Tarvitsin vain sen päätöksen: nyt loppuu.

 

Parina iltana mä lähdin lenkille, jotta tyttö ei tajuaisi mun olevan yöllä kotona. Sillä aikaa mies hoiti iltanukutuksen normaalin kaavan mukaan ja yöllä myös tytön heräämiset: silitteli ja jutteli rauhallisesti tytön sängyn vierellä. Ekana yönä tyttö itki 2x 10 minuuttia, toisena yönä heräsi kerran ja itki vain muutaman minuutin! Kolmantena yönä minä hoidin sen ainoan yöherätyksen ja sekin meni muutamassa minuutissa ohi. Aamuisin tyttö on herännyt iloisena klo seitsemän aikaan, eikä ole enää silloin kaivannut maitoa, kun ei ole sitä tottunut aamulla saamaan.

 

Vieroitus oli lopulta ihan älyttömän helppoa. Olin ehtinyt valittaa kaikille moneen kertaan, miten vaikeaa se meille tulisi olemaan :blush: Meillä mies ei ole vauva-ajan jälkeen hoitanut nukutusta ja yöheräämisiä kuin ehkä 1-2 kertaa. Nyt hänkin oli ihan innoissaan, kun onnistui tehtävässään niin hyvin. Mutta ehkä tyttökin oli siihen valmis.

 

Lehmänmaitoa tyttö juo päivän aikana vain n. pari desiä ja neljä desiä päivässä tulee puuron maidosta. Toivon että tuo juodun maidon määrä tästä pikkuhiljaa kasvaa...

 

Tsemppiä kaikille asiaa pohtiville!

Edited by tigru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite lopetin ton nuorimmaisen imetyksen tossa n. kuukausi sitten. Viimenen poisjäänyt oli aamuimetys, joka oli likalle tosi tärkee (siihen lopetukseen asti) ja veteli molemmat tissit aina ihan antaumuksella. Lopetuskin sattui aika yllättäen, kun yhtenä aamuna tyty ei ollutkaan enää rinnalle tulossa eikä seuraavana aamuna jne. Olin ihan varma, että maito pakkaantuisi ja lopetus olisi tuskaista, mutta ei. Yhtään pakkautumisen tunnetta ei ole ollut, en ole siis joutunut pumppaamaan ja nyt kuukausi lopetuksesta rinnat tuntuu olevan suht normitilassa. Puristettaessa vois varmaan maitoo edelleen tulla, mutta muuten ihan normaalit. Eli suht lärpähtäneet ja kuppikoolla pienentyneet.. <_< Meni kyllä niin loistavasti tää imetyksen lopetus, kuten onneks suurin osa tästä imetystaipaleesta muutenkin, jäi hyvä mieli. :girl_smile:

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla imetys loppui kun poika oli 17 kuukautta vanha. Meilla oli jo jonkin aikaa ollut vain aamuimetys kaytossa ja sekin minun vuokseni. Kuvittelin, ettei poika jaksaisi odottaa aamiaista jonkin aikaa kun mina tykkaan kollotella sangyssa aamulla. Ja kayda suihkussa rauhasssa ja laittaa itseni paivakuntoon.

 

Yksi aamu sitten meidan piti menna jonnekin ja poika ei ehtinyt syomaan rintaa. Ja seuraavana aamuna en sitten tarjonnutkaan. Vahan aikaa itki rinnan peraan mutta sitten sekin meni ohi. Nyt on pari viikkoa imetyksen lopettamisesta. Tana aamuna poika repi peittoa rintojeni paalta pois. Sitten kun rinnat oli paljaina han vain nipisteli nannia ja naureskeli. Ei nakojaan enaa muistunut miten niita voidaan imeakin. Hyva vain.

 

Ja lapsi parjaa hyvin sinne asti kunnes tullaan aamiaiselle alakertaan. Monesti meilla menee jopa pari tuntiakin ennenkuin paasen raahautumaan ylos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tigrun kirjoitus kuulostaa hyvin tutulta... Mullakin alkaa loppua voimat tahan entisestaan tihenevaan yoimettamiseen. Imetan edelleen siis oikeastaan aina pyydettaessa: illalla paivakodin jalkeen, ennen iltapesua, iltapesun jalkeen, ja silloin kun mina laitan nukkumaan (ei mies). Plus tietty edelleen yon lapi. Hyvina 1-3 kertaa, huonoina tuhottoman monta. Oista on tullut muutenkin tosi levottomia ja poika on hirveasti mun peraan. Aikaisemminhan han nukkui omassa sangyssaan joka on sivuvaununa laidan kanssa. Nyt saan siirrettya sinne ehka kahdesti nukuttamisen jalkeen, ja siita eteenpain nukutaan vierekkain, ihan naama naamassa kiinni.

 

Suunnitelmissani oli imettaa siihen asti etta lapsi vierottaa itsensa. Nyt pelkaan ettei se tapahdu ennen armeijaikaa. Ja ettei mun voimat vaan riita sinne saakka. En ole vaan ihan varma mita tasta ajattelisin. Se sotii 'on demand' imetysta vastaan, johon poika on tottunut koko ikansa. Ja rinta tuntuu olevan edelleen kamalan tarkea, joten mikaan lopetukselle otollinen herkkyyskausi ei tunnu olevan menossa. Huoh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tänään toinen aamu ilman tissiä, ja Jäppinen 1v3,5kk ei todellakaan ole omasta mielestään valmis tissittömään elämään vielä... Ollaan jo pari kuukautta menty niin, että vain yöunilta herätessä aamulla imetetään, nyt sitten minulla oli sellainen olo, että tämä saa riittää. Neulanterävät hampaat nirhivät nännejä ja yöunilta heräillään huutamaan tissiä jo viiden maissa, ei kiva. Varsinkaan jos vertaa isin luona vietettyihin öihin, jolloin poika nukkuu kahdeksaan, kun tietää ettei tissiä ole tulossa... Olisi myös ihan kiva välillä olla ihan ainoa tämän kropan vakituinen käyttäjä, pitää oma nahka kokonaan itselläni. 

 

Eilen jätkä huusi ihan hysteerisenä varmaan puolisen tuntia ja yksittäisiä nyyhkäyksiä loppuaamun siihen asti, että pääsi tarhaan. Ikinä en ole nähnyt pienen ilahtuvan tarhantädin näkemisestä yhtä kovasti! Selvästi ymmärtäväinen syli rääkkäävän äidin jälkeen tuntui paremmalta... Tänään huuto ei ollut ihan yhtä kauhistunutta tai kestänyt yhtä pitkään, mutta silti ah niin sydäntäsärkevää. Voi pientä, toivottavasti sopeutuisi äkkiä. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä kuokkavieras tuppautuu kyselemään... Meillä ollaan vasta puolivuotiaita, mutta oon viime aikoina lukenut paljon taaperoimetyksestä ja pitkästä imetyksestä, ja oon ajatellut itsekin jatkaa imetystä niin pitkään kun poikaa vaan kiinnostaa. Olisi kiva kuulla millaisiin asenteisiin ootte törmänneet imettäessänne yli vuoden ikäisiä, jopa yli kaksivuotiaita? Mulla on sellainen käsitys, että neuvolassakin usein painostetaan lopettelemaan imetystä sen vuoden jälkeen, vaikka suositus vuosikkaaksi imetyksestä on nimenomaan suositus imettää vähintään niin pitkään, ja WHO:n suositushan on se kaksi vuotta. Samaten ainakin yhdellä ystävällä tulee lähisukulaisilta niin paljon painostusta vieroittaa vuoden ikäinen, että tuntuu siltä, että imetyksen jatkamisen kanssa saa tässä yhteiskunnassa todella taistella kun yleinen mielipide on vastaan. Millaisia kokemuksia teillä on ollut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lopetin pari viikkoa sitten eli imetin n. 1,5 vuotta. Neuvolan vuositarkastuksessa imetystä ei juurikaan kommentoitu. Kun sanoin, että ruoka ei aina kunnolla maistu, niin th ainoastaan totesi, että "voi olla että sitten kun joskus lopetat imetyksen, ne ruokamäärätkin kasvaa". Mutta ei siis sanonut, että imetys pitäisi lopettaa. Nyt 1,5v-tarkastuksessa ei asiaan olisi tod.näk puututtu ollenkaan ellen itse olisi sanonut, että lopetin imetyksen.

 

Kun lapsi täyttää vuoden, alkaa ihmisiltä kyllä tulla kommenttia:

- Ai VIELÄKÖ sä imetät?

- Mites kauan noita lapsia yleensä imetetään?

- Ai, en mä tajunnut että tuonkin ikäistä vielä imetetään

- Mä imetin lastani tosi pitkään, melkein vuoden.

- Siis MIKSI sä imetät YÖLLÄ!?

 

Näitä kommentteja kuunnellessa tulee itsellekin jokin sosiaalinen paine, että "nytkö minunkin sitten pitäisi lopettaa". Joten senkin takia on varmaan ihan hyvä pohtia asiaa etukäteen. Mä en tajunnut edes miettiä, miten kauan imettäisin. Mä vaan imetin ja yhtäkkiä ne "On se hyvä että maitoa riittää" -kommentit vaihtuikin ihan toisenlaisiksi, enkä ollut yhtään siihen varautunut.

 

Ehkä osittain noiden kommenttien takia vähensin jossain vaiheessa julkisella paikalla imettämistä, joten tietysti kommentitkin loppui aika hyvin siihen. Imetin sitten vain kotona, mikä sekin oli ihan riittävästi, monta kertaa päivässä (ja yöllä). Oma äidinvaisto kuitenkin sanoi, että vielä ei ole lähellekään aika vierottaa, joten luotin vaistooni, kun tytölle se tissi oli niin tärkeä. Mutta sitten väsyin tihentyviin yöherätyksiin ja pikkuhiljaa lopetin imetyksen, kun itsestä tuntui hyvältä ja tyttö tuntui olevan sopivassa vaiheessa (eli ei mitään eroahdistusta tm menossa).

 

Mulle tärkeää oli se, että lähimmät ihmiset eivät suhtautuneet negatiivisesti imetykseen. Kommentteja tuli lähinnä työkavereilta ym, joiden mielipide ei mulle nyt niin kovin tärkeä ole. Olen kyllä tyytyväinen siihen, että kuuntelin omia vaistojani enkä muiden mielipiteitä.

 

Okei, tuli aika pitkä sepustus, mutta asia on itselle niin ajankohtainen ja tätä on joutunut pohtimaan moneen otteeseen. :girl_smile:

Edited by tigru

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kun lapsi täyttää vuoden, alkaa ihmisiltä kyllä tulla kommenttia:

- Ai VIELÄKÖ sä imetät?

 

- Siis MIKSI sä imetät YÖLLÄ!?

 

 

Siis nämä voin allekirjoittaa niin täysin. Ja lisäksi on kuulunut, että "varmaan se vielä kouluiässäkin syö tissiä" tai " saat mennä välitunnillakin antamaan maitoa" :rolleyes:

 

Mutta nämä kommentit menevät kyllä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos eikä vaikuta omaan toimintaan mitenkään.

Meillä ei selkeästi ole vielä aika vieroittua niin sen aika tulee sitten myöhemmin. :)

 

Ja jännä tosiaan oli se, että nämä kyselyt alkoivat heti lapsen täytettyä 1v. ei tarvinnut ollaa kuin muutama päivä synttäreistä niin jo ihmeteltiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä mä oon sen verran sanavalmis immeinen, että mun imetystä ei pahemmin arvosteltu. Kerroin jo etukäteen, että imetän vielä ja VAIN kerran tai kaksi päivällä. Yöimetystä pidettiin jotenkin tosi pahana oikeastaan heti puolen vuoden jälkeen. Näin ollen sukulaiset/ystävät/neuvola ei hyppinyt silmille mun oman ratkaisun kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla mies oli ainoa joka olisi halunnut minun lopettavan aikaisemmin. Ihan omaksi vuokseen. :girl_wink: Mina en tieda mita miehen suku puhui selan takana mutta mina olen todellakin ainoa joka on onnistunut ja jatkanut imetyksessa pitkaan. Poikahan oli 17 kuukautta vanha kun lopetin. Tiedan kylla, etta anoppi oli mielissaan kun jatkoin pitkaan silla minun miehellani oli lapsena todella paha astma ja anoppi syyttaa imetyksen aikaista lopetusta siita. Vaikka onhan se heilla sukurasitteena. Mina myoskaan en imettanyt julkisesti 10 kuukauden ian jalkeen. Ja yoimetykset lopetin vuoden iassa.

 

Ja sitten asiaan. Meilla on noin 3-4 viikkoa imetyksen lopettamisesta ja vielakin poika haikailee rinnan peraan. Aamulla minun paitaani tai peittoa vedetaan pois rinnan paalta ja sitten kun se on paljaana niin yritetaan alkaa imemaan. Sitten kun en anna niin suututaan minulle. Koskakohan han unohtaisi sen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä toi tyty yritti kans joitain kertoja imetyksen jälkeen repiä paitaa ylös tms. Sitten kerran se pääsi kokeileen, mutta ei osannutkaan imee enää ja sitäkin alko koko homma vaan naurattaan. Ei oo kokeillut sen jälkeen eikä kertaakaan repinyt paitaa tai peittoo aamulla.

 

Itse imetin tota nuorimmaista tosiaan reilut 13kk, joka ei nyt mikään tosipitkä aika oo edes. Mutta kyllä mä silti kuulin ihan tarpeeks noita "et kai sä nyt enää sille tissiä anna" -kommentteja. En mitenkään mainostanut, että imetys on jatkunut vielä, mutta jos puhetta tuli niin saatoin mainita. Meillä tytylle oli tosi tärkee se aamuimetys vielä, joten en pitänyt siitä eroon pääsemisellä siks mitään kiirettä, olisin ihan mielelläni jatkanut vielä pidempäänkin, mutta helposti se jäi pois likan omasta alotteesta, kuten muutkin imetyskerrat. Näin sanoinkin mahdollisille ihmettelijöille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin vielä kommentoimaan, että varmasti suurin osa noista kommenteista on sellaista ihan viatonta ihmettelyä, jota ei ole tarkoitettu loukkaavaksi tai arvostelevaksi. Niitä kommentteja vaan kun yllättäen tulee yhtäkkiä joka suunnasta, niin se tuntuu vaan vähän negatiiviselta. Itsekin olen kyllä aika hyvä päästämään kommentteja menemään toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minustakin tuntuu näin jälkikäteen, että monille ei vaan käynyt mielessäkään, että ihan omasta halusta ja tarkoituksella imetän pitkään. Sen verran "hyviä" vinkkejä vieroitukseen tuli varsinkin sen jälkeen kun lapsi oli yli 1,5-vuotias. En siis vaan osannut vieroittaa ja selvästi kaipasin apua :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välillä oon käynyt täällä lukemassa mutta ei ole tullut kirjoitettua mitään. Imetän vielä poikaa (16kk) ja isosiskoaan imetin 14,5kk (noin raskausviikolle 12 asti). En ole ajatellut milloin lopetan, en päättänyt etukäteen mitään tytönkään kohdalla vaan se vaan jäi vähitellen ja helposti, varmaan uusi raskaus "auttoi" siinä. :girl_smile:

 

Pojalla on maitoallergia ja soijakorviketta olen tarjonnut 13kk iästä lähtien, meni pitkään että se alkoi kelvata joten senkään takia en vähennellyt imetystä aktiivisesti. Nyt olen imettänyt tavallisesti 3x päivässä viimeiset pari kuukautta. Nyt kelpaa myös soijakorvike hyvin, joten imetystä ei enää "tarvittaisi" mutta en näe mitään erityistä syytä lopettaakaan. Ei imetys enää mitenkään sido liikaa, poika pärjää hyvin ilman tissiä jos en ole paikalla, ja kodin ulkopuolella en ole muutamaa poikkeusta lukuunottamatta imettänytkään (ja silloinkin jossain puiston nurmikolla kaukana vieraista ihmisistä). Yöimetykset jäivät jo aikoja sitten pois, tai no aika kauan aamuimetys oli jo klo 4-6 välillä, mutta nykyään vasta aikaisintaan kuuden maissa, eikä sen jälkeen enää nukuta. Mulle ei taaperoimetys yöaikaan oikein sopisikaan, en jaksaisi, joten näin on tosi kiva kun ei sen takia tarvi kokonaan lopettaakaan. :girl_smile:

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liitynpä ketjuun nyt kun poika on yli vuoden ikäinen ja meillä vasta maistellaan lehmänmaitoa. :) Miehellä alkoi juuri isäkuukausi, joten nyt olisi tarkoitus vähennellä päiväimetyksiä, yöimetyksistäkin kun päästiin (minun aloitteestani ja väsymykseni vuoksi) eroon vasta reilu kuukausi sitten. Imetyskertoja on siis edelleen 5-10 vuorokaudessa, koska poika käy minun ollessani kotona napostelemassa vähän väliä eikä sitten syö ruoka-aikaan kunnolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetän meidän tyttöä nyt 13kk vielä useita kertoja päivässä.

Veljeään imetin hitusen yli 2 vuotiaaksi, lopullinen vieroitus tapahtui lapsen tahdissa, kun olin 1-vuotiaana lopettanut yöimetykset ja päivähoidon alettua 1,5-vuotiaana vähentyivät päiväimetykset.

 

Itse en kummankaan lapsen kohdalla ole saanut ollenkaan oikeasti negatiivisia kommentteja. Neuvolassa on aina kehuttu pitkää imetystä, nytkin kun tämä nuorempi on kooltaan pieni ikäänsä nähden eikä aina syö niin hyvin, 1 v. tarkastuksessa sanottiin että hyvä vaan että imetän niin lapsi saa siitä vielä lisä kaloreita.

Eikä kukaan sukulainenkaan ole sanonut mitään negatiivistä, varmaan kun on niitä pitkiä imetyksiä nähty ennenkin.:girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommenteista/asenteista: Imetin esikoista 2v4kk. Hyvin vähän sain negatiivisia kommentteja, joskus tosin hieman yllättyneitä mutta ei mitenkään pahansuopia. Syynä oli varmaan sekin, että lapsentahtinen imetys oli loppunut meillä jo kauan sitten ja kontrolloin imetyskertoja aika tiukasti, niitä oli elämäntilanteesta ja päivärytmistä riippuen 2-3 päivässä (lähempänä vieroitusta enää kerran) ja yöllä en imettänyt ollenkaan. Tämä siis kelpasi neuvolalle, ja tosiaan nuo imetyskerrat hoidettiin lähinnä kotona ollessa, joten kenenkään ei tarvinnyt niitä pällistellä. Varmaan olisi ollutkin jonkunlainen kynnys imettää julkisesti yli 2-vuotiasta, vaikka toki ihan avoimesti kerroin että imetän vielä.

 

Minusta ei olisi ollut lapsentahtiseen taaperoimetykseen, en halunnut lasta jatkuvasti tissille roikkumaan. Mutta nuo muutama kerta oli tärkeitä läheisyystankkauksia lapselle, ja halusin sen hänelle suoda, kun oli kuitenkin siinä vaiheessa myös hoidossa.

 

Imetyksen lopettamiseen vaikutti eniten toive toisesta lapsesta, joka ei vähäisenkään imetyksen aikana oikein ottanut onnistuakseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fleur Sama juttu mulla, lapsentahtisesti ei enää huvittaisi taaperoa imettää. Kohta sulla alkaakin sitten taas uuden vauvan imetys. :girl_smile:

 

Meillä ei tosiaan aikoihin ole ollut yöimetyksiä ja päivällä on se kolme vielä. Poikä on nyt 1,5-vuotias. Meidän imetykset on aamulla herättyä (joskus hyvin harvoin kun poika nukkuu pidempään, ollaan noustu ylös eikä poika ole edes huomannut että aamutissi jäi välistä), päiväunille mennessä (tämäkin jää joskus välistä jos ollaan muualla kuin kotona, eli nukahtaa mukisematta rattaisiin tai autoon mutta usein sitten kotona saatan imettää "ylimääräisen" kerran) ja yöunille mennessä. Julkisesti en ole imettänyt enää moneen kuukauteen. Olen miettinyt, että siinä kahden vuoden paikkeilla lopettelisin, mutta jos tulen raskaaksi, niin sitten hiukan aiemmin. Pojalla on nyt eroahdistusvaihe menossa ja tissi tuntuu tärkeältä, muttei ole silti sitä ruvennut enempää vaatimaan. Rinnalta irrottaminen ja omaan sänkyyn siirto unille on vaan tällä hetkellä välillä pojasta tosi ikävää mutta eiköhän tämäkin vaihe pian taas lopu. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän vielä (R on 1v 1,5kk) 2x päivässä. Päikkäreiltä herättyä ja illalla nukkumaanmennessä.

Kesän/syksyn aikana R ite lopetti muut imemiset, viimesimpänä yösyönnit ja pois n 2kk sitten.

Välillä tuntuu että voi kun lopettais jo noi vähäsetkin imemiset, välillä taas tuntuu etten ite oo valmis luopumaan viellä tosta imetystouhusta.

Mutta lapsen tahdissa meillä mennään, ainakin ens syksyyn asti kun hoitovapaalla olen. En siis ala vielä mitenkään systemaattisesti vierottaa. Tuntuvat olevan kovin tärkeät kuitenkin nämä 2 tissihetkeä päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetin 1,5 vuotiaaksi suhteellisen lapsentahtisesti. Yövieroitus tehtiin 1v3kk iässä levottoman nukkumisen takia, mut aamuyöllä viiden jälkeen annoin tulla meidän sänkyyn ja tissillekin. Mä koin tämän positiivisena asiana, koska sain silleen lisää pituutta aamuihin ja nukuttiinkin sit yleensä vielä kahdeksaan asti. Päivisin multa ei olisi onnistunut rajoittaminen, neiti oli niin kovasti tissin perään ja osasi sitä kyllä pyytää tilanteessa kuin tilanteessa. Muutenkin koin senkin hyväksi, koska mulla oli käytössäni silloin sellainen työkalu, jolla sain rauhoitettua tilanteen kuin tilanteen. Imetyksen lopettamisen/loppumisen jälkeen olenkin saanut sit kokea mitä on puoli kuudelta leikkimään heräävä lapsi tai mitä on kiukkukohtaukset, joita ei saa menemään ohi hetkessä. Ja mitä on nukuttaa päiväunille jos lapsi ei halua. Imetys ratkaisi nää kaikki ongelmat niin kivuttomasti.

 

Olisin halunnut imettää ainakin 2-vuotiaaksi, mutta uusi raskaus teki puuhasta niin kivuliasta että tein lopettamispäätöksen ihan parissa päivässä kun alkoi yhtäkkiä vaan suututtaa se touhu. Ja maitokin ilmeisesti väheni raskauden myötä, koska tyttökään ei ollut enää tyytyväinen, vaan alkoi nyhtää ja kiskoa. Viikko lopettamisen jälkeen aloin jo katua ja aloitin päiväuni-imetyksen uudelleen. Maitoa ilmeisesti tuli vielä, tai ainakin tyttö nukahti tyytyväisenä. Päiväuni-imetystä jatkoin vielä 1v7kk ikään, kunnes ihan kokeeksi lakkasin kysymästä ja tarjoamasta ja huomasin hämmästyksekseni ettei lapsikaan imetystä kaivannut. Ja opin kuin opinkin lopulta nukuttamaan päiväunille ilman imetystä.

 

Tätä seuraavaa olen uhonnut imettäväni armeijaikään asti, niin paljon kiukkua ja uhmaa on tuossa kaksivuotiaassa välillä, että toivon hyvin usein että voisin vieläkin imettää. Taaperon julki-imettämistä en vierasta ja muiden kommenteista en välitä. En oo kyllä sen puoleen niitä saanutkaan, koska entisessä kotikaupungissani kaveripiirini koostui samanhenkisistä ihmisistä, jotka tukivat taaperoimetystä ja sen avoimuutta. Neuvolassa suhtauduttiin aina positiivisesti imetykseen, koska tyttö on aina ollut hyvä syömään myös kiinteää ruokaa. Imetyskertoja meillä oli silloin loppuaikoinakin vielä varmaan lähemmäs 10 päivässä, joten hampaiden kannaltahan se rajoittaminen olisi ollut ehkä hyväkin. Mut kotona ollessa yritin kyllä sit vain ruokailujen yhteydessä ja unille käydessä. Kyläillessä/kaupungilla tyttö sit tarvitsi enemmän lohtua ja turvaa, joten siellä saattoi olla useampiakin kertoja. Sitovaksi en taaperoimetystä kokenut, koska olin muutamaan kertaan jopa 2 yön kestävillä reissuillakin ja hyvin kestettiin molemmat se ero. Rinnat meni vähän pinkeiksi ja ekalla reissulla piti pumppailla, mut äkkiä siihen tottui. Lapsi taas pärjäsi mun poissaollessa mainiosti ilman imetystäkin, eihän se enää ravinnollisesti ollut mikään juttu siinä vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän vielä, lapsi on nyt 1v 3 kk eikä mulla ole mitään aikomuksia lopettaa. Palaan töihin silloin kun Otto on 1 v 4 kk enkä nyt ainakaan tähän töiden ja hoidon aloituksen kanssa halua tehdä muita radikaaleja muutoksia. Mä siis imetän myös öisin 2-3 kertaa. En jaksa alkaa vieroittamisen kanssa taistelemaan, tottahan tuo lapsi itse sitten vieroittuu kun kokee olevansa siihen valmis. Mutta jos totta puhutaan, niin en minäkään imetyksen lopettamiseen vielä olisi valmis. On toi mun vauva vielä niin vauva!

 

Ennakolta jännittää vain miten esim. yön yli kestävät työmatkat sujuvat, kun tähän asti tosiaan vielä yölläkin olen imettänyt. Toisaalta, eipä niitä työmatkoja nyt niin kovin paljon ole ollut ja ehkä voin parista ekasta mahdollisesta tylsemmästä nakista hyvällä syyllä kieltäytyäkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun uskoni on taas palautunut lapsentahtiseen vierottamiseen. Yot ovat luonnostaan rauhoittuneet, ja viimeisin eroahdistus kausi on ohi. Lapsi on ihanan paljon isansa peraan, ja iltarutiinit ovat tehneet nukuttamisesta todella helpon. Oisin imetan ehka kahdesti, ja paivalla lapsentahtisesti silloin kun olen rintoineni paikalla. Eikohan taa taas tasta :) Poika lopettaa sitten kun on itse siihen valmis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yövieroitus tehtiin 1v3kk iässä levottoman nukkumisen takia, mut aamuyöllä viiden jälkeen annoin tulla meidän sänkyyn ja tissillekin. Mä koin tämän positiivisena asiana, koska sain silleen lisää pituutta aamuihin ja nukuttiinkin sit yleensä vielä kahdeksaan asti.

 

Olen lopettelemassa imetystä pojan ollessa nyt 14 kk. Kuukausi sitten lopetin imettämisen päivällä sekä yöllä, kuvioihin jäi iltaisin ennen nukkumaan menoa sekä aamuisin. Yöt meilläkin yöimetyksen aikaan oli levottomia (vaikka herää tuo nykyäänkin 2-4 x yössä). Iltaimetyksen hoidin muualla kuin makuuhuoneessa, jotta pojalle ei jäisi kuvitelmaa, että imetys kuuluisi nukkumisrituaaleihin. Joulusta asti poika ei enää halunut iltatissiä, mutta aamuimetystä kesti vuoden vaihteeseen säännöllisesti, mutta nyt olen alkanut himmaamaan, usein menee ihan ok läpi, joskus ränää kello kuudesta toista tuntia kitisten, kiehnäten, repimällä paitaani, nukahtaen ja taas alusta. Kuten MarsiM sanoikin helpotusta tuo imettäminen teki aamuihin, sillä sai pidennettyä aamu-unia tai ylipäätänsä nukahdettua takaisin. Nyt olen kuitenkin ihan sitä mieltä, että olen itsekin valmis jättämään imetyksen taakse..henkistä valmentautumista on tehty.

 

Eroahdistuskin on lieventynyt imetyksen vähenemisen vuoksi ja nyt on myös helpompi jättää poika hoitoon pitemmäksi aikaa. Ensimmäinen yökyläily on viikon päästä ja senkin vuoksi olen halunut helpottaa vanhempieni työtä vieroittaa tissitys kokonaan veks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä alan olla ihan hajalla 14-kuisen jatkuvaan yötissittelyyn. Toiveina oli lopettaa ensin yöimetys (ja reilun kuukauden siinä onnistuimmekin) ja jatkaa päiväimetyksiä vielä kevääseen tai kesään asti, tai pidempäänkin, jos kuukautiskiertoni käynnistyisi, mutta lapsi on nyt sitten päättänyt pitää tiukimmin kiinni noista yöimetyksistä. Koska imetyksiä on vielä 6-10 vuorokaudessa, ja kerrasta poikki -lopetus olisi melkoinen koettelemus rinnoilleni ja raakaa lapsenkin kannalta, olen nyt yrittänyt keksiä keinoja, joilla maidontuloa saisi vähennettyä ja herumista hidastettua, jolloin lapsikin ehkä alkaisi vähitellen pitää tissiä tylsänä.

 

Yhtenä vaihtoehtona netissä surffaillessani tuli mieleeni, että jospa söisin lyhyen kuurin yhdistelmäehkäisypillereitä, niiden sisältämä estrogeenihan kai vaikuttaa prolaktiinin muodostumiseen ja siten vähentää maidontuloa & hidastaa herumista? Ymmärtääkseni tämä on myös se tärkein syy, miksei yhdistelmäehkäisypillereitä suositella imettäville, vaan niiden sijasta tarjotaan minipillereitä tai hormonikierukkaa, jotka sisältävät vain keltarauhashormonia? Aion kyllä kysellä asiasta neuvolastakin ja tiedustella teratologisesta tietopalvelusta, onko tuosta estrogeenista jotain haittaa rintamaidon kautta poikalapselle, mutta sattuuko kenelläkään olemaan tällaisesta "lääkkeellisestä avusta" imetyksen lopettelussa mitään kokemusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now