Guest Penni

Taaperoimetys ja -vieroitus

242 posts in this topic

Päädyin ketjuun, kun kaiken alkukankeuden jälkeen näyttää siltä, että meillä ollaan menossa kohti taaperoimetystä. Aamu- ja iltaimetys on edelleen kuvioissa eikä jäbä osoita mitään aikomusta lopettaa. Aikomuksena on tosin lopettaa kesään mennessä, mutta en mää aio ruveta väkisin vierottamaan. Kun palasin töihin, väheni pari imetyskertaa ja viikko sitten pudotin iltapäivän pois kuvioista. Kai tää tälleen hiljalleenkin loppuu? Ajattelin vähän just tommosta lähestymistä kuin Lunalla.

 

Ja kyllä musta on tosi erikoista että neuvolassa kummastellaan yli 1-vuotiaan imetystä

 

Meillä 10kk neuvolassa oli puhetta imetyksestä ja kun vastasin, että imetän edelleen niin terkka oli sitä mieltä, että kyllä sitä kannattaa jatkaa, jos kerran kelpaa pojalle edelleen. Eikä sanonut mitään, että milloin olisi syytä lopettaa.

 

Mä imetän nyt 2-vuotiasta tyttöä ja olen vielä viimeisilläni raskaana. Aikomuksena on imettää vauvan synnyttyä molempia. Ei multa ole enää aikoihin kukaan kysellyt imetyksestä.

 

Tää rupes kiinnostamaan mua: jaksatko oikeasti imettää kahta. Wau, jos tosiaan jaksat. Ei sillä, kyllähän kaksosiakin täysimettäämään jotkut onnistuu, mutta tuntuu, että äiti on tuossa aika kovilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaa kokemukset imetyksestä silloin kun äiti on jo palannut töihin. Ainakin Drusillalla on tästä kokemusta? Mitkä imetyskerrat jäi pois töiden myötä, mitkä on jääneet? Mitkä lapsi kokee tärkeiksi?

 

Mä meen kuukauden päästä töihin enkä halua sen takia poikaa vierottaa. Päin vastoin: kävin tässä taannoin yhden viikon keikan töissä ja totesin että imetys oli pojalle tosi tärkeää läheisyystankkausta just siksi kun en ollutkaan koko päivää läsnä. Mietin vain käytäntöjä että miten alkaa sujua. Aamuimetys varmaan olisi ainakin edelleen mahdollinen kun menen kuitenkin vasta yhdeksäksi, toisaalta en tiedä onko aamut niin kiireisiä ettei imetykselle (joka voi kestää vartinkin) oo aikaa. Iltaimetys sitten tietenkin, entä onko muilla ollut tapana imettää heti hoitopäivän jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää järjestin työaikani (mulla liukuva työaika) siten, että imetin aamulla, iltapäivällä töiden jälkeen ja sitten illalla. Aamuimetys ja iltapäivä oli alkuun jäbälle tosi tärkeitä töihinmenoni jälkeen. Jätin viikko sitten tosian iltapäivän pois, kun jäbän kiinnostus alko olla leikkimisessä ja näin sain itselle aikaa laittaa ruokaa yms. töitten jälkeen tapahtuvaa kodinhoitoa. Aamutissi on se suurin juttu, se pitää saada ja jäbä alkaa repiä mun toppia/aamutakkia auki, kun on aamuimetyksen aika. Kestää varmaan vielä tovi, ennenkuin sitä voi harkitakaan lopettaa.

 

Menin töihin siten asteittain, että päivän imetykset jäi vaiheittain pois osin jäbän, osin tissieni takia. Eli ensin jäi yksi imetyskerta pois ja vajaan viikon päästä toinen. Töihinmenon ei tarvitse tarkoittaa imetyksen loppumista, vaikka monet niin tuntuvat ajattelevankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vastauksesta! Jotain tuontyyppistä 3 imetyskerran rytmiä olin ajatellutkin.

 

Mä en kans ymmärrä ollenkaan miks töihin mennessä pitäisi imetys lopettaa. Musta se on oikeestaan erityisen hyvä syy jatkaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä verran taaperot yleensä juovat muuta kuin äidinmaitoa? Oma poika kun on ollut vähän huono juomaan nokkamukista. Leikkii kyllä vedellä ja maidolla mielellään, mutta ei ole juonut kuin ihan jonkun 10-15 ml per ruoka-aika. Nyt pari päivää on kuitenkin kelvannut juoda myös nokkiksesta ja helposti menee 2 desiäkin ruoan ohessa. Yhteensä juo siis jotain 5-6 dl, mikä varmaan on ihan normaalia. Mutta, imetys ei ole vähentynyt tästä ollenkaan, vaan edelleen imetän päikkäreille ja yöunille, päivällä lisäksi pari-kolme lyhyttä imetystä ja yöllä saman verran. Joten olenkin nyt sitten lähes varma, että ainakin diabetes on puhjennut tai jotain muuta kauheaa, kun kerran on koko ajan janoinen ja pissii tietysti paljon myös :lol: Kertokaa nyt joku, että tämä on ihan normaalia :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, ei tuo tainnut sitten mitään kovin vaarallista olla. Pojalla oli flunssa tulossa :rolleyes: Taisi kurkkua kutittaa, ja siksi kelpasi juoma kuin juoma. Nyt taas vaan leikkii nokkamukilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Teillä meni tilanne jo ohi, mutta kommentoinpa silti meidän pojan maidon juontia. Poika ei juonut ennen hoitoon menoa maitoa juurikaan äidinmaidon lisäksi, vain vesi kelpasi nokkiksesta. Imetyksen lisäksi sai sitten jugurttia, maitoa puurossa jne. Päivähoitoon poika meni 1v4kk iässä ja siellä alkoi maito kelvata, ja hoidossa tulee juotua varmaan se 4-5dl, kotona juo vielä vähän illalla, eli lehmänmaitoa poika saa varmaan sen puoli litraa päivässä tällä hetkellä.

 

Imetän vielä kaksi kertaa vuorokaudessa, mutta mulla ei ole kyllä käsitystä paljonko poika saa imetyksen yhteydessä maitoa. Jotenkin tuntuisi että ei kovin paljon enää, se tuntuu enemmän sellaiselta läheisyystankkaukselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minustakin on ihan huomaamattani tullut taaperoimettäjä, poika on nyt 1v 2kk ja käy vielä rinnalla 2-3krt päivässä, öisin kerran tai kaksi (tai joskus ei ollenkaan). Imetykset ovat meillä aamulla heti pojan herättyä (nukkuu omassa huoneessaan ja haen aamumaidolle meidän sänkyyn) ja unimaito illalla, välillä myös se ylimääräinen kerta läheisyydenkaipuusta iltapäivällä.

Tavallista maitoa menee ruokailujen yhteydessä hienosti nokkiksesta, ja poika saa usein myös välipalaksi jogurttia/rahkaa/tms., puurot tehdään aina maitoon. Päivittäinen maidontarve tulee siis jo täyteen ihan tavismaidolla.

Meillä on alkamassa päivähoito n. kuukauden päästä (näillä näkymin osaviikkoa), ja yritänkin nyt päättää, pitäisi imetys koettaa saada loppumaan siihen mennessä. Imetyskertojen vähentäminen pelkkään aamuun ja iltaan kävi melko helposti, mutta ne kaksi jäljellä olevaa kertaa tuntuvat olevan pojalle ihan äärettömän tärkeitä, enkä ole vielä nähnyt syytä lopettaa kumpaakaan. (Jos pojalta muuten kysyttäisiin, rinnalla voisi roikkua vaikka kymmenen kertaa päivässä, aina kelpaa, kun tarjotaan...) :rolleyes:

Vaikemmaksi luulisin meillä sitten aikanaan muodostuvan iltaimetyksen lopettamisen, poika kun nukahtaa edelleen tyytyväisenä rinnalle... B) Siinä mielessä se on tietysti hankalaa, ettei nukuttajaksi kelpaa kukaan muu kuin äiti, mutta olen jatkanut tätäkin "pahaa tapaa", koska poika ei huutele yöllä kuitenkaan tissin perään vähän väliä, vaan niitä herätyksiä (jotka kyllä, hoidan maidolla) on yleensä se yksi, joskus harvoin kaksi ja joskus ei ollenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos nuo pari imetyshetkeä vuorokaudessa ei sinulle itsellesi ole kauhean rasittavia niin ei varmaan kannata samaan rytäkkään päivähoidon aloituksen kanssa kokeilla imetyksen lopettamista kokonaan.

 

Meillä poika oli hoidossa mummilla kun palasin töihin ja imetyskerrat vähenivät silloin kolmeen kertaan päiväsaikaan: aamuun, töistä kotiin tuloon ja nukahtamiseen. Kaikki muut ovat karsiutuneet nyt pois mutta iltaisin poika vielä nukahtaa rinta suussa. Ei sieltä varmaan mitään maitoakaan ole tullut pariin kuukauteen mutta tuo on aikalailla ainoa tapa saada poika nukahtamaan kivuttomasti. (Kyllä, olen laiska.) Yö"syönnit" poika lopetti pari kuukautta sitten itsestään.

 

Stressasin alkuraskaudessa aika paljonkin sitä miten tuo imetyksen lopettaminen tulee onnistumaan mutta tosi hyvin ja vähän niinkuin itsekseen se on mennyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin tyttöä 1v 6 kk. Vieroitus tapahtui omasta aloitteestani, kun tyttö söi öisinkin pahimmillaan kaksi kertaa, enkä enää jaksanut niitä heräämisiä, kun töissäkin jo olin. Kolme yötä nukuin eri huoneessa miehen nukkuessa tytön kanssa ja vieroitus kävi suht kivuttomasti. Pari viikkoa tyttö taisi silloin tällöin itkeskellä tissin perään, mutta lopulta sitten asia unohtui. Olen todella iloinen, että imetystaipaleemme oli onnistunut ja mikäli meille lisää lapsia siunaantuu, toiveissa olisi myös pitkä imetys heidän kohdallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää rupes kiinnostamaan mua: jaksatko oikeasti imettää kahta. Wau, jos tosiaan jaksat. Ei sillä, kyllähän kaksosiakin täysimettäämään jotkut onnistuu, mutta tuntuu, että äiti on tuossa aika kovilla.

 

 

En huomannut aikaisemmin että olit kysellyt tätä. Esikoisen imetys taitaa nyt olla lopussa, ei ole kolmeen viikkoon käynyt rinnalla. Eli imetin häntä 2v 9kk joista 8 kk tandemimetystä. Kuopus on nyt siis 9 kuukautta, häntä täysimetin puoli vuotta ja imetys jatkuu edelleen. En aio vieroittaa, saa rintaa niin kauan kuin itse haluaa. Uusi raskaus saa mielellään alkaa, ja olen valmis imettämään uudestaan kahta lasta.

 

En kokenut tandemimetystä millään tavalla raskaaksi. Päinvastoin, musta se helpotti arkea kahden lapsen kanssa ja vähensi esikoisen mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan. Vauvan synnyttyä maito nousi todella nopeasti, eikä imetys sattunut alkuun läheskään yhtä paljon kuin ensimmäisellä kerralla. Parin ensimmäisen viikon ajan rajasin imetykset siten että syötin vauvan aina ensin ja esikoinen sai rintaa vain 1-3 kertaa päivässä. Vauva kasvoi koko ajan todella hyvin, eli maitoa riitti loistavasti molemmille. Kun maidontuotanto pääsi kunnolla käyntiin, en enää miettinyt kumpaa imetän ensin. Toki siis vauva söi huomattavasti useammin, esikoinen vain 2-4 kertaa päivässä. Melkoista imetystä mun päivät olivat, kun vauva jätti yösyönnit pois jo kuukauden iässä, ja tankkaili sitten iltapäivästä/illasta yötä varten.

 

Aika paljon sain osakseni hämmästelyä ja hatunnostoja tästä urakasta. Hassua, koska itse en ihan oikeasti kokenut kahden lapsen imetystä vaivalloiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kahden lapsen imetys suorastaan helpotti arkea :D Mulla oli (tai siis on) kaksoset ja en kokenut olevani mitenkään lujilla, päinvastoin! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mites fleur, vieläkö teillä poika käy rinnalla? :)

Kiitos kysymästä, kyllä vain. :) Kolmisen kertaa päivässä on tällä hetkellä tahti, aamuisin, iltapäivisin (hoitopäivinä hoidon jälkeen ja kotipäivinä päiväunille mennessä) sekä illalla. Valitettavasti meidän poika ei ole enää aikoihin nukahtanut illalla tissille, helpottaisi ihan suunnattomasti meidän maraton-nukutuksia, mutta ei.

 

Yöimetykset olen rajannut vain niihin kertoihin kun poika sairastaa. Muuten yritän rauhoitella öisin muulla tavalla ellen ole aivan kuolemanväsynyt niin että sorrun imettämään.

 

Olen ihan luopunut siitä ajatuksesta, että poika "pitäisi" nyt tässä lähiaikoina vierottaa, mikäs tässä on imettäessä kun se on niin helppoa ja tekee hyvää lapselle. Mutta jos luonnollinen vierottumisikä on 2,5-7 -vuotta, niin kuin jostain luin, niin en taida ihan sinne kouluikään odotella. ;) Mutta toistaiseksi ainakin tuntuu että kyllä sinne kolmen vuoden kieppeille voi yhtää hyvin jatkaa jos poika sitä edelleen haluaa.

 

Mielenkiintoista oli lukea Andrean tandem-imetyskokemuksesta. Ihan totta varmaan että imetys vähentää esikoisen mustasukkaisuutta pikkusisaruksen saapuessa, samoin kuin se voi tasoittaa hoidon aloitustakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös taaperoimettäjä :)!

Imetän edelleen 1v5kkk tyttöäni 2-3 kertaa päivässä, joskus useamminkin. Kovasti on neiti vieläkin rinnan perään, oikea tissitakiainen :rolleyes: . Jos neiti saisi päättää, olisi hän varmaan koko ajan rinnalla.

Maitotuotteita meillä menee todella vähän, koska ne vetävät tytön vatsan löysälle :(. Lastenpolille ollaan jo saatu lähete tuon takia, syynä oli myös laskusuuntainen painokäyrä. Kutsua nyt odotellaan. Mua vaan stressaa hirmusesti neidin kalsiumin saaminen :unsure: . Jostain luin että jo 2-3 imetyskerralla päivässä voisi saada tarpeeksi kalsiumia, mutta onko näin? Soijajugurteja annoin myös, mutta sitten kuulin soijan saattavan altistaa muille allergioille. Juustoa menee nyt melkeinpä ainoana maitotuotteena, sitä tytön vatsa kestää juuri ja juuri.

 

Yöllä meillä imetetään kerran, n. klo 05-06 kun mies lähtee töihin. Tyttö on niin oppinut siihen, että vaatimalla vaatii rintaa. Nyt on yrittänyt myös aikaisemmin vaatia rintaa, mutta yritän olla antamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Uskoisin kyllä, että tuo 2-3 kertaa riittää. Äidinmaidon kalsium on sentään tosi hyvin imeytyvässä muodossa :) Ainakin vaniljanmakuiseen Yosaan on lisätty kalsiumia, joten jos tuo kaurajogurtti kelpaa teidän tytölle, niin sitä voisi kokeilla. Kalsiumiahan saa myös muusta ruoasta, esim. kalasta (pienet silakat ja muikut ruotoineen, pehmeiksi haudutettuna maistuvat taaperollekin). Onko muuten oikeasti niin, että soija altistaisi muillekin allergioille? Olisi uutta tietoa minulle.

 

Enskan viimeistä yövieroitusta en nyt ihan tarkkaan muista (liekö ollut joskus syksyllä, Enska oli joka tapauksessa yli 1,5-vuotias). Alkuun homma meni niin, että öisiin manupyyntöihin vastasin, että aamulla vasta. Tuo "aamu" alkoi kuitenkin tulla aikaisemmin ja aikaisemmin, joten lopulta piti aamuimetys jättää kokonaan pois. Nykyään imetyskertoja on korkeintaan kahdesti päivässä: päivällä ennen päiväunia ja illalla nukkumaan mennessä. Joskus Enska nukahtaa imetykseen, joskus ei.

 

Jouduin itse rajoittamaan nuo imetyskerrat lopulta kahteen (päiväimetyksiä oli vielä syksyllä useampiakin) Enskan vatsavaivojen vuoksi. Luultavasti mahataudin seurauksena iski laktoosi-intoleranssi, ja äidinmaitohan on laktoosipitoisempaa kuin lehmänmaito. Tuon kaksi kertaa päivässä tuntuu kuitenkin vielä sietävän, kun muuten käytetään vähälaktoosisia maitotuotteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Uskoisin kyllä, että tuo 2-3 kertaa riittää. Äidinmaidon kalsium on sentään tosi hyvin imeytyvässä muodossa :) Ainakin vaniljanmakuiseen Yosaan on lisätty kalsiumia, joten jos tuo kaurajogurtti kelpaa teidän tytölle, niin sitä voisi kokeilla. Kalsiumiahan saa myös muusta ruoasta, esim. kalasta (pienet silakat ja muikut ruotoineen, pehmeiksi haudutettuna maistuvat taaperollekin). Onko muuten oikeasti niin, että soija altistaisi muillekin allergioille? Olisi uutta tietoa minulle.

 

Jouduin itse rajoittamaan nuo imetyskerrat lopulta kahteen (päiväimetyksiä oli vielä syksyllä useampiakin) Enskan vatsavaivojen vuoksi. Luultavasti mahataudin seurauksena iski laktoosi-intoleranssi, ja äidinmaitohan on laktoosipitoisempaa kuin lehmänmaito. Tuon kaksi kertaa päivässä tuntuu kuitenkin vielä sietävän, kun muuten käytetään vähälaktoosisia maitotuotteita.

Mulle oli muuten yllätys ettei noissa Yosa jugurteissa ollut kalsiumia ollenkaan :blink: . Meidän vakkarikaupassa ei tuota vaniljan makuista ollut, mutta toivottavasti kylän toisesta kaupasta löytyisi.

 

Mun ystävä, jolla on maitoallerginen poika, väitti mulle kivenkovaan että soija saattaa altistaa muillekin allergioille. Mielenkiinnosta äsken googlettelin, mutta asia taitaakin olla ennemmin niin, että itse soija on hyvin allergisoiva ja lapsi voi allergisoitua soijalle.

 

Mä olen miettinyt tuotakin että voiko imetys laittaa tytön mahan löysälle just siksi kun äm on paljon laktoosipitoisempaa kuin lehmis. En kyllä raaskisi vielä lopettaa :(. Tulis nyt nopeaan se kutsu lastenpolille että saisin selvitettyä nämä asiat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hankala tilanne tosiaan! Mä en osaa yhtään neuvoa tuossa kalsiumin saannissa kun ei ole allergioista kokemusta. Toivottavasti saatte lapsipolilta apua.

 

 

Tulin tänne kertomaan oman kokemuksen taaperon rinnalta vieroituksesta. Poikani on siis nyt 2v4kk. Olen ollut reilun viikon imettämättä, joten taidan uskoa että tämä on onnistunut vieroitus. Siihen nähden, miten tissin perään ipanani on ollut, tämä oli helpompaa kuin olisin osannut uskoa. Olin vähentänyt imetykset yhteen (aamuisin) ja kun olin päättänyt lopettaa, kerroin pojalle edellisenä iltana että nyt on maito loppu, tissiä ei enää aamulla saa. Parina aamuna poika itki tissin perään ja korvikkeeksi pidin sitten sylissä ja annoin mehua. :P Sen jälkeen ei ole juuri tullut protesteja. Koin että elämäntilanteemmekin on nyt sellainen, että poika saa runsaasti molempien vanhempien huomiota ja aikaa, eikä kaipaa tissiä enää siihen läheisyystankkaukseen niin kuin silloin kun aloitin työt. Lisäksi isommalle lapselle pystyy jo sanallisesti selittämään asiaa, mikä minusta oli hyvä juttu. Tissit ei ole ollenkaan vuotaneet, vaikka maitoa varmaan kyllä tulisi jos oikein kiskoisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tallero, sitä Yosa vaniljaa myydään sellaisissa isommissa purkeissa. Nalle kaura vaniljamaidossa on lisätty kalsiumia ihan kiitettävästi ja se ainakin käy ja uppoaa meidän pojalle. Ainut 'ongelma' on, että sitä taitaa myydä vain isot kaupat, kuten Prisma ja Citymarket. Juoma on täysin maitoproteiiniton ja laktoositon. Meillä poika on juonut sitä noin 750ml/vrk sen jälkeen kun lopetin imetyksen. Ravintoterapeutilta saatiin tähän siis ohjeistus. Toki ravintopitoisesti tuo ei riitä, jos mitään muuta maitotuotetta ei päivän aikana saa, mutta teillä nyt menee ainakin sitä juustoa ja imetätkin kuitenkin vielä.

 

Itse lopetin imetyksen, kun poika oli n. 1v1kk. Poika oli täysimetykselle 11 kuukauden ikään saakka, joten kyllähän se vähän kirpaisi. Siis minua, ei niinkään poikaa. Minulla syy oil tämä uusi raskaus ja siihen liittyvä pahoinvointi. Elimistö ei yksinkertaisesti enään pystynyt jakautumaan kolmelle ihmiselle ravinnoksi. Poika kuitenkin oli rinnalla useamman kerran päivässä, koska ei mitään muuta 'maidonkorviketta' saanut/voinut käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vastauksesta :). Tuota Nallen kauramaitoa ollaankin nyt ostettu ja hyvin uppoaa :P

 

Imetys sitten loppui pari päivää sitten :(. Nyyh, haikea hetki oli minulle. Täytyy nyt ajatella että olin onnekas kun sain imettää 1v 5kk, onhan se aivan mahtavan pitkä aika! Neiti on pysynyt hyvin erossa rinnasta (vaikka ennen saunassakin heti hyökkäsi kiinni ;)), ainoastaan yöt ovat olleet entistä levottomimpia. Tyttö huutaa yöllä viiden aikaan kun on rintaa tottunut saamaan eikä meinaa nukahtaa uudelleen. Viime yönäkin aloitti 4.30, hetken huusi ja rauhoittui nukkumaan, mutta heräsi huutamaan uudelleen n. 15min päästä. Toivottavasti nämä yöt tästä kohta rauhoittuisivat :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä imetän juuri vuoden täyttänyttä poikaa kolmisen kertaa päivässä (aamulla, illalla ja ennen nukkumaan menoa) sekä toisinaan öisin. Imetys on pojalle tosi tärkeää, joten olen ajatellut imettää niin kauan kun se hyvältä tuntuu. Poika aloittaa ensi viikolla päivähoidossa, joten tähän samaan syssyyn en halunnut lopettaa missään tapauksessa. Vielä viime vuoden puolella poika joi rintamaitoa joka aterian päälle, mutta melko kivuttomasti sain vähennettyä imetyskerrat nykyiseen.

 

Sairasimme juuri vatsataudin ja silloin olin kyllä erityisen kiitollinen siitä, että imetän vielä. Poika kun ei muutamaan päivään suostunut juomaan juuri muuta kuin rintaa.

 

Hauska kuulla, että muillakin hyökätään rintaan kiinni esimerkiksi saunassa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imetin 1v8kk, pojalle lakkasi maistumasta kun aloin odottaa toista, n. rv:lla 8. Muutamaan otteeseen pyysi mutta alkoi itkeä heti rinnan nähtyään ja sen jälkeen alkoi kieltäytyä vaikka olisin tarjonnut. Itsellä ei ollut mikään kiire lopettaa imetystä ja siksi olikin tosi haikeaa, kun se kävi niin yhtäkkiä. Oman jaksamisen kannalta oli tosin mainio juttu, voin todella pahoin alkuraskaudessa (ja pitkälle keskiraskauteen...) ja olisin varmaan kuihtunut pois jos olisin vielä imettänyt :rolleyes:

Nyt kaksivuotiasta taas taitaisi kiinnostaa, mutta kuten itse sanoo "ei osaa enää"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaperoimettaja taallakin (poika nyt 13kk 3vkoa). En ollut suunnitellut asiaa etukateen, muuta kuin etta minimissaan halusin sen 6kk imettaa mikali homma toimisi. Alun takkuamisesta huolimatta imetys sujui lopulta tosi helposti ja on ollut pojalle todella tarkeaa laheista aikaa. Kun poika vuoden ikaisena aloitti hoidossa ja mina menin toihin, paivaimetys jai tietty luonnollisesti pois. Poika ei kysele paivalla rinnan peraan ja on muutenkin tosi reipas. Hoidosta hakiessa maidon peraan kysely alkaa heti, ja illan aikana tankkailee muutaman kerran. Juurikin silla fiiliksella, etta laheisyytta on tarve saada ja tarkistaa etta rinta=aiti on edelleen saatavilla jos hata tulee. Myos yon lapi poika ruokailee/lohduttaa itseaan tarvittaessa. Parhaimmillaan syottoja taitaa olla 1-3, pahimmillaan... ei mitaan hajua koska olen silloin melkoisen vasynyt :D Onneksi sivuvaunusta ei ole pitka matka viereen. Valilla poika kiipeaa paikalle itse ja alkaa hilata yopaitaa ylos :) Hoitotaipaleen aloittamisen takia musta olisi liian julmaa tyostaa tuota yosyottamisen loppua kun poika ei siihen ole selvastikaan valmis. Olenkin paattanyt jatkaa imetysta kunnes lapsi vierottaa itse itsensa. Imetysohjaaja ystavani tiesi kertoa etta suuri osa vierottaa itsensa kahden vuoden ikaan mennessa. Se olisi meillakin toivottavaa. Jos tapahtuu aikaisemmin, niin kiva, jos myohemmin, niin sen nakee sitten. Ajattelin noudattaa hellavaraista: ala ehdota, ala tarjoa metodia, mutta tietysti imettaa pojan pyytaessa maitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä imetys loppui kokonaan pojan ollessa 1v 7kk, odotin tätä kakkospientä n. 16. viikolla. Maito tuntui ehtyvän ja lisäksi jo aiemmin kokonaisia öitä nukkunut taapero alkoi uudestaan heräillä useita kertoja yössä rinnan perään, joten siirryttiin vesihörppyyn ennen nukkumaanmenoa rinnan sijaan. Melko kivuttomasti meni lopetus, poika kyllä pyysi ja yritti päästä rinnalle vielä pitkään, nyt tuntuu onneksi jo sopeutuneen ajatukseen, että tissimaito on pikkusiskolle ja hän juo mukista.

Olisin hyvin voinut kuvitella tandemimettäväni, mutta koska maidon tulo alkoi olla viime vuoden lopulla niin tiukassa, katsoin parhaaksi lopettaa esikoisen imetyksen hyvissä ajoin ennen uuden vauvan tuloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on neiti nyt 1v 2kk ja edelleen on tisu todella tärkeä, myös öisin. Ongelmana onkin lähinnä se, että tavan maito ei kyllä sitten uppoa millään. Jonkin verran syö rahkaa ja jugurttia, mutta siinäpä ne ulkopuoliset kalsiumin lähteet sitten ovatkin. Toki joskus vellejä ja puuroja syö, mutta nihkeästi.

 

Vieroitus on vielä kaukainen asia ja toiveissa olisikin että neiti saisi itse vieroittaa itsensä kun on siihen valmis, joten katsotaan miten käy. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now