Sign in to follow this  
Followers 0
leenuliinu

Odotusaiheiset uutiset

9 posts in this topic

Tässä ketjussa voi jakaa raskauteen ja miksei myös raskauden yrittämiseen ja synnytykseen ym, liittyviä uutisia. Vauva- ja lapsiaiheisten uutisten ketju löytyy erikseen. Laita mukaan linkki uutiseen tai maininta mistä uutisen olet lukenut ja mielellään myös ainakin uutisen otsikko, linkit kun tuppaa vanhenemaan. Keskustelua uutisista on varsin suotavaa käydä myös.

 

Tarkoituksena on siis jakaa kiinnostavia uutisia aiheesta muiden samoista jutuista kiinnostuneiden kanssa ja herättää niistä keskustelua.

 

En ainakaan etsimällä löytänyt vastaavaa ketjua mistään, voi informoida jos vastaava jossain on.

Edited by leenuliinu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin, mä tällaisenkin tein jokin aika sitten :)

 

Aika samantyylisen keskenmenouutisen luin joskus pari kuukautta sitten. Jotain siinä puhuttiin myös, että useita keskenmenoja saavat voivat olla "ylihedelmällisiä" eli raskaus alkaa vaikka alkio ei olisikaan elinkelpoinen, mutta kohtu ei jotenkin osaa "hylkiä" niitä huonompia alkioita. Saa laittaa linkkiä jos joku muistaa sen oikean jutun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän taas omaa ketjuani, ehkä tätä joku muukin lukee kuin fmn :D

Tutkimus odottavista äideistä paljastaa: Yksikin kuppi kahvia haitaksi vauvalle

Ehkä nyt ei tarvitse panikoimalla tuon uutisen vuoksi lopettamaan kahvinjuontia täysin, mutta ihan tyytyväinen olen kuitenkin kun itse ole päätynyt siihen ettei kahvi eikä teekään oikein sovi mun mahalle raskaana ollessa ja kahvi on jäänyt vain pariin kupilliseen kuussa enkä teetäkään enää juo edes viikottain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä TIME:n artikkeli ei ole enää mikään uutinen (julkaistu jo vuonna 2010), mutta on mielestäni niin oleellinen ja mielenkiintoinen, että ehkä tämän voi silti jakaa tässä ketjussa?

 

How the First Nine Months Shape the Rest of Your Life

Artikkelissa puhutaan siitä, miten raskausaika voi vaikuttaa sellaisiin asioihin, joita on aiemmin pidetty joko geneettisinä tai jälkeläisen omiin elintapoihin liittyvinä.

 

Esimerkiksi odottavan äidin oma stressinsietokyky voi vaikuttaa siihen, miten jälkeläinen sietää stressiä (jo ennen syntymää!) ja äidin raskaudenaikainen paino saattaa vaikuttaa siihen, miten todennäköisesti lapsesta tulee ylipainoinen. Jos äiti laihduttaa ennen raskautta, niin lapsella on paremmat mahdollisuudet pysyä normipainossa lapsuusaikana ja vielä aikuisenakin. Nuo kaksi juttua oli itsestäni mielenkiintoisimmat, mutta löytyy sieltä muitakin tutkimustuloksia. :)

 

Tuossa puhutaan myös odottavan äidin altistumisesta ilmansaasteille ja sen yhteydestä lapsen älykkyyteen (enemmän ilmansaasteita -> hieman alhaisempi ÄO), mutta kyseinen tutkimus on tehty New Yorkissa, joten Suomessa ei taida olla syytä huoleen... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä olisi synnytykseen liittyvä tutkimustulos:

 

Purppuraviiva takamuksessa kertoo synnytyksen kulusta  (Vau.fi-artikkeli)

 

Melkein yhdeksän kymmenestä synnyttäjästä saa purppuraviivan synnytyksen aikana. Mitä vaaleampi iho äidillä on, sitä selkeämmin viiva näkyy. Viiva nousee peräaukosta kohti pakaroiden huippua ja sen pituus ilmaisee synnytyksen etenemistä.

 

 

Blogikirjoitus samasta tutkimuksesta, mihin tuo Vaun juttu perustuu.

 

Tässä vielä linkki alkup. tutkimuksen lyhennelmään ja sivulta löytyy linkki eteenpäin itse tutkimukseen myös.

 

 

 

Itse synnytin Kätilöopiston Haikaranpesässä ja siellä mun kätilö seurasi juurikin tuota viivaa :) Oli kiva lukea vähän lisätietoa asiasta, kun itse tilanteessa en tuskissani pystynyt kysymään kuin että mistä ihmeen viivasta sä horiset, kun kätilö & opiskelija puhuivat siitä keskenään :grin:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Empä ollutkaan kuullut mistään purppuraviivasta! Hauska ajatus! Tosin meikeläinen ei kuulu niihin kovin vaaleaihoisiin, joten voisi olla vaikea bongata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0