Nuka

NKL

415 posts in this topic

Millaista on synnyttää naistenklinikalla? Kokemuksia kaivataan. Mikä oli hyvää ja mikä vähemmän hyvää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen viettänyt noin 4vrk yhteensä naistenklinikan synnärillä ja täytyy sanoa, että hyvää oli palvelu. Mulle sattu tosi mukavat kätilöt :) Oli tosi kannustavia ja ymmärtäväisiä jne. Mulla tosin oli ihan eri tilanne, kun EN ollut synnyttämässä vaan siksi, ettei vauvat syntyisi. Mutta sitten kun lähtivät kuitenkin syntymään, oli toiminta edelleen tosi hyvää ja tunsin kyllä oloni turvalliseksi. Myös leikkuritiimi sektiossa oli erinomainen. Eli melkeinpä pelkkää hyvää sanottavana. Terveen täysiaikaisen olisin ehkä halunnut synnyttää vähemmän sairaalamaisessa ja kalseassa ympäristössä, mutta mulle paikka oli hyvä ja henkilökunta ihanaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa sanoisin kuin Penni, sairaalamainen ja kalsea sisustukseltaan. Mutta henkilökunta mulla oli ainakin todella mukavaa ja ammattitaitoista. Mulle juuri sillä oli merkitystä, että vauva saa huippuluokkaisen hoidon jos jotain olisi käynyt (lastenlinna lähellä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi pilkunviilaus mutta pikkuvauvoja hoidetaan Lastenklinikalla, ei Lastenlinnassa. Mulla jos olis normaali raskaus ja todennäköisyys normaalille synnytykselle ja vauvalle suuri, niin silloin ei olis niin tärkeää, että LKL olis vieressä; onhan hyvät vauvojenhoitomahdollisuudet synnytyssairaaloissakin. :) Siis tarkoitan, että se ei olis kriteeri valita nkl:aa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta NKL:n synnytysosasto oli tosi hyvä, saatiin ihanat kätilöt ja kaikki sujui tosi hyvin.

 

Sen sijaan synnyttäneiden osastosta ei jäänyt yhtä hyvät fiilikset... Varsinaisesti missään ei ollut mitään suurta vikaa tai puutetta, ja oikeastaan kaikki pikkuärsytykset johtuivat siitä, että osasto oli aivan tupaten täynnä, kun sattui yksi vuoden vilkkaimmista päivistä. Neljän hengen huoneissa (eli neljä äitiä ja neljä vauvaa + kaikki vierailijat päivällä...) ei ollut minkäänlaista omaa rauhaa, kätilöt olivat kiireisiä eivätkä kunnolla ehtineet auttaa tai vastata kysymyksiin, tilat olivat kaukana kotoisesta jne. En vaan yksinkertaisesti viihtynyt yhtään. En toki mitään hotellitasoista majoitusta palveluineen odottanutkaan, mutta oli vähän kurjaa, kun olo synnytyksen jälkeen ei muutenkaan ollut kovin riemukas...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko naistenklinikalla yhtään perhehuonetta?

On siellä jonkin verran, muttei niin paljon kuin kättärillä. Just olisko pari vuotta sitten sinne remontoitiin niitä lisää. Itsellä ei muuten ole kokemusta synnyttäneiden osastosta, kun palasin synnytyksen jälkeen samaa yksityishuoneeseen os.42:lle kuin mistä olin lähtenyt pari päivää aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erinomaista hoitoa ja kysymyksiin ehdittiin vastailla joka kerta. Menen ehdottomasti tuonne uudestaankin. Poika oli myös viisi vrk vastasyntyneiden valvontaosastolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kuin positiivista sanottavaa Naistenklinikasta. Ensinnäkin pelkopolilla oli mielettömän ihania lääkäreitä töissä eikä kukaan vähätellyt pelkojasi. Kätilöt olivat mukavia. Lisäksi me saatiin vielä perhehuone.

 

Menen ehdottomasti tuonne uudestaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytysosastosta jäi erittäin positiivinen fiilis, mutta synnyttäneiden osasto jäi hieman kaivelemaan. Olin kahden hengen huoneessa ja huonekaverini täysdorka. Hirveä meteli (puhelimessa kailottamista, ystäviä ravas vierailuaikojen ulkopuolella, tulivat törkeästi tuijottelemaan verhojen takaa meidän perhettä:( )aamu 8 ilta 11. Huomautin asiasta kätilöille, mutta kukaan ei saanut häntä kuriin. Neuvoja olisin kaivannut hieman enemmän. Aktiivisesti pyysin neuvoja, mutta aina niitä en vaan saanut.

Synnytyslääkäri oli ihan mahtava. Hätäsektioon päädyttiin eikä siinä päätöksessä turhia aikailtu.

Naikkarille menen jatkossakin synnyttämään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä fiilis jäi erityisesti synnyttäneiden osastolta henkilökunnan puolesta. Olin siitä onnellisessa asemassa, että lähes koko se aika, jonka siellä vietimme (tyttö syntyi perjantai-iltana ja pois pääsimme maanantaina) oli vuorossa sama kätilö ja yöhoitaja, jotka molemmat vielä olivat mukavia ja ymmärtäväisiä.

Sen sijaan huonetoveri oli hieman epämiellyttävä... Puhui puhelimessa jatkuvalla syötöllä (hänen synnytystarinansa osaan ulkoa...) ja yölläkin höpisi täyteen ääneen vauvalleen, niinpä nukkuminen oli vähän heikkoa vaikka oma vauva olisikin nukkunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ En osaa vielä osastolla olosta sanoa, mutta käytiin miehen kanssa eilen perheosaston omassa valmennuksessa, ja osasto vaikutti kyllä oikein mukavalta ja rauhalliselta. Huoneita on siis yhteensä 20kpl, joista 10 "uudella" puolella ja loput vanhalla. Uusissa huoneissa on tavallinen parisänky runkopatjalla, oma kylppäri ja wc sekä telkkari (sekä tietysti vauvan sänky ;) ), vanhan puolen huoneissa on kaksi sairaalasänkyä ja oma wc, mutta suihku on käytävällä yhteiskäytössä (ja ei käsittääkseni sitä telkkaria, ei tosin päästy näkemään kuin uusi huone).

Ruokailut saa hoitaa joko ruokasalissa tai huoneessa, ruoat haetaan kuitenkin itse osaston ruokasalista. Omia vaatteita saa halutessaan käyttää niin itsellä kuin vauvallakin. Omatoimisuus on muutenkin osaston avainsana. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tykkäsin kyllä NKL:stä. Kätilöt olivat hyviä, gfxsynnärin puolella ehkä kiire hieman paistoi läpi, mutta osastolla oli tosi avuliaita ja mukavia. Imetysohjaukseen panostettiin hienosti!

 

Miinuksia olivat sairaalamaisuus (muutaman päivän oleskelun aikana se nyt ei haittaa yhtään), nukuin ikkunapaikalla ja ikkunasta veti ikävästi, iso huone (4 hlöä + vauvat).

 

Uudelleenkin olen menossa naikkarille synnyttämään elokuussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin tosi tyytyväinen Naistenklinikkaan. Kohdalleni sattui erinomainen kätilö ja ystävällisiä hoitajia ja muutenkin homma toimi tosi hienosti. Perhehuonekin saatiin, joka oli kyllä aika sairaalamainen huone, eli siellä oli oma wc, pasuallas ja kaksi sairaalasänkyä sekä vauvansänky. Yksi yöpöytä ja ikkuna. Oltiin kyllä tyytyväisiä siihen, mua ei se "sairaalamaisuus" haittaa, ollaanhan siellä kuitenkin niin lyhyen aikaa enkä ole koskaan kammoksunut sairaaloita erityisesti. Hyvä hoito, perhehuone ja ihana vauva, siinä oli kaikki mitä tarvitsin. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites
^^ En osaa vielä osastolla olosta sanoa, mutta käytiin miehen kanssa eilen perheosaston omassa valmennuksessa, ja osasto vaikutti kyllä oikein mukavalta ja rauhalliselta. Huoneita on siis yhteensä 20kpl, joista 10 "uudella" puolella ja loput vanhalla. Uusissa huoneissa on tavallinen parisänky runkopatjalla, oma kylppäri ja wc sekä telkkari (sekä tietysti vauvan sänky ;) ), vanhan puolen huoneissa on kaksi sairaalasänkyä ja oma wc, mutta suihku on käytävällä yhteiskäytössä (ja ei käsittääkseni sitä telkkaria, ei tosin päästy näkemään kuin uusi huone).

Ruokailut saa hoitaa joko ruokasalissa tai huoneessa, ruoat haetaan kuitenkin itse osaston ruokasalista. Omia vaatteita saa halutessaan käyttää niin itsellä kuin vauvallakin. Omatoimisuus on muutenkin osaston avainsana. :)

 

Juuri näin! Olin maaliskuun lopussa 61: perhehuoneessa esikoisena kanssa ja vanhalla puolella. Huoneessa oli juuri kaksi sänkyä, hoitopöytä ja wc. Huone oli tosi kalsea, mutta toimiva.Yhteissuihku oli äideille ja toimi ihan ok. Parasta huoneessa oli ehdottomasti oma rauha! Televisiota en ehtinyt edes ajattelemaan koko osastolla oloaikana.

 

Minulla on vähän samanlaisia kokemuksia vuodeostolla olemisesta kuin muillakin. Eli synnytysosastolla henkilökunta oli todella osaavaa, ohjaavaa ja kohteliasta! Henkilökunta toimi synnytyksestä saumattomasti yhteen ja takasi turvallisen olotilan (vaikka osasto oli tupaten täynnä synnyttäjiä ja kiire oli kova). Kätilöille kaikki kiitos ja kunnia! He tekivät tosi rankkaa työtä vajaalla miehityksellä.

 

Vuodeosastolla 61 meininki olikin sitten ihan muuta. Vakkari henkilökunta oli kohteliasta ja osaavaa jos ja kun osasi pyytää apua. Osaston avainsana oli tosiaan omatoimisuus sekä hyvässä että huonossa. Hyvänä puolena omatoimisuudessa oli se, että saimme olla rauhassa vastasyntyneen vauvamme kanssa ja tutustua häneen rauhassa. Miinusta oli taas se, että vauvan (ja äidin) hoitaminen oli aivan liian omatoimista, jopa puutteellista. Hoitajat eivät juuri neuvonneet tai ohjanneet yhtään missään asiassa ellei apua osannut itse pyytää. Esim kukaan hoitajista ei kysynyt imetyksen sujumisesta tai tarjonnut apua... Jouduin myös itse pyytämään bilirubiiniarvojen seuraamista jne.

 

Minulle selvisi myös, että mikäli haluaa perhehuoneseen, niin pitää varata aika os 61:n perhehuonevalmennukseen, koska muuten perhehuoneeseen on kuulemma vaikeampaa päästä. Lisäksi oastolla oleminen on todella omatoimista, joten kaikki etukäteistieto tulee tarpeeseen.

 

Voi olla että mulla oli vaan huonoo säkää ja tämä on vaan mun kokemusta, mut henkilökunnan ohjaamiselle en anna juuri kiitosta. Oon itsekin hoitsu ja ymmärrän asiaa varmaankin sekä potilaan että hoitsun näkökulmasta ja tiesin, mitä vastasyntyneen hoitamiseen kuuluu. Sen vuoksi osasin itse pyytää monia asioita,mut mietin vaan, että mitäs jos en olis tienny mistää mitään.. ELI jos ja kun osastolle menee niin kannattaa vaan kysellä ja pyytää apua vaikka koko ajan jos siltä tuntuu.

 

...Niin ja omista vaatteista..omat sisäkengät tuli tarpeseen sekä itselle että isälle..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulle selvisi myös, että mikäli haluaa perhehuoneseen, niin pitää varata aika os 61:n perhehuonevalmennukseen, koska muuten perhehuoneeseen on kuulemma vaikeampaa päästä. Lisäksi oastolla oleminen on todella omatoimista, joten kaikki etukäteistieto tulee tarpeeseen.

 

 

Siis hetkinen, mitenkäs tämä homma toimii? En siis tiedä vielä mistään valmennuksista mitään, mutta onko tämä siis joku asia joka täytyy itse hoksata vai mitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis hetkinen, mitenkäs tämä homma toimii? En siis tiedä vielä mistään valmennuksista mitään, mutta onko tämä siis joku asia joka täytyy itse hoksata vai mitä?

 

NKL:n neuvonnassa ohjattiin soittamaan 61:lle ja varaamaan aika perhehuoneiden valmennusryhmään. Samalla kerrottiin, että osastolle voi olla vaikeaa päästä jos on ruuhkaa eikä ole käynyt valmennusta. Os 61 perhehuonevalmennuksessa kerrottiin, että synnytysosastolle täytyy ilmoittaa perhehuonetoiveesta kun menee synnyttämään, jotta tietävät ohjata sinne synnytyksen jälkeen.

 

Muistaakseni osastolle pääsee mikäli synnytys on ollut säännöllinen alatiesynnytys ilman kompikaatioita, lapsi yli 2500g painava ja raskausviikkoja min 36. Sekä äidin että lapsen tulee olla terveitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis hetkinen, mitenkäs tämä homma toimii? En siis tiedä vielä mistään valmennuksista mitään, mutta onko tämä siis joku asia joka täytyy itse hoksata vai mitä?

Meille kerrottiin perheosastosta kun olimme Naistenklinikalla rakenneultrassa. Kätilö sanoi, että sinne olisi hyvä ilmoittautua raskausviikkojen 35-37 paikkeilla. Eli ilmoittautua ilmeisesti tuohon valmennukseen siis. Me ei kuitenkaan olla menossa. Taisi se terveydenhoitaja neuvolassakin jotain asiasta mainita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No toi on aika paha, jos vauvan hoidon ohjaaminen on puutteellista. Itselläni ei nimittäin ole mitään kokemusta vauvanhoidosta, ei edes vaipan vaihtamisesta, joten tarvitsen sitä kipeästi. Toivottavasti olen sen verran hyvässä kunnossa, että tajuan vaatia ohjausta. Ja pitääpä miehellekin sanoa, että tajuaa vaatia ohjausta, jos minä en tajua sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
No toi on aika paha, jos vauvan hoidon ohjaaminen on puutteellista. Itselläni ei nimittäin ole mitään kokemusta vauvanhoidosta, ei edes vaipan vaihtamisesta, joten tarvitsen sitä kipeästi. Toivottavasti olen sen verran hyvässä kunnossa, että tajuan vaatia ohjausta. Ja pitääpä miehellekin sanoa, että tajuaa vaatia ohjausta, jos minä en tajua sitä.
Kyllä meille ainakin opetettiin 51:llä melkein kädestä pitäen miten vauvaa hoidetaan. Ennen kotiutumista mies sai harjoitella kylvettämistä, eikä kätilö luvannut päästää meitä kotiin ennenkuin se on harjoiteltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta mites siellä perhehuoneosastolla, jos kerran korostetaan omatoimisuutta niin paljon, että ohjausta ei saa tarpeeksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now