Nuka

NKL

415 posts in this topic

Tiedoksi vielä tutustumiskäynneistä: soitin tänään (29+0) ja sain hyvin varattua ajan tammikuun alkuun. Puhelimeen vastannut henkilö vielä painotti, että hyvä kun soitit nyt, nämä ajat menee nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisko mitään tuoreita kokemuksia?

 

Mitä olette olleet mieltä noista tutustumiskäynneistä?

 

 

Mun mielestä oli aivan turha, tutustumiskäynnillä ollut kätilö kertoi aivan eri tavalla käytännöt, kuin toinen aiemmin tapaamamme kätilö...jäi vähän ristiriitainen fiilis monesta asiasta, että mitenkäs tuolla nyt sitten oikein toimitaan...Lisäksi kysymyksiin ei oikein osattu vastata.

Esim. niinkin yksinkertainen kun yksi ryhmästämme kysyi "montako perhehuonetta täällä on" niin, kätilö oli ihan hoomoilasena, että jaahas, eihän hän tuommosta tiedä... No jaa. :huh:  Toisen kysymyksen kätilö ohitti kokonaan... :unsure: Jäi vähän valju fiilis. Toivottavasti oli vaan "huono päivä"... :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutustumiskäynti oli vähän aikaa sitten. Synnytysosasto-osuus oli ihan ok, mukava kätilö jne. Lapsivuodeosasto-osuus aivan turha, katsottiin videonpätkä ja se siitä. Päälimmäiseksi siitä jäi mieleen että tilat on pienet, älkää ottako paljoa tavaraa mukaan...

 

Onko kellään tuoreita kokemuksia tositoimista? Sellainen jäi mua vaivaamaan synnytysosastosta enkä tajunnut sitä siellä kysyä että onhan ok olla omissa vaatteissa jos niin haluaa? Isien/tukihenkilöiden osalta muistan että kätilö sanoi että saavat pitää omat vaatteet mutta jälkeenpäin heräsin pohtimaan että olisiko joku sääntö synnyttäjän osalta? Nimimerkki Sairaalakassissa nuhruisia mutta kotoisia rytkyjä valmiina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulla on ainakin omia vaatteita mukana. Varmaan ns. yöpaitana pidän niitä sairaalakamoja, mut päivällä olen kyllä omissa kledjuissa, ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä toivoin sairaalaksi naikkaria, ettei tartte lähteä ultriin Kättärille asti. Th sanoi, että ultrat on naikkarilla, mutta synnyttämään joutuu sit jossain muualla. Mun toiveet synnytyksen varalle on ainakin vielä aika yksinkertaiset, eli otan ihan ilolla vastaan kaiken kipulääkityksen mitä on mahdollista saada ja lapsen isä tulee mukaan. Ei tartte päästä mihinkään haikaranpesään, koska mies ei kuitenkaan välttämättä välitä nukkua siellä sairaalassa, ja toivon, ettei me muutenkaan jouduta jäämään sinne mitenkään asumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän, että monet ajattelevat, että NKL on jotenkin vähemmän luonnonmukainen kuin muut sairaalat, mutta voin kokemuksesta sanoa, että sielläkin voi synnyttää ilman ainoatakaan piikkiä. Itse synnytin kolmannen niin. En halunnut puudutuksia, enkä muitakaan piikkejä piikkikammon vuoksi ja miehen vähän kysyttyä asiasta, minulle ei pistetty oksitosiinia istukan ulostulemisen helpottamiseksi, vaan sain cytotec-tabletin kielen alle. Muutaman tikin kyllä sain, mutta ilman pieniä repeämisiä, ei piikkejä olis ollu ollenkaan :)

Tällä kertaa ei ollut kokemusta muilta osastoilta, kun kotiuduttiin suoraan synnytyssalista polikliinisen synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rautalanka ja J A W: onko teidän viestit tulleet oikeaan ketjuun? Vai viiraako mulla jo silmissä (vai päässä)? Pitäis varmaan mennä jo nukkumaan, kun siihen on mahdollisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei ole. :D Sori. Poistin. Piti olla tuol tyhmis kysymyksissä tyhmän kysymyksen ja luulen, että Rautalangan viestinkin, johon vastasin. Mulla oli ne yhtä aikaa auki niin oletin vaan, että nää oli siellä, enkä tarkistanut otsikkoa. Kiitti kun huomasit.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako NKL:n salissa olla miehellä puhelin päällä? Ipadissä 3G päällä? Vai vaan siellä "taukohuoneessa"? Mietin että pakataanko muuta ajankulua hänelle mukaan jos surffailu salissa kielletty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mun mielestä saa, siis mun muistaakseni kätilö sanoi meille et voi olla puhelin salissa. Mutta verkosta en sitten tiedä, kun ilmeisesti joillain on ollut ongelmia verkon kanssa.

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikähän mahtaa olla Naikkarin tän hetkinen tilanne? Ts. vieläkö ottavat normisynnytyksiä vastaan? Terkkarin mielestä ei, mutta neuvolalääkäri oli toista mieltä... :girl_sigh:

Soittamalla se toki selviää sitten, kun aika koittaa eikä taetta pääsystä ole silloinkaan. Mutta lähinnä, että kannattaako edes soitella synnytyksen käynnistyttyä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^siis missä vaiheessa raskautta olet?

 

Jos olet jo valinnut sairaalaan ja synnytät ennen maaliskuun loppua, niin eipä siinä. Mutta jos olet juuri plussannut ja ns. normisynnyttäjä, valitset joko Jorvin tai Kättärin.

 

 

Huhtikuussa ei oteta enää kuin vain riskisynnyttäjät.

 

Siihen asti on suht normimeininki, mutta ainakin viime ja tämän viikon koko NKL on ollut jostain syystä aivan tupaten täynnä, vuodeosastot ja synnäriosasto, kuulema.

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että Naikkarin saa kesällä synnyttävä valita siten, että ultrat on Naikkarilla ja synnytys sit aikanaan siellä, mihin silloin sattuu mahtumaan. Mun r-ultra on huhtikuun alussa ja se tehdään vielä Naikkarilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vastauksista :)

Hieman yli viikko laskettuun. Tänään neuvolassa toinen terkkari sanoi ihan samaa eli että ihan normaalisti vielä ottavat vastaan. Jos ei siis muuten ole ruuhkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^juu, jos oot jo aiemmin ilmoittanut että synnytät NKL:lla, ei pitäisi olla mitään ongelmaa. :) Paitsi se ruuhka...en tajua, mikä siellä nyt on mutta on kuulema ihan tiltissä ollut jo yli viikon! Toivottavasti ruuhka helpottaisi!

Share this post


Link to post
Share on other sites
^aa, ok, mun tiedot on peräisin NKL:n synnytysosastolta & äitiyspoliklinikalta. :)

 

Kääk, no toivottavasti mä sit pääsen sinne yhä ultraan huhtikuussa. Itse ne mulle naikkarilta tosin kirjeen lähetti, että ajat on nämä ja paikka NKL, joten enköhän mä uskalla sit sinne marssia...

 

Mut synnytys on tosiaan mulla jo sit jossain muualla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kyllä mä luulen että ultrat, ym.toimii normisti tuon rempankin ajan, koska se äippäpolihan on jo rempattu? Ainakin siellä on ihan uudennäköistä...eikös se ole se synnytysosasto ja vuodeosastot, jotka lekan alle menee... :) Eli näin ollen tosiaan koskisi vaan synnytyksiä tuo "rajoitus". 

Omalta kohdaltani olen vain ihan mielenkiinnosta kysellyt tuolla noista synnytyksistä, vaikka tämän ehdinkin pukaamaan ulos

(vaikkei kyllä siltä näytä, heh heh...) ennen remppaa, ;)

 

Tuolta se löytyikin ihan HUSin sivuilta:

 

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,46,35880,39269,44911,44912

 

"Seulontaultraäänitutkimuksia tehdään kaikkien kolmen sairaalan (Kätilöopisto, Jorvi ja Naistenklinikka) äitiyspoliklinikoilla. Jorviin aika varataan itse entiseen tapaan, Naistenklinikalle ja Kätilöopiston sairaalaan ajanvaraus tehdään neuvolan Kätilöopiston sairaalaan tai Naistenklinikalle lähettämän lähetteen perusteella. 
 
Ajanvaraus seulontaultraäänitutkimukseen Kätilöopiston sairaalaan ja Naistenklinikalle tehdään sairaaloiden varaustilanteen mukaan ja on mahdollista, että ajanvaraus tehdään toiseen sairaalaan kuin minne lähete on tehty tai missä sairaalassa äiti aikoo synnyttää. 
 
Seulontaultraäänitutkimuksia lisätään jonkin verran Naistenklinikalla ja vähennetään Kätilöopiston sairaalassa."

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidät maanantaina kotiuttanut kätilö kertoi tosiaan että huhtikuun jälkeen ei-riskiraskauksista tehdään ultrat jne mutta synnyttämään tulee vain riskiryhmiin kuuluvat. Ja "normaalit" ohjautuu remontin ajan muihin HUS:n yksiköihin, käytännössä paineita purkaa Kättäri ja Jorvi. Arvioi että tämän vuoksi Kättärin ja Jorvin perhehuoneet tulee olemaan aika nollissa. Kestoltaan remontille arvioitu noin 2 vuotta kunnes on täysillä käytössä uudet tilat.

 

Ja tosiaan, ruuhkaa oli NKL:lla. Päästiin to-pe-yönä sisälle tuurilla. Soitettiin lähtiessä ja kuultiin että on sulku ja ohjasivat Kättärille. Oltiin jo Kättärin hississä kun supistukset loppui, mulle Kättärille joutuminen oli pelon aiheena ja varmaan menin niin lukkoon että homma tyssäs. Päästiin takas autoon ja soitettiin ettei tullakaan, käytiin kuitenkin hakemassa huoltikselta kahvit ja supistukset palas. Soitto Naistenklinikalle, sulku ohi, tervetuloa. Käyrän jälkeen köpöteltiin saliin ja kuultiin että sulku oli taas päällä. :) Koko ajan taisi olla salit käytössä ja lapsivuodeosasto oli aivan tukossa. Tavallaan onni, koska näin meidän toive mahdollisimman pikaisesta kotiutumisesta onnistui paremmin.

Ruuhkasta johtui ehkä myös että kun sektiopäätös (30 min) tuli, oltiin jo hississä matkalla leikkuriin kun tuli tieto että edelle tullut 2 (?) hätäsektiota ja palattiin takas saliin odottamaan. Odotusaika venyi 1,5 tuntiin. Ei mitään vaaraa tästä, vauvan hätä loppui kun oksitosiini lopetettiin ja mun kuume lähti laskuun ja antibiootit aloitettiin salissa - ja itse olin niin pihalla etten tajunnut tuota viivästystä (käytiin läpi myöhemmin + luin papereista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perhehuoneet tai Haikaranpesä?

 

Hei te,

jotka olette käyneet tai synnyttäneet Kättärillä tai NKL:llä nyt tänä keväänä 2013.

Onko konkreettista tietoa remonteista?

Olenko oikeassa, että lakkaavatko _kaikki_ perhehuoneet sekä Haikaranpesä jne. olemasta, kun remontit päällä? Eli ei ole perhehuoneita NKL eikä Kätilöopistolla?
Onko niin, että tosiaan mitään valmennuksia ei enää järjestetä Haikaranpesään tai onko sitä enää olemassakaan..? 

Omia tietoja:

- kävin ekassa ultrassa Kättärillä ja siellä oli joulukuussa eka kerros (jossa ultra normaalisti on, nyt oli 9. kerroksessa) täynnä muoveja ja tuulettimia. Osastoja en tietenkään nähnyt. 

 

Kiitän kaikista kommenteista ja kokemuksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omasta neuvolastani sain seuraavaa tietoa:

 

Haikaranpesä on lakkautettu remontin vuoksi. Suurin osa perhehuoneista on muutettu synnytyssaleiksi, mutta joitain on ymmärtääkseni vielä Kätilöopistolla olemassa. Kätilöopisto järjestää tutustumiskäyntejä ainakin vielä toistaiseksi, mutta minua ainakin kehotettiin varaamaan se hyvissä ajoin, koska sekin saattaa ruuhkautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now