Nuka

NKL

415 posts in this topic

Synnytin heinäkuun lopussa Kättärillä (olisin halunnut Naikkarille kuten kahdessa aiemmassakin, mutta kun sitten tuli tarve vaan saada vauva ulos niin KOS:kin kelpasi). Synnyttäneiden osasto oli NKL:n osasto (Naikkarin henkilökuntaa) ja tiesivät kertoa, että ainakin tänä kesänä on Naikkarilla käyty synnyttämässä mutta toisinaan osastoilla niin vähän tilaa, että synnyttänyt ja vauva on siirretty taksilla/lanssilla synnytyksen jälkeen Kättärille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan kysynyt NKL:lla asioidessaan, lisääntyykö nuo perhehuoneet nyt remontin myötä vai ei...? Käsitin itse siellä synnyttäessäni, että remontin myötä niitä tehtäisiin lisää, ja juurikin sektioäideillekin olisi tulevaisuudessa mahdollista saada perhehuone samoin kuin alatiesynnytyksen kokeneilla äideillä.

Nyt remontin aikanahan sektioäidit ovat saaneet perhehuoneita kun sektiot on keskitetty tuonne, mutta miten rempan jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ymmärtänyt, että NKL:n remontti valmistuisi vasta alkuvuodesta 2015 mutta jos tilaa on, pääsee normitapauksetkin sinne. Muuten siis varataan riskisynnyttäjille ensisijaisesti.

Haluaisin NKL:lle synnyttämään, sen hetken tilanteesta tämä sitten taitaa vain olla kiinni.

 

Mietityttää vain, että kun ultrissa, myös ylimääräisissä kasvuseurantauultrissa, olen käynyt kättärin äitipolilla, niin miten tiedot ja paperit sitten siirtyvät naikkarille synnytyksen yhteydessä. Toivon, ettei tämä tuota ongelmia. Ei aina tunnu ihan sujuvalta tuo tiedonsiirto. Minulla on kuitenkin vähän erityinen tausta, ei kuitenkaan mitenkään niin riski, että saisin mennä automaattisesti nkl:lle, niin huolettaa, jos tiedot eivät kulje. Ja kuitenkin, jos jotakin erityistä sattuisikin, olisin mieluummin NKL:lla ihan sen varmuuden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Orava: Milloin sulla on laskettu aika? Mä taas olen kuullut, että NKL:n remontti valmistuu vuoden 2015 aikana, mulle ei varmaan vielä alkuvuodesta. Maaliskuussa pitäs ainakin olla vielä remontti käynnissä. Mä olen käsittänyt, että ultrathan saattaa olla missä vaan eikä sen pitäisi vaikuttaa synnytyssairaalan valintaan/tiettyyn sairaalaan pääsyyn. Tiedonsiirtohan on nykypäivänä lähinnä sähköistä (?) ja kun molemmat ovat HUS:in alaisia, niin kyllä "paperit" ovat ihan kummankin sairaalan käytettävissä. :)

 

 

Mulla on rakenneultra NKL:lla 30.10. ja ajattelin siellä vielä kysyä mitä arvioivat maaliskuun tilanteeksi... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Remppa valmistuu 2015 syksyllä/loppuvuodesta.

 

Mä olen ns. riskitapaus, pääsisin sinne siis jo remontin aikanakin, mut mietin muuten vaan noita perhehuoneita, että lisääntyvätkö rempan jälkeen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omat paperit, jotka olivat siis ihan fyysiset paperit, siirtyivät ihan hyvin kättärin äpkl vaikka synnytyssairaala vaihtui kaksi viikkoa ennen suunniteltua sektiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Remppa valmistuu 2015 syksyllä/loppuvuodesta.

 

Mä olen ns. riskitapaus, pääsisin sinne siis jo remontin aikanakin, mut mietin muuten vaan noita perhehuoneita, että lisääntyvätkö rempan jälkeen...

En tiedä lisääntyykö perhehuoneiden määrä, mutta me saatiin sellainen elokuun ruuhkasta huolimatta. Ja synnytys oli sektio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt siellä saakin helpommin, kun sinne keskitetään sektiot, ns. normisynnytyksiä on siellä nyt niin paljon vähemmän. :) Oliko muuten sulla suunniteltu sektio? Mietin, että vaikuttaakohan sekin jotenkin... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ottavat jos tilaa vaan on. Riskisynnyttäjät menee kuitenkin aina edelle. Syksyllä pitäisi remontin vihdoin valmistua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitos.

Liimasivat vain nlakorttiin tarran, jonka mukaan täysiaikaisen synnyttäjän pitäisi soittaa vain Jorviin tai Kättärille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä en kyllä yhtään tiedä, kuinka paljon normisynnyttäjiä käytännössä NKL pystyy ottamaan. Että onko se vaan yksittäisiä silloin tällöin vai pääseekö sinne kunhan vaan tajuaa kysyä. Aika voimakkaastihan tällä hetkellä ohjataan alueittain tiettyyn sairaalaan: http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/synnytykset/vauvamatkalla/sairaalan-valinta/Sivut/default.aspx

 

Mä itse olen riskisynnyttäjä eli mulle Naistenklinikka on ainoa vaihtoehto. Äitiyspolilla kuitenkin tosiaan sanottiin, että NKL hoitaa pääasiassa riskisynnyttäjät, hyvin ennenaikaiset ja sunnitellut sektiot, mutta myös normisynnyttäjiä, jos tilaa vaan on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kättärillä Nyyttiryhmän tutustumiskäynnillä kätilö sanoi, että ellei ole erikseen sovittu lääkärin kanssa NKL:sta, niin synnytyssairaala on Kätilöopisto, ja että soittoa sinne vaan. Tämä siis sen jälkeen, kun olin esittelykierroksella sanonut, että olen helsinkiläinen ja toivoisin Naistenklinikkaa, mutta olen ymmärtänyt, ettei sinne välttämättä pääse. 

No, toisilla on sitten muunkinlaista tietoa - kyllä Naistenklinikalta on kuulemma sanottu, että ottavat, jos on tilaa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksiköhän tuota ei vain linjata tiukemmin niin, että jos ei ole riskisynnyttäjä, pitää mennä muualle kuin NKL:lle?

 

Itseäni mietityttää asia niin päin, että entä jos NKL:lla (tai Kättärillä, joka myös ilmeisesti on mun tapauksessa vaihtoehto, koska riskeihin liittyvä seurantani on siellä polilla + ei ole kuitenkaan esim. kaksosraskauteen verrattavat riskit) on täyttä kun synnytän ja ohjaudunkin sitten ei-riskisynnytyssairaalaan... Voiko niin käydä? Kätilö Kättärillä sanoi, että hänen uransa aikana on vain kerran käynyt niin, että Kättäri ja NKL ovat olleet samaan aikaan täynnä eli ei ole kauhean todennäköistä. Mutta mietityttää se silti, koska täällä normaaliraskauksille suositellaan Hyvinkäätä ja se on sitten taas ihan toisessa suunnassa, jos jotain hämminkiä tuleekin. En siis missään nimessä sinne haluaisi, koska mahdollisia ongelmia voi tulla ja riskit on olemassa. Että kukahan siitäkin sitten ottaa vastuun jne. jos molemmat "riskisairaalat" on täynnä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käsitin asiaa NKL:lla ultrassa kysyessäni, että pitävät aina varoilla sen verran tilaa, että riskisynnyttäjille on tilaa. Että voi kyllä normisynnyttäjänä soittaa ja kysellä, pääseekö tulemaan, mutta joutuvat aina pitämään sen verran vapaata, että riskisynnyttäjät ainakin pääsevät. Tai näin ainakin ymmärsin kätilön puheista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän ennen tätä remonttiakin riskisynnyttäjät synnytti aina Naistenklinikalla ja sinne pääsi, vaikka muille normaalisynnyttäjille olisi ollut sulku päällä. Nyt paikkoja vaan on entistä vähemmän joten synnyttäjät on pääsääntöisesti riskisynnyttäjiä ja normisynnyttäjiä otetaan, jos tyhjää on riittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa niin. Ei tullut mieleenkään, että varotoimenpiteet olisi mahdollisia. :D Kertoo ehkä enimmäkseen vaan mun "luottamuksesta" terveydenhuoltoon tässäkin asiassa. Mutta hyvä noin! Pitää pyytää selkeä kanta siihen, että suositteleeko lääkärit ollenkaan ei-riskeihin-erikoistunutta-paikkaa vai wtf. Tosiaan seurantakin on Kättärillä eikä NKL:lla, sanoivat että poliseurannat on rempan takia siellä ja ymmärsin, että sama pätee synnytykseenkin (eli että pääasia että menen jompaan kumpaan, ei oo määrätty suoraan että NKL).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kättäri ei ilmeisesti juuri nyt vedä, sillä NKL:n synnyttäneiden osasto pullistelee ja porukkaa on ylipaikoilla. Tänne on siis ohjattu Kättäriltä ihan normaalisynnyttäjiä, kun sinne ei mahdu. Itse synnytin maanantaina aamuyöllä päivystyssektiolla meidän tytön. Kaikin puolin hyvä kokemus, vaikka olikin vauhdikas. Olin sisällä synnärillä vähän puolen yön jälkeen ja tyttö syntyi 1.34. Täällä osastolla sen sijaan vähän rassaa, kun porukkaa tosiaan lappaa sisään ja meidän kolmen hengen huoneessa on nyt neljä äitiä vauvoineen. Harmi ettei mies pysty olemaan meidän kanssa täällä, oltaisiin vielä silloin maanantaiaamuna saatu perhehuone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi tuttava synnytti tänäaamuna Kättärillä, oli siis mennyt sinne viimeyönä ja saivat onneksi perhehuoneenkin. Toinen tuttu taas siirrettiin nyt vauvoineen Naistenklinikalta Jorviin saamaan tarvitsemaansa hoitoa (synnytti viikonloppuna). 

Harmi että siellä osastolla on nyt niin tungosta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://yle.fi/uutiset/naistenklinikan_remontti_viivastyy_ainakin_vuodella/7844379

 

Tässä alla sama kopioituna, jos netistä poistuu jossain välissä:

 

"

Naistenklinikan remontti viivästyy ainakin vuodella

 

Helsingin Naistenklinikan remontti pysähtyi joulukuussa urakoitsijan konkussiin. Työmaan seisahtuminen aiheutti työmaalla mittavia vesivahinkoja.

 

 

Helsingin Naistenklinikan remontti koki mittavan takaiskun kun työmaasta vastaava urakoitsija meni konkurssiin joulukuussa. Rakennustyömaan seisahtuminen aiheutti monenlaista ongelmaa, rakennustelineet olivat vaarassa sortua ja rakennus koki mittavia kosteusvaurioita.

– Osa rakenteista joudutaan purkamaan ja tekemään uudelleen, HUS kiinteistöjohtaja Hannu Lähteenmäki sanoo.

Konkurssi nostaa myös kustannuksia. Lähteenmäen mukaan ne paikataan leikkaamalla muita investointeja.

Uusi urakoitsija työmaalla on SRV, joka on jo ottanut työmaan haltuun. Urakoitsijan vaihtuminen viivästyttää Naistenklinikan remontin valmistumista.

– Se viivästyy vuodella. Näillä näkymin remontti on valmis syyskuussa 2016, Lähteenmäki päättää.

Yle Helsinki"

Edited by nonna-marie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku miten NKL:lla on saatavilla perhehuoneita remontin aikana?

Edited by fumfum

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaas te jotka olette viimeaikoina synnyttäneet naikkarilla, että mikä on synnyttäneiden osastolla käytäntönä isän ja sisarusten vierailuajan suhteen. Muille vieraille kai tuo normi vierailuaika 18-19, mutta saako isä tai isommat sisarukset olla osastolla päivisin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now